Hur sänka Mercedes w124

Carl
3 maj 2010 · 4 Inlägg

Hallo!
Jag skulle behöva lite tips och erfarenheter från er som sänkt och kört sänkta Merca w124.
Det gäller en e200 -89a.

Vad ni tycker är bäst på just merca, kapa fjädrar eller värma ihop dom?

Hur mycke ska jag i så fall kapa för att få den riktigt låg o go men ändå "körbar"? ( Och gärna komma genom besiktningen.)
Den kmr rulla på ett par 18x8" fälgar et 36. Har möjlighet att valsa skärmar så det är inga problem.

Vore även tacksam för lite tips på hur man bär sig åt för att ta loss dom stackars fjädrarna..
Vet att det finns specialverktyg, men finns det andra sätt?

Mvh Carl

Race_Chick Snäll liten biltjej
3 maj 2010 · 880 Inlägg

jag sänkte min w124 genom att kapa (2,5 varv max om den ska gå igenom besiktningen)
men tänk då på att hjulen kommer ställa sig toe-in eller toe-out,gör en hjulinställning efter det.
Cambern går ej att justera om.

Själv tuggar min merca för jag har sänkt den på däcken sad
Var till en som ställer in däck å han sa att tyvärr är det bara att höja bilen igen,annars kommer den kosta däck. sad


Har ett par 17 tummare på den nu med 225 däck runtom,försök göra skärmkanterna lite större för annars kommer de bara skrapa.

När vi lös fjädrarna så va vi tvungen att lossa länkarmen? bak som fjädern satt fast i,plus fjäderklämmor.
Fram är de lite knasigare att få lös dom. kom dock ej ihåg hur vi gjorde för de va 1 år sen.
Men tittar du så kommer du se hur du gör smile

Tänk bara på att den kommer tugga däck om du har otur,nöter mer på stagen i bakvagnen,bilen kommer bli svampigare(kanske)...
Kör på riktig sänkningssats och dämpare,de är mitt råd smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
JonasAlmqvist
3 maj 2010 · 100 Inlägg

Går ju kapa på plats också! går lättast så!tongue

Knugcab
3 maj 2010 · 5 111 Inlägg

JonasAlmqvist skrev:
Går ju kapa på plats också! går lättast så!tongue

Då bör man ta i beaktning att Mercedes framfjädrar inte är fjädrar, utan mordvapen, som jag inte gärna skulle röra i onödan så länge de är i spänn på något sätt... cool

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Carl
3 maj 2010 · 4 Inlägg

Tack för svar alla!
Jag har fått låna invändiga fjäderspännare. Så nu kmr det nog inte vara några problem. Ska kapa bort några varv o valsa skärmarna sen kmr den bli go. smile

Har kapsänkt många bilar tidigare men aldrig Merca.. Kapar inte dessa fjädrar på plats då det som sagt verkar livsfarligt.

På lite dyrare bilar, och på bilar jag kör långt med så köper jag oftast riktiga sänkfjädrar
Jag vet att det kmr slita däck men det får det va värt.. O ja kmr inte köra mycke med den gamla Benzen. Bara glida lite.

Mvh Carl

Senast redigerat av Carl (3 maj 2010)

Race_Chick Snäll liten biltjej
4 maj 2010 · 880 Inlägg

då man vi väl inget annat än att önska dig lycka till smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Carl
4 maj 2010 · 4 Inlägg

Det tackar jag för! Bilder kmr upp på min sida när det är klart. Troligeen i helgen. Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang