6456
Sök

Startproblem, hör endast ett klick vid startförsök.

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Jetta 2 Cl från -92 som har gått strax över 20 000 mil och har inga som hellst modifieringa att tala om.

Problemet är att när jag försöker starta bilen hör jag endast ett klick från motorn och sedan blir det tyst. Dock fungerar all övrig elektrisk utrustning så jag misstänker startmotorn.

Jag har inte tidigare stött på det här problemet, men har letat igenom motor rummet efter eventuella konstigheter, men jag har inte stött på något som ser felaktigt ut. Jag har också kollat batteriet så att det är som det ska.

Är det någon annan som har varit med om det här och vet vad som är fel?

300 Inlägg
29 maj 2010
Har du testat starta med startkablar alt. rulla igång den?

31 Inlägg
29 maj 2010
knacka på den brukar hjälpa annars är det nog solenoiden i startmotorn som pajjat

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Jag har provat knacka på den, samt även bett en person sitta i när jag försökt knuffa igång den, men jag misstänker denna person för att ha lite dålig koll på hur man gör även då jag förklarat.

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Jag glömde skriva att jag hittade en jordfläta lös när jag började leta i motorn, den sitter dock på sin platts igen, men problemet kvarstår.

21 761 Inlägg
30 maj 2010
Man kan testa att sätta en startkabel mellan batteriets minus och motorblocket/startmotorhöljet, på så sätt ser man om det är jordproblem.

Själv föredrar jag att mäta mig fram. Sätt ena mätpinnen på batteriminus och andra mätpinnen på startmotorhöljet, försök sedan starta. Med denna mätning ser du det verkliga spänningsfallet mellan batteri och startmotor på minussidan, värdet ska alltså vara så nära noll som möjligt.

Om det verkar okej med minusmätningen så gör du även samma mätning på pluskabeln mellan batteri och startmotor, sätt helst mätpinnen på bulten där pluskabeln sitter fast nere vid startmotorn. smile

5 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Okej, tack för tipset, ska prova det!

Sök