Vilket årtionde/åratal tycker du de bästa bilarna gjordes?

Juvakka
26 maj 2010 · 1 697 Inlägg

Jag tycker det finns fina bilar alla årtionden. fram t.o.m. 70-talet vart det måga fina men sen tunnas det ut. Och idag e många designer epic fail enligt min mening. Finns dock trots det ånga snygga nya bilar.

Och framför allt amerikanare e det som gäller. Men även europér.

Saab 900 "T16" (1992)
KHRacing
26 maj 2010 ·

30-talet

twin_cam Smålänning
26 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Rquired skrev:
Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt. Och Folksam´s statistik är mycket omdiskuterad, jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia etc och att dessa tre 80-talare skulle vara en säker bil även med dagens mått är inte rimligt.

Men att sitta och luta sig tillbaka på sin gamla 80-talare och tro att den håller bättre kvalité och liknande säkerhet som en modern bil är bara naivt. Gamla, osäkra, skitiga och törstiga bilar med sämre driftsäkerhet än sin moderna motsvarighet ligger närmre verkligheten.

Nä, så är det. Dom är klassade som säkra, och i 50 vågar jag säga att det kvittar om du 740 eller V70N, båda är säkra nog smile, men självklart är en modern bil betydligt säkrare, det är där utvecklningen legat som tur är.

Men jag går inte med på driftsäkerhetbiten... Jag gör bara inte det. Tro fan en bil som är helt ny är driftsäker, men utomhus i 10 år, i vått och torrt... Skulle inte tro att en 740 var mindre driftsäker än en V70 när den va ny... Men om man bortser från den biten med ålder, så är ju en helt ny bil driftsäkrare ja, för dne har ju itne hunnit bli sliten och få kondens och grejjer i elcentraler m.m.. smile

Skitiga är dom ju, men frågan är hur jävla miljövänligt det är när det stinker bränd olja bakom en del nya bilar, framförallt Audi och Saab tongue Men miljövänligare är dom ju faktiskt. Det är dom. Det är fakta.

Snålare? Nja... Tycker dom drar lika mycket som äldre i praktiken... Bara att dom har dubbla effekten... Men en motsvarande motor är ju snålare smile Men det har man igen vid servicen som kostar dubbelt eller tredubbelt mot motsvarande gamla skitbil.

Nä, 85-95 va bilarna bäst.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Navkapsel
26 maj 2010 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:

Rquired skrev:
Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt. Och Folksam´s statistik är mycket omdiskuterad, jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia etc och att dessa tre 80-talare skulle vara en säker bil även med dagens mått är inte rimligt.

Men att sitta och luta sig tillbaka på sin gamla 80-talare och tro att den håller bättre kvalité och liknande säkerhet som en modern bil är bara naivt. Gamla, osäkra, skitiga och törstiga bilar med sämre driftsäkerhet än sin moderna motsvarighet ligger närmre verkligheten.

Nä, så är det. Dom är klassade som säkra, och i 50 vågar jag säga att det kvittar om du 740 eller V70N, båda är säkra nog smile, men självklart är en modern bil betydligt säkrare, det är där utvecklningen legat som tur är.

Men jag går inte med på driftsäkerhetbiten... Jag gör bara inte det. Tro fan en bil som är helt ny är driftsäker, men utomhus i 10 år, i vått och torrt... Skulle inte tro att en 740 var mindre driftsäker än en V70 när den va ny... Men om man bortser från den biten med ålder, så är ju en helt ny bil driftsäkrare ja, för dne har ju itne hunnit bli sliten och få kondens och grejjer i elcentraler m.m.. smile

Skitiga är dom ju, men frågan är hur jävla miljövänligt det är när det stinker bränd olja bakom en del nya bilar, framförallt Audi och Saab tongue Men miljövänligare är dom ju faktiskt. Det är dom. Det är fakta.

Snålare? Nja... Tycker dom drar lika mycket som äldre i praktiken... Bara att dom har dubbla effekten... Men en motsvarande motor är ju snålare smile Men det har man igen vid servicen som kostar dubbelt eller tredubbelt mot motsvarande gamla skitbil.

Nä, 85-95 va bilarna bäst.

Stod i Aftonbladet (eller om det var Expressen) att nyare bilar behöver repareras oftare än gamla. (Ingen bra källa men med tanke på alla skumma elfel mm mm folk med ny bil oftast råkar ut för så känns en gammal bil mer pålitlig.

