Nu får man inte ens försvara sin tjej från att bli våldtagen??

Nehe
27 maj 2010 · 687 Inlägg

PoulZen skrev:
Ja självklart ska man pröva det. Du missuppfattar mig nog lite oxå.
Jag säger inte att oavsett brott så ska du kunna åberopa nödvärn. Och nej jag tycker inte att man ska kunna skjuta någon för att denne stjäl din bil. vi behöver inte överdriva heller.

Det jag reagerade på, och det jag tycker är fel (OBS det är min åsikt, jag säger inte att det står så i lagen) är att mannen som försvarade offret riskerar åtal.
Har det konstaterats att mannen bröt sig in, och sexuellt antastade kvinnan. Då tycker jag ärligt talat att han får ta sitt straff, som nu blev rejält tilltygad.
Jag vet mycket väl att misshandel är ett brott. Men misshandeln var inte något som den försvarande killen bara utförde för att han nu kände för det. Utan han tilltog våld som ett svar på angriparens brott.
Och sen får man självklart se vad för skador det är, ett slagsmål som det stod i artikeln visar på att även angriparen slog tillbaka och då kanske även han ska åtalas för misshandel?
Om du skjuter någon står inte i propotion till brottet, men att han fick stryk det tycker jag att han förtjänade.

Och om du nu anklagar mig för att inte ha läst artikeln så borde du oxå läsa artikeln igen.
Det står inte någonstans i artikeln att angriparen ådrog sig svåra skador av misshandeln.

När det handlar om grov misshandel så kan man anta att det handlar om svåra skador, självklart skall mannen få försvara sig och det har han således också gjort. Om det uppstod slagsmål så kommer båda att kunna hävda nödvärn då gärningsmannen även han har en rätt att försvara sig mot angreppet från mannen som försvarar sin flickvän. Men summa sumarum är att om det är som det står i artikeln så kommer mannen som försvara sin flickvän gå fri pga ansvarsfrihet och mannen som sexuellt ofredade hans flickvän kommer att dömas för det.

Gå inte händelserna i förväg, inget åtal har väckts än..

(jag respekterar dina åsikter, men respektera att jag försöker förklara för dig och andra hur det fungerar och att vi faktist inte har ett så "patetiskt, dåligt och sjukt rättssamhälle).

Senast redigerat av Nehe (27 maj 2010)

Nehe
27 maj 2010 · 687 Inlägg

PoulZen skrev:
För att förtydliga lite så har jag inte påstått att jag kan straffrätt osv.
Jag har uppvisat min åsikt om att jag inte tycker att det är rätt att försvararen ens ska
riskera att åtalas för en sådan här sak. Eller så får myndigheter gå ut med och föklara
exakt vad dom menar att man får göra för att inte riskera åtal själv.

Dom får helt enkelt skriva ut att 5 knytnävslag av styrka 3 är godkänt.
En spark under bältet är okej. Men slag, sparkar eller användande av olika tillhyggen
utöver det så riskerar du åtal!

Vill också förtydliga att mitt uttalande om det inte är ett påhopp på dig och uppfattade du det som det så ber jag om ursäkt.

Dessutom är det klart att risken finns men förmodligen läggs förundersökningen ner mot han innan det ens kommer till åtal.

Eisenhut
27 maj 2010 · 1 827 Inlägg

Det kan vara värt att tillägga att enda anledningen till att personen öht är misstänkt för brott är för att det både förekom slag och sparkar.

I en nödvärnssituation är det tämligen långsökt att åtskilliga slag och sparkar utdelas, polisen tror troligtvis på en ren och skär grov misshandel som "hämd". Detta är långt ifrån tillåtet då du själv tar lagen i dina egna händer och har ingenting med nödvärn att göra.

Men även om det skulle vara så så finns ändå möjligheten precis som Nehe säger att killen kommer gå loss för detta iom något som kallas excess. Man kan altså svåreligen besinna sig. BrB 24:5 om någon vill läsa.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
PoulZen
27 maj 2010 · 772 Inlägg

Då säger jag väll så här då:

Om den försvarande mannen åtalas för misshandel, så anser jag att det är fel.

(Då utgår jag efter vad som skrevs i artikeln, att visst mått av slag och sparkar utdelats under ett slagsmål mellan en angripare och en försvarare, och att det inte näms något om allvarliga skador)

Är det korrekt uttalat? smile


Sen kan man ju diskutera varför dom så fort skrev ner misstanken om försök till våldtäkten, vilket jag oxå tycker är fel. Men jag vet att sånt är jätte svårt att bevisa, ord står mot ord.
Men där tycker jag nog att man ska gå mer på kvinnornas linje än vad man gör idag, men jag vet det är jätte svårt att döma i det så att ingen blir orättvist behandlad.

Senast redigerat av PoulZen (27 maj 2010)

volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Det bästa våldet är det berättigade våldet med ansvarsfrihet!

Jag ska nog inte ens skriva här vad jag skulle ha gjort i hans plats då det förmodligen kommer bita mig i arslet i framtiden. Men jag tycker killen gick väldigt varsamt fram.....

Nitrometanskada Gött mos
27 maj 2010 · 1 096 Inlägg

Jag har full förståelse för mannen som attackerade detta svin. Jag känner till Svea Rikes lagar men min åsikt är att, befinner sig någon som detta svin inne i någons bostad och inte minst antastar ens kvinna, då då har man jävlar i det gjort sig av med sitt rättskydd.

Mannen som försvarade sin kvinna och fysiskt tillrättavisade svinet ska ha en medalj och inget straff.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Rock-Star
27 maj 2010 · 2 982 Inlägg

PoulZen skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7188750.ab

Vart är sverige på väg?? sad

media skriver gärna på det sätt som väcker uppmärksamhet och skapar känslor.
SÄLJA lösnummer är det viktigaste för tidningarna efter att få annonsintäkter..
ju fler läsare desto mer kan man ta betalt, desto mer attraktiv att annonsera i.

headlines är oftast uppblåsta.

såg se&hör när jag klippte mig nyss. "madeleine blev dumpad", "rättmätige kungen är inte kungens son" blablabla..

Rock-Star
27 maj 2010 · 2 982 Inlägg

har för mig att tjejens pojkvän skrivit i FB. men är inte säker om det är detta ärende han diskuterar.

volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Residence skrev:
har för mig att tjejens pojkvän skrivit i FB. men är inte säker om det är detta ärende han diskuterar.

kan du utveckla detta lite?

PoulZen
27 maj 2010 · 772 Inlägg

Residence skrev:
har för mig att tjejens pojkvän skrivit i FB. men är inte säker om det är detta ärende han diskuterar.

Förstår mig uppriktigt inte på vad du menar med något av dina två inlägg.

Dom var för övrigt gifta. Vad du sen menar med att personen skrivit i FB vet jag inte.

Senast redigerat av PoulZen (27 maj 2010)

Nitrometanskada Gött mos
27 maj 2010 · 1 096 Inlägg

PoulZen skrev:

Residence skrev:
har för mig att tjejens pojkvän skrivit i FB. men är inte säker om det är detta ärende han diskuterar.

Förstår mig uppriktigt inte på vad du menar med något av dina två inlägg.

Dom var för övrigt gifta. Vad du sen menar med att personen skrivit i FB vet jag inte.

Tror h*n menar att pojkvännen kommenterat detta på antingen Facebook eller Flashback.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
HeroiX
27 maj 2010 · 310 Inlägg

Visst det har blivit åtal det är väll till viss del "ok", men om han fälls så är det ju helt sjukt! ifall man ser sin tjej / person blir våldtagen / försök till våldtäckt så tycker jag att man ska få använda så mycket våld som behövs, utan något som helst åtal eller liknande.

sen om han väl får sitta ett tag för detta så har han gjort det rätta utan den minsta tvekan så det kan vara värt det enligt mig!

Senast redigerat av HeroiX (27 maj 2010)

BMW 523ia (1998)
D_MAN ?
27 maj 2010 · 1 038 Inlägg

FB= Flashback

FB kommer aldrig bli facebook än hur mycket ni vill.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
bumpe Lastbilsmekaniker
27 maj 2010 · 3 878 Inlägg

linuslinje skrev:
Det bästa våldet är det berättigade våldet med ansvarsfrihet!

Jag ska nog inte ens skriva här vad jag skulle ha gjort i hans plats då det förmodligen kommer bita mig i arslet i framtiden. Men jag tycker killen gick väldigt varsamt fram.....

Haha, tyckte det var lite skön kommentar! smile

Eddy Galen, inte dum.
27 maj 2010 · 1 324 Inlägg

Ska se om jag fattat rätt.

försvararen, altså kvinnans man måste utredas mest på syfte av att dubbelkolla att han misshandlande mannen på riktiga grunder? altså kommer han med stor sannolikhet inte åtalas?

Nehe
28 maj 2010 · 687 Inlägg

eddhedd skrev:
Ska se om jag fattat rätt.

försvararen, altså kvinnans man måste utredas mest på syfte av att dubbelkolla att han misshandlande mannen på riktiga grunder? altså kommer han med stor sannolikhet inte åtalas?

Mannen kommer att utredas utefter misshandeln han utförde. Sen får åklagaren ta ställning till när FU:n är klar om mannen skall åtalas eller inte. Har det framkommit att det skedde under någon ansvarsfrihetsgrund så kommer han mest troligen inte åtalas.

Visar det sig att situationen är som jag tror: En otrohetsaffär som gick fel och mannen kom på frugan i säng med en annan och misshandlade den andra mannen i vrede så kommer han mest troligt att åtalas.

PoulZen
28 maj 2010 · 772 Inlägg

Nehe skrev:

eddhedd skrev:
Ska se om jag fattat rätt.

försvararen, altså kvinnans man måste utredas mest på syfte av att dubbelkolla att han misshandlande mannen på riktiga grunder? altså kommer han med stor sannolikhet inte åtalas?

Mannen kommer att utredas utefter misshandeln han utförde. Sen får åklagaren ta ställning till när FU:n är klar om mannen skall åtalas eller inte. Har det framkommit att det skedde under någon ansvarsfrihetsgrund så kommer han mest troligen inte åtalas.

Visar det sig att situationen är som jag tror: En otrohetsaffär som gick fel och mannen kom på frugan i säng med en annan och misshandlade den andra mannen i vrede så kommer han mest troligt att åtalas.

Insider tips eller? smile
Nej, men är det som du tror då får alla som var inblandade ta sitt straff, då är det inte synd om någon av dom. Men jag tror inte det var någon otrohetsaffär.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
28 maj 2010 · 822 Inlägg

Jag trodde man fick försvara sin egendom och det som finns i den ?? alt försvara mot inbrott och hindra våldtäkt.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
M103
28 maj 2010 · 1 570 Inlägg

Man får ju 1 år och 10mån för att sopa ihjäl en pensionär så varför skulle man få försvara sin tjej och sitt hem från inkräktare.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/23-ari … -1.1112924

Välkommen till knäppoland.

Senast redigerat av M103 (28 maj 2010)

Nugget
28 maj 2010 · 19 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Jag trodde man fick försvara sin egendom och det som finns i den ?? alt försvara mot inbrott och hindra våldtäkt.

Nej det får du inte i kommuniststaten Sverige där allt är allas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang