Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

V70Dahlgren
23 juni 2010 · 143 Inlägg

FULLGAS skrev:
Gör en god gärning och blir bestraffad .......kan bara hända i sverige !!

Instämmer!!

andreasliljemark
23 juni 2010 · 210 Inlägg

Fy faaan säger ja bara !

En del som svarat i tråden är ju totalt dumma i huvet!
Va faan skulle nåra tusenlappar va? yikes
Jämfört med att veta att personen i ambulansen dog, bara för ja va vrång . .

Nej, ja har själv inga pengar, är arbetslös sen ett år tillbaka (får 135kr/dag) men ja hamnar fan hellre hos kronofogden än o lever med att ja körde sakta/lagligt bara för o inte riskera böter!


Nej, kommer de ambulans o ja inte kan köra åt sidan eller på annat sätt släppa förbi dom, då riskerar ja gladeligen allt va körkort o böter heter!

För ja vet att om ja leget i ambulansen, eller väntat på den med minuter kvar o leva om ja inte kommer till sjukhuset, då hade ja fan velat att bilen framför tryckt på!


Sjuka jävla sverige!


(ja, ja låter dretsur - för de är ja!)

DanneJ
23 juni 2010 · 642 Inlägg

Seth skrev:

bobafett skrev:
tilläggas bör att jag har stått helt stilla vid ett rödlyse(det va då rött) när en polisbil kom upp i röven o började tuta o blinka...jag stog still då min enda utväg va att köra mot rött ut i korsningen...efter 10-15  sekunder kom ena polisen ut ur bilen me dragen batong o va på väg mot bilen...då blev det grön o jag åkte.....polisbilen körde om mej me hög hastighet...senare blev jag stoppad av en anna polis bil o frågade varför jag inte flyttade på mej vid den aktuella korsninge då jag sa att jag kör inte mot rött....sen blev det div diskutioner om det då jag påpekade att man inte behöver flytta på sej för utrycknings fordon....man ska lämna fri väg ifall det går....

inga böter eller någe sånt fick jag...men man funtar ju ifall man ska göra....nån som vet EXAKT vad som gäller.......jag kör vidare i vanlig takt till vidare.....vill inte ha böter....

Ja du minns väl prioritering på trafikreglerna samt att man ska underlätta/lämna fri väg åt utryckningsfordon?

1 Polis
2 Ljussignaler
3 skyltar
4 regler?

så blinkar polisen och vill fram flytta på dig?

Då får polisen kliva ut ur bilen och ställa sig i korsningen och signalera på ett korrekt rätt att jag får åka annars så får man snällt stå kvar. Det är dags att riddarna vid det runda bordet i det här landet ser över lagar och regler en gång för alla för det börja gå stup rätt åt helvete med det här landet.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
ZonaX Svetsare
23 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Verkar som att mitt andra inlägg försvann på nåt underligt sätt.  Men iallafall, tycker det är helt sjukt. Som de flesta andra säger så visst fan hade man gasat på.

Men hade varit kul att veta exakt vad som gäller, har nämligen för mig jag läst att man kan få böter osv. av att inte släppa fram utryckande utryckningsfordon(?). Och får man då böter om man underlättar framryckningen och om man hindrar den, vafan ska man göra då!?  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Legwind
23 juni 2010 · 925 Inlägg

Svenska poliser ..= Fiasko

Feel The Difference
Spelis
23 juni 2010 · 1 926 Inlägg

Helt jävla sinnes...

Muttley
23 juni 2010 ·

Nehe skrev:

tkd_rille skrev:
Ja bryr man sig så otroligt mycket så man måste läsa rapporter och saker så gör man det. Men du har väl nån anledning till varför du läser.
Jag skiter i vilket, läser tidningen för och se om de hänt nått bara.

Sen så blir du arg, sen sprider du det vidare till 10 andra på fikarasten med en lite annan bild, sen sprider de i sin tur det vidare med en ännu mer förvriden bild så fortsätter det och fortsätter. Från en redan förvriden artikel, istället för att läsa rapporten så du vet vad du pratar om.

En enda ond cirkel som man alltid blir lika trött på.

De flesta är sådana, men icke jag.  smile. Men du måste hålla med att tex aftonbladet är väldigt underhållande?

TooS Hjultomte
23 juni 2010 · 1 500 Inlägg

Lyssna på när dom snacka med killen på radio. Han blev av med körkortet på plat samt 3.8k i böter för detta. JÄVLA SJUKT. Tycker han ska få tillbaka cash o körkort o litta därtill för det var ett prio 1 larm som ambulansen hade fått.

Cred till föraren.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juni 2010 · 5 650 Inlägg

vart är världen på väg får man ju undra

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

Vad bra att alla(utom ett par då såklart, kudoz till er som tänker till lite..) drar sina slutsatser helt från ena sidan av det hela.

För det första så kan det finnas oändligt många olika anledningar till att polisen låg just bakom ambulansen, han kanske frigjorde en väl-trafikerad korsning strax innan och inte hunnit om igen?

För det andra, hur kan ni va så pantade och säga att "klart han inte hinner bromsa från 100 till 0 och svänga in".. Nej, men från 70 till 20 kan han göra en inbromsning för att åka in till sidan. Om ni bara läser så ser ni att polisen själv sett 4 avfarter där han har kunnat åka in.

För det tredje, hur kan ni dra era slutsatser som "Bara i Sverige.""Jävla snut." osv. från en enstaka händelse? Kan ni inte läsa på HUR rättssystemet funkar och HUR Sverige styrs innan ni kommer och försöker ställa er över hela systemet?

Kort och gott, väx upp lite.. (Och lär er stava, använda skiljetecken och versaler, så man slipper ödsla så mycket tid på att förstå vad ni skriver)

Senast redigerat av Accelsson (23 juni 2010)

Street Knight
BMW 320d (2011)
nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
Vad bra att alla(utom ett par då såklart, kudoz till er som tänker till lite..) drar sina slutsatser helt från ena sidan av det hela.

För det första så kan det finnas oändligt många olika anledningar till att polisen låg just bakom ambulansen, han kanske frigjorde en väl-trafikerad korsning strax innan och inte hunnit om igen?

För det andra, hur kan ni va så pantade och säga att "klart han inte hinner bromsa från 100 till 0 och svänga in".. Nej, men från 70 till 20 kan han göra en inbromsning för att åka in till sidan. Om ni bara läser så ser ni att polisen själv sett 4 avfarter där han har kunnat åka in.

För det tredje, hur kan ni dra era slutsatser som "Bara i Sverige.""Jävla snut." osv. från en enstaka händelse? Kan ni inte läsa på HUR rättssystemet funkar och HUR Sverige styrs innan ni kommer och försöker ställa er över hela systemet?

Kort och gott, väx upp lite.. (Och lär er stava, använda skiljetecken och versaler, så man slipper ödsla så mycket tid på att förstå vad ni skriver)

Tycker du ändå inte att det är en väldigt dum sak att ens diskutera? Polismannen borde bara ha åkt vidare efter ambulansen och lämnat stackars Jonny ifred, att han ens stannar och ger honom böter + drar in körkortet för att han körde 3km/h för fort.. Det är för mig obegripligt.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Daratach
23 juni 2010 · 4 Inlägg

Accelsson skrev:
Vad bra att alla(utom ett par då såklart, kudoz till er som tänker till lite..) drar sina slutsatser helt från ena sidan av det hela.

För det första så kan det finnas oändligt många olika anledningar till att polisen låg just bakom ambulansen, han kanske frigjorde en väl-trafikerad korsning strax innan och inte hunnit om igen?

För det andra, hur kan ni va så pantade och säga att "klart han inte hinner bromsa från 100 till 0 och svänga in".. Nej, men från 70 till 20 kan han göra en inbromsning för att åka in till sidan. Om ni bara läser så ser ni att polisen själv sett 4 avfarter där han har kunnat åka in.

För det tredje, hur kan ni dra era slutsatser som "Bara i Sverige.""Jävla snut." osv. från en enstaka händelse? Kan ni inte läsa på HUR rättssystemet funkar och HUR Sverige styrs innan ni kommer och försöker ställa er över hela systemet?

Kort och gott, väx upp lite.. (Och lär er stava, använda skiljetecken och versaler, så man slipper ödsla så mycket tid på att förstå vad ni skriver)

Jasså, du visste då allt bättre än andra, stackars oss dumma Svenssons som inte förstår någonting...

Tänker inte ens argumentera imot någon som kan och vet allt för jag kommer inte vinna, det är ungefär som att försöka argumentera med en Polis...

Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

NordstromJ skrev:

Accelsson skrev:
Blablalba

Tycker du ändå inte att det är en väldigt dum sak att ens diskutera? Polismannen borde bara ha åkt vidare efter ambulansen och lämnat stackars Jonny ifred, att