Enligt en begagnatguide tar en rund, modern V70N 2,4 lika mycket soppa som en kantig 740 GL med en gjutjärnsklump under huven. (Och så har de fler likheter, t ex tanklucka som ramlar av. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (26 maj 2010)

Knugcab
26 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:
Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt.

Så är det ju.
Vilket gör att det absolut inte finns någon ursäkt att bygga en bil som bara framkallar svordomar när sådant ska göras... Hur bra och "ny" den än är... yikes

Ärligt talat så är ju det jag stör mig mest på hos dagens bilar att det blir svårare och svårare att hitta en med RWD...och NEJ, jag är ingen sladdfantom som vill impa på fjortisarna utanför korvmojen, utan jag vill helt enkelt ha det... Så jag får väl krypa till korset och säga att skulle jag handla ny bil så vore väl risken stor att jag skulle välja något fabrikat som fick dig på alldeles för bra humör. lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Slash Saabifierad
26 maj 2010 · 2 026 Inlägg

80-talet helt klart, sedan gick det utför vad det gäller kvalité och tanken att kunna meka sin egen bil gick förlorad. 80-talets bilar är kanske inte dom vackraste men av någon anledning har dom mer attityd än 90-talets fuskbyggen där aerodynamiken skulle skilja 90-talet från 80-talet med små framlampor. 80-talet var även talet där det fortfarande var så att stenålderstekniken mötte framtidstekniken och biltillverkarna fick fortfarande experimentera med allt möjligt. Det var framtid som gällde. Tyvärr gick vi åt en tråkigare framtid där säkerhet, miljötänk och tråkiga köregenskaper sitter i fokus med ett anonymt utseende och likgilitghet mellan bilarna, idag ska man knappt känna vad det är för bil man sitter i för då kanske någon tar illa upp alternativt blir skraj att han inte sitter i den där Audin utan en Opel hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 maj 2010 · 6 017 Inlägg

Ingen tvekan!

Jonas
Navkapsel
26 maj 2010 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ingen tvekan!

Han är frän!

Rquired Allmänt envis
26 maj 2010 · 12 512 Inlägg

I 50km/h vågar jag påstå att risken för småskador, whiplash och liknande är betydligt större i en 740 än i en V70N. Även om man troligen stiger ur båda för egen maskin.

Och att jämföra V70N med 740 är kanske inte det bästa exemplet, Volvo står knappast för de största framgångarna inom förbrukning men V70 är trots allt tyngre, säkrare och starkare än 740 men drar inte mer (Snarare märkbart mindre) bensin. Det tycker jag är ett stort framsteg...

Och mer fel kommer sig naturligt av framför allt mer elektronik och mer avancerade konstruktioner, men en inte allt för orimlig gissning är att har man en 3år gammal bil lämnar man in den för varje missljud, elfel eller liknande man hittar.

Kör man en 25år gammal 740 (Eller bil överhuvudtaget, men nu kör vi med Volvoexemplet) brukar dessa rent generellt ha glapp, klonk, och elfel som man aldrig accepterat på en ny bil.

Så det beror på hur man vänder och vrider på fakta, och Aftonbladet etc. brukar vara skickliga på att vrida det till vad som ger bäst rubriker. smile

Senast redigerat av Rquired (26 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Juvakka
26 maj 2010 · 1 697 Inlägg

Men ändå, en ny bil som inte pallar mer än några år e fan under all kritik. Folk ger ofta från 300k till en halv mille för en bil å då får man faktiskt kunna vänta sig en som går stadigt i många år.

Saab 900 "T16" (1992)
IceEyes Varningar: För många..
27 maj 2010 · 2 552 Inlägg

Generellt tycker jag att bilar från 80 och 90-talet är bäst. Tillräckligt bekväma och lättkörda, lagomt utrustade, samt att det inte är någon omöjlighet att meka själv med dessa bilar, till skillnad från dagens. Och det var väl häromkring som de flesta bilarna fick ett acceptabelt rostskydd.

Dagens bilar är alldeles för överflödiga med onödiga funktioner och onödig utrustning.

