Varför säljer de inte Dacia Logan i Sverige?

lindell90
19 maj 2010 · 876 Inlägg

jag vet inte hur mycket som skiljer pickup modellen från dem vanliga men pickupen är olidlig att köra. I motorvägsfart är vägljudet outhärdligt. Kan inte finnas ljudisolering nära den så hörselkåpor är att föredra. Skramliga och enormt låg kvalite. Men den kostar också bara 75.000:- men jag skulle hellre köpt en begagnad av annat märke om jag var i behov av den biltypen.

habomaster
19 maj 2010 · 463 Inlägg

expect1991 skrev:
Förhoppningsvis för liten efterfrågan. Vem köper en sån bil egentligen; tråkig, farlig(knappast 5 stjärnor i den), klen och ful på samma gång. Ska man snåla ska man hellre köpa en Kia.

En Kia är ju jämförelsevis dyr.. Logan har "bara" 4 stjärnor i EuroNCAP och är byggd på förra generationens Renault Clio i princip.

Jag skulle hellre ta en Dacia Logan med viss utrustning säg ca 70-80kkr än en Kia för ca 100kkr

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 maj 2010 · 10 427 Inlägg

lindell90 skrev:
jag vet inte hur mycket som skiljer pickup modellen från dem vanliga men pickupen är olidlig att köra. I motorvägsfart är vägljudet outhärdligt. Kan inte finnas ljudisolering nära den så hörselkåpor är att föredra. Skramliga och enormt låg kvalite. Men den kostar också bara 75.000:- men jag skulle hellre köpt en begagnad av annat märke om jag var i behov av den biltypen.

Har haft äran att sitta i baksätet på en sån rackare. Tom hårdare säte än vad en gammal
Skoda Octavia har där bak. Plus att föraren fick växla ned till trean i 70km/h för att komma
upp för en lättare uppförsbacke (4personer i bilen). tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Akka
19 maj 2010 · 1 174 Inlägg

Vad jag vet så tog man inte in vissa modeller för att dom ej höll standarden och ej var krock säkra.

Kan dock ha fel!

maco
19 maj 2010 · 1 207 Inlägg

IceEyes skrev:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Dacia. Krocksäkerhet har jag aldrig brytt mig om, och överflödig utrustning klarar jag mig också bra utan. Att den känns primitiv är bara charmigt smile

Krocksäkerheten är väl trots allt en rätt viktig sak. Men annars är jag villig att hålla med om att man skulle kunna tänka sig en bil med dessa kriterier. Men, varför skall alla billiga bilar vara så fruktansvärt fula?

Det måste ju finnas högskolor eller liknande som mer än gärna skulle kunna designa en bil som dels är billig och dels inte så djävla ful åt dem.

Dannii
19 maj 2010 · 238 Inlägg

JapMax skrev:
Äckliga bilar, och vadå cool? Ser ut som en Mazda 121 fast kantigare.
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

Haha! Men nej xD Inte ens vi från Polen vill ha en sådan.. BMW & Mercedes är främst eftertraktade hemma i moderlandet smile Begagnat som nytt.. men de ska vara kvalité!

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Rquired Allmänt envis
19 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Eftersom svenskar är relativt sätt väldigt bortskämda när det gäller utrustning, prestanda och säkerhet och på grund av att Dacia Logan är billigt skräp och motsatsen till allt detta.

Visst säljer dem idag, de är nya och billiga och många företag eller privatpersoner som annars inte köpt några mer bilar alls tar nog chansen. När väl de vant sig vid att ha två eller fler bilar och insett hur dålig Dacian är och att tom en begagnad Kia är flera gånger mer bil gör man inte om misstaget; Man köper en begagnad bättre bil istället.

Personligen tror jag alltså Dacia på sikt kommer försvinna ur Sverige, om inte annat kommer miljö och säkerhetskrav driva väck dem.

Senast redigerat av Rquired (19 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LarssaO
19 maj 2010 · 23 Inlägg

Tycker den liknar Skoda för mycket? wink

twin_cam Smålänning
19 maj 2010 · 7 877 Inlägg

LarssaO skrev:
Tycker den liknar Skoda för mycket? wink

Skoda är ju iaf en "budget Audi", Dacia är en "budget Renault", och renault är inget vidare ens som sig själv wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
granadadr
19 maj 2010 · 7 290 Inlägg

twin_cam skrev:

LarssaO skrev:
Tycker den liknar Skoda för mycket? wink

Skoda är ju iaf en "budget Audi", Dacia är en "budget Renault", och renault är inget vidare ens som sig själv wink

hehehe,, sant

STriiiker
20 maj 2010 · 609 Inlägg

Dannii skrev:

JapMax skrev:
Äckliga bilar, och vadå cool? Ser ut som en Mazda 121 fast kantigare.
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

Haha! Men nej xD Inte ens vi från Polen vill ha en sådan.. BMW & Mercedes är främst eftertraktade hemma i moderlandet smile Begagnat som nytt.. men de ska vara kvalité!

Är det därför folk åker punto?

Stellan_Clausen
20 maj 2010 · 635 Inlägg

JapMax skrev:
Äckliga bilar,
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

Vad menar du med det där !????? roll

habomaster
21 maj 2010 · 463 Inlägg

Dannii skrev:

JapMax skrev:
Äckliga bilar, och vadå cool? Ser ut som en Mazda 121 fast kantigare.
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

Haha! Men nej xD Inte ens vi från Polen vill ha en sådan.. BMW & Mercedes är främst eftertraktade hemma i moderlandet smile Begagnat som nytt.. men de ska vara kvalité!

Det är roligt att läsa kommentarer som detta. Bara för att det är billigt är det skit roll

Majoriteten har inte råd med nya Mercedes och BMW, utan man får då välja mellan en 10-15 år gammal BMW eller en helt ny Dacia.
Har man då inga mekarkunskaper eller någon snäll släkting som kan göra arbetena i princip gratis kan jag mycket väl tänka mig att man väljer den helt nya bilen då man faktiskt får en hel del garantier.

Någon skrev att säkerhets- och miljöskäl kommer driva Dacia ur landet. Jag tror raka motsatsen.
Man använder Renault's något år gamla teknik för att bygga en mycket säker bil relativt kostnaden då utvecklingskostnaderna redan är betalda genom de större modeller som den utvecklades för, exempelvis Laguna och Megane som får anses vara utomordentliga bilar på den punkten. (Se testresultat från EuroNCAP)
Miljömässigt har man små moderna bensinmotorer eller små dieslar med partikelfilter och självklart utvecklas detta också av både Renault och Nissan och kommer i slutändan Dacia tillgodo. Eftersom bilen är relativt lätt då den inte har massa tung utrustning kommer den samtidigt dra lite bränsle och ha få problem. (Ju mindre utrustning, desto mindre som kan krångla.)

Rquired Allmänt envis
21 maj 2010 · 12 512 Inlägg

habomaster skrev:

Dannii skrev:

JapMax skrev:
Äckliga bilar, och vadå cool? Ser ut som en Mazda 121 fast kantigare.
sån där skit hör hemma i Estland och polen tongue

Haha! Men nej xD Inte ens vi från Polen vill ha en sådan.. BMW & Mercedes är främst eftertraktade hemma i moderlandet smile Begagnat som nytt.. men de ska vara kvalité!

Det är roligt att läsa kommentarer som detta. Bara för att det är billigt är det skit roll

Majoriteten har inte råd med nya Mercedes och BMW, utan man får då välja mellan en 10-15 år gammal BMW eller en helt ny Dacia.
Har man då inga mekarkunskaper eller någon snäll släkting som kan göra arbetena i princip gratis kan jag mycket väl tänka mig att man väljer den helt nya bilen då man faktiskt får en hel del garantier.

Någon skrev att säkerhets- och miljöskäl kommer driva Dacia ur landet. Jag tror raka motsatsen.
Man använder Renault's något år gamla teknik för att bygga en mycket säker bil relativt kostnaden då utvecklingskostnaderna redan är betalda genom de större modeller som den utvecklades för, exempelvis Laguna och Megane som får anses vara utomordentliga bilar på den punkten. (Se testresultat från EuroNCAP)
Miljömässigt har man små moderna bensinmotorer eller små dieslar med partikelfilter och självklart utvecklas detta också av både Renault och Nissan och kommer i slutändan Dacia tillgodo. Eftersom bilen är relativt lätt då den inte har massa tung utrustning kommer den samtidigt dra lite bränsle och ha få problem. (Ju mindre utrustning, desto mindre som kan krångla.)

Känner mig skyldig till raderna om miljö och säkerhet och håller fast vid det, det är inte Renault´s senaste teknik som säljs/skänks till Rumänien och dessutom är det inte tekniker med erfarenheter av att bygga bilar "efter våra krav" som förvaltar dessa.

De två modeller av Dacia som hittils testats av Euro Ncap har fått tre stjärnor, även den allra senaste(?) Sandero. Alltså i klass med en 10-15 år gammal tysk eller svensk, och i och med att Dacia är rätt lätta bilar medan bilarna enligt ovan ofta är stora och tunga bör de i praktiken ha bättre säkerhet än en ny Dacia, Euro Ncap testar mot bilens egen vikt men i verkligheten gäller naturlagarna: Tyngst har alltid en fördel.

När det gäller miljö finns eventuellt en fördel, för 10-15år sedan stod detta inte högt på prioriteringslistan för någon tillverkare men idag står det om inte högst så åtminstone i topp.

En ny Dacia eller en 10år gammal Volvo S80 eller Bmw 5-serie, jag hade aldrig tvekat. Dessutom bör andrahandsvärdet vara rejält stabilare på den begagnade bilen än en Dacia, vilket bör väga upp högre reparationskostnader till en stor del. Och så får man mycket mer bil med, värt en del det med.

Så tror jag Medelsvensson kommer resonera i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stephan735i
22 maj 2010 · 139 Inlägg

Dacia säljer bra, jag ser nya Pick-uper hela tiden. Den kommer bli lika populär som insomnade Skoda Pick-up var.

Frågan var varför säljs inte Dacia Logan sedan i Sverige. Övriga Logans (MCV och pick-up) säljs sedan länge. Sedanen har samma krockskydd/säkerhet som MCV.

Anledningen till att Dacia Logan Sedan inte säljs här är av samma anledning som Citroën C4 sedan http://i3.tinypic.com/zj8gv5.jpg Fiat Linea http://www.desktopcar.net/wallpaper/254 … nea_71.jpg Suzuki SX4 Sedan http://auto.suzuki.de/auto/live/modelle … ine-1.html det finns ingen/liten marknad för små sedanbilar, det är kombi/halvkombi som gäller i Sverige.

Stephan

NoWireHangers
22 maj 2010 · 62 Inlägg

Stephan735i skrev:
Dacia säljer bra, jag ser nya Pick-uper hela tiden. Den kommer bli lika populär som insomnade Skoda Pick-up var.

Frågan var varför säljs inte Dacia Logan sedan i Sverige. Övriga Logans (MCV och pick-up) säljs sedan länge. Sedanen har samma krockskydd/säkerhet som MCV.

Anledningen till att Dacia Logan Sedan inte säljs här är av samma anledning som Citroën C4 sedan http://i3.tinypic.com/zj8gv5.jpg Fiat Linea http://www.desktopcar.net/wallpaper/254 … nea_71.jpg Suzuki SX4 Sedan http://auto.suzuki.de/auto/live/modelle … ine-1.html det finns ingen/liten marknad för små sedanbilar, det är kombi/halvkombi som gäller i Sverige.

Stephan

Ja jag antar att du har rätt. Det är märkligt egentligen att sedanbilar är så mycket mindre populära i Sverige än i andra länder.

Jag visste inte ens att Citroen C4 fanns som sedan. Den var dock rejält ful. Då är Renault Clio sedan finare.

Stellan_Clausen
10 juni 2010 · 635 Inlägg

Idag var jag och provkörde en Dacia Sandero, en mycket trevlig liten bil att köra, en av dom bästa småbilar jag kört, jag satt riktigt skönt i förarstolen, och min fru blev stormförtjust i Sanderon, hon ville att vi skulle köpa den direkt, se bilder !! cool

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large


fler bilder hittar ni på länken + mycket mer !!
http://www.cardatabase.net/search/searc … &page=

Senast redigerat av Hot_Rod_Nisse (10 juni 2010)

Rquired Allmänt envis
10 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Hot_Rod_Nisse skrev:
Idag var jag och provkörde en Dacia Sandero, en mycket trevlig liten bil att köra, en av dom bästa småbilar jag kört, jag satt riktigt skönt i förarstolen, och min fru blev stormförtjust i Sanderon, hon ville att vi skulle köpa den direkt, se bilder !! cool

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large


fler bilder hittar ni på länken + mycket mer !!
http://www.cardatabase.net/search/searc … &page=

Tänk vad åsikter kan skilja, men är Sandero den bästa småbil du kört känns det rent spontant som om det också är den enda småbil du kört?

Bilen är spartansk, bara precis dimensionerad för simpel vardagskörning och allmänt billig och dålig i utförandet och omännskligt högljud. För samma pengar får man ordentliga småbilar med ett eller ett par år på nacken beroende på vilket märke och modell man är ute efter. Dessa bör dessutom stå sig bra mycket bättre i andrahandsvärde, dels för att de redan tappat en del av sitt nypris men framför allt för att det är bra bilar som förmodligen kommer vara intressanta för begagnatköparen.

Dessutom finns varken aktivt eller passivt antisladd ens som tillval, nej gör dig inte otjänsten att köpa en ny bil som är att likna vid en 20år gammal sådan smile

Senast redigerat av Rquired (10 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stellan_Clausen
10 juni 2010 · 635 Inlägg

Rquired skrev:

Hot_Rod_Nisse skrev:
Idag var jag och provkörde en Dacia Sandero, en mycket trevlig liten bil att köra, en av dom bästa småbilar jag kört, jag satt riktigt skönt i förarstolen, och min fru blev stormförtjust i Sanderon, hon ville att vi skulle köpa den direkt, se bilder !! cool

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large

http://www.cardatabase.net/search/photo … size=large


fler bilder hittar ni på länken + mycket mer !!
http://www.cardatabase.net/search/searc … &page=

Tänk vad åsikter kan skilja, men är Sandero den bästa småbil du kört känns det rent spontant som om det också är den enda småbil du kört?

Bilen är spartansk, bara precis dimensionerad för simpel vardagskörning och allmänt billig och dålig i utförandet och omännskligt högljud. För samma pengar får man ordentliga småbilar med ett eller ett par år på nacken beroende på vilket märke och modell man är ute efter. Dessa bör dessutom stå sig bra mycket bättre i andrahandsvärde, dels för att de redan tappat en del av sitt nypris men framför allt för att det är bra bilar som förmodligen kommer vara intressanta för begagnatköparen.

Dessutom finns varken aktivt eller passivt antisladd ens som tillval, nej gör dig inte otjänsten att köpa en ny bil som är att likna vid en 20år gammal sådan smile

Jag har hafft körkort i 30 år, och i nästan lika många år har jag provkört nya bilar i alla storlekar, så många småbilar har det blivit under åren, sen så är jag inte så kräsen av mig när det gäller bilmärken och vilket land den är tillverkad i !! wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
10 juni 2010 · 8 197 Inlägg

Mechanimal skrev:
Fast var den där verkligen så cool.. ? Tyckte den såg fantastiskt tråkig ut =/ Jag röstar för att Sverige klarar sig utan den =P

Där kan jag bara hålla med. En tvättäkta lådbil... lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang