Köpråd: Liten bil stor motor (upp till 45k)

yoppe
21 maj 2010 · 388 Inlägg

Clio sport
Seat Cupra
Båda kan du hitta under 50k,kvalité mm har jag dock lite erfarenheter av när det gäller båda kört dom har jag dock gjort rolig skit båda 2.

Rille0
21 maj 2010 · 2 021 Inlägg

Tycker personligen att golf 3an inte känns särskilt högkvalitativ, väldigt plastig inredning osv.
Vr6an är lite av en problemmotor samt dyr i drift, men förbannat fin när den går som den ska.

45 tusen borde du få en Golf 4 gti turbo för, känns bättre än en golf 3a alla gånger.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
SQR
22 maj 2010 · 60 Inlägg

lancia delta? lätt bil

hedley Saaboholic
22 maj 2010 · 3 129 Inlägg

NG900/OG 9-3 har dålig väghållning original och är välkända för det, så där vinner bmw lätt. Däremot har gamla 900 t16 aeron inte det och inte heller 9000 aero.

Vad jag anser vara överskattat med bmw?
1. Att den ska vara soppa snål.
2. Att den är brutal väghållning original.
3. Att den aldrig går sönder etc etc.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
22 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Jag vet att det var en äkta bmw m3.a eftersom jag pratade med killen efteråt och vid då veta att den låg runt 330hk osv. Men som sagt kan inte de olika e~ generationerna.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Lozinmust "Unloaded"
22 maj 2010 · 1 557 Inlägg

Rquired; faktuella argument med källor(pålitliga och stora sådana). Kan inte annat än stå på hans sida och hålla med om det han skriver. Motargument av samma kaliber har jag icke sett, än. Nej inte alla bmw-fantaster lever i sin egna lilla bubbla, man måste ha självdistans och likaså insikt i att det finns olika bilmärken pga. att folk gillar olika bilar, hör och häpna. Annars skulle vi alla åka runt i BMW om det var bäst överallt och i allt de gör, så är ju icke fallet.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
hedley Saaboholic
22 maj 2010 · 3 129 Inlägg

R1kard skrev:
Håller med Rquired helt och hållet!

Men jag skulle vilja tillägga att jag tycker man ska jämföra 9000 Aero mot M5 E34. Eftersom det bästa ska jämföras mot det bästa. Jämför man Aero mot en 525 E34 så har BMW inte lagt sina bästa delar på den bilen och jämförelsen är inte rättvis.

Sen angående priset så är det klart att M5 var en dyrare bil än 9000 Aero när den kom ut. Men om det ska gnällas på priset så ska man inte göra jämförelsen Saab - BMW över huvudtaget! Det visar bara att BMW är en mer påkostad bil och därmed bättre.


Så till Saab-fantasterna: Gå inte på berg, när det finns småsten.

Jag gillar många Saabar men jag gillar även många andra märken.
Sen kan du inte jämföra en extra utrustad familje bil som klassas som något av en "svensson" bil med en av m-modell som är deras "sport" bil.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Niiko_
22 maj 2010 · 8 Inlägg

hedley skrev:

R1kard skrev:
Håller med Rquired helt och hållet!

Men jag skulle vilja tillägga att jag tycker man ska jämföra 9000 Aero mot M5 E34. Eftersom det bästa ska jämföras mot det bästa. Jämför man Aero mot en 525 E34 så har BMW inte lagt sina bästa delar på den bilen och jämförelsen är inte rättvis.

Sen angående priset så är det klart att M5 var en dyrare bil än 9000 Aero när den kom ut. Men om det ska gnällas på priset så ska man inte göra jämförelsen Saab - BMW över huvudtaget! Det visar bara att BMW är en mer påkostad bil och därmed bättre.


Så till Saab-fantasterna: Gå inte på berg, när det finns småsten.

Jag gillar många Saabar men jag gillar även många andra märken.
Sen kan du inte jämföra en extra utrustad familje bil som klassas som något av en "svensson" bil med en av m-modell som är deras "sport" bil.

Vad ska du jämföra då? det är ju det bästa saab har och komma med..

MrJAM
22 maj 2010 · 1 464 Inlägg

Återigen gick jag på niten om att det skulle finnas något intressant att läsa i tråden. Men icke!  Hur det överhuvudtaget kan finnas så många som faktiskt VET hur den endera bilmärket suger kamel, förvånar mig.

Ny regel på forumet bör således vara att köprådstrådar ej får förekomma.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Hamilton
22 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Tråd rensad på OT. Inbördes chatt m.m tas via MSN eller liknande och INTE i forumet.
Kan ni inte följa reglerna och hålla en mogen ton i forumet så ska ni överväga att inte skriva överhuvudtaget.

mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
dddale
24 maj 2010 · 71 Inlägg

Har snöat in lite på just honda crx'en, känns som en kul bil att "bygga" vidare på.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa bilar vad gäller motorenas hållbarhet vid trimning, etc.
Helt enkelt saker som är bra att veta.
mvh

Noxxer
25 maj 2010 · 1 482 Inlägg

Bmw E30 325-330 turbo.

BLT Service
Theracords Music Label
Halvfull Öpc designchef
25 maj 2010 · 163 Inlägg

dddale skrev:
Har snöat in lite på just honda crx'en, känns som en kul bil att "bygga" vidare på.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa bilar vad gäller motorenas hållbarhet vid trimning, etc.
Helt enkelt saker som är bra att veta.
mvh

Hondas motorer är alltid bra och pålitliga.tongue
Men med en vtec på 160 kusar så behöver du inte trimma, satsa på att lätta(den redan lätta) bilen så ska du se på roligt!
"Horsepower makes you go faster in a straight line, less weight makes you go faster everywhere." wink

hej hopp
Opelmadness German cars, quality and beyond
25 maj 2010 · 8 197 Inlägg

Halvfull skrev:
Håller med många innan mig här, det låter som det är en Honda du vill ha! Mängder med körkänsla och väghållning och pålitliga...
Sen om du vill ha allt bra från Honda, men vill ha turbo, kika in Rover som jag gjorde...
Istortsett samma bil som Honda. och är det liten bil du vill ha är det väl just 220 coupén som gäller, dock svåra att få tag på, men att kolla skadar ju inte...
200hk @ 1250kg orginal.

Eller MG ZR... roll Lite lättare att hitta.
Lättrimmad om man skulle behöva det. Annars 160 hk vid 7000 rpm och runt 1200 kg.
Sen en gokarts väghållning ger bra mycket körglädje.

Sen de som tror att det inte finns delar får tänka om.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
caromania Forummoderator
25 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Opelmadness skrev:
Lättrimmad om man skulle behöva det. MVH T.

Nja, det var väl inte riktigt sant.

Senast redigerat av caromania (25 maj 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Opelmadness German cars, quality and beyond
25 maj 2010 · 8 197 Inlägg

caromania skrev:

Opelmadness skrev:
Lättrimmad om man skulle behöva det. MVH T.

Nja, det var väl inte riktigt sant.

Mjo, inte är det svårt. Finns trimsats (omprogrammering) för 200 pund som ger 198 hk.
http://www.mgzrtuning.co.uk/

Senast redigerat av Opelmadness (25 maj 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Eisenhut
25 maj 2010 · 1 827 Inlägg

dddale skrev:
Har snöat in lite på just honda crx'en, känns som en kul bil att "bygga" vidare på.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa bilar vad gäller motorenas hållbarhet vid trimning, etc.
Helt enkelt saker som är bra att veta.
mvh

Gå in på www.hondaklubben.com.

Där finns det hur många som helst som har stor erfarenhet på CRXen. Jag har också en hel del...

Motorn är skottsäker, och då menar jag skottsäker. VTEC som varvar 8500 rpm som kan gå 30k mil och som fortfarande känns ny. Chassiet är det bästa du kan få dvs multilänk bak o dubbla A-armar fram och vill du byta ut till eftermarknadsprylar så har Civic/CRX (nästan allt passar rakt över) det i särklass största eftermarknadsutbudet...

Köp en CRX VT och du kommer inte ångra dig.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MrJAM
25 maj 2010 · 1 464 Inlägg

Om du nu har snöat in dig på just CRX så känns det som ett givet val.

Oavsett så är samtliga bilar som nämns i tråden vettiga att bygga vidare på. Sedan att du verkar har fattat tycke för just en modell lägger till ytterligare.

Man ska inte underskatta den egna känslan på 'vad som känns rätt'. Man ska inte stirra sig blind på enbart hk, nm, vilka som är enklast att bygga på/lätta osv osv. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
caromania Forummoderator
25 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Opelmadness skrev:

caromania skrev:

Opelmadness skrev:
Lättrimmad om man skulle behöva det. MVH T.

Nja, det var väl inte riktigt sant.

Mjo, inte är det svårt. Finns trimsats (omprogrammering) för 200 pund som ger 198 hk.
http://www.mgzrtuning.co.uk/

Det där ifrågasätter jag starkt. Med kraftig övertygelse så ifrågasätter jag det. Vet du någon som testat det där? Det luktar pappershästar. K-motorn är redan uppskrämd från drygt 100 hästar med lite mer cyllevolym, annat insug, större portar, vvc. Att komma upp i 200 hästar kostar aset på den motorn. Tyvärr. Bara en justering av programvaran ger inga 40 hästar på en högvarvig 1.8.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrJAM
25 maj 2010 · 1 464 Inlägg

En liknelse är BSR's VW Passat 1.8 som går från 150hk till 196hk enbart med mjukvara och avgassystem har jag för mig. FSI'n från 160hk till över 210hk. Bara som ett par exempel.

Visst kan man vara skeptisk och jämför det ena med det andra. Men att enbart mjukvaran går att modifiera ganska mycket är ju redan bevisat inom de allra flesta bilmärken. Varför skulle MG's versioner vara anorlunda?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang