Volvo 850 T-5R

Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det originella "T-gul"-stuket samtidigt som detaljer lyfts och uppgraderas. Läs och njut så ses vi ute på vägarna!
  • 164 Följare
  • 196 475 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2013
TurbOla Reservdansk
22 januari 2011 · 6 271 Inlägg

En sak jag har tänkt på, med turbo och spridare, stakar, och den biten kan du säkert komma upp i en 350-380hk med en bra mappning.

Är det en original R-koppling du har tänkt köra med?
Den kommer inte riktigt palla effekten, du kommer att få räkna med en kraftigare koppling för att klara det.

Och jag vet själv hur lätt det är med bara ett chip att det spinner loss friskt, jag skulle rekommendera en M59-låda eller en Quaife-diff.

Visst, det är mycket pengar, men om du vill få ner effekten i backen finns det tyvärr inte så många möjligheter. smile
Men du har säkert redan funderat på det här?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_DamnIt R1 driver!
22 januari 2011 · 5 128 Inlägg

Kul att se dig renovera så seriöst! Blir finfint! smile Ska följas!

hemmafixarn
22 januari 2011 · 368 Inlägg

gött jobbat, fortsätt så big_smile

Hellstone
6 februari 2011 · 60 Inlägg

Tack för alla goa och positiva kommentarer! Som uttrycket lyder, nytt är alltid nytt smile Grundfärgen jag använder är Hagmans gråa grundfärg på burk.

TurboOla, jag har funderat och tänkt. Vi kommer till att börja med original låda och ny R-koppling. Det som inte finns i lådan får man ha i högerfoten wink

Nu har det inte uppdaterats på länge och det tyder på mycket arbete i skolan. Det har dock hunnits med en hel del meck. Större del av tiden har ägnats åt att befinna sig i Stefans lokal och skruvat motor. Under tiden har även lackeringen av karosströsklarna bak färdigställts.

Vad som behövs för att komma framåt med en bil vet säkert många. För att komma snabbare framåt vet sannerligen många också. Detta medför att vi har fått byta ut komponenter såsom turbo, vevstakar, spridare etc. I och med att vi bytt till en KKK24 turbo som från början sitter på S60R bilarna har vi behövt anpassa en del komponenter. Det finns en del ändringar i utformningen av blocket som gjorts från T-gulens block till S60R'ens block. Som ni kan se på bilderna nedan har vi fått använda oss av stålomspunnen slang för olja till turbo. Detta är för att röret kommer i konflikt med kolvkylningsmunstyckenas lock. Observera att en del av röret har använts och sedan skarvats med skärhylsa och sedan stålomspunnen slang resten av vägen. Även vattenreturen från turbon har modifierats så att jag tog röret från original turbon, kapade i rätt längd, bockade det lätt till rätt vinkel och monterade sedan med plugg och nya packningar. En komponent till som behöver köpas ny från en S60R motor är det stora vattenröret som sitter under grenröret mot blocket och leder samman alla vattenledningar. Utformningen skiljer sig mot original och på så sätt undviker man konflikter med turbon.

Jag kommer så småningom skapa en tråd som berättar vilka komponenter man behöver för att montera en KKK24 turbo med S60R grenrör på de äldre vitmotorerna, samt installationstips.

På insugsidan har ni sen tidigare sett att jag skall köra med de gröna spridarna som levererar 465cc/min vid 3,8 bars tryck. Original i T-gulen är bränsletrycket 3,0 bar och styrs av den regulator som sitter i fuelrailen. För att styra bränsletrycket till 3,8 bar har vi valt att använda oss av en extern bränsletrycksregulator från Aeromotive. För att kunna använda denna har vi modifierat fuelrailen så att vi tagit bort den ventil som sitter på högersidan, framifrån sett och ersatt den med en likadan anslutning som vänstersidan har för bränsle in. För att plugga hålet som den gamla bränsletrycksregulatorn satt i har jag inhandlat en bränsledämpare som dämpar pulserna som blir i fuelrailen. Tändsystemet är helt nytt med nya tändstift, tändkablar, fördelarlock, och rotor. Det är viktigt att allt är i toppskick så att vi eliminerar orsaker till haveri. 
Igår var den stora dagen då motorn skulle få åka hem till sin vän i garaget. Allt gick bra med lyft upp på kärran och motorn transporterades oskadd hem. För första gången på länge rullade vi ut bilen som numera står lite vingligt på egna ben. Jag tvättade av den lite lätt så damm och annat bös kunde rinna av. Jag tog inga bilder så texten får berätta. När vi väl fått ihop motorlyften kunde vi enkelt flytta in motorn i garaget och står där nu tryggt på en pall. Växellådan skall monteras samt lite andra små saker som oljeslangar till oljekyket, generatorn och diverse vakuumslangar till magnetventilen. V.7 har jag sportlov och passar mycket bra för en ”sportig” installation av motorn. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med närmare mellanrum så ni kan se vad som sker.
Ha en fortsatt trevlig söndag!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052086_rxnvo0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052089_f2dk7y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052097_sn1xod.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052126_hz3iii.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052130_haayfs.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052135_9wvsg3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052138_zczr16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052141_juii5s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052160_zd2cz5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052164_9gff7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052166_zv58p1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052170_z9xj0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052175_isr5dy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1052254_b6z0od.jpg

putte16v
6 februari 2011 · 440 Inlägg

Riktigt snyggt blir det. Hoppas man får se bilen på nån träff i sommar;)

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 26 155 Inlägg

Håller med om tidigare talare. Blir riktigt snyggt smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
albin_a
6 februari 2011 · 382 Inlägg

kul med ett riktigt seriöst projekt!

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett
Honda s2000 turbo "timeattack stance" (2000)
Glimbrink
6 februari 2011 · 723 Inlägg

Vilket härligt projekt du har pågång!

Hur mycket pengar har du lagt ner på att renovera motorn? Blir ju så sugen på att göra allt detta som du gör men varken pengar eller tid finns direkt smile

Skall följas! Nu vet jag inte hur gammal du är om du läser gymnasium eller högskola men du ska ha sjukt mycket kredd för det jobbet du lägger ner! Med tanke på skola samtidigt!!!

Prenumererar såklart!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Hellstone
7 februari 2011 · 60 Inlägg

Tanken är att åka på många träffar i sommar, så du ser den om du är där jag är wink. Tack så mycket, jag går på gymnasiet. Jag kan inte svara på hur mycket pengar som lagts ner på motorn, det räknar ihop sig sedan. Men en sak är säker, det är med glädje de har spenderats!

Idag fick jag ett mycket trevligt paket på posten! Det guldbruna, vaderade kuvertet innehöll en KIR nyckel som jag för 2 veckor sedan skickade iväg för konvertering. Den innehåller nu alltså ett specialtillverkat kretskort där komponenter från min VGA2 fjärr och original KIR'ens kretskort är tagna och lödda på det nya kortet. Jag får då den goa knapptryckskänslan som är original i KIRen och en säker batteriplats under locket. Det som skall göras nu för att nyckeln skall kunna användas är att slipa det nya nyckelämnet. När väl motorn är installerad och vi har el i systemet kan jag binda KIRen till bilen.

För mig är detta en viktig detalj som förgyller R-känslan. Nyckeln har även en tendens till att väcka ett beroende med att flippa upp och trycka tillbaka nyckelämnet. Kul smile

Det var dagens lilla, men ack så viktiga update!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1053333_w7h5ra.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1053261_3860ig.jpg

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 februari 2011 · 1 004 Inlägg

Hehe, Skön detalj! Hög klass på alltihop!

"My drinkingteam has a racingproblem"
JimBo__
7 februari 2011 · 1 804 Inlägg

Håller med, det är stil på grejerna här! Det gillas! smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
ETTH
8 februari 2011 · 397 Inlägg

Grymt! Önskar att man hade viljan/kunnigheten till att plocka ur motor m.m!

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"
Saab 9-3 "Ägg-Gulan" (1999)
isak90
8 februari 2011 · 1 997 Inlägg

Jag har läst igenom allt nu och jag beundrar ditt arbete! Blir ruggigt bra! smile

En fråga har jag dock, varför passade du inte på att lacka motorn när allt ändå var nere?

Kommer att följas! smile
// Fredrik

Hellstone
9 februari 2011 · 60 Inlägg

Roligt att läsa era kommentarer smile Jag valde att inte lacka motorn då jag inte vet hur färgen ter sig när det blir varmt och att jag inte vill påverka blockets kylningsförmåga. Hur resultatet varar efter x -antal tusen mil vet jag heller inget om och det ser minst lika tråkigt ut med ett block som krackelerat i färgen, som ett ärgat.

Idag har det arbetats flitigt med manskraft. Min vän Erold antog uppdraget att lyfta bilens lack till en högre nivå. 

En tidig hemgång från skolan idag resulterade i att använda tiden till att tvätta och polera bilen. T-gulen rullades ut i lunch-solen och duschades av. Två noggranna omgångar med svamp och riktigt bilschampo fick stå till grund för det viktiga, och mer tidskrävande arbetet. Redan efter denna process mådde bilen betydligt bättre. När den återigen rullades in i garaget tog Erold fram sin maskin, valde rätt rondell och började med första steget, compound. Detta tog närmare två timmar men gav ett fantastiskt resultat. Jag blev chockad över att alla asfaltsprickar och annan fastbiten smuts försvann, magiskt! Bilen var ren men saknade glans så nästa steg i den krävande processen vidtogs, nämligen polish. Erold susade runt med maskinen och denna gång betydligt fortare. Lacken var så pass bra att det inte krävdes flera omarbetningar för att nå ett bra resultat, något som gillades starkt. Sista steget i behandlingen var försegling. Jag följde Erolds arbete och bilens lyster tittade snabbt fram. Efter att vi torkat bort den överflödiga förseglingen hade vi resultatet framför oss. Den gula färgen lyser verkligen och den hala ytan kommer vara väldigt vänlig att tvätta. Det var svårt att få bilder som visar ett rättvist resultat så ni får hålla till godo tills vidare för att vid ett senare tillfälle beakta bilen i verkligheten.

Trevlig kväll!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1054234_3w6blz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1054243_1pbpw1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1054247_ud6i1y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1054258_loe6bh.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1054260_b458c5.jpg

_Fredrik
9 februari 2011 · 2 788 Inlägg

Fan vad vackert det blir! smile Kommer bli kanon till slut, fantastiskt jobb!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
JimBo__
9 februari 2011 · 1 804 Inlägg

Grymt fin den blev big_smile

Men tycker det är väldigt lite snö... det är ju lite fuskigt roll

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Zwudda Refined
10 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Vore kul att få se denna på någon träff i/runt GBG i sommar, ser ju fruktansvärt bra ut!! big_smile

JohanRendal
10 februari 2011 · 50 Inlägg

fan va fint det blir! lycka till smile

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
hemmafixarn
10 februari 2011 · 368 Inlägg

vart en jäddra förändring i lacken där du smile gillas skarpt big_smile

Hellstone
14 februari 2011 · 60 Inlägg

Tack för de fina kommentarerna!

Idag gott folk har det hänt! Motorn har återfunnit sin plats i bilen smile

I helgen arbetades det för fullt. Pappa hjälpte mig med att rengöra och putsa upp de svarta skyddslisterna som sitter på dörrar och framskärmar. De blev riktigt fräscha må jag säga. Efter undersökning av taklisterna upptäcktes det att den vänstra listen var helt intakt. Förra ägaren hade nämligen tejpat båda listerna med eltejp. Den gjordes därmed i ordning och monterades med nydiskade clips. Under tiden som detta utfördes passade jag på att montera växellådan. Det var ännu en enkel operation jag lyckades väl med. Alla bultar momentdrogs och efter varje dragen skruv markerade jag dem med röd färg för att vara helt säker på att alla var dragna. Som bilderna visar monterade jag även shortshiften från MPRE. För att plugga igen det vattenrör som egentligen är tänkt för kylning av oljekylet på S60R bilarna svarvade jag en plugg. 5cm slang och två rostfria slangklämmor senare var det klart. Mellan växellåda och turbons kompressorhus är det tajt men det passar med goda marginaler.

Jag monterade även lite nylackerade detaljer. Handtagen var lite knixiga att montera men efter en stund var de alla på plats och man kan nu se att lackeraren fått till nyansen på färgen mycket bra. Innan montering av stötfångaren ägde rum skruvade jag fast den avtagbara dragkroken. Väl på plats passade jag inte stötfångaren så att spelet mellan bakskärm och stötfångare blev jämnt och lagom litet. Det var kort o gott helgens bravader, nu vidare till dagens händelser.

Niclas dök upp vid halv tolv tiden när han hade fått sin skönhetssömn och dylika nödvändigheter. Vi hade det inte riktigt lika varmt som vi önskade men -4C fick räcka trots allt. Motorlyften togs ner från vinden och sattes ihop. När allt var förberett rullade vi ut T-gulen, rullade in motorlyften och puttade tillbaka bilen halvvägs in i garaget igen. Själva lyftet in i motorrummet gick galant. Det enda som bråkade med oss lite var det bakre motorfästet men efter lite tänkande och lirkande satt motorn på plats! Tack för hjälpen Nicke smile

Under veckan skall motorn installeras och lite andra småprylar skall monteras.

Det var allt för idag


https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-56a4ae92d887e4548f20b7bff08f087c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-f29f227d96ee2ae630c98092891f606c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-f60ffce900eabc504751114dd4db89e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-aefc7cf175747cefe06b72748930dc1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-39fe4ded9894ef5d3275074c07cb2314.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-920ccd70927cdd2409e3ccc87c452d63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-ff16223ea575ded1d8b42e6690c0cf61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-aa2b06db11cd919f96c9890302d92e21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-cd1536d7d013809618b5e5d5d99747f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-46a90684bf81e8aa511c1e9a8098d706.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6241a2228d3eb1db956eba935135478d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-bcce8a4319be1afffa933f3298133179.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-c25e13035d8d2acae790459ac0b78bd1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-160c265ab1471629ba22a48b966b909f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-32a3484c91635ecbed9be35664cdbfdf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2ce33b51e615397575299ce6f661dd45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-76affadf58813d772fc815f291135f88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-7d83e635d54b82bec975fc78d26b03c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-d3d116a0fbfcb0fcf421c97e1c2d9625.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-f7169ab75fee8b1b635edb5bbf3508b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-8a98e178af8aae686fdaefcfe38fef37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-62fcd8e96165df004b9b65e9b4713f81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-7d6887a87cb8d5b60e0f669807f647e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-3a77170a854675bc4ba0946f186d5a9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-2752405edf7e1039fd66674ebbb21735.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-cc12a6a5236c50cfb4710f815bf2285b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-f9e4afc982d5972f854671d3f05f62a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135497/135497-6c51bf60cd035b16c1eaf6879a850cce.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang