Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

DanneJ
22 juli 2010 · 642 Inlägg

DanneJ skrev:
Herregud vart är Sverige på väg egentligen, hädanefter så rör jag mig inte ur fläcken om den blinkar blått bakom mig, inte tills Jonny fått sitt körkort tillbaks och en redig ursäkt från ordningsmakten.

Efter att ha sett den här videon erkänner jag att haft fel som stått på Jonnys sida: http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Så hädanefter om det blinkar blått i backspegeln ska jag göra vad jag kan för att ge de fri väg.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
gamlingen
22 juli 2010 · 5 198 Inlägg

han hade ju hur många chanser som helst. och dessutom va sista biten UTAN räcke så där hade han kunnat sakta ner och låta amb, köra om. Typiskt snyft sverige å göra en höna av fjäder. han vart väl även klockad endast sista biten.

peegee Forummoderator
22 juli 2010 · 2 924 Inlägg

Latest news...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7508569.ab

"Vissa av fickorna han visar har heldragen linje och där får du inte åka över."

Haha hur tänkar han nu? Han riskerar alltså hellre ett liv i fara än att korsa en heldragen linje... hur höga tror han att de vita linjerna är..? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 juli 2010 · 2 972 Inlägg

peegee skrev:
Haha hur tänkar han nu? Han riskerar alltså hellre ett liv i fara än att korsa en heldragen linje... hur höga tror han att de vita linjerna är..? roll

Normalt är de mellan 2-4 mm höga - när de är nya och oslitna  big_smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DanneJ
22 juli 2010 · 642 Inlägg

peegee skrev:
Latest news...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7508569.ab

"Vissa av fickorna han visar har heldragen linje och där får du inte åka över."

Haha hur tänkar han nu? Han riskerar alltså hellre ett liv i fara än att korsa en heldragen linje... hur höga tror han att de vita linjerna är..? roll

Att han orkar fortsätta, han kör hellre på tok för fort än att korsa en heldragen linje som dessutom går ut till vägrenen...? Nej du Jonny dags och ta sig i kragen kanske och inse att du har haft fel och inte försöka gråta ut i media ytterliggare.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
22 juli 2010 · 5 650 Inlägg

nu när man hört andra sidan av storyn och sett vägen så äre helt rätt snubben ska fan inte ha körkort. gick ju och flytta på sig lite över allt ju.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
pwnsowns
22 juli 2010 · 87 Inlägg

Jag säger inte att jag är på ngns sida, men först när jag fick höra allt så va jag definitivt på jonnys sida men inte längre när man har sätt hur många fickor som han hade kunnat svängt in i. Men en annan sak, när det va fler filigt, och dom ''bara'' körde i 102km/h eller hur fort det nu var, varför körde inte ambulansen om ? Dessutom så måste jag klaga på hur långsamma ambulanser och poliser är för övrigt också..

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
strande Automationselektriker och Svetsare
23 juli 2010 · 111 Inlägg

Som vanligt så kan polisen inte göra annat än att sätta dit folk för fortkörning, jag anser att Johnny gjorde helt rätt, hade själv stämplat på rejält också, men tydligen åker man dit oavsett vad man gör, antingen åker man fast för att man hindrar ett utryckningsfordon eller så åker man på fortkörning på grund av att man försöker lämna fri väg. Dock brukar vägarna vara tillräckligt breda för att släppa förbi utryckningsfordon, men situationen kanske inte tillät det så jag står helt på Johnnys sida.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Gogge_S
23 juli 2010 · 54 Inlägg

Nehe skrev:
http://www.nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Här har vi även en video på sträckan som Jonny färdades på och man ser klart och tydligt allavalmöjligheter som han valde att strunta i då han endast ville komma snabbare fram till sitt egna resmål..

Nöd föreligger? Knappast säger Nehe.

Men jag undrar dock var alla klagoandar har tagit vägen? Varför kommenterar ni inte mina två senaste inlägg? Ni som hade mage att klanka ner på polisen med endast en sida av myntet, vart är ni nu? Kom igen nu ni har ju skrivit 166 inlägg i tråden..

Den videon var inte till Jonnys fördel precis. Hahaha undrar om jag kommer att vara lika lätt påverkad inför valet i höst.

Innan tyckte jag att polisen var övernitisk, men det var ju långa sträckor utan räcke  och gott om plats att svänga in till kanten. Man skulle ju behöva cool när man träffar jobbarkompisar och vänner efter att behöva förklara den filmsnutten.

Aeero_
23 juli 2010 · 14 Inlägg

Själv har jag kört på denna sträckan många ggr och inte alltid hållit 70 och svängt av senare och det funkade jätte bra för mig.. Han låg också ca 500 m före ambulansen och då hinner man blinka, sakta ner och svänga av, ambulansen kan ju faktiskt sakta ner några km för att han också ska hinna. Han behöver ju inte stå stilla innan han svänger in på en avfart eller en ficka på sidan av vägen. Och hur var det men personen i ambulansen? Hade han fått en strock och höll på att dö eller hade han bara svimmat av värmen och skulle bara in till sjukan för att få lite tillsyn? (Har själv inte läst något om denna personen).

Jag har även hört att utryckningsfordon inte får ha sina blåljus och sirener (staving?) när det är enfiligt och inte går att köra om för att inte stressa folk till att köra som galningar och ev själv krocka/köra av så ambulansen måste ta med dom också, men jag kanske har hört fel..

