Volvo v70 2.5 t Inget oljetryck

hyperICE
7 maj 2010 · 85 Inlägg

Hej.

Jag har en fråga till er kunniga tongue har fått massa hjälp innan och tänkte pröva igen.
Jag var ute och körde med min bil igår, ganska vilt typ 20 min med max gas i alla kurvor och sträckor vi tävlade. när jag närmare mig hemmet säger datorn stanna omedelbart på grund av motor fel, inget oljetryck.
jag körde lugnt sista  biten ca 2 min då bilen börja låta som en diesel bil och sen börja hacka som fan när man gasade. lät man bilen stå på tomgång lät den som vanligt. vad har jag förstört vad är ca priset för att fixa det? hoppas på info. Tack på förhand. MVH FREDRIK:)

Crille88
7 maj 2010 · 1 353 Inlägg

att du ens fortsätter köra om den varnar är en gåta.
först o främst, finns de nån olja i motorn? låter den illa?
kan va 2324132 saker som gått sönder, kan va för lite olja och kan bli så att du kan få byta motor,
de hela hänger på va som hänt..
inget nån här kan svara på tyvärr...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
hyperICE
7 maj 2010 · 85 Inlägg

Crille88 skrev:
att du ens fortsätter köra om den varnar är en gåta.
först o främst, finns de nån olja i motorn? låter den illa?
kan va 2324132 saker som gått sönder, kan va för lite olja och kan bli så att du kan få byta motor,
de hela hänger på va som hänt..
inget nån här kan svara på tyvärr...

Jag var tvun gen att fortsätta köra  ca två min polisen vara i  hälarna tongue men den var torr på olja när jag kom fram det jag tyckr  är skumt är att en så pass ny bil ska väl varna långt innan angående olja? är detta något som går på försäkring? Sry för mina dumma frågor

hyperICE
7 maj 2010 · 85 Inlägg

Ingen som vill svara?

Mitsuhini
7 maj 2010 · 337 Inlägg

om bilen är torr på olja så har den ju läckt ut.. och det spelar ingen roll hur ny bil du har, motorn kan liksom inte veta innan att all olja ska rinna ur. har du tur så har motorn klarat sig, häll i olja och hissa upp bilen och kolla vart det läcker. och sen en fråga: du ville inte riskera en bot antar jag från polisen men riskerar istället motorras??? vårdslös körning täcks inte av försäkringsbolag, men hur gammal är bilen? är det garanti kvar så hade det täckts om du inte hade fortsatt köra efter datorn sagt till.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
hyperICE
7 maj 2010 · 85 Inlägg

Mitsuhini skrev:
om bilen är torr på olja så har den ju läckt ut.. och det spelar ingen roll hur ny bil du har, motorn kan liksom inte veta innan att all olja ska rinna ur. har du tur så har motorn klarat sig, häll i olja och hissa upp bilen och kolla vart det läcker. och sen en fråga: du ville inte riskera en bot antar jag från polisen men riskerar istället motorras??? vårdslös körning täcks inte av försäkringsbolag, men hur gammal är bilen? är det garanti kvar så hade det täckts om du inte hade fortsatt köra efter datorn sagt till.

Det är en 04a. det hade inte räckt med  bot vill jag lova. Men tack för info iaf. den står på volvo nu får veta nästa vecka vad felen är men dom lär ju säga mer än vad det är allt för att få pengar

Stefan Varberg Supraman
7 maj 2010 · 2 300 Inlägg

Inte ovanligt att olja trycks ut när man kör hårt och länge.
Vevhusventen e en svag punkt och bör regelbundet rengöras.
Gå under bilen och leta efter spår efter olja.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
hyperICE
7 maj 2010 · 85 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Inte ovanligt att olja trycks ut när man kör hårt och länge.
Vevhusventen e en svag punkt och bör regelbundet rengöras.
Gå under bilen och leta efter spår efter olja.

Okej. nu är den på volvo för kontroll så dom lär ju säga vad som är fel men tack för infon iaf. uppskattar att ni är så hjälpsamma:)

V70Dahlgren
8 maj 2010 · 143 Inlägg

Min Volvo modell: v70 2,4t -00 varnar oljelampan när den inte kommer åt å suga upp någon olja, å då e d bra mindre än minimum i dom (nästan tom) å då tar oftast veven skada för den badar ju i oljan å då krävs d att det e rätt nivå ju.

Håller med om att d e lite konsigt att dom inte varnar tidigare.... finns kanske andra modeller som gör det....

azid Det som inte dödar gör ont
8 maj 2010 · 2 668 Inlägg

Oljan är nått brukaren av bilen ska hålla koll på. Om/när oljetryckslampan tänds på en nyare bil är det nästan försent.

Sen att man fortsätter köra flera minuter och har bilen igång efter den varnat är urbota dumt. Skulle tro att vevlagren är körda minst

2slow
frasse4
8 maj 2010 · 736 Inlägg

En del bilar, ex saab varnar ju för låg oljenivå, men det har ju i sig inget att göra med oljetrycket och oljetryckslampan som inte har en aning om hur mycket olja som finns i motorn.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
azid Det som inte dödar gör ont
8 maj 2010 · 2 668 Inlägg

frasse4 skrev:
En del bilar, ex saab varnar ju för låg oljenivå, men det har ju i sig inget att göra med oljetrycket och oljetryckslampan som inte har en aning om hur mycket olja som finns i motorn.

vilken saab då? nyare har inte nivåsensor bara tryckvarnare

2slow
frasse4
8 maj 2010 · 736 Inlägg

azid skrev:

frasse4 skrev:
En del bilar, ex saab varnar ju för låg oljenivå, men det har ju i sig inget att göra med oljetrycket och oljetryckslampan som inte har en aning om hur mycket olja som finns i motorn.

vilken saab då? nyare har inte nivåsensor bara tryckvarnare

Ok kan ha fel, vet att en kompis hade en ng900 som drog mycket olja, han sa att det varnade i färddator-displayen i mitten "låg oljenivå"... tror ju inte han körde tills dess att oljetryckslampan lös i alla fall...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
hyperICE
8 maj 2010 · 85 Inlägg

min har iof sagt DAGS för service i typ tre månader men trodde ändå oljan skulle varna med egen lampa

hyperICE
11 maj 2010 · 85 Inlägg

48 tusen slutar notan på

Mitsuhini
11 maj 2010 · 337 Inlägg

Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken. tråkigt, men ibland får man lära sig den hårda vägen..

har du nån spec på vad som pajjat?

Senast redigerat av Mitsuhini (11 maj 2010)

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
hyperICE
11 maj 2010 · 85 Inlägg

dom sa att det var något lager i motorn och nu säger dom att lådan är paj också. att den knackar vilket den verkligen inte gjorde innan har funkat felfritt.

azid Det som inte dödar gör ont
11 maj 2010 · 2 668 Inlägg

hyperICE skrev:
48 tusen slutar notan på

Du skulle stannat och tagit böterna istället

2slow
fredde85
11 maj 2010 · 1 798 Inlägg

azid skrev:

hyperICE skrev:
48 tusen slutar notan på

Du skulle stannat och tagit böterna istället

ja de hade blivit mkt billigare o tatt böterna bilen försökte ju varna dig o ändå körde du 2 minuter till men men man lär sig väl av misstagen förhoppningsvis

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
hyperICE
14 maj 2010 · 85 Inlägg

hade inte blivit billigare att ta  böter för hade jag gjort det hade jag inte fått ha kvar mitt körkort med säkerhet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang