tiger68 skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
tiger68 skrev:
Vad gäller xenonlampor så får man ha det i sina gamla H4 lyktor, UTAN automatisk nivåreglering, men du får inte montera en xenonlykta utan att ha automatisk nivåreglering.Så du menar att jag skulle få köpa en gammal 740 och lagligt montera xenon i dess lyktor utan att bryta mot några regler eller lagar? Haha. Det var det dummaste jag hört på väldigt länge. Eftermontering av xenon är förbjudet i alla fall då bilen inte är utrustad med strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering. Det spelar ingen roll om det är en gammal 740, en splitt ny toyota eller en ford från 60 talet.
Mvh LuddeDe satser som finns för eftermonterint är lagliga. behövs ingen nivåreglering på dessa. eftersom man inte har en globlins som sitter på vanliga xenonlyktor. så jo det är lagligt.
Men har du inte på din nya toyota är det inte säkert du får sätta på det överhuvudtaget eftermonterat.
Dessutom har alla gamla 740 strålkastarrengöring, men inte alla nya bilar har ens spolning som är värd namnet rengöring, en del har inte ens spolning ens om det sitter xenon. så det så....
Du får ALDRIG eftermontera xenon på en bil utan automatisk nivåreglering såvida inte du har intyg från generalagenten på det, och den enda jag vet som ger det i vissa fall är porsche. Annars gäller samma krav för alla bilar. Så kom inte här och försök säga att det är lagligt att eftermontera xenon i bilar utan automatisk nivåreglering. Den frågan har varit uppe 100000 gånger på detta forumet.
EDIT: Hänvisar till http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35&p=1
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.
Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.
Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.
Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (12 juni 2010)