Rquired skrev:
Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt. Och Folksam´s statistik är mycket omdiskuterad, jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia etc och att dessa tre 80-talare skulle vara en säker bil även med dagens mått är inte rimligt.
Men att sitta och luta sig tillbaka på sin gamla 80-talare och tro att den håller bättre kvalité och liknande säkerhet som en modern bil är bara naivt. Gamla, osäkra, skitiga och törstiga bilar med sämre driftsäkerhet än sin moderna motsvarighet ligger närmre verkligheten.
Nä, så är det. Dom är klassade som säkra, och i 50 vågar jag säga att det kvittar om du 740 eller V70N, båda är säkra nog

, men självklart är en modern bil betydligt säkrare, det är där utvecklningen legat som tur är.
Men jag går inte med på driftsäkerhetbiten... Jag gör bara inte det. Tro fan en bil som är helt ny är driftsäker, men utomhus i 10 år, i vått och torrt... Skulle inte tro att en 740 var mindre driftsäker än en V70 när den va ny... Men om man bortser från den biten med ålder, så är ju en helt ny bil driftsäkrare ja, för dne har ju itne hunnit bli sliten och få kondens och grejjer i elcentraler m.m..

Skitiga är dom ju, men frågan är hur jävla miljövänligt det är när det stinker bränd olja bakom en del nya bilar, framförallt Audi och Saab

Men miljövänligare är dom ju faktiskt. Det är dom. Det är fakta.
Snålare? Nja... Tycker dom drar lika mycket som äldre i praktiken... Bara att dom har dubbla effekten... Men en motsvarande motor är ju snålare

Men det har man igen vid servicen som kostar dubbelt eller tredubbelt mot motsvarande gamla skitbil.
Nä, 85-95 va bilarna bäst.