Det kanske inte bara är Jonnys fel men själv så står jag faktiskt på polisens sida.. Förstår varför han gjorde denna videon, ingen vill väl bli en syndabock?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 juli 2010 · 2 972 Inlägg

Anledningen till att ambulansen har utryckning är ju HELT oväsentligt. Man kan ju inte köra framför och fundera på om det är bråttom eller inte. Undan eller väck, så fort det går. Vad är problemet?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
caromania Forummoderator
23 juli 2010 · 9 296 Inlägg

strande skrev:
Som vanligt så kan polisen inte göra annat än att sätta dit folk för fortkörning, jag anser att Johnny gjorde helt rätt, hade själv stämplat på rejält också, men tydligen åker man dit oavsett vad man gör, antingen åker man fast för att man hindrar ett utryckningsfordon eller så åker man på fortkörning på grund av att man försöker lämna fri väg. Dock brukar vägarna vara tillräckligt breda för att släppa förbi utryckningsfordon, men situationen kanske inte tillät det så jag står helt på Johnnys sida.

Har du kollat videon?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aeero_
23 juli 2010 · 14 Inlägg

matteeee skrev:
Anledningen till att ambulansen har utryckning är ju HELT oväsentligt. Man kan ju inte köra framför och fundera på om det är bråttom eller inte. Undan eller väck, så fort det går. Vad är problemet?

Klart man inte kan sitta och fundera hur det är i ambulansen, men ambulanspersonalen vet väl och därmed inte behöver ha på blåljusen om det inte är jävligt broskande...

bennythebear
23 juli 2010 · 40 Inlägg

Om man kollar på polismannens rekonstruktion av händelseförloppet så visar ju det att Jonny gång på gång visade bristande omdöme i trafiken då han hade väldigt många möjligheter att släppa förbi ambulansen och polismannen gjorde rätt som drog i hans körkort.

Då Jonny låg långt framför ambulansen så hade han gott om tid att bromsa in, svänga av eller köra åt sidan på väldigt många ställen under "jakten" eller vad man ska säga. Det visar ju att Jonny i detta fall inte klarar att göra ett säkert och korrekt beslut under stressade trafikförhållanden, vilket också gör han olämplig som förare.
Vilket rättfärdigar polismannens beslut att bötfälla och dra in Jonnys körkort.

Det är väldigt typiskt aftonbladet att skriva vinklade artiklar innan kalla fakta har tagits fram, allt för att sälja lösnummer.

Jag litar mer på en trafikutbildad polismans omdöme än denna Jonny's som säger:

– Det där stämmer inte. Vissa av fickorna han visar har heldragen linje och där får du inte åka över. Och hade jag bromsat in i en parkeringsficka hade jag fått ambulansen i kofångaren på bilen, säger Jonny Forsberg till Aftonbladet.

Ambulansen låg inte så nära så det hade varit säkert att sakta bromsa in och gå över heldragen linje till en t ex väggren som illustreras i videon, det var bara en av alla exempel han kunde ha tillämpat, det hade inte varit ett brott att korsa heldragen linje.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7508569.ab för artiklarna och videon.

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!
Norde fotointresserad
24 juli 2010 · 2 307 Inlägg

strande skrev:
Som vanligt så kan polisen inte göra annat än att sätta dit folk för fortkörning, jag anser att Johnny gjorde helt rätt, hade själv stämplat på rejält också, men tydligen åker man dit oavsett vad man gör, antingen åker man fast för att man hindrar ett utryckningsfordon eller så åker man på fortkörning på grund av att man försöker lämna fri väg. Dock brukar vägarna vara tillräckligt breda för att släppa förbi utryckningsfordon, men situationen kanske inte tillät det så jag står helt på Johnnys sida.

En av de kanske vanligaste och tjatigaste kommentarerna man ofta kan läsa från folk när det handlar om personer som har blivit av med körkortet. Ska alltid dyka upp någon som klagar på att polisen stoppar de och att de borde lägga resurserna på annat.. Trafikbrott är väl också brott och det är just de som TRAFIKpoliserna ska se till att stävja.

IceEyes Varningar: För många..
25 juli 2010 · 2 552 Inlägg

Den enda och bästa lösningen i fall man hamnar i en liknande situation.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
ShyGuy RM-operatör
25 juli 2010 · 667 Inlägg

IceEyes skrev:
Den enda och bästa lösningen i fall man hamnar i en liknande situation.

[Länk till idiotiskt klipp]

Att köra som en vettvilling? Jag förstår...

IceEyes Varningar: För många..
25 juli 2010 · 2 552 Inlägg

ShyGuy skrev:

IceEyes skrev:
Den enda och bästa lösningen i fall man hamnar i en liknande situation.

[Länk till idiotiskt klipp]

Att köra som en vettvilling? Jag förstår...

Tja, en tung adrenalinkick i kombination med en rak höger i ansiktet på vårat idiotiska rättsystem. Alla delar knappast min uppfattning men personligen skulle njutningen flöda som ett gigantiskt vattenfall genom kroppen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
gamlingen
25 juli 2010 · 5 198 Inlägg

IceEyes skrev:
Den enda och bästa lösningen i fall man hamnar i en liknande situation.

va fegt

New_options
18 juni 2011 · 15 Inlägg

Den här tråden borde psykologer och beteendevetare använda i utbildningar. Den är så träffsäker att hälften vore nog.

Först läser folk en vinklad historia i en tidning. Det döms hårt, snabbt och helt okritiskt i ungefär nio sidor. Sedan händer något när polisens egen film publiceras i media. Plötsligt verkar de flesta byta åsikt.

Visst är det fantastiskt att det är så många som är så lätta att påverka? Tänker folk inte alls i dagens samhälle? Och hur är det med källkritik?

Eller sitter alla de som på de första sju sidorna okritiskt skällde ut polisen med dumstruten låååångt nerdragen nu? wink

Senast redigerat av New_options (18 juni 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang