Renovering/trimmning av Cheva 327 2-bult

perrkas fullt ös medvetslös
26 maj 2010 · 122 Inlägg

hallå gött folk.

jag håller på o renoverar/trimmar en Cheva 327 -67, har suttit i en chevell. 2-bults block.
jag har påbörjat en helrenovering, block i vev är inne på slipning/borrning just nu. big_smile
undrar vicka delar som skulle passa bäst, tänker mest på Kammaxel, kolvar o Förgasare/insprut.
Har ett Weiand alusug jag hade tänk använda åxå, headers ska jag göra själv.

jag vill ha en motor med bra respons, massa hk är inte nödvändigt. skulle dock vilja ha 300 hk iaf.
har inte överflöd med pengar och överladdat är nog inte aktuellt.

va det gäller kammen så undrar jag vilken Duration som funkar bäst. jag har dom små topparna 60cm2.
hur är dom topparna jämfört med mussetoppar. det här med toppar verkar ju va en djungel, flödet spelar tydligen mycke in. jag trodde små förbränningsrum va viktigast med tanke på att kompet blir bättre???
kompet blir la ca 10:1 med orginalkolvar.

jag vill ha så möe info som går. och ja, jag har kollat på summitracing.com tongue
för det verkar ju va standarsvaret här... dom har massa bra delar och bra priser, men verkliga erfarenheter med delar o montering är mycke mer värt..

så hat gött och hinka in lite råd och tankar om detta..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
red442
31 maj 2010 · 63 Inlägg

Finns en uppsjö av toppar till smallblock cheva men det är oftast ventilstorlek som är av betydelse.
Försök och identifiera topparna här: http://mortec.com/
Bör inte vara några problem att få ut 300hp ur en 327:a
Här är en länk du kan spana in:: http://www.enginebuildermag.com/Article … ines_.aspx

Och översatt med google:
http://translate.google.se/translate?u= … p;ie=UTF-8

He he det blir som det blir men man kanske förstår ppoängen.
Annars kan du söka i förumet på:
http://www.chevelles.com

En rekomendation är att skaffa boken "how to hotrod your smallblock chevy" vär sin vikt i guld.

red442
31 maj 2010 · 63 Inlägg

Slog mig precis att jag har sett en demo på denna DVDn, verkade bra faktiskt men kolla själv.

http://www.meckasjalv.se/html/topprestanda.html

Två trailers
http://www.meckasjalv.se/trailer/TRAILER-MeckaSjalv.wmv

http://www.meckasjalv.se/trailer/Inledn … itel-9.wmv

Senast redigerat av red442 (31 maj 2010)

perrkas fullt ös medvetslös
16 februari 2011 · 122 Inlägg

nu har bygget kommit igång.. block med nya kolvar och nya lager sitter i stativet, topparna som är 60cm2 1,94 inventil 1,5 utvent. kammen (lunati barebone 280/290) och kamdrivning har också kommit på platts.
nu är frågan va för förgasare som ska användas?? minst en 600 iaf, lämna gärna förslag med fördelar och nackdelar jämfört med andra förgasare.
Jag har ett Wieand insug, lite högre och ¨
hur funkar det ifall jag sätter på en 750 förgasare och bestyckar ner den i förhållande till att köra med en 600??

sen tändningen, vilka fördelare är bäst i förhållande till pris? vill väll helst ha nåt från MSD, verkar bra men dyrt.

sista frågan, varför finns det 2 olika startdrev till csb 168/153??

kanske förslag på växellåda åxå tongue  pg, th 350, th400?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Finns en formel för att räkna ut förgasarstorlek. Din motor behöver en 614cfm förgasare för att varva 6500.
Med andra ord, om du varvar 6500 eller mindre kör på en 600 om du varvar mer kör 650.
Det är i allmänhet bättre med för liten förgasare än för stor, att slänga på en 750 är bara slöseri med bränsle och svårare att få bra.
Edelbrocks förgasare är inte lika precisa som holley påstås det, men dom strular mindre. Demon förgasare är ganska billiga.
Edelbrock går att köpa fabriksrenoverat för ca 2500 :-

När det gäller lådan undvik PG om du ska göra nåt annat än att köra strippen.
Fördelare kan du köpa procomp från http://www.usauto.se/ funkar bra på min motor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang