Förra ägaren undanhöll fel på turbon - Vad gäller egentligen?

PoulZen
19 juni 2010 · 772 Inlägg

Brains skrev:
Eftersom att man får en ny WG klocka för drygt en tusenlapp så hade jag aldrig gått vidare med det.
Det är inte värt tiden även om du har rätt.

Nu var det ju inte bara WG, utan hela turbon som var undermålig, och då handlar det ju om lite mer pengar än en tusenlapp.
Och jag gissar att turbon till en Aero är ännu dyrare?

Men bästa är nog att prata med en jurist, första samtalet brukar ju vara som sagt gratis.

Men ring och prata med säljaren, att du har fått ett kvitto att den är dålig.
Sen beror det ju såklart på hur länge sen du köpte bilen. Är det en vecka, eller är
det flera månader, det tror jag spelar in oxå.

PoulZen
19 juni 2010 · 772 Inlägg

kenny_crx skrev:

patrikke skrev:
Vem säger att säljaren inte bytt wastegate själv efter att han fått diagnosen från verkstaden?
På en begagnad bil kan allt hända, även en ny bil kan ha fel.

bra skrivet där! för det e just därför TS inte kan göra ett dugg! finns ingen lag som tvingar dej till att låta en verkstad laga felet som hittas på en felsökning! så det e bara att ta det som en man och inse fakta!, att köpa bil e som att köpa en triss lott sometimes you win sometimes you lose! smile

Då borde han ju ha ett kvitto på en begagnad eller ny del.
Och har inte säljaren det så kan man nog säga att den inte är bytt. Enkelt som en plätt.

Och Ts kan göra mycket, frågan är hur långt han vill gå.

Och alla som skriver, det handlade inte bara om WG som han skrev i sitt första inlägg, utan hela
turbon var undermålig, och då handlar det om mer pengar.

Läs ordentligt innan ni kommer med era expert kommentarer.

Senast redigerat av PoulZen (19 juni 2010)

Janneutanb
19 juni 2010 · 7 272 Inlägg

PoulZen skrev:

Brains skrev:
Eftersom att man får en ny WG klocka för drygt en tusenlapp så hade jag aldrig gått vidare med det.
Det är inte värt tiden även om du har rätt.

Nu var det ju inte bara WG, utan hela turbon som var undermålig, och då handlar det ju om lite mer pengar än en tusenlapp.
Och jag gissar att turbon till en Aero är ännu dyrare?

Men bästa är nog att prata med en jurist, första samtalet brukar ju vara som sagt gratis.

Men ring och prata med säljaren, att du har fått ett kvitto att den är dålig.
Sen beror det ju såklart på hur länge sen du köpte bilen. Är det en vecka, eller är
det flera månader, det tror jag spelar in oxå.

Den vart ju bra när dom smorde in WG'n så i mina ögon låter det fortfarande som att det bara är den som kärvar...
Sen får man ju även se det så att han var in med bilen och dom provade att smörja wg'n i hopp om att felet skulle försvinna.
Och det gjorde ju det.
Varför säga att något är trasigt om det fungerar igen?

Tänk om mekanikern sa till förra ägaren "kom tillbaka om det inte blev bättre så får vi kolla vidare".
Eftersom bilen gick som den skulle så återvände han inte och tillslut så sålde han den, fungerande.

PoulZen
19 juni 2010 · 772 Inlägg

Brains skrev:

PoulZen skrev:

Brains skrev:
Eftersom att man får en ny WG klocka för drygt en tusenlapp så hade jag aldrig gått vidare med det.
Det är inte värt tiden även om du har rätt.

Nu var det ju inte bara WG, utan hela turbon som var undermålig, och då handlar det ju om lite mer pengar än en tusenlapp.
Och jag gissar att turbon till en Aero är ännu dyrare?

Men bästa är nog att prata med en jurist, första samtalet brukar ju vara som sagt gratis.

Men ring och prata med säljaren, att du har fått ett kvitto att den är dålig.
Sen beror det ju såklart på hur länge sen du köpte bilen. Är det en vecka, eller är
det flera månader, det tror jag spelar in oxå.

Den vart ju bra när dom smorde in WG'n så i mina ögon låter det fortfarande som att det bara är den som kärvar...
Sen får man ju även se det så att han var in med bilen och dom provade att smörja wg'n i hopp om att felet skulle försvinna.
Och det gjorde ju det.
Varför säga att något är trasigt om det fungerar igen?

Tänk om mekanikern sa till förra ägaren "kom tillbaka om det inte blev bättre så får vi kolla vidare".
Eftersom bilen gick som den skulle så återvände han inte och tillslut så sålde han den, fungerande.

Varför har verkstaden skrivit att turbon är Undermålig då?
Och inte bara skriva att Turbon är okej, men WG är kass?

Och den kanske har blivit sämre och sämre under lång tid, så turbon kanske blev lite bättre
när verkstaden smorde WG, men sedan återgå till dåligt skicka. Den kanske bara fungerar
till 50% av vad den ska?

Jag har ingen aning om vad som är fel på hans bil. Men jag läser vad han skrev i sitt inlägg, och där
står det att Turbon är undermålig, och det får jag till att Turbon oxå är kass.

Fenne
19 juni 2010 · 160 Inlägg

jag tror inte du kan få säljaren till att betala. om ni skrev i kontrakten att den såldes i befintligt skick (vilket man brukar göra när man säljer begagnat) så är det helkört. och även om det inte är skrivet i kontraktet så är det väldigt svårt att bevisa att han inte har sagt nått vid köptillfället. och som många andra skrivit så beror det på hur länge du har haft bilen oxå.

men är ganska hundra på att du inte kommer få rätt vid en tvist.

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Janneutanb
19 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Jo men om bilen börjar gå som den ska igen efter ett verkstadsbesök, varför skulle då någon åka tillbaka och säga byt resten också?
Förmodligen så antog han att nu är bilen lagad och då kan jag sälja den.

PoulZen
19 juni 2010 · 772 Inlägg

Fenne skrev:
jag tror inte du kan få säljaren till att betala. om ni skrev i kontrakten att den såldes i befintligt skick (vilket man brukar göra när man säljer begagnat) så är det helkört. och även om det inte är skrivet i kontraktet så är det väldigt svårt att bevisa att han inte har sagt nått vid köptillfället. och som många andra skrivit så beror det på hur länge du har haft bilen oxå.

men är ganska hundra på att du inte kommer få rätt vid en tvist.

Det är inte helkört BARA för att det står i kontraktet att bilen säljs i befintligt skick.
Säljaren har en plikt att upplysa om kända fel, och har inte säljaren upplyst om ett
fel som påtagligt påverkar bilens värde och funktion som säljaren känner till. Då
kan man driva det vidare och få rätt.
Det finns faktiskt lite regler om hur köp mellan privatpersoner går till.
Så nej, det är inte helkört.

Brains skrev:
Jo men om bilen börjar gå som den ska igen efter ett verkstadsbesök, varför skulle då någon åka tillbaka och säga byt resten också?
Förmodligen så antog han att nu är bilen lagad och då kan jag sälja den.

Men det kanske är fel på både turbon och WG.
Bilen kanske inte alls går som en Aero ska gå?
Den kanske går som den gjorde innan WG smörjdes ja, men det betyder ju inte att
den går som den ska göra.

Sen tycker jag ju att han ska få bilen undersökt på verkstad. Och sen prata med säljaren, berätta
att han fått kvitto där säljaren varit på verkstad och fått påtalat brister. Att han då kanske inte (jag
vet inte vad säljaren sagt till köparen) har berättat att han fått visat för sig att turbon kanske inte
är som den ska vara.
Vill inte säljaren veta av det, så får han väll avgöra tillsammans med jurist om det är värt att
dra igång en undersökning så dom kan få reda på vad som kan göras.

Det är ju ingenting någon hör på garaget kan göra något åt alls igentligen.

Senast redigerat av PoulZen (19 juni 2010)

kenny_crx
19 juni 2010 · 836 Inlägg

PoulZen skrev:

kenny_crx skrev:

patrikke skrev:
Vem säger att säljaren inte bytt wastegate själv efter att han fått diagnosen från verkstaden?
På en begagnad bil kan allt hända, även en ny bil kan ha fel.

bra skrivet där! för det e just därför TS inte kan göra ett dugg! finns ingen lag som tvingar dej till att låta en verkstad laga felet som hittas på en felsökning! så det e bara att ta det som en man och inse fakta!, att köpa bil e som att köpa en triss lott sometimes you win sometimes you lose! smile

Då borde han ju ha ett kvitto på en begagnad eller ny del.
Och har inte säljaren det så kan man nog säga att den inte är bytt. Enkelt som en plätt.

Och Ts kan göra mycket, frågan är hur långt han vill gå.

Och alla som skriver, det handlade inte bara om WG som han skrev i sitt första inlägg, utan hela
turbon var undermålig, och då handlar det om mer pengar.

Läs ordentligt innan ni kommer med era expert kommentarer.

Och vem säjer att han inte bara fått ALLA delar som var sönder enligt verkstaden av sin käre vän som var snäll och hade liggandes??? asså privat person till privat person utan ett kvitto eller liknande som det står att inget e fel! om detta hade varit ett företag hade Ts haft större rättigheter!

Ta kan göra mycket? ja han kan säkert gå till rättegång om han nu känner för det men han kommer att förlora och sedan stå för kostnader som kommer kosta mer än vad delarna kostar smile men visst vill man testa och har pengar att slänga ut så kan man väl göra så!

Där finns INGA bevis på att ägaren INTE har bytat delarna som ska ha varit i sönder precis som att det inte finns bevis för att han har gjort! vilket gör att det e ett dött fall

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Germax
20 juni 2010 · 12 086 Inlägg

I vanliga fall har man ingen större chans att häva köp med lagen på sin sida, men du verkar ha riktiga bevis på bilens skick bland annat. Problemet du ev kan få är att han hävdar att han sagt att de är fel på wastegaten, då är du ju fucked up ändå tongue

jimmy-124 Svartlistad
20 juni 2010 · 446 Inlägg

JapMax skrev:
I vanliga fall har man ingen större chans att häva köp med lagen på sin sida, men du verkar ha riktiga bevis på bilens skick bland annat. Problemet du ev kan få är att han hävdar att han sagt att de är fel på wastegaten, då är du ju fucked up ändå tongue

Då blir det ord mot ord som vanligt i såna här fall! tongue

Senast redigerat av jimmy-124 (20 juni 2010)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
HenkeTIC
20 juni 2010 · 888 Inlägg

TS har inte en suck....  Inte ens om det är/var en bilfirma som han köpt bilen på har han något att hämta efter minst 9månader.

Senast redigerat av HenkeTIC (20 juni 2010)

gamlingen
20 juni 2010 · 5 198 Inlägg

Stämmer detta ?

Ägarförhållande: Bilen införskaffades 2008 

Hur normalt är det att älta detta nu isåfall

Janneutanb
20 juni 2010 · 7 272 Inlägg

gamlingen skrev:
Stämmer detta ?

Ägarförhållande: Bilen införskaffades 2008 

Hur normalt är det att älta detta nu isåfall

Haha! Någon måste ha trott att det var livstidsgaranti på bilar big_smile

HenkeTIC
20 juni 2010 · 888 Inlägg

Brains skrev:

gamlingen skrev:
Stämmer detta ?

Ägarförhållande: Bilen införskaffades 2008 

Hur normalt är det att älta detta nu isåfall

Haha! Någon måste ha trott att det var livstidsgaranti på bilar big_smile

Den är nog såld, han har en 03 aero nu.

Christian9-5
20 juni 2010 · 50 Inlägg

Hej och tack för all feedback.

Jag köpte bilen för några månader sedan, så nu vet ni det.
Angående wastegaten så meddelade verkstaden den förre ägaren att HELA turbon var undermålig. Att den inte kunde leverera det laddtryck den ska.
Den förre ägaren visste alltså om att HELA turbon var kass.
EN av anledningarna var den kärvande wastegaten. Verkstaden har sagt till mig att de sa till den förre ägaren att det inte kommer bli bättre, bara att det är en kortsiktig lösning.

Så, för att få ordning på skiten, är det bara till att byta hela turbon.
Syftet med tråden var bara att få veta hur ni hade resonerat om ni hade varit i samma sits.

Enligt verkstaden var det mer grejer på bilen som borde fixas, men som inte blev gjort pga att den förre ägaren inte hade råd. Han ville nämligen att de (verkstaden) skulle montera in beg-delar, men det kunde inte uppfyllas. Därför avstod han helt från att åtgärda det.

Men, ni har helt rätt, att köpa beg bil är verkligen ett lotteri.

Christian9-5
20 juni 2010 · 50 Inlägg

gamlingen skrev:
Stämmer detta ?

Ägarförhållande: Bilen införskaffades 2008 

Hur normalt är det att älta detta nu isåfall

Jag har fler än en bil.
Så nej, den införskaffades INTE 2008.

Janneutanb
20 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Christian9-5 skrev:
Hej och tack för all feedback.

Jag köpte bilen för några månader sedan, så nu vet ni det.
Angående wastegaten så meddelade verkstaden den förre ägaren att HELA turbon var undermålig. Att den inte kunde leverera det laddtryck den ska.
Den förre ägaren visste alltså om att HELA turbon var kass.
EN av anledningarna var den kärvande wastegaten. Verkstaden har sagt till mig att de sa till den förre ägaren att det inte kommer bli bättre, bara att det är en kortsiktig lösning.

Så, för att få ordning på skiten, är det bara till att byta hela turbon.
Syftet med tråden var bara att få veta hur ni hade resonerat om ni hade varit i samma sits.

Enligt verkstaden var det mer grejer på bilen som borde fixas, men som inte blev gjort pga att den förre ägaren inte hade råd. Han ville nämligen att de (verkstaden) skulle montera in beg-delar, men det kunde inte uppfyllas. Därför avstod han helt från att åtgärda det.

Men, ni har helt rätt, att köpa beg bil är verkligen ett lotteri.

Det kan gå att vinna men det kan även bli mycket dyrare om du inte vinner.
Du kan ju försöka att prata med föregående ägaren och säga att du är villig att dra upp det i rätten bara för att.

Annars så byter du bara turbon själv till en annan bättre begagnad så bör du klara dig undan för ett par tusenlappar eller så.

mr_yeahman Krom-fascisten
20 juni 2010 · 439 Inlägg

Hade det varit en bilhandlare så hade han varit körd. Men eftersom det är en privatperson så är det helt upp till köparen vid ett köp.
Jag har läst på lite, eftersom jag sålt bilar med massa fel, vart en som ringde upp mig 3veckor efter jag sålt bilen och va arg på att kopplingen och massa annat hade pajat.

Så är man skraj att bli lurad, köp hos handlare. Köper man hos privatpersoner så är det mer grisen i säcken. Det är så jävligt bra; då jag som privat säljare slipper ta ansvar för dumma köpare.

ang din turbo; bit ihop och köp dig en ny.

Senast redigerat av mr_yeahman (20 juni 2010)

gamlingen
20 juni 2010 · 5 198 Inlägg

Hur kan det komma sej att det oftast är nån annans fel

Helvete_racing Arg Snickare
20 juni 2010 · 875 Inlägg

ska det vara så jävla svårt att köpa en bil privat så ge fan i det då.
säljes i befintligt skick skrivs på ALLA kvitton sen är det bara att åka där ifrån.
att du ens orkar lägga upp en sån här tråd visar ju bara på hur ouppmärksa du var vid köp.
köp en ny wastegate och kör. så länge inte turbofan ryker som ett jälva vulkanutbrott så är det bara att ladda på o köra! kör tills skiten rasar. sen köper du en ny! svårt att höra sanningen eller??!

trött jag börjar bli på detta forum..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang