5576
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
614 726 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Det är ju fullt av bilder i tråden, har inte hänt mycket mer smile Hurså då vart man bor? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

16 Inlägg
29 december 2011
Volvo1968 skrev:
Det är ju fullt av bilder i tråden, har inte hänt mycket mer smile Hurså då vart man bor? smile

Jo det är den ju men alltid kul med fler:) ja bor i Lerum,ne ja bara undra om du bodde nära här ja är ju lite sugen på att komma och kolla lite:D hehe

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Jodå, kommer mer bilder när jag har kameran med mig, hänt lite, men inget som kan klassas till storsteg smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
29 december 2011
Volvo1968 skrev:
Jodå, kommer mer bilder när jag har kameran med mig, hänt lite, men inget som kan klassas till storsteg smile

härligt med bilder smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Gjorde en resa i måndags och köpte in de slipsaker jag gjort slut på, så nu kan man på allvar börja med golvet smile Men för att variera mig lite så började jag tömma motorrummet, och kan nu meddela att det faktiskt bara är motor och framvagn kvar där, plus lite smådetaljer så som id-brickor och säkringshållare till El-systemet smile

Men som sagt, inga bilder för tillfället, men still står det inte wink Mirakel tar tid bara big_smile

------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Gjort lite nytta, bland annat detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-62a0b67177c33cb4e9575aad32865225.jpg

Och börjat renovera upp lite delar som man tagit loss, så blir det lite mindre att göra när allt ska ihop smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-1655ac6ef9582da5eb86a97c75f405fa.jpg

Lite puts skadar inte, såklart kan man lägga massa tid och få den helt slät och totalblank, men jag kände att en kväll räckte gott och väl, har ju faktiskt resten av bilen som ska bli klart med wink

smile

------------------

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 januari 2012
Ska du göra rent saker kan jag rekommendera en ultraljudstvätt!

http://youtu.be/e5Ec7dCZSto

Kostar lite stålars, men fan va rent det blir!

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
3 januari 2012
Ser bra ut Tomas smile Hade tänkt börja på min amazon igen jag med smile

Amazon, den skiljer dig från mängden

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
Jo jag har funderat på en ultraljudstvätt, men då går nog kompressor före så jag kan slipa och lacka smärtfritt, sedan ska jag uppdatera vårat blästerskåp som är som en sil, eller köpa ett som fungerar från början smile

Ser man fram emot Sebbe, den ska stå brevid våran när det är dags för utställning, så du får dra igång nu big_smile

Iallafall, håll i er nu big_smile eller...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-c2b44e9838c30d6029fbf9880ff369c5.jpg
Renoverat kopplingen, bara en ny slang nu som saknas, sedan om man ska göra något ingrepp nere vid gaffeln smile

Exprimenterade lite och lade en silvrig bas på röret, och la sedan matt klarlack på det, för att få en lite mildare färg som ser mer orginallik ut, men ovasett orginal eller ej, det är inte rostigt längre big_smile
Senast redigerat av Volvo1968 (7 januari 2012)

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
8 januari 2012
Ja de vore allt något de smile Tyvärr har mycket annat kommit i vägen som tex igår då vi hämtade en Audi 80 td utanför Vetlanda smile

Amazon, den skiljer dig från mängden

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Ja gott folk, det rör sig här med, har en bild på det senaste som fått kärlek smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-166c02b9791b7cc386213ac05aca87ef.jpg
Blästrad huvudbromscylinder, honad, grundad och sedan mattlackerad, med riktig matt lack, alltså ingen spray smile Inte för att jag tror att den håller mycket bättre om det skulle rinna bromsvätska, men förhoppningsvis lite bättre än spray! Återstår bara ihopmontering, men då blästerskåpet är så slut som det bara går så får jag lägga några kvällar på att renovera det, så man kan fortsätta.

Sedan har jag även, tack vare en mycket generös person, fått tag på en detalj till bilen jag sökt länge, men avslöjar inte vad det är då den är under renovering(därav blästerskåpet) och vill inte visa halvfärdiga bilder tongue

------------------

6 577 Inlägg
Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Jaa.... uppdatering gott folk??

Vi börjar med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-7f52d9b19b4bd190ac5b45a3c9a38940.jpg
1st nylackad insida på en renoverad motorhuv smile

Och på det, just det ja, den roliga delen jag pratade om!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-a9d2565c9168462438e663dbf707109e.jpg
Sponsrad av en ytterst trevlig kille från skåne!! big_smile Som man sökt, så dyker det upp folk som har delarna, och som dessutom är glada om de kan göra större nytta hos någon annan än på deras hylla! smile Guld värda sådant folk!

Men det är inte allt, handlade lite av en go kille från Sandviken... eller ja lite... var väl några prylar... eller ja, 36kg godis, försök att inte gå upp i vikt på det gott folk!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-19a781d55b326375daf10b869b778c0b.jpg
(mamma nöjd över valet av uppackningsplats smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-a9a252e64e7b94daea6eac733ac7e068.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-209aa76ead8df80ca52be33b743b0552.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-feab6a21d87bef7a51c3373c6f777fad.jpg
I detta goa lasset kom (minst) en uppsättning SU sportförgasare, två mittkonsoller, en med burkhållare som hamnar i 142an, och en med armstöd som passar utmärkt i amazonen efter lite kärlek big_smile Kanonfina stänkskydd bak, kompletta rullbälten fram och snören bak, backspeglar, extra innertak, inredningsdetaljer, extra plåt till vår 67a, maaaaassa prylar, och desutom TVÅ bensinpumpar med glaslock, jag som bara var glad om man ens fick en big_smile

Denna goa gubben från Sandviken nickar på denna sidan som Farbrorbozze, och kan säga att han(och den ytterst trevliga mannen från Skåne) har gett projektet en otrolig knuff i rätt riktning, detta har gjort att säkert en sida från skaffa-listan kan rivas, och desutom har man fått en ännu större vilja att bli klar! Hade ni inte bott så långt ifrån hade jag svängt förbi med en stor fin tårta till er båda smile

Det var väl en saftig uppdatering gott folk?! big_smile
Senast redigerat av Volvo1968 (26 januari 2012)

------------------

1 200 Inlägg
26 januari 2012
Hellskotta vilken härlig gubbe! big_smile

2 164 Inlägg
26 januari 2012
Snubben från sandviken vet man allt vem det är! wink Han har varit å hälsat på mig i mitt garage med delar! big_smile Trevlig pajsare den.. big_smile Ser ut som en liten hjulafton i köket ju!

"Life´s too short to drive a boring car"

6 577 Inlägg
27 januari 2012
dadde skrev:
Snubben från sandviken vet man allt vem det är! wink Han har varit å hälsat på mig i mitt garage med delar! big_smile Trevlig pajsare den.. big_smile Ser ut som en liten hjulafton i köket ju!

Ja jag är allt en lite snäll gubbe som sitter i mitt hus & pillar i skägget,

Volvo1968 skrev:
Jaa.... uppdatering gott folk??

Men det är inte allt, handlade lite av en go kille från Sandviken... eller ja lite... var väl några prylar... eller ja, 36kg godis, försök att inte gå upp i vikt på det gott folk!!

I detta goa lasset kom (minst) en uppsättning SU sportförgasare, två mittkonsoller, en med burkhållare som hamnar i 142an, och en med armstöd som passar utmärkt i amazonen efter lite kärlek big_smile Kanonfina stänkskydd bak, kompletta rullbälten fram och snören bak, backspeglar, extra innertak, inredningsdetaljer, extra plåt till vår 67a, maaaaassa prylar, och desutom TVÅ bensinpumpar med glaslock, jag som bara var glad om man ens fick en big_smile

Denna goa gubben från Sandviken nickar på denna sidan som Farbrorbozze, och kan säga att han(och den ytterst trevliga mannen från Skåne) har gett projektet en otrolig knuff i rätt riktning, detta har gjort att säkert en sida från skaffa-listan kan rivas, och desutom har man fått en ännu större vilja att bli klar! Hade ni inte bott så långt ifrån hade jag svängt förbi med en stor fin tårta till er båda smile

Det var väl en saftig uppdatering gott folk?! big_smile

angående soppapumpen så tänkte jag att det är bätte med 2 för det är lätt & förstöra sakerna när den ska renoveras wink
hittat alla smårylar än?
Senast redigerat av farbrorbozze (27 januari 2012)

8 Inlägg
27 januari 2012
Lite att göra, hehehe wink

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Har inte grävt mer än uppackningen, så inget mer funnet smile Jo men hoppas man inte sabbar någon av pumparna smile

------------------

6 577 Inlägg
27 januari 2012
Volvo1968 skrev:
Har inte grävt mer än uppackningen, så inget mer funnet smile Jo men hoppas man inte sabbar någon av pumparna smile

Tar väl en vecka & sortera allt wink

Hör av dig om du hittar saker om du inte fattar vart dom hör hemma big_smile

kan lova dig att jag fick pyssla ett tag för att få nr allt i kartongen wink
Senast redigerat av farbrorbozze (27 januari 2012)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Tackar åter för din hjälp Bozze! Somsagt, många nu som hjälpt en med mycket fina delar..

Nu ligger allt på golvet i rummet(big_smile ) så ska väl försöka sortera upp det någon dag och få sakerna på "rätt" plats, och ha detaljerna man ska använda sen lätt tillgängligt smile

------------------

Sök