2675
Sök

Tillåtet att röktona framlamporna?

7 488 Inlägg
14 juni 2010
#61
var får man tag i mörktonad film? tyckte det var skitsnyggt på Vectran  wink
och självklart förstår man att man inte får ha det,, jag tänker inte ens prova att besikta med det, jag har xenonkoverterat så jag byter hela lyset, tar ca 15 min för båda smile


Eliminator
1 441 Inlägg
14 juni 2010
#62
>Tiger68. Trots att jag förklarade i mitt senaste inlägg om varför o hur VVFS fungerar, verkar du inte förstå.
Jag tar det en gång till: 2003:22 betyder att det är det året denna VVFS (Vägverkets föreskrifter om personbilar och släpvagnar) reviderades.
Dvs det införs ändringar o liknande för att anpassa sig till utvecklingen kontinuerligt.
Samtidigt så finns det undantag för specifika år och krav. Tex. bälten, katalysator o liknande.
Då finns det inskrivet i den nya versionen.
Om du hittar en sådan skrivelse i §8 ang. färgning/toning av lyktglas skall jag gratulera dig.

Visst finns det en hel massa VVFS:ar, jag har hela bokhyllan full.

Dina övriga frågor kan du säkert finna svar på här inne, vissa har redan besvarats.
Sedan finns kundtjänst på Transportstyrelsen att vända sig till.

TS fråga är sedan länge besvarad och det är upp till var o en att göra som de vill med sina bilar, men då skall man också vara medveten om de konsekvenser det kan ge. Tex böter, ombes. regbes o.dyl.


/Tack för mig.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
14 juni 2010
#63
kanske inte lagligt men fan så snyggt big_smile

https://www1.garaget.org/archive/64/63789/59644/59644-1930734.jpg

Inspiration comes standard

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
14 juni 2010
#64
Visst är det snyggt! big_smile

https://www1.garaget.org/archive/6/5475/169717/169717-1909421.jpg

https://www1.garaget.org/archive/6/5475/169717/169717-1835635.jpg

Men nej, inte lagligt!
Senast redigerat av matteeee (14 juni 2010)

/Mattias

Svetsare
3 150 Inlägg
14 juni 2010
#65
Edvinoo skrev:
kanske inte lagligt men fan så snyggt big_smile

http://www1.garaget.org/archive/64/6378 … 930734.jpg


Vad för film har ni?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
14 juni 2010
#67
Jag kör med Lamin-X Gunsmoke. Hade även bak tidigare..

/Mattias

97 Inlägg
14 juni 2010
#68
ok! ChriZtoffer, då skulle ju alla Xenon behöva ha det vilket enligt lagen inte är fallet.
Det är inte heller alltid säkert att de måste ha höjdjustering, på vissa fordon "serietillverkade"
Har inte kollat vilken typ av Xenon det är men ska kika runt lite på nätet nu och kolla upp det närmare.
Hur som helst så är inte lagen Ja eller Nej vare sig på detta eller om man får eller inte får tona, montera plexiskiva "stenskottsskydd" framför lyktan eller film på den.
Skulle tro att det finns produkter på marknaden inom kort som är EU-märkta och därmed kan appliceras på lyktan, men jag skulle ju försöka få tag i ett mörktonat fabrikstillverkat glas.

Hur som helst så skulle inte jag ge mig på att mörktona en framlykta för det är nästintill dömt att misslyckas, att få det att fästa på glas är besvärligt, och måste göras på insidan för att inte skadas av små stenskott och liknande, dessutom måste färgen tåla hög värme.
På plast är det ännu värre för då måste man antingen rubba ytan med fint slippapper eller ha en fästgrund som är klar, vilket troligen är otroligt svårt att hitta. Det finns också stora risker med plastglasen att de missfärgas, och det är ju på senare år allt vanligare med plastglas på framlyktorna, skulle kunna tänka mig att det är en del i grunden till att 2003:8 har kommit till

Så mitt råd är att låta bli färg. styla med produkter som redan är tonade, en plexi framför är absolut inte otillåtet.
Se på bilar som har sina lyktor nedfällda och kär med positionsljus på dagen. Att sätta stenskottskydd även på halvljuset är inte enligt lag förbjudet, bara man har ett godkänt positionsljus för dagtid vid klar sikt, om du sedan måste plocka bort det manuellt  är ju faktiskt din ensak, inte någon polis eller besiktningsmans.
Om man inte diskuterar problemen utifrån tänkta utföranden och utifrån de lagar som finns kommer man inte heller framåt.
Sällan har en person helt rätt i det hela, men vissa har stora kunskaper som skall beaktas.
Att slå sig för bröstet brukar vara ett tecken på svaghet i sakfrågan och man måste då ta till skrytmetoden för att inte förlora diskussionen.
Uppenbart är att här finns olika varianter att styla det på det sätt som trådskaparen önskar. Det gäller bara att hitta balansgången mellan design och de olika lagarna.

Mu vet jag i alla fall vilka Xenon jag ska montera i mina H4 "lagligt dessutom".
det ska på lite annat godis också. Men i sommar ska jag ägna mig åt att komma ett steg närmre ett eget garage/verkstad hemma på tomten. Sedan blir det att kolla och fördjupa sig i lagtexter ännu mer, för då blir det bygge, troligen en MC först, men sedan blir det bil med mittmotor, och 4WD.
Och räkna med mörktonade aggressiva lyktor i fram på den bilen.


97 Inlägg
14 juni 2010
#69

Det finns sådana kanske inte riktigt lika mörka originallyktor, då är det lagligt och lika snyggt.


97 Inlägg
14 juni 2010
#70
>Sokrates, på det sättet gör man de gamla lyktorna olagliga, de so är färgade. spelar ingen roll om de är fabrisktillverkade så då det begav sig, de är målade och det är just det den paragrafen säger.
Men om man läser vidare så finns det tillägg som talar om att en del av de gamla lagarna gäller fortfarande.
Det finns många äldre bilar som har målade glas, dessa skulle på det sättet bli olagliga de också. Det finns dessutom färg för renovering av dessa glas.
Och eftersom de texter jag visade ut lagtexten finns i den senaste upplagan så utgår jag ifrån att de gäller för bilar fram till 2003. Annars så talar ju upplagan emot sig själv. Och då är den meningslös.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2010
#71
Om det nu är som så att man inte måste ha automatisk nivåreglering på xenonlyktor, varför lägger då "alla" tillverkare ner en massa pengar på såna system när man lika gärna skulle kunna köra med vanlig manuell justering? Sen så har du ju ytterligare ett problem med xenon i lyktor gjorda för halogen, ljusbilden!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

97 Inlägg
15 juni 2010
#72
>ChriZtoffer Därför att det finns olika typer av Xenon, läs om det i en tidigare länk så förstår du, och de Xenonkit som finns är lagliga, ljusbilden förändras inte bara för att man har en annan typ av lampa.


De som biltillverkarna har har de nog inte lagt ner speciellt mkt i utveckling på, det är snarare firmor som Hella och liknande företag som lagt ner pengar på det. Att det sedan ska vara spolning förstår jag inte, för samma lykta finns ju med och utan Xenon. Att påstå i EUnivå att det måste finns för isens skulle är ju komiskt, för om det nu är så hemsk isbildning annars så skulle de nog fundera mer på att använda dubbdäck neråt i Europa där de flesta bilarna finns. Nej det finns andra anledningar bakom det troligen.
Xenon med Globlins har en stark tendens att blända, men fortfarande så vet jag att det finns fordon, serietillverkade som inte har den automatiska nivåregleringen ej heller spolning med just globlinsen.
Sätta torkare på moderna lyktor är ju inte möjligt då de snart skulle se ut som en tvättbräda av allt smågrus som skulle skava sönder pexiglaset på nolltid. Så det enda är just spolning som finns att välja på.

Och en sak till, alla som har byggt om sina bilar före 2003 och fått dem godkända, är de nu olagliga då om de tex har målade glas på baklyktorna eller är svarttonade..???
Skulle inte tro det, och det finns inte i ett enda papper att så är fallet eftersom det inte tas upp i papprena.
Oj tro, nej men här passar det sig som ett nej det skulle inte ske på det viset. Då gäller den andra lagen som också finns med i lagboken, och gäller bilar som är äldre. Det är som jag sa ytterst sällsynt att lagar gäller retroaktivt, för det skulle ofta leda till att många saker blev totalt förbjudna. Vi har bälteslag, och i lagboken så finns det flera paragrafer om det också vad som gäller för tex nya bilar. när man skriver en lag som gäller nya bilar så går de under ett eget kapitel och då har man inte hänvisningar till vad som gäller de äldre fordonen. då får man läsa i andra delar av lagboken.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
15 juni 2010
#73
Är det svårt att montera på? Sugen på att fixa de på saabben!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

97 Inlägg
15 juni 2010
#74
sir_daniel skrev:
http://www.abenum.com/ där finns det.
eller http://www.lamin-x.com/

Nice.
Här är det ju klart och tydligt så att man får applicera en skyddsplast på glaset, dock inte färgad.

Lite underligt eftersom det finns original röktonade, svarttonade.
Men som sagt de har ju någon liten anledning till att ha det på det viset.
Men jag skulle kunna tänka mig att man kan införa godkända diton genom lite trixande utveckling och sedan få en märkning med godkännande på det. Men det är ju en annan historia.
På 8+talet fanns det galler och plexi som satt någon cm framför glaset så att torkaren kunde gå fritt bakom mot lyktglaset. Dessa var godkända, och jag är helt säker på att de fortfarande är det.
Tommy sa tidigare att man överhuvudtaget inte fick aplicera eller sätta något framför eller på lyktan, nu är det ju uppenbart att så är fallet.


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
15 juni 2010
#75
tiger68: Vad svamlar du om?
tiger68 skrev:
Hur som helst så skulle inte jag ge mig på att mörktona en framlykta för det är nästintill dömt att misslyckas, att få det att fästa på glas är besvärligt, och måste göras på insidan för att inte skadas av små stenskott och liknande, dessutom måste färgen tåla hög värme.
På plast är det ännu värre för då måste man antingen rubba ytan med fint slippapper eller ha en fästgrund som är klar, vilket troligen är otroligt svårt att hitta. Det finns också stora risker med plastglasen att de missfärgas, och det är ju på senare år allt vanligare med plastglas på framlyktorna, skulle kunna tänka mig att det är en del i grunden till att 2003:8 har kommit till

Det är inga alls problem, varken på glas- eller plast-strålkastare.
Min film sitter på utsidan, hade inga problem att fästa på plasten mina lyktor är av, lite rengöring för att slippa skit mellan bara. Stenskott är inga problem öht. då filmen är gjord för att klara det - ingen solfilm som man har på rutorna här inte. Slippapper och fästgrund, vilket trams.

Och du får gärna visa mig var det finns original-tonade och lagliga framlyktor till min Audi. Det känner varken jag eller Audi själva till...

Memme: Nej, det är inte särskilt svårt. Ungefär samma teknik som solfilm - men mycket mindre yta åt gången. Vissa bilar har ju mer komplex form på lyktor (Mitsubishi Evo X baklyktor är en plåga) men annars är det rätt lugnt. Sök på Lamin-X på youtube så finns det video där!
Montera strax efter en besiktning så får du ha det på så länge som möjligt wink (om nu inte en flygande kommer längs din väg..)

/Mattias

Eliminator
1 441 Inlägg
15 juni 2010
#76
§8 Återigen, säger allt!
>Tiger68. Vill du inte föstå eller förstår du inte.
Man börjar ju undra om du har "plogat ända fram"?
2003:22 gäller tills ny utgåva kommer retroaktivt och också idag.

OBS: Detta är inte skrivet på arbetstid eller då man normalt gör andra saker på dygnet. *S*

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

3 354 Inlägg
15 juni 2010
#77
tiger68 skrev:
>Sokrates, på det sättet gör man de gamla lyktorna olagliga, de so är färgade. spelar ingen roll om de är fabrisktillverkade så då det begav sig, de är målade och det är just det den paragrafen säger.
Men om man läser vidare så finns det tillägg som talar om att en del av de gamla lagarna gäller fortfarande.
Det finns många äldre bilar som har målade glas, dessa skulle på det sättet bli olagliga de också. Det finns dessutom färg för renovering av dessa glas.
Och eftersom de texter jag visade ut lagtexten finns i den senaste upplagan så utgår jag ifrån att de gäller för bilar fram till 2003. Annars så talar ju upplagan emot sig själv. Och då är den meningslös.

Öhm kanske läsa paragraferna innan du babblar upp hur de styr och ställer....

8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor

lyktorna till äldre bilar med målade glas till lyktor är LAGLIGA då de fick färgskiftet pålagt vid Tillverkningen av dessa, alltså detta räknas inte som i efterhand....


tiger68 skrev:
>Sokrates, Och eftersom de texter jag visade ut lagtexten finns i den senaste upplagan så utgår jag ifrån att de gäller för bilar fram till 2003. Annars så talar ju upplagan emot sig själv. Och då är den meningslös.

den gäller inte för bilar tills dess utan det var bara då den blev senast genomgången. Som sokrates skrivit.
Senast redigerat av Seth (15 juni 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

97 Inlägg
15 juni 2010
#78
Sokrates skrev:
§8 Återigen, säger allt!
>Tiger68. Vill du inte föstå eller förstår du inte.
Man börjar ju undra om du har "plogat ända fram"?
2003:22 gäller tills ny utgåva kommer retroaktivt och också idag.

OBS: Detta är inte skrivet på arbetstid eller då man normalt gör andra saker på dygnet. *S*

/Tommy

Står inte i Paragraf 8 att det inte gäller bilar som hade målade glas från fabrik.
Vem ska avgöra detta när ett kålhuvud till besiktningsman säger att det är målat och ägaren till bilen inget vet om det? För kålhuvuden till besiktningsmän finns det allt för gott om. Och återigen det står inte att det inte gäller dessa bilar. Bara påpekar detta eftersom någon sa att det alltid står tillägg.

Att sedan göra personangrepp om när det är skrivet på dygnet visar ännu mer hur idiotisk ni är.
På arbetstid??
När man normalt sett gör annat?
Det talar ju om hur inrutad som person du är.

"plogat ända fram"???
Du borde stängas av från Garage efter detta personliga påhopp.
Jag tror nog du inte fattar riktigt heller. Om man nu har en sådan bil, jag renoverar dessa så de blir som fabriksnya. då har jag ju frö bövelen lagt på det i efterhand.
Nästa steg är alla som fram till 2003 har tonat sina baklyktor eller gjort på annat sätt har alltså olagliga bilar nu då?
Stackars den som köpt den som begagnad och inte ens vet om diverse lagar. Eller är man skyldig att läsa igenom hela vvfs för att få framföra sitt fordon? Nej det är man inte, men man har trots allt ett visst ansvar för sitt fordon och att i bästa mån följa gällande lagar, men om man köper en bil så förutsätter man att den är laglig om den är besiktigad.


Vidare kan du kolla på nya polo och golf de har röktonade glas original, har inte sagt att det fanna till din Audi. men kolla på dem ska du se. jag har jobbat på VW så jag vet.

Det står i §8 att det inte heller får sitta film på, varför säljs det film som uppenbart är laglig då?

Och vad gällde att applicera på utsidan var jag nog mest inne på färg eller?
Har inte talat om plastfilm överhuvudtaget vad gäller att tona lamporna i det fallet, endast färg, vilket snart får stryk och är svårt att få att sitta på glas och plast utan att göra speciella åtgärder som kan ge oönskade effekter.

Och en gång till varför står 1998 ang belysning kvar i den nya vvfs om det nu är så att 2003 gäller alla fordon?

under vilken överkategori står 2003???

för det finns olika det med. Någon som missat det eller?


Vad gäller toning på sidoruta så är det tillåtet, 70% ljusgenomsläpplighet ska det vara, förr var det utåtsikten som gällde nu verkar det vara i båda riktningar, toningen utgår från helt klart glas, och om man inte fick tona alls så skulle nästan alla bilar vara olagliga eftersom de flesta idag har toning, och det spelar ingen roll att det är så från fabrik för de måste rätta sig efter den lagen mkt noga.
Däremot så ogillas film av någon anledning. Jag har kört med toning i överkant ca 10cm bred, helt lagligt.
Till många bilar finns sk vindavvisare som kan vara kolsvarta om man så vill, de är upp till 15cm breda på en del modeller. Helt lagligt det med och de finns inte i förarens siktfält.
Framrutan får ha en toning över hela rutan och det är 75% ljusgenomsläpplighet som gäller. I överkant får man tona hur mkt man vill och det rör sig om ca 15cm brett man kan tona.

Sidorutan får även ha en totalttoning i nederkanten och den kan gå ganska långt upp utan att täcka sikten, men man måste kunna se ut till spegeln så det är ju inte tal om en rak linje. Och man måste kunna titta över axeln bakåt utan att sikten är skymd av toningen.

Och vad gäller Xenon har inte Tommy svarat på mina frågor, Kan han inte han som är ACKREDITERAD.
Ackreditering kan man bli av med, en ingenjörsutbildning kan man inte bli av med, Grattis Tommy!!!
Många verkstäder är ackrediterade att släcka 2:or och jag vågar påstå att de inte har koll på allt som gäller, det har inte heller besiktningsmän eller stationschefer. Jag har varit med flera ggr då de fått läsa i vvfs, och de har fått bläddra och läsa olika delar innan de kommit fram till ett ja eller nej som stämmer eller är hållbart till minst 75%, tolkningsfrågor ibland.

(Jag skulle vilja ha en saab og900 med den mörka originaltoningen, finns nog inte många kvar, men den äger, för den är laglig och när du står på utsidan och har lagt på extra film på bakrutorna, så ser du inte föraren inne i bilen, de är troligen guld värda idag om de finns att få tag på. Om man mäter ljusgenomsläppet på dem så är siktreduceringen max 70% utåt och under 50% inåt.
Samma toning sitter i många takluckor, och ger mindre värme i bilen på sommaren när de står i solen. Eftersom de släpper in mindre än de släpper ut jämfört med andra toningar.
Det är också en av de största anledningarna till att man vill ha tonade rutor, förutom att det ser schyst ut.

PS! Tommy  Måste man ha innerbackspegel och 2 yttre?


97 Inlägg
15 juni 2010
#79
Sedan kan vi leka med tanken, ta ett blinkersglas i fram på tex Volvo 240 "Orange"
Du köper ett nytt klarglas från Hova.com och sedan målar du det med renoveringsfärgen.
Kan du som besitkningsman avgöra om det är lagt på i efterhand? För det borde ju räknas som i efterhand eller?
Lampor förses ofta med ett färgskit från fabrik, inte för att jag skulle trassla med att måla en lampa själv men vem kan stå och avgöra om man nu har målat en klar lampa själv? En del lampor har en hätta monterad från fabrik, om jag tar en klar lampa och sätter på en likadan hätta så är ju även detta i efterhand, men jag skulle vilja se den som står och påstår att någon gjort på det viset om en lampa när originalen ser exakt likadana ut. Bara rent hypotetiskt, och seriöst lite löjligt, men det kan mkt väl förekomma.


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
15 juni 2010
#80
Tiger68, ditt inlägg #69 kan jag inte tolka på annat sätt än att det skulle finnas till min bil. Hur snyggt blir det om jag sätter VW-lampor på min Audi? Inte lika snyggt iaf, som du skrev...

Stackars den som köper en begagnad bil som inte är laglig, även om den är besiktigad? Tja, lite synd om den är det kanske, men ja, så är det. Besiktningen är ingen ofelbar instans, dom kan missa, dom får missa och man kan inte räkna med att dom inte missar. Så visst är det upp till varje förare att veta att fordonet är korrekt utrustat osv. Och om det inte är det får man stå för konsekvenserna. Oavsett om man vet om felet eller inte.
Att inte kunna reglerna ger en inte rätt att göra fel. "ööh, sorry konstapeln men jag visste inte att man inte fick mörda"...

/Mattias


Sök