mannen666666 skrev:
Pendulum skrev:
Dessutom finns inte 2.3T till gamla 9-3 utan det är en 2.0T maskin i den sleepern.

visserligen är ju inte den här det men JO
1999 släpptes en ännu kraftfullare variant än toppmodellen 9-3 Aero kallad 9-3 Viggen, namngiven efter stridsflygplanet Saab 37 Viggen. Motorn var en 2,3 liters turboladdad 4-cylindrig maskin på 225 hk. 2002 släpptes bilen med ytterligare ökad effekt, 230 hk. Övriga förändringar var bland annat bättre koppling, hårdare stötdämpare, kortare fjädrar och diverse utseendemässiga förändringar (till exempel bakspoilern som ökade marktrycket med 50 %)[källa behövs] . Modellen fanns i sex några av dem specifika färger: Lightning blue, Monte Carlo gul, stålgrå, silver, svart och laserröd. Sammanlagt tillverkades 9-3 Viggen i 4 600 exemplar. De fanns mellan 1999-2002, men mellan 01-02 var gjordes Viggen i USA spec som för det mesta skickades till staterna. Vissa kom dock inte i väg, utan stannade kvar i Sverige.
Där fick vi en lektion med! Har själv haft en og9-3 med viggenoptik. Motorn är ju densamma som satt i 9-5 Aero från -98 och framåt. Så även effektuttaget på sista årsmodellen Viggen, 230hk. Men de glömde jag av när jag skrev förra inlägget.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.