Personligen skulle jag välja bilar som Saab og900, BMW E28 eller Volvo 740 före en ny 9-5, BMW 5-serie eller V70 alla dagar i veckan.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Germax
27 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Jag tycker bilarna som började komma på 90-talet tilltalar mig mest, sen blir de inte sämre.. dock dyrare tongue
80-talarna och kartongstuket har aldrig tilltalat mig.

Munkis
27 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:
I 50km/h vågar jag påstå att risken för småskador, whiplash och liknande är betydligt större i en 740 än i en V70N. Även om man troligen stiger ur båda för egen maskin.

Och att jämföra V70N med 740 är kanske inte det bästa exemplet, Volvo står knappast för de största framgångarna inom förbrukning men V70 är trots allt tyngre, säkrare och starkare än 740 men drar inte mer (Snarare märkbart mindre) bensin. Det tycker jag är ett stort framsteg...

Och mer fel kommer sig naturligt av framför allt mer elektronik och mer avancerade konstruktioner, men en inte allt för orimlig gissning är att har man en 3år gammal bil lämnar man in den för varje missljud, elfel eller liknande man hittar.

Kör man en 25år gammal 740 (Eller bil överhuvudtaget, men nu kör vi med Volvoexemplet) brukar dessa rent generellt ha glapp, klonk, och elfel som man aldrig accepterat på en ny bil.

Så det beror på hur man vänder och vrider på fakta, och Aftonbladet etc. brukar vara skickliga på att vrida det till vad som ger bäst rubriker. smile

Där håller jag verkligen med dig. Har haft ett gäng äldre Volvobilar och är det nått litet missljud eller klonk så tänker man: "ehh det är en gammal bil, sånt hör till" 

Hade jag däremot haft en ny bil som klonkade och levde fan så hade jag blivit vansinnig tongue

men jag måste säga att det är väldigt sällan jag har bytt något annat än slitdelar på mina gamla bilar. Aldrig haft ett elfel t.ex (finns iofs inte mycket el).

Min förstabil en Volvo 740 GLE -90 som hade gått 16000mil, Ägde den i 4,5 år och den enda delen jag bytte  som inte var en slitdel var en ABS-givare som jag själv råkade sabba smile

xXSammy
27 maj 2010 · 6 576 Inlägg

Äldre bilar har med känsla..

Man känner var man har bilen med V70n, men om man kör morsans nya Renault Megané så känns det väldigt obekvämt.. lätt att ratta ovs. men el-servot känns obekvämt när man inte rattar och bromsen tar FÖR hårt, man känner inget läge för mjuk inbromsning tycker jag

340n rycker lite, obekväm att köra över gupp med då den har bladfjädring sen utväxlingen är ju lite si-sådär eftersom man kan köra hyfsat fort på 1an. Kör man med nyare bil idag känns de som den bara kan göra i 5km/h och varva 6000varv

De/Dem
hedley Saaboholic
27 maj 2010 · 3 129 Inlägg

60-talet lätt, inget är bättre än en corvette stingray 67.a en tvättäkta öppen firebird från samma årtal osv, där har vi bilar med enorm känsla!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
M103
27 maj 2010 · 1 570 Inlägg

Rquired skrev:
jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia

Nej KIA bygger ju faktiskt rejäla vagnar. Jag tror säkerheten, komforten, byggkvaliteten och prestandan är enastående eftersom det är nyare bilar wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Picanto_MH.jpg
http://aeon-grafix.de/mertan-w124/wp-content/uploads/2010/01/1987_mercedes_amg_300_e_60-01.jpg


Jag skulle vilja se en återkomst den raka åttan och sportbilar med plats för en. Det passar bra i dagens ego-samhälle. smile

Senast redigerat av M103 (27 maj 2010)

N_W V8 de bästa som finns!
27 maj 2010 · 1 092 Inlägg

1967 och 1997 big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Eddy Galen, inte dum.
27 maj 2010 · 1 324 Inlägg

Det är intressant att se vad folk tycker.

Gudzilla Dåre
27 maj 2010 · 182 Inlägg

Helt beroende på vilken bil man menar

Jänkar allt innan 75-80 talet tyo

tyskar 80 - 90 talet utan tvekan

Japsar 80 talet fram tills i dag faktist många fina modeler kommer fram i dag med ju.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
SoL Eigenbrötler
27 maj 2010 · 1 237 Inlägg

67-71.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang