Felsökning av aircondition? (Ford Probe -94)

LejonLeo
11 juni 2010 ·

Jag förtstår inte hur det kan vara så hutlöst dyrt att laga aircondition. I alla fall så är det det, och följdfrågan blir då om det är något jag som lekman kan felsöka? Det är nån slags kompressor som behöver el och så är det nån vätska inblandad som kan vara slut, behöva fyllas på eller som läcker ut i trasiga slangar.


Elfel, fel på kompressorn/pumpen, ingen vätska, läckande slangar.

Hur gör jag för att kolla det här? Finns det något felsöknings-schema att gå efter?

mvh LejonLeo

lindell90
11 juni 2010 · 876 Inlägg

för läcksökning, vakuumsugning och provtryckning samt påfyllning av ny gas (2 ggr p.g.a att en ventil visade sig läcka efter första på fyllning smile ) betalade jag 1285:- inklusive ny ventil och ett byte av den smile Tyckte inte det var så dyrt så jag gissar på att andra också ligger där i den prisklassen.

Anisto
12 juni 2010 · 10 Inlägg

Man kan börja med att kolla om där är gas, lossa någon av ventilhattarna, tryck ner en skruvmejsel försiktigt på käglan. Stå INTE med huvudet rakt ovanför ventilen. Men om du har gas kommer det pysa så släpper du direkt. Är där ingen gas kommer det sista pysa ut när du trycker.

Volvo S60 "T5" (2001)
falloutboy
12 juni 2010 · 1 723 Inlägg

lindell90 skrev:
för läcksökning, vakuumsugning och provtryckning samt påfyllning av ny gas (2 ggr p.g.a att en ventil visade sig läcka efter första på fyllning smile ) betalade jag 1285:- inklusive ny ventil och ett byte av den smile Tyckte inte det var så dyrt så jag gissar på att andra också ligger där i den prisklassen.

Här uppe tar de 3000kr för att provtrycka å fylla. Sen tillkommer eventuell reparation. Hutlöst!

lindell90
13 juni 2010 · 876 Inlägg

falloutboy skrev:

lindell90 skrev:
för läcksökning, vakuumsugning och provtryckning samt påfyllning av ny gas (2 ggr p.g.a att en ventil visade sig läcka efter första på fyllning smile ) betalade jag 1285:- inklusive ny ventil och ett byte av den smile Tyckte inte det var så dyrt så jag gissar på att andra också ligger där i den prisklassen.

Här uppe tar de 3000kr för att provtrycka å fylla. Sen tillkommer eventuell reparation. Hutlöst!

fyfan, det var inte dåligt big_smile Då ska jag va nöjd smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang