Tillåtet att röktona framlamporna?

Bi0HaZZarD Speed FMK
12 juni 2010 · 849 Inlägg

tiger68 skrev:

Bi0HaZZarD skrev:

tiger68 skrev:
Vad gäller xenonlampor så får man ha det i sina gamla H4 lyktor, UTAN automatisk nivåreglering, men du får inte montera en xenonlykta utan att ha automatisk nivåreglering.

Så du menar att jag skulle få köpa en gammal 740 och lagligt montera xenon i dess lyktor utan att bryta mot några regler eller lagar? Haha. Det var det dummaste jag hört på väldigt länge. Eftermontering av xenon är förbjudet i alla fall då bilen inte är utrustad med strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering. Det spelar ingen roll om det är en gammal 740, en splitt ny toyota eller en ford från 60 talet.

Mvh Ludde

De satser som finns för eftermonterint är lagliga. behövs ingen nivåreglering på dessa. eftersom man inte har en globlins som sitter på vanliga xenonlyktor. så jo det är lagligt.
Men har du inte på din nya toyota är det inte säkert du får sätta på det överhuvudtaget eftermonterat.

Dessutom har alla gamla 740 strålkastarrengöring, men inte alla nya bilar har ens spolning som är värd namnet rengöring, en del har inte ens spolning ens om det sitter xenon. så det så....

Du får ALDRIG eftermontera xenon på en bil utan automatisk nivåreglering såvida inte du har intyg från generalagenten på det, och den enda jag vet som ger det i vissa fall är porsche. Annars gäller samma krav för alla bilar. Så kom inte här och försök säga att det är lagligt att eftermontera xenon i bilar utan automatisk nivåreglering. Den frågan har varit uppe 100000 gånger på detta forumet.

EDIT: Hänvisar till http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35&p=1

Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.


Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (12 juni 2010)

Germax
12 juni 2010 · 12 086 Inlägg

I Sverige får man ju ha alternativa strålkastare under dagtid (dimljus) vilket gör att man borde få sätta dit svarta kåpor över halvljusen (som är vanlig mod i USA)? Inte riktigt samma sak kanske.. och man bör ju ta bort dem inför besiktning.

trippelturbo Trucker
12 juni 2010 · 2 710 Inlägg

Sokrates skrev:

BMWgrabben skrev:
Fullt lagligt! Du tonar glasen, inte lamporna! Lamporna syns precis som vanlig! Känner många som gjrot detta, inga som helst problem!

Visst, en bil ska vara HELBILSGODKÄND, men då ska man ju inte få sätta dit en vxlspaksknopp ens. Fälgar skulle det ej va tal på.. ja, listan kan bli lång! Ni fattar poängen smile

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.


Kan du läsa, eller har du svårt att fatta? wink

/Tommy

Det nämnde jag oxå. Lagen SÄGER så, men även att bilen skall vara HELBILSGODKÄND. Hur många bilar är helbilsgodkända idag i Sverige??

Fart missbrukare
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 juni 2010 · 2 972 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Sokrates skrev:

BMWgrabben skrev:
Fullt lagligt! Du tonar glasen, inte lamporna! Lamporna syns precis som vanlig! Känner många som gjrot detta, inga som helst problem!

Visst, en bil ska vara HELBILSGODKÄND, men då ska man ju inte få sätta dit en vxlspaksknopp ens. Fälgar skulle det ej va tal på.. ja, listan kan bli lång! Ni fattar poängen smile

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.


Kan du läsa, eller har du svårt att fatta? wink

/Tommy

Det nämnde jag oxå. Lagen SÄGER så, men även att bilen skall vara HELBILSGODKÄND. Hur många bilar är helbilsgodkända idag i Sverige??

Du "nämnde" ju inte det. Du skrev "FULLT LAGLIGT" vilket är tvärtemot vad du nu skriver. Det ÄR inte fullt lagligt, det är inte lagligt ö.h.t. Sen att vissa kommit igenom en eller två eller hundra besiktningar gör det inte mer lagligt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Sokrates Eliminator
12 juni 2010 · 1 441 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Sokrates skrev:

BMWgrabben skrev:
Fullt lagligt! Du tonar glasen, inte lamporna! Lamporna syns precis som vanlig! Känner många som gjrot detta, inga som helst problem!

Visst, en bil ska vara HELBILSGODKÄND, men då ska man ju inte få sätta dit en vxlspaksknopp ens. Fälgar skulle det ej va tal på.. ja, listan kan bli lång! Ni fattar poängen smile

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.


Kan du läsa, eller har du svårt att fatta? wink

/Tommy

Det nämnde jag oxå. Lagen SÄGER så, men även att bilen skall vara HELBILSGODKÄND. Hur många bilar är helbilsgodkända idag i Sverige??

Tja, de flesta bilar efter ett visst årtal är helbilsgodkända. wink
Men det betyder inte att du får tona ljus på bilar som inte är helbilsgodkända.
Samma regler för dem.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
tiger68
12 juni 2010 · 96 Inlägg

tiger68 skrev:
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22 lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

Kan du läsa Tommy?

Det gäller inte äldre bilar på samma sätt som nya, reglerna gäller from. datumet de införs, bilar tillverkade före detta datum kan således inte innefattas eftersom de är tillverkade under andra regler.
Det skulle kunna innebära att din gamla 1972 volvo 142 inte skulle bli godkänd i besiktningen pga alla nya regler som gäller för nytillverkade bilar.
Fatta att det gäller olika regler för om bilen är tillverkad före eller efter. annars är det osm jag sa risk för att du får omtypa fordonet, amatöregga eller regga som ombyggt fordon, för att tex lyktor skall passa dags dato gällande regler, i detta fall regler som kom till 2003.

Men du kanske inte förstår sådan rokader Tommy!!!

tiger68
12 juni 2010 · 96 Inlägg

Det finns produkter för renovering av tex gamla volvo 140 1975 baklyktorna, de stor tex, tror det var samma på de mindre, då var inte gjutna i röd, gul, vit orange plast, de färgades efter formgjutningen.
Dessa skulle således inte vara godkända längre då eller? Tommy?

Vad beträffar helbilsgodkända bilar så är nog alla efter 2003 helbilsgodkända, vissa kan vara det ner till 1999. Tror inte det finns några före det.

Nej man får inte ens byta växlespaksknopp till en annan på dessa fordon, har inte tillverkaren godkänt vissa tillbehör till modellen gäller just den modell som man åsyftar i vardera fallet, tex en Volvo V70 D5 och en Volvo V70T5 kan ha helt olika regler för vad man får och inte får hänga på, tex fälgar, vingar, kjolar, bilklädsel osv.

Bilklädslar skall var godkända under ett särskilt direktiv för att man skall få sätta dem i en bil med tex sidoairbags i stolarna. Ofta de billigaste man hittar på tex Lidl är inte alls säkert man får sätta i en ny V70.
Fälgar och däck likaså man kan inte montera hur man vill.
Man får tex inte ändra spårvidderna på samma sätt som på en icke helbilsgodkänd bil. Man får inte byta till andra typer av däck an de som är rekomenderade i registreringsbeviset, undantag finns och då står det att man skall se i tillverkarens rekomendationstabeller. Nu är det så att saab var mkt snabba med att införa ett otroligt brett register på tex fälgar och däck rakt över i tex modellprogrammet 9-3 men även 9-5. Volvo var snabbt med i samma spår medans många andra tillverkare inte följde med på flera år.
Man får alltså således inte på vissa årsmodeller sätta på M3 utrustning som tex kjolar, kofångare osv, därför att den modellen inte är godkänd med de tillbehören.
Det är alltså inget som är speciellt positivt för framtida bilbyggare att lyckas designa om sina bilar i framtiden som kanske är 10-20 år gamla.
Därmed har EU slagit en spik i kistan för den bilbyggarkultur vi har haft i Sverige, återstår då ombyggt fordon och amatörbyggt fordon, som man då får registreringsbesiktiga för att kunna köra med dem som man vill de ska vara designande.

Och åter till stenskottskydden som min farbror hade på sin og 900 -1988, de var röktonade, de är fortfarande godkända i besiktningen så  då är frågan, varför får man göra så på dem men inte röktona ett glas?
Och får man således inte längre renovera originaldelen til originalskick igen, och vem skall avgöra om den är renoverad eller i nyskick?
Grattis Tommy men jag tror du snöat in dig och låst dig fast i ord och inte ser helheten, det finns mer regler än denna kompletterande författning.

Bi0HaZZarD Speed FMK
12 juni 2010 · 849 Inlägg

tiger68 skrev:
Och åter till stenskottskydden som min farbror hade på sin og 900 -1988, de var röktonade, de är fortfarande godkända i besiktningen så  då är frågan, varför får man göra så på dem men inte röktona ett glas?
Och får man således inte längre renovera originaldelen til originalskick igen, och vem skall avgöra om den är renoverad eller i nyskick?
Grattis Tommy men jag tror du snöat in dig och låst dig fast i ord och inte ser helheten, det finns mer regler än denna kompletterande författning.

Och t.ex. säger reglerna för en kontrollbesiktning att du inte får förse lyktor med färgad stenskyddsfilm. Tommy är en av få i denna tråden som faktiskt kan bevisa sina åsikter med riktiga utdrag från lagarna så jag tycker inte du ska ge dig på honom innan du själv kan göra samma sak wink

Mvh Ludde

KHRacing
12 juni 2010 ·

tiger68 skrev:
Det finns produkter för renovering av tex gamla volvo 140 1975 baklyktorna, de stor tex, tror det var samma på de mindre, då var inte gjutna i röd, gul, vit orange plast, de färgades efter formgjutningen.
Dessa skulle således inte vara godkända längre då eller? Tommy?

Vad beträffar helbilsgodkända bilar så är nog alla efter 2003 helbilsgodkända, vissa kan vara det ner till 1999. Tror inte det finns några före det.

man får inte byta till andra typer av däck an de som är rekomenderade i registreringsbeviset, undantag finns och då står det att man skall se i tillverkarens rekomendationstabeller. Nu är det så att saab var mkt snabba med att införa ett otroligt brett register på tex fälgar och däck rakt över i tex modellprogrammet 9-3 men även 9-5. Volvo var snabbt med i samma spår medans många andra tillverkare inte följde med på flera år.
Man får alltså således inte på vissa årsmodeller sätta på M3 utrustning som tex kjolar, kofångare osv, därför att den modellen inte är godkänd med de tillbehören.

1: de lamporna du nämner här är fabrikstillverkade på det sättet, helt annorlunda än att få montera en film färgh i efterhand.

2: TROR: skriver du, visar klart & tydligt att du inte har koll. Det är endast den svenska generalagenten som bestämmer om ett fordon skall vara helfordonsgodkänt, ingen annan: så skulle exempelvis Volvo få får sig att inte ha det på nästa generations V70 så är det upp te dem,
Finns Helfordonsgodkända forden ända från -94.

3: Helt fel. Detta släppte Transprtstyrelsen/länsstyrelsen på för cirka 3 år sedan nu, du får montera precis vad du vill i hjulstorlek så länge som du som förare medverkar för att hastighetsmätaren visar rätt.
Samma gällande stylingfronter, sidokjolar m.m, man får byta sådant till liknande produkter som ej är farligt utformade m.m m.m, för annars hade denna marknaden som du nämnde slopats helt & det är ej lagligt enligt EU-reglerna.

mvh Kristian

Sokrates Eliminator
12 juni 2010 · 1 441 Inlägg

tiger68 skrev:

tiger68 skrev:
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22 lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

Kan du läsa Tommy?

Det gäller inte äldre bilar på samma sätt som nya, reglerna gäller from. datumet de införs, bilar tillverkade före detta datum kan således inte innefattas eftersom de är tillverkade under andra regler.
Det skulle kunna innebära att din gamla 1972 volvo 142 inte skulle bli godkänd i besiktningen pga alla nya regler som gäller för nytillverkade bilar.
Fatta att det gäller olika regler för om bilen är tillverkad före eller efter. annars är det osm jag sa risk för att du får omtypa fordonet, amatöregga eller regga som ombyggt fordon, för att tex lyktor skall passa dags dato gällande regler, i detta fall regler som kom till 2003.

Men du kanske inte förstår sådan rokader Tommy!!!

Ang ändrad färg/film på lyktor gäller precis alla fordon oavsett årsmodell som är besiktningpliktigt.
Sedan finns en mängd olika årtal att ta i beaktande gällande krav.

Men just belysning som du skriver om gäller ALLA.
Likadant när du skriver det om fälgar, det är släppt på det, du får byta men fälg/däck skall uppfylla Loadindex, speedindex, rullomkrets och spårviddkraven på ett typgodkänt fordon.

/Tommy (besing)

Senast redigerat av Sokrates (12 juni 2010)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
tiger68
13 juni 2010 · 96 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

tiger68 skrev:
Och åter till stenskottskydden som min farbror hade på sin og 900 -1988, de var röktonade, de är fortfarande godkända i besiktningen så  då är frågan, varför får man göra så på dem men inte röktona ett glas?
Och får man således inte längre renovera originaldelen til originalskick igen, och vem skall avgöra om den är renoverad eller i nyskick?
Grattis Tommy men jag tror du snöat in dig och låst dig fast i ord och inte ser helheten, det finns mer regler än denna kompletterande författning.

Och t.ex. säger reglerna för en kontrollbesiktning att du inte får förse lyktor med färgad stenskyddsfilm. Tommy är en av få i denna tråden som faktiskt kan bevisa sina åsikter med riktiga utdrag från lagarna så jag tycker inte du ska ge dig på honom innan du själv kan göra samma sak wink

Mvh Ludde

Står inget om stenskyddsfilm nisse.
Dessutom står det i det Tommy lagt upp att regeln kommit till år 2003.
jag har inget sagt om stenskyddsfilm, Talade bara om fakta att till saab og 900 finns fortfarande tillbehöret en plexixkiva som man sätter någon cm framför lyktan, och den är antingen klar eller röktonade, dessutom finns ett stenskottsgaller att sätta framför lyktan. Vilket jag anser stör ljusbilden, men uppenbart är godkänd.
Det Tommy lagt upp är inte hela lagen utan ett tillägg i helheten vad gäller belysning.

Volvo 140 de stora lyktorna bak + blinkers fram är således enligt dig Bi0HaZZarD olagliga original då, enligt den text Tommy lagt upp, Eller?
Brukar inte gälla retroaktivt serru. mkt ovanligt... Och det skulle ju betyda att de lagar som kommit till på senare år vad gäller avgasrening skulle gälla gamla bilar också, grattis dags o hänga på katalysator på din gamla kärra från 1924 i så fall. Fatta att vissa regler inte gäller bakåt i tiden. och att före vissa årsmodeller har större friheter än på senare.
Jag säger inte att det är lagligt att röktona glaset på en framlykta. men om man nu tex har en originalbil med röktonat plastglas och en med klarglas båda av samma modell, den ena är en "extrautrustad" medan den andra är standard. så tar vi den som är standard och tonar glaset. Vem ska avgöra vilken som är eftertonad sedan? Nämligen så att VW har sådana tonade lyktor på vissa modeller.

Så börja med att inte dra ut vissa delar ur en helhet i en lagtext för det är som att ta en sida i bibeln och säga att den talar om hela sanningen om religionen.

tiger68
13 juni 2010 · 96 Inlägg

Sokrates skrev:

tiger68 skrev:

tiger68 skrev:
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22 lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

Kan du läsa Tommy?

Det gäller inte äldre bilar på samma sätt som nya, reglerna gäller from. datumet de införs, bilar tillverkade före detta datum kan således inte innefattas eftersom de är tillverkade under andra regler.
Det skulle kunna innebära att din gamla 1972 volvo 142 inte skulle bli godkänd i besiktningen pga alla nya regler som gäller för nytillverkade bilar.
Fatta att det gäller olika regler för om bilen är tillverkad före eller efter. annars är det osm jag sa risk för att du får omtypa fordonet, amatöregga eller regga som ombyggt fordon, för att tex lyktor skall passa dags dato gällande regler, i detta fall regler som kom till 2003.

Men du kanske inte förstår sådan rokader Tommy!!!

Ang ändrad färg/film på lyktor gäller precis alla fordon oavsett årsmodell som är besiktningpliktigt.
Sedan finns en mängd olika årtal att ta i beaktande gällande krav.

Men just belysning som du skriver om gäller ALLA.
Likadant när du skriver det om fälgar, det är släppt på det, du får byta men fälg/däck skall uppfylla Loadindex, speedindex, rullomkrets och spårviddkraven på ett typgodkänt fordon.

/Tommy (besing)

Då är alltså Volvos gamla originallyktor oavsett skick olagliga mao grattis bara o byta till något som inte finns att få tag på.

tiger68
13 juni 2010 · 96 Inlägg

KHRacing skrev:

tiger68 skrev:
Det finns produkter för renovering av tex gamla volvo 140 1975 baklyktorna, de stor tex, tror det var samma på de mindre, då var inte gjutna i röd, gul, vit orange plast, de färgades efter formgjutningen.
Dessa skulle således inte vara godkända längre då eller? Tommy?

Vad beträffar helbilsgodkända bilar så är nog alla efter 2003 helbilsgodkända, vissa kan vara det ner till 1999. Tror inte det finns några före det.

man får inte byta till andra typer av däck an de som är rekomenderade i registreringsbeviset, undantag finns och då står det att man skall se i tillverkarens rekomendationstabeller. Nu är det så att saab var mkt snabba med att införa ett otroligt brett register på tex fälgar och däck rakt över i tex modellprogrammet 9-3 men även 9-5. Volvo var snabbt med i samma spår medans många andra tillverkare inte följde med på flera år.
Man får alltså således inte på vissa årsmodeller sätta på M3 utrustning som tex kjolar, kofångare osv, därför att den modellen inte är godkänd med de tillbehören.

1: de lamporna du nämner här är fabrikstillverkade på det sättet, helt annorlunda än att få montera en film färgh i efterhand.

2: TROR: skriver du, visar klart & tydligt att du inte har koll. Det är endast den svenska generalagenten som bestämmer om ett fordon skall vara helfordonsgodkänt, ingen annan: så skulle exempelvis Volvo få får sig att inte ha det på nästa generations V70 så är det upp te dem,
Finns Helfordonsgodkända forden ända från -94.

3: Helt fel. Detta släppte Transprtstyrelsen/länsstyrelsen på för cirka 3 år sedan nu, du får montera precis vad du vill i hjulstorlek så länge som du som förare medverkar för att hastighetsmätaren visar rätt.
Samma gällande stylingfronter, sidokjolar m.m, man får byta sådant till liknande produkter som ej är farligt utformade m.m m.m, för annars hade denna marknaden som du nämnde slopats helt & det är ej lagligt enligt EU-reglerna.

mvh Kristian

Nej de reglerna är inte helt fria Kristian.
och det är inte volvo som bestämmer om det ska vara helfordonsgodkännande, det är EU, men det är volvo som bestämmer utförandet, till detta ingår bla omfattande tester bla krocktester.
Vad gäller fälgar och däck lättades det något på reglerna för 3 år sedan, men du har fortfarande inte rätt att byta på samma sätt som på ett icke helfrodonsgodkänt fordon.
Och det är inte transportstyrelsen som bestämmer om de reglerna skall gälla det är EU-regler, och att de skulle strida mot varandra har jag svårt att se.
tror gällde just om det var före 99 det fanns, eftersom jag har skarpt för mig att denna regel kom till just 99 och sedan skulle komma att gälla längre fram i tiden på alla fordon.
tex de regler man släppte på var att reservdelar som säls till nyare bilar, måste hålla samma kvalite eller bättre än originaldelen, detta är inget som tillverkaren/säljaren av delen bara kan påstå utan det gäller här också omfattande tester och handlingar som skall bifogas för att de sedan skall bli godkända.
Och vad jag vet så får man inte byta till stylinggrejer hejvilt på ett helfordonsgodkänt fordon. Sedan återigen det är inte transportstyrelsen som bestämmer det utan EU.
Fabrikstillverkade, Bra då har vi löst alla problem bara att sätta igång, beställ tonade rökfärgade glas från fabrik oavsett om de försetts med toningsfärg eller har genomfärgning så blir det ju enligt Kristian godkänt.


Vad beträffar stylingprodukter så har många tillverkare varit med och godkänt ett antal tillbehör som därmed får eftermonteras. men du kan inte bara komma och säga att det inte är farligt är farligt utformade. Då kan jag tillverka en front i pansarplåt om jag vill o hänga p min bil, den ser ju exakt likadan ut som original, samma med huven, hur tror du den är mot en fotgängare lika snäll som originalet? Det måste det ju vara enligt ditt uttalande eftersom det inte är farligt utformat. Nej du har fel där och återigen det är inte transprotstyrelsen som styr över de reglerna utan återigen EU eftersom det är en EULAG.

Vad anbelangar fälgar och däck så det man släppte på från EU var just det att man fick byta ut fälgar till motsvarande kvalitet, och samma gäller däcken. Huruvida du har hastighetsnålen rätt eller ej har inte med saken att göra, för du är skyldig att se till att den visar rätt i alla fall.
Du får röra dig inom fastställt område, som tillverkaren tagit med till helfordonsgodkännandet och det gäller tex om det står 15" 195/60-15 i regbeviset och inte finns en hänvisning. Det står tom vilken hastighetsangivelse däcket måste ha som minst.
Du kan byta till vilken 15" fälg som helst bara den motsvarar originalets kvalitet och utförande, samma gäller däcken. Som reglerna var innan så var de självkvävande och det innebar i början att du inte fick sätta på denna bil annat än originalfälgen och däck av originaltyp, detta propagerade båda eftermarknadstillverkare för och EU insåg snart dilemmat av att däcktillverkarna och biltillverkarna skulle bli tvungna att hålla med originaldäck vilket skulle bli ohållbart med ganska kort varsel. Och därmed lättade EU på de reglerna. Verkställande organ i Sverige av de reglerna är numer transportstyrelsen.

Köp fabrikstillverkade röktonade glas till din bil då är problemet löst enl Kristian.

KHRacing
13 juni 2010 ·

Bra svar, men fortfarande ingen fakta, dock var även mityt inlägg okså utan fakta, bara hörsägn.

Men du, Varför är då inte Mitsubishi EVO6 -00 helfordonsgodkänd ?

Jo, för att Svenska Mitsubishi valde ha ej ha den så för att underlätta för rallyförarna vid ombyggnad/reggning.

henke_99 Offroad Racing
13 juni 2010 · 3 122 Inlägg

tiger68 skrev:
Till TS, läs bifogad §8.
VVFS 2003:22 lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

/T

En del här verkar ha lite svårt att förstå denna regel...

Den betyder ju alltså att man får inte förändra en strålkastare genom att sätta dit ett färgskikt, oavsett om det är färg, toningsfilm eller nåt annat i efterhand. Däremot om strålkastaren i sig är tillverkad och godkänd med ett färgskikt, då är det tillåtet att ha en sån.

Till exempel är ju dom flesta baklampor som finns rödtonade (och orange blinkers) från fabrik och även testade i detta utförande. Om en bil däremot har klart glas istället och därför färgade lampor så får man om man nu skulle vilja inte själv tona glaset för att kunna använda vita lampor.

Och denna regel gäller alla fordon i sverige oavsett årsmodell, förutom dom som eventuellt har fått dispens. Helbilsgodkänd eller ej. (men tvivlar på att det finns dispens för denna regel)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Sokrates Eliminator
13 juni 2010 · 1 441 Inlägg

>Tiger68, jag tycker du skall kamma dig lite, du svammlar på hela tiden.
Det är bar för dig o erkänna du har fel.

"Det är bara och köpa fabrikstonade" Ha-Ha. Om det vore så enkelt.

Står det inte ett E följt av Kategori 1, cat 1, categorie 1, E1, är det inte godkänt, Whatsoever,,,

Precis som om alla fabriker tillverkar godkända belysningar ,,BAHHH.

Det är uppenbart att väldigt få vet vad ECE, E-märkning, EU, CE, Transportstyrelsen osv. har för betydelse, uppgift m.m.

/Tommy.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
13 juni 2010 · 1 441 Inlägg

tiger68 skrev:

Bi0HaZZarD skrev:

tiger68 skrev:
Och åter till stenskottskydden som min farbror hade på sin og 900 -1988, de var röktonade, de är fortfarande godkända i besiktningen så  då är frågan, varför får man göra så på dem men inte röktona ett glas?
Och får man således inte längre renovera originaldelen til originalskick igen, och vem skall avgöra om den är renoverad eller i nyskick?
Grattis Tommy men jag tror du snöat in dig och låst dig fast i ord och inte ser helheten, det finns mer regler än denna kompletterande författning.

Och t.ex. säger reglerna för en kontrollbesiktning att du inte får förse lyktor med färgad stenskyddsfilm. Tommy är en av få i denna tråden som faktiskt kan bevisa sina åsikter med riktiga utdrag från lagarna så jag tycker inte du ska ge dig på honom innan du själv kan göra samma sak wink

Mvh Ludde

Står inget om stenskyddsfilm nisse.
Dessutom står det i det Tommy lagt upp att regeln kommit till år 2003.
jag har inget sagt om stenskyddsfilm, Talade bara om fakta att till saab og 900 finns fortfarande tillbehöret en plexixkiva som man sätter någon cm framför lyktan, och den är antingen klar eller röktonade, dessutom finns ett stenskottsgaller att sätta framför lyktan. Vilket jag anser stör ljusbilden, men uppenbart är godkänd.
Det Tommy lagt upp är inte hela lagen utan ett tillägg i helheten vad gäller belysning.

Volvo 140 de stora lyktorna bak + blinkers fram är således enligt dig Bi0HaZZarD olagliga original då, enligt den text Tommy lagt upp, Eller?
Brukar inte gälla retroaktivt serru. mkt ovanligt... Och det skulle ju betyda att de lagar som kommit till på senare år vad gäller avgasrening skulle gälla gamla bilar också, grattis dags o hänga på katalysator på din gamla kärra från 1924 i så fall. Fatta att vissa regler inte gäller bakåt i tiden. och att före vissa årsmodeller har större friheter än på senare.
Jag säger inte att det är lagligt att röktona glaset på en framlykta. men om man nu tex har en originalbil med röktonat plastglas och en med klarglas båda av samma modell, den ena är en "extrautrustad" medan den andra är standard. så tar vi den som är standard och tonar glaset. Vem ska avgöra vilken som är eftertonad sedan? Nämligen så att VW har sådana tonade lyktor på vissa modeller.

Så börja med att inte dra ut vissa delar ur en helhet i en lagtext för det är som att ta en sida i bibeln och säga att den talar om hela sanningen om religionen.

Men herre gud, detta säger bara när senaste stora omarbetningen är gjord av denna VVFS. lol

Läs på, istället för att svammla på!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
MilleN
13 juni 2010 · 9 108 Inlägg

Ja varför inte bara erkänna att man helt enkelt inte får.

Man kan komma undan med mord också men inte sitter man och skriver spaltmeter om luckorna i lagen på internetforum roll
Man får inte trimma bilar heller, man får inte tona framrutor, man får inte ha neon, man får inte åka med fyra passagerare i en bil reggad för två. Man får heller inte förse lampor med färgskikt!

Kan tillägga att det lyser riktigt mycket sämre med röktonade framlampor så ur säkerhetssynpunkt kan jag inte rekommendera det alls.

Zand
13 juni 2010 · 273 Inlägg

Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Dubs I got Dubs!
13 juni 2010 · 2 423 Inlägg

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Detta är moralkärringarnas paradis!

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang