2788
Sök

Behöver råd. Hur ska man få däcket att lossna!!!

48 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Tjenare. Skulle behöva lite råd om hur man ska få lös vinterdäcken. Det är nämligen så att jag skulle byta till sommardäcken förra veckan. Fram gick det utan bekymmer fick knacka och rycka lite lätt så lossnade dom. Men när kom bak så var det helt kört, bultarna lossnar utan problem men när man ska ta lös däcken så kommer helvetet. Verkar som om det har rostat i centrum. Har provat allt i våldets tecken. Men fälgen sitter som gjutet. Vet inte vad jag ska ta mig till nu och det börjar som vara dax att byta. Så om någon har något råd till mig så skulle det vara tacksamt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 maj 2010
stor slägga och sopa på rejält från insidan av fälgen, alt skruva dit bultarna nästan fullt, sen åka ut och svänga fullt höger-vänster i runt 20 kmh.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Like it German
378 Inlägg
3 maj 2010
jag brukar göra en hopp spark med all kraft nedre kant av däcket och övre kant funkar nästan alltid. först slå med slägga på fälgen beroende på hur fin fälg man har. men kna juh lägga nått imellan.

Hur många skruvar fick du över?....

4 005 Inlägg
3 maj 2010
stor träbit över fälgen. Ev ngn tjock duk mellan fälg o träbit. och sen stor slägga. problem solved.

1 697 Inlägg
3 maj 2010
Jag brukar sätta bultarna så dem precis nyper i fälgen å sen bara köra och göra några hårda inbromsningar så lossnar dem utan probs.

34 Inlägg
3 maj 2010
ja satte mina bultar en bit ut o stack ut o brännde däck o svängde som tusan i 50. Då fick ja loss mitt. slog som fan med slägga ínnan ^^

Arg Snickare
875 Inlägg
3 maj 2010
kimmy89 skrev:
jag brukar göra en hopp spark med all kraft nedre kant av däcket och övre kant funkar nästan alltid. först slå med slägga på fälgen beroende på hur fin fälg man har. men kna juh lägga nått imellan.

hahahahaha

inga sätt är fel!

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2010
Har man redig otur (o har lyft bilen med dess originaldomkraft) så kan den "trilla ner" om man slår med slägga eller liknande på däck/fälg...Jag förespråkar att fälgbultarna/muttrarna dras åt så de har ca 1-2mm kvar till fälgen, kör sedan en kort sväng med kraftig höger/vänster svängar så bör fälgarna släppa taget om navet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

48 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Löste problemet genom att köpa en 5kg gummislägga en FET smäll så var problemet löst. Men tack för hjälpen !

Sök