Volvo v70 2.5 t Inget oljetryck

wistfors Performance meck
14 maj 2010 · 342 Inlägg

inte fan stannar man o tar böter denna gång lönade sig inte bättre lycka nästa gång
skönt att det löste sig och som sagt volvo (vad jag vet ) har ingen varning för låg olje nivå dom har endast varning för lågt olje tryck

tycker det är mycket lustigt att motorn gick om du bara körde 2min utan olje tryck dom brukar inte vara så känsliga

bara för jag är nyfiken sa volvo vad som hadde gått först och fått alla olja att försvinna?

Mvh viktor

BOLIN_
14 maj 2010 · 2 763 Inlägg

Kör man med bilen i två minuter utan oljetryck, då kanske man skulle ta och fundera på hur man tar hand om bilen roll

Volvo - For Life
RoniisH
14 maj 2010 · 300 Inlägg

hyperICE skrev:
hade inte blivit billigare att ta  böter för hade jag gjort det hade jag inte fått ha kvar mitt körkort med säkerhet

Då kanske du ska sluta köra bil. Rätt åt dig.

koka
14 maj 2010 · 629 Inlägg

Med andra ord så borde du har lärt dig att du ska kolla oljan med jämna mellan rum smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 maj 2010 · 641 Inlägg

Kör så vårdslöst i trafik att lappen ryker om Polisen kommer ikapp, check
Skiter i å serva bilen fast lampan lyst i 3 månader, check
Skiter i att kolla oljenivå för det borde, kanske, antagligen sitta en varningslampa för det, check
Stänger inte av motorn på bilen som tappat oljetrycket och tom. bilen säger till dig "stanna omedelbart", check

Vissa borde inte ha körkort eller bil, så är det bara.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
azid Det som inte dödar gör ont
14 maj 2010 · 2 668 Inlägg

wistfors skrev:
inte fan stannar man o tar böter denna gång lönade sig inte bättre lycka nästa gång
skönt att det löste sig och som sagt volvo (vad jag vet ) har ingen varning för låg olje nivå dom har endast varning för lågt olje tryck

tycker det är mycket lustigt att motorn gick om du bara körde 2min utan olje tryck dom brukar inte vara så känsliga

bara för jag är nyfiken sa volvo vad som hadde gått först och fått alla olja att försvinna?

Mvh viktor

Konstigt att motor gav sig efter bara 2 minuter? Vevlagren ger sig sekunder efter lampan tänds.

Gisses

2slow
MR-P
15 maj 2010 · 135 Inlägg

jag hoppas inte du kommer betala den summan för att reparera din motor hos volvo.
Köp en beg motor från tex bildelsbasen istället.

Eller om du har en polare eller liknande som kan laga den. 48000 är runt vad halva bilen kostar (eller inte beroende på skick, miltal osv på bilen) så de lönar sig inte att låta volvo laga din bil.

Senast redigerat av gasolinbloood (15 maj 2010)

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
wistfors Performance meck
17 maj 2010 · 342 Inlägg

azid skrev:

wistfors skrev:
inte fan stannar man o tar böter denna gång lönade sig inte bättre lycka nästa gång
skönt att det löste sig och som sagt volvo (vad jag vet ) har ingen varning för låg olje nivå dom har endast varning för lågt olje tryck

tycker det är mycket lustigt att motorn gick om du bara körde 2min utan olje tryck dom brukar inte vara så känsliga

bara för jag är nyfiken sa volvo vad som hadde gått först och fått alla olja att försvinna?

Mvh viktor

Konstigt att motor gav sig efter bara 2 minuter? Vevlagren ger sig sekunder efter lampan tänds.

Gisses

inte säkert dom går efter bara några sekunder kan hålla en timmer eller 3sek inget som går att säga precis.

körde från norrköping o hem helt utan olja och oljetryck ca 5-6 mil 40 min tog det och inte ett enda lagar som gick

vissligen en gammal 740 men den har lager den med.



som jag uppfattade det så har det gått så pass fort att körkortet skulle blivit indraget och då är det värt att offra en motor för att komma undan.

Mvh viktor

azid Det som inte dödar gör ont
17 maj 2010 · 2 668 Inlägg

wistfors skrev:

azid skrev:

wistfors skrev:
inte fan stannar man o tar böter denna gång lönade sig inte bättre lycka nästa gång
skönt att det löste sig och som sagt volvo (vad jag vet ) har ingen varning för låg olje nivå dom har endast varning för lågt olje tryck

tycker det är mycket lustigt att motorn gick om du bara körde 2min utan olje tryck dom brukar inte vara så känsliga

bara för jag är nyfiken sa volvo vad som hadde gått först och fått alla olja att försvinna?

Mvh viktor

Konstigt att motor gav sig efter bara 2 minuter? Vevlagren ger sig sekunder efter lampan tänds.

Gisses

inte säkert dom går efter bara några sekunder kan hålla en timmer eller 3sek inget som går att säga precis.

körde från norrköping o hem helt utan olja och oljetryck ca 5-6 mil 40 min tog det och inte ett enda lagar som gick

vissligen en gammal 740 men den har lager den med.



som jag uppfattade det så har det gått så pass fort att körkortet skulle blivit indraget och då är det värt att offra en motor för att komma undan.

Mvh viktor

lollollollollollollol lär om och diskutera sen....

2slow
patrik89
17 maj 2010 ·

Om den varnar att oljenivån är låg, så går man och kollar så att den inte pissar ut olja först och främst. Om den börjar knacka helt plötsligt så är det dags att stänga av bilen.

Bara några tips

SgtCrilly Hemmainstruktör
17 maj 2010 · 641 Inlägg

patrik89 skrev:
Om den varnar att oljenivån är låg, så går man och kollar så att den inte pissar ut olja först och främst. Om den börjar knacka helt plötsligt så är det dags att stänga av bilen.

Bara några tips

Stänga av innan det börjar knacka skulle nog vara ett bättre tips. (Röd varningslampa=stanna bilen omedelbart, stäng av motor. Orange varningslampa=Nått är fel, kanske borde kolla up skiten, men kör om du vågar. Ganska bra generell regel för varningar olika system i bilen ger.)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
wistfors Performance meck
23 maj 2010 · 342 Inlägg

azid skrev:

wistfors skrev:

azid skrev:

Konstigt att motor gav sig efter bara 2 minuter? Vevlagren ger sig sekunder efter lampan tänds.

Gisses

inte säkert dom går efter bara några sekunder kan hålla en timmer eller 3sek inget som går att säga precis.

körde från norrköping o hem helt utan olja och oljetryck ca 5-6 mil 40 min tog det och inte ett enda lagar som gick

vissligen en gammal 740 men den har lager den med.



som jag uppfattade det så har det gått så pass fort att körkortet skulle blivit indraget och då är det värt att offra en motor för att komma undan.

Mvh viktor

lollollollollollollol lär om och diskutera sen....

ojjjjj någon försöker leka duktig
kan diskutera i massor av timmar om du tror du mår mättre av det?

Mvh viktor

ajonasson
24 maj 2010 · 583 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Kör så vårdslöst i trafik att lappen ryker om Polisen kommer ikapp, check
Skiter i å serva bilen fast lampan lyst i 3 månader, check
Skiter i att kolla oljenivå för det borde, kanske, antagligen sitta en varningslampa för det, check
Stänger inte av motorn på bilen som tappat oljetrycket och tom. bilen säger till dig "stanna omedelbart", check

Vissa borde inte ha körkort eller bil, så är det bara.

Jag kan inte sluta skratta! HAHAHA lol
Lite elakt av mig kanske, men ligger nog endel i det.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
jockev8
23 februari 2014 · 127 Inlägg

öppnar tråd igen. råkade ut för detta igår lördag. körde lite halvsnabbt igenom en rondell och sedan ut på en större väg och då börjar genast bilen varna för inget oljetryck. stannar med en gång. men där är fortfarande fullt med olja i motorn, inga läckage. någon som vet vad det beror på? pumpen eller någon givare som är kass?

inget lagerknack hörs dock lite tickande från ventilerna men inget direkt allvarligt.

Mickius
23 februari 2014 · 4 670 Inlägg

jockev8 skrev:
öppnar tråd igen. råkade ut för detta igår lördag. körde lite halvsnabbt igenom en rondell och sedan ut på en större väg och då börjar genast bilen varna för inget oljetryck. stannar med en gång. men där är fortfarande fullt med olja i motorn, inga läckage. någon som vet vad det beror på? pumpen eller någon givare som är kass?

inget lagerknack hörs dock lite tickande från ventilerna men inget direkt allvarligt.

Koppla in extern mätare, dra runt på starten o se om den bygger oljetryck. Går ju öppna oljelocket o se om det kommer upp olja till toppen och då utesluta att pumpen inte pumpar nått

jockev8
25 februari 2014 · 127 Inlägg

Japs-Micke skrev:

jockev8 skrev:
öppnar tråd igen. råkade ut för detta igår lördag. körde lite halvsnabbt igenom en rondell och sedan ut på en större väg och då börjar genast bilen varna för inget oljetryck. stannar med en gång. men där är fortfarande fullt med olja i motorn, inga läckage. någon som vet vad det beror på? pumpen eller någon givare som är kass?

inget lagerknack hörs dock lite tickande från ventilerna men inget direkt allvarligt.

Koppla in extern mätare, dra runt på starten o se om den bygger oljetryck. Går ju öppna oljelocket o se om det kommer upp olja till toppen och då utesluta att pumpen inte pumpar nått

ska prova detta. vart sitter tryckgivaren på dessa bilar? har hört att dessa brukar krångla ibland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang