Lite off topic om whiskey och annan alkohol ( tips,råd )

slimetard roadrage
2 september 2010 · 188 Inlägg

peakjonas skrev:
Tja alla whisky älskare smile

Har just köpt Glenfiddich 12 years caoran reserve, någon som prövat denna ?
Har funderat länge på en Laphroigah, någon som vet något om denna ? rikitgt rökig ?

Lite offtopic, Har funderat på att göra egen smaksatt vodka/snaps. någon som gjort det eller
vet något bra recpet på detta. Det enda jag vet är att den ska ligga och dra rikigt länge 1 vecka hae jag hört iaf big_smile

Tacksam för svar

deras 30 åriga är riktigt god och kostar därefter, har sj 10 årig hemma och den smakar bra den med. finns en 25 årig också som kostar mer än 30 årig men smakar sämre enligt mitt tycke

peakjonas
2 september 2010 · 185 Inlägg

slimetard skrev:

peakjonas skrev:
Tja alla whisky älskare smile

Har just köpt Glenfiddich 12 years caoran reserve, någon som prövat denna ?
Har funderat länge på en Laphroigah, någon som vet något om denna ? rikitgt rökig ?

Lite offtopic, Har funderat på att göra egen smaksatt vodka/snaps. någon som gjort det eller
vet något bra recpet på detta. Det enda jag vet är att den ska ligga och dra rikigt länge 1 vecka hae jag hört iaf big_smile

Tacksam för svar

deras 30 åriga är riktigt god och kostar därefter, har sj 10 årig hemma och den smakar bra den med. finns en 25 årig också som kostar mer än 30 årig men smakar sämre enligt mitt tycke

Låter bra de smile
Om jag inte minns fel så kostar den 30 åriga kring ett par tusssssen kr. Men helt klart värd att prövas för en Glenfiddich älskar som jag big_smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
peakjonas
3 september 2010 · 185 Inlägg

tja alla alkohol älskare smile

I dag blir det att göra egen samsatt snaps/vodka får se hur det blir.
Blir iaf med hjortron kommer efter som med uppdtering om detta big_smile

Någon som har någon intressant smaksätting som bara bör provas ?

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Velocitas by proxy
4 september 2010 · 167 Inlägg

Blir intressant att höra hur det blir.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
pippin
6 september 2010 · 158 Inlägg

Nästa blir nog en Islay smile
Har hört mycket gott om Bunnahabhain 12åriga och Macleod's Islay som ändå är två budget alt, måste testas!
edit. http://www.bunnahabhain.com/pages/12-year-old tongue

Senast redigerat av pippin (6 september 2010)

join the dark side! ... and get a free cookie.
slimetard roadrage
7 september 2010 · 188 Inlägg

nån som ska på whiskykryssningen nu i slutet på oktober?

peakjonas
12 september 2010 · 185 Inlägg

tja igen 

Det där med whiskykryssning lät rikigt kul det måste ju bara prövas. Nå nu har man satt i gång sin egen smaksatta vodka få ser var resultat blir, hoppas på nå riktigt.

Ca 3 dl hjortron
En 7:a brännvin special
Ca 2 msk socker

Detta har nu varit i en vecka typ bara ca 2 veckor kvar nu och sedan är det nog bara att sillla det=) men inge kaffe filter för de tar bort mycket av smakarna tro jag de var

SLIMETARD ? har du någon rikigt bra whiskey som bara jag måste köpa här näst alt någon öl ?

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
slimetard roadrage
12 september 2010 · 188 Inlägg

highland park 18 årig tycker jag smakar fint med en flaska staropramen ljus smile överkomligt pris på båda. highland park finns också som 40 årig, men den är för dyr för mig än så länge  (nästan 12000kr)

peakjonas
21 september 2010 · 185 Inlägg

slimetard skrev:
highland park 18 årig tycker jag smakar fint med en flaska staropramen ljus smile överkomligt pris på båda. highland park finns också som 40 årig, men den är för dyr för mig än så länge  (nästan 12000kr)

Haha, 12000kr  lät inte så bra pris för en studerande som mig:D Men nu till helgen så är de dags att börja test hjotron vodkan big_smile

Någon som har någon erfaranhet här från bottelshop247? Jag och en polare tänkte beställa lite flaskor men blev lite osäkert när vi börja läsa på forum att locadi var ganska osäkert m.m

Någon med erfaranhet av dem eller rnågon annan sida som är väldigt pålitlig?

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
peakjonas
6 oktober 2010 · 185 Inlägg

Tjenna big_smile

Nu har jag äntligen sillat hjorton vodkan och provat den den blev riktigt bra. Den luktade rikligt av hjortron och smakade riktigt bra. Blev lyckat enligt mig smile

Kanske en polka här näst smile
har köpt en Glenlivet 12 YO riktigt god den är bäst hittillls big_smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Hilden
8 oktober 2010 · 178 Inlägg

pippin skrev:
Nästa blir nog en Islay smile
Har hört mycket gott om Bunnahabhain 12åriga och Macleod's Islay som ändå är två budget alt, måste testas!
edit. http://www.bunnahabhain.com/pages/12-year-old tongue

Drack en skvätt Bunnahabhain 12 på en provning för längesen och den var riktigt bra. Mycket bättre än den billigare 10an. Hade helt glömt bort den så tack för påminnelsen big_smile

Köpte mig för övrigt en Ardbeg Supernova 2010 häromveckan som jag varmt kan rekommendera till alla tjär/rökälskare. Får Laphroaigen eller Ardbeg 10 att smaka som äppeljuice lol
60,1% så den är lite spritig rakt av men ett par droppar vatten så är det en sanslös smakexplosion. Inget man häller i sig en flaska av direkt men gött å sippa på i höstrusket wink

Audi RS5 (2011)
te_wik Forummoderator
8 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Har en flaska kahlúa över. någon som har tips på vad för gött som kan göras av det, förutom då white/black russian ?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
M103
8 oktober 2010 · 1 570 Inlägg

Whisky, ginger ale, is och kläm en citron över.

eriksson87
9 oktober 2010 · 590 Inlägg

te_wik skrev:
Har en flaska kahlúa över. någon som har tips på vad för gött som kan göras av det, förutom då white/black russian ?


Mvh Tommy

Gör en Black russian men släng i Coca-cola också, mumsigt! smile

peakjonas
23 november 2010 · 185 Inlägg

Tjenna, Nu har vinter börja krypa och även julen nämare sig sakta.
Någon med några härliga drinkar att dela med sig kanske några juliga goa saker ?

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Boostrider Försöker iaf
24 november 2010 · 1 998 Inlägg

Hemmagjord glögg. Blir mellan 12-15% skulle jag tippa på.

MYCKET godare än systemets glögg och 7st 70cl kostar lite drygt hundra kronor. Vill man ha starkare så kan man ju späda ut med vodka wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
peakjonas
24 november 2010 · 185 Inlägg

Boostrider skrev:
Hemmagjord glögg. Blir mellan 12-15% skulle jag tippa på.

MYCKET godare än systemets glögg och 7st 70cl kostar lite drygt hundra kronor. Vill man ha starkare så kan man ju späda ut med vodka wink

Låter härligt, det måste nog provas smile
Någon med några härliga drink recept att erbjuda tråden ? Någon som hört nå om blended whiskyn Cutty stark som finns på vinguiden ?  jag tro inte systemet har din iallafall big_smile

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Boostrider Försöker iaf
24 november 2010 · 1 998 Inlägg

peakjonas skrev:

Boostrider skrev:
Hemmagjord glögg. Blir mellan 12-15% skulle jag tippa på.

MYCKET godare än systemets glögg och 7st 70cl kostar lite drygt hundra kronor. Vill man ha starkare så kan man ju späda ut med vodka wink

Låter härligt, det måste nog provas smile
Någon med några härliga drink recept att erbjuda tråden ? Någon som hört nå om blended whiskyn Cutty stark som finns på vinguiden ?  jag tro inte systemet har din iallafall big_smile

Kan lägga upp receptet som jag kört med i 3 år. Ska helst stå 4 veckor så de hinns ju innan jul wink

Whiskey är jag inget fan av men var ändå tvungen att smaka på Famous Grouse Black cola.
Den var ju tyvärr sämre än whisken själv.... 25 kr kostade den också tongue

Gjorde en riktigt god dring i midsommras tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag gjorde den. Återkommer om jag kommer på det

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
peakjonas
26 november 2010 · 185 Inlägg

Boostrider skrev:

peakjonas skrev:

Boostrider skrev:
Hemmagjord glögg. Blir mellan 12-15% skulle jag tippa på.

MYCKET godare än systemets glögg och 7st 70cl kostar lite drygt hundra kronor. Vill man ha starkare så kan man ju späda ut med vodka wink

Låter härligt, det måste nog provas smile
Någon med några härliga drink recept att erbjuda tråden ? Någon som hört nå om blended whiskyn Cutty stark som finns på vinguiden ?  jag tro inte systemet har din iallafall big_smile

Kan lägga upp receptet som jag kört med i 3 år. Ska helst stå 4 veckor så de hinns ju innan jul wink

Whiskey är jag inget fan av men var ändå tvungen att smaka på Famous Grouse Black cola.
Den var ju tyvärr sämre än whisken själv.... 25 kr kostade den också tongue

Gjorde en riktigt god dring i midsommras tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag gjorde den. Återkommer om jag kommer på det

vore nice om du kunde dela med dig av receptet kan famous ska man ju dricka rent men en del kanske gilla med coke. Har du provat Black grouse ( producerad från vi svenskars begäran tydligen)

har du provar the glenlivet jag tycker den är riktigt god inte så rökig heller dock. Minns du vad sin ingick i drinken där? jag provad en god drink i sommras den heter guranna gaipi tro jag. finns på cocktailsguiden den var god men riktigt söt så prova tillsätta gin eller nå annat så blir den riktigt bra skulle jag tippa på.

The Glenlivet, the singel malt that started it all
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2406344
BMW 328i "käkar volvo till frukost" (1997)
Boostrider Försöker iaf
26 november 2010 · 1 998 Inlägg

Nja jag brukar smaka lite när farsan köper whisky. Brukar mest bli Grants, Famous Grouse Black.
Ska jag dricka whisky så får det gärna vara en mildare utan den distinkta röksmaken.

Angående glöggen. Har kört på detta receptet i 3 år och är skitnöjd med det.

5 skivade råa potatisar

500 gr russin

5 L svagdricka

2 ½ kg strösocker

½ kkp hela nejlikor

1 litet pkt kardemumma

1 bit hel ingefära

50 gr jäst för söta degar

+ en kanel stång

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang