2899
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
616 266 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
16 januari 2011
och glöm inte borra ett dräneringshål i framändan på undersidan av balken

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
farbrorbozze skrev:

Undre delen är orginalbalk, då denna var frisk, var bara övre biten som var kass, så det är tillochmed orginal dräneringshål wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
16 januari 2011
Snyggt jobbat.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
17 januari 2011
Volvo1968 skrev:
farbrorbozze skrev:

Undre delen är orginalbalk, då denna var frisk, var bara övre biten som var kass, så det är tillochmed orginal dräneringshål wink

Aha , då rinner nog vattnet ut där då wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

681 Inlägg
17 januari 2011
ser bra ut! men även om du tycker den här lisseberg bilen såg ut va dålig har ja ett fint exempel visa dig/er wink

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Tackar Carlén smile

Bozze, ja hade det inte funnits hål hade det ju såklart fixats ett snabbt, även om det inte är för dränering så är det ju så att ju mer ventilation som finns destu bättre blir det ju smile Undrar varför totalruttna kanter fortsätter att rosta då? lol

Gjutarolle, dålig är den inte om man jämför med många andra, såg redan när vi var och kollade på den att den klarat sig bra, man lyfte på bakluckan och såg att det knappt var ett hål i reservhjulsbaljan tongue

Men såklart, rost finns, nackdelen med att stå under träd trots pressening är ju att dropplisterna ätits upp sad Men ladda gärna upp amazonbilder här om du har, alltid trevligt att se wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

2 164 Inlägg
17 januari 2011
Jag är 99% säker på att det står en amazon under pressening i Hedared... kanske vore något för dig att kolla upp? har dock inte en aning om vem som äger den, men det är bara att åka dit och knacka på och fråga dom i husen som ligger närmast smile (för dig alltså, jag hade dött av pinsamhet av att göra det....)

"Life´s too short to drive a boring car"

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
dadde skrev:
Jag är 99% säker på att det står en amazon under pressening i Hedared... kanske vore något för dig att kolla upp? har dock inte en aning om vem som äger den, men det är bara att åka dit och knacka på och fråga dom i husen som ligger närmast smile (för dig alltså, jag hade dött av pinsamhet av att göra det....)

Okej, tyvärr är man ju inte hemma på de trakterna, så vet inte vart det är tongue Jo jag hade kunnat gå och fråga sånt, varför skämmas? wink

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
17 januari 2011
Står en i västra frölunda, inte långt ju tongue

Amazon, den skiljer dig från mängden

Krom-fascisten
439 Inlägg
17 januari 2011
volvo___power skrev:
Står en i västra frölunda, inte långt ju tongue

var i västra frölunda? jag bor ju här i götet, hehe..

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
17 januari 2011
Minns inte exakt men i närheten av Unneredsskolan om jag inte minns fel
bara ett stenkast från flickvänens hus smile California vit, 68a tror jag att de är. Står på en garage uppfart

Amazon, den skiljer dig från mängden

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Bra mr_yeahman, då är det lätt och nära att du bor i götet när jag behöver delar till Amazon då big_smile

------------------

Tyskstuk
466 Inlägg
17 januari 2011
Har faktiskt tagit mig tid nu och läst igenom hela din tråd, man blir oerhört inspirerad av människor som verkligen brinner för renovering! Mycket bilder också, fortsätt med det, tråden får mer liv:)
Fan vad jag hade velat ha ett varmgarage! hehe Keep it up!

Opelvän
33 Inlägg
17 januari 2011
Såg just denna. Kan det vara något?

http://www.blocket.se/goteborg/Amazonde … 11&w=3

Det är ju i vår prisklass.....

Krom-fascisten
439 Inlägg
18 januari 2011
Opelmicke skrev:
Såg just denna. Kan det vara något?

http://www.blocket.se/goteborg/Amazonde … 11&w=3

Det är ju i vår prisklass.....

Rör inte mina delar, jag ringer honom när jag skall upp till garaget nu till helgen. tongue
aja, mina dörrar är fräscha, men vill ha en baklucka med flygplanshandtaget.. har nu en nyare modell nån klåpare tidigare bytt ut till.. så ja funderar starkt att göra den bakluckan handtagslös..
Om den där snubben i annonsen skänker bort en med flygplanshandtag, så måste ja bara ha den, typ.
Senast redigerat av mr_yeahman (18 januari 2011)

681 Inlägg
18 januari 2011
ne har sett denna ser värre ut en den är men:) men har bilder på en annan fin fin . dock  funkar de inte ladda upp bilder i galleriet yikes

Gasglad
3 244 Inlägg
18 januari 2011
den vite amazonen har jag nog sett.. ser bra ut från långt håll men nära så ser man diverse rost, skavanker mm. En äldre herre som har den har jag för mig! Mötte den dagligen påväg till jobbet i sommras/höstas..

//Carfreak

115 Inlägg
18 januari 2011
Läst igenom hela projektet, detta kommer bli riktigt bra (y)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Kul att se folk som orkar kolla igenom 20 sidor, då blir man glad big_smile Kommer nog en uppdatering inom kort, blir inte mycket gjort på veckorna tyvärr, pressat schema då som gör att man är lite för seg på kvällarna... sad

konstigt att jag missat de delarna, har ändå bevakning på allt som rör Amazon i närheten av Göteborg.. yikes Men är inget jag orkar åka o hämta tyvärr, har en baklucka med långa belysningen över, likaså dörrar, så kan inte spara allt
.. hmm

------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Jaa... här kommer lite bilder gott folk smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1043995_6smmrd.jpg
Slipat väck all rost, och grundat tills tröskeln skall på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1043997_zyv9o0.jpg
Bytt frontinfästningen wink Dock inte yxat till punkterna eller fogarna än som synes smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1044000_wrqv4u.jpg
Falstång och stans är mina vänner lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1044004_cqq77x.jpg
Jaa... Kanske lite puts? Denna motorn kommer hamna i 142an och B18motorn från den andra Amazonen i denna.. är planen idag iallafall wink

mvh
Senast redigerat av Volvo1968 (20 januari 2011)

------------------

Sök