5358
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
614 720 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
923 Inlägg
27 januari 2012
Grattis till grillen smile bara lite puts så blir den som ny// David

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Tack David! Jo det tar tid, men fin ska den bli! Skall ha matt svart galler också för att dels framföra de blanka mer, sen för att få ett mer tyket stuk framtill, ska ju bli lite gangsterinspirerad så wink Grill med svart galler, kepsar på lyktorna, stiliga extraljus på GT-modellens plats, och en gangsterkeps i takets färg wink Personlig toúch! big_smile

Har smutsat ner diskbänken nu under dagen med att skura de bakre stänkskydden jag fick av Farbrorbozze, blev jättefina! Då ska man bara ha tag på fina fram, om det inte blir nya då smile Skurade även solskydden och luftintaget under rutan, det som är rent är ju rent...

Sen har inte mer hänt, sorterar och planerar bland delarna, beslutat mig för vilken bensinpump jag ska riva först, och kollat upp så det finns renoveringssats smile

Annars händer det inte något spännande, håller på att skrota ner en gammel 855a i garaget nu som jag hoppas försvinner fort sen(hade det inte varit för att AC'n i min bil var dålig och reservdelsbilen hade en hel hade skrotet varit ute för länge sen) så när den är ute kan blästern skruvas ihop, och arbetet med grillen och detaljer fortsättas, och även karossen smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
På tok för längesen här nu! Tyvärr har det inte hänt något större med bilen sad

Men jag har inte latat mig, har dock prioriterat 142an så man kan få ihop den med snart smile

https://www1.garaget.org/archive/92/91981/98655/98655-2663626.jpg
Ni som kanske minns min låda med prylar kanske minns denna? Har lagt lite mer timmar än tänkt på att laga, och lyckades behålla det mesta av strukturen i plasten trots att den är slipgrundad smile (Syns tyvärr inte på bild, men är faktiskt snyggare i verkligheten!) Ska exprimentera med lite nyköpt mahogny och göra mörka vällackerade inlägg big_smile

Sen fick jag ett par extraljus av min käre granne som han haft liggandes på sin hylla "rätt så länge" smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-d7c4fd658750bf6976d98911bf192022.jpg

Vad jag kan få fram så är det dessa som satt orginal på Amazon GT, men det kanske inte är riktigt rätt modell? Tacksam för svar om detta smile

Sen så provmonterade jag mittkonsollen med armstöd för lite fotografering, renoveras när det närmar sig, kommer nog bli kanonfint när inredningen är klar wink Men får hoppas det inte blir trångt att växla lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-31ef6e5a0cf58920a6901d704d057e32.jpg
Får se om man behåller den när själva bilen är klar, kanske bara är obekväm smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

8 Inlägg
13 mars 2012
Kör på! Ska bli intressant att får se resultatet till sommaren wink

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
13 mars 2012
inga problem att växla med mittkonsolen, skitskönt att ha armen vilandes på samtidigt som du växlar (om jag minns rätt). om du nu inte har väldans glapp växelspak då. ?

kollat in carléns 223GT tråd? där finns säkert extraljus till 123GT på bild?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Med lite tur sommaren! Det är ju rätt mycket kvar fortfarande, och är ju trots allt mitten på mars... hmm Sen är det lite andra omständigheter som gör att det inte går på maxfart hela tiden! Men klar blir den, en dag smile

Får hoppas på detta Bozze smile Får dubbelkolla, kollade bara in bilen, men där var de täckta smile

------------------

1 811 Inlägg
14 mars 2012
Japp, ser ut som GT extraljus.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
14 mars 2012
skulle vara fästena som skiljer då? men kanske finns flera varianter till 123GT med?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1209199
Senast redigerat av farbrorbozze (14 mars 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Ojsan, lyckades missa dem i ditt album tongue Men såg i Nostalgia, där var de ju avtäckta, och utséendemässigt är de ju rätt så lika smile Fästet stämmer inte till 100 mot dina, som Farbrorbozze noterade smile Men inget som stör för min del så big_smile

------------------

Krom-fascisten
439 Inlägg
15 mars 2012
Juste ja.. Detta projekt följer jag på amazonklubbens forum.. Fint jobb du gör.*Tummen upp*

Heads, you live. Tails, you die. 50/50 chance.
44 Inlägg
15 mars 2012
Jäklar vilket arbete du har lagt ner gillas starkt big_smile spenderat x-antal timmar att läsa igenom alla inlägg och väntar spänt på nästa uppdatering och foton, såklart är den prem lagd med wink

There is only one conclusion for every story.......We all fall down.

31 Inlägg
14 april 2012
har läst igenom hela tråden och mkt bra jobbat. har själv köpt mig en amazon från -62 som ska hämtas idag=)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Varmt tack för de senaste kommentarerna smile

Såg den nya projektfunktionen här på Garaget, och tyckte att det verkade perfekt för mig och Amazonen, och såg när jag var klar att jag hade 200 prenumenanter på tråden...200!! tyckte det var så sjukt faktiskt, 200 personer som valt att följa tråden! smile Ni anar inte hur kul det var när jag såg det.. herregud, det är ju baotamånga! (vet inte om ni hört det uttrycket förr? tongue )

Iallafall, har senaste tiden slarvat med att uppdatera... men är projektet nerlagt då..? NEJ! Absolut inte såklart smile

Det är bara det att det kommit annat ivägen, så har helt enkelt fått omprioritera lite smile Till exempel så ska 142an få i sin nya motor tills Tjolöholm Classic, det är nu bara 20 dagar kvar.. men den gamla motorn är i, "ska bara" i med den nya och få allt att lira!

Men kan iallafall informera er om att Amazonprojektet återtas så fort jag är färdig med 142an, är taggad igen att göra verklighet av drömbilden! Fick föressten plocka valfria delar från en gammal beige -64a som skulle få gå vidare till nästa plats, så räddade det som var värt att räddas, och vad jag hade plats för smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-f6e521d3fbc8217ef091b56d4d303c44.jpg

Såhär ser även motorn ut som ska i 140in, tillochmed rätt B20 färg ångrar inte en sekund smile

https://www1.garaget.org/archive/92/91981/98655/98655-2711943.jpg

Ska i med blocket, fixa till toppen, montera alla detaljer, och sen med lite tur bara att starta! Sjukt taggad på att åka i pärlan igen, hoppas hon förlåter mig bara för att hon fått vara alldeles för ensam i vinter smile

Hoppas ni orkar hänga kvar tills jag börjar jobba igen gott folk, fortsatt trevlig 1a Maj!!

------------------

4 Inlägg
17 juli 2012
Ser vi 142 på stenungsundträffen den 28:e? Lycka till med amazonen!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Inte en aning, är inte anmäld så smile

Tackar tackar, ja projektet tar nog fart snart igen, mycket ivägen nu bara som ska göras! smile

------------------

11 Inlägg
14 augusti 2012
Hur går det för dig med amazonen ? någon update?

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Tjena tjena smile

Det har inte hänt så mycket mer sen sist tyvärr, på VROM köptes dock nedre delen av höger bakskärm(mellan hjulhus och dörr), och en reservhjulsbalja till den andra Amazonen smile Det har varit mycket annat ivägen, bland annat 140in, men snart hoppas jag tiden finns att börja igen, motivationen gör det iallafall! smile

------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Hej!

Har somsagt inte mycket att komma med nu för tiden, men ska försöka göra en liten tomgångsuppdatering, men lite bilder för skojs skull, och lite skriftligt wink

Projektet har somsagt paus, men bara tillfälligt, det är mycket annat som ska fixas före. Sen står jag i ett vägskäl, satsa stenhårt på denna Amazonen tills den är klar, eller avsätta tiden och laga det värsta på den första Amazonen, så den kan besiktigas? Men det är "lite" mer än en helgs svetsjobb där med.. Enkelt draget så skall en skärminfästning bytas, lite balk- och golvsvets, reservhjulsbaljan är obefintlig, och rosten har fått allmänt bra grepp i bilen... SEN ska bromsar renoveras, el ses över, tanken måste bytas, ja, listan blir låång...

Jag vet inte vilket man ska ta, men det lutar åt att iallafall göra en "garage-besiktning" av bilen och ses vad som måste lagas, och om det är värt tiden.

Iallafall, ska bjuda på lite allmänna bilder för er som saknat detta, och hoppas snart jag kan börja komma med renoveringsbilder igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-87e0eb0c09af28db91073b730ab7782c.jpg
Köpte iallafall en balja till den förste Amazonen på VROM, 400:- var helt i min smak! Och en nedre bit av höger bakskärm/tröskel till bilen tråden handlar om, tidigare ägare(eller någon annan däromkring) har tattatlagat där nere, sen kom jag och skulle rätta till det, men i efterhand är jag inte nöjd, och ser hellre att man byter ut hela biten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-57ddc23a8cf2401ce9411abd6a636f82.jpg
Bilen ska få en motor med tidigt sport-utséende, så köpte på mig ett par dubbla SU för ett tag sedan, och började inspektera dem för någon vecka sen, de kräver sina timmar de med, som alla gamla mekaniska saker tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-e6e7c07760c1d214e3dea6caa4916bb1.jpg
140ins "gamla" B20 skrotas ner, 300 mil blev det, sen byggde jag en ny motor som kostades på med en borrning, skramlet försvann kan jag säga... Men jag har mycket näst intill nya lager och liknande över till modellen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-516e759720b4fb3713e3f2deff6e5866.jpg
Efter en städning dök dessa gamla sänglådorna upp, släng var första tanken, men efter lite fundering så skulle de sitta perfekt under arbetsbänken till golvförvaring, perfekt till plåt och annat! Och det bästa är att de stämde kanon med måtten med, lite flyt ska man väl ha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-c933efbb8ea3cb11e32a4ab7066a26e1.jpg
Och sen kom jag på en skoj grej, och fixade lite Amerikanskt stuk på 142an! Klart man ska ha kromade horn på huven... nejdå, de är bara ditlagda för kort, men de skall nog få åka i bilen, de kommer ju trots allt från en Volvolastbil från samma tids-era big_smile

Somsagt, lite offtopic-bilder, men allt för att hålla liv i tråden, och förklara läget smile Snart så ska det komma uppdatering som rör Amazon, men vilken det blir märker vi!

------------------

112 Inlägg
20 augusti 2012
Klockrent med hornen! Risk att du blir trendsättare. Jag ska komma ihåg vart jag såg det först.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
Olle__h skrev:
Klockrent med hornen! Risk att du blir trendsättare. Jag ska komma ihåg vart jag såg det först.

Man tackar wink Jo jag vart lite småsugen faktiskt, ska ju ändå byta huv... men håller mig, de får sitta dolda tongue

------------------

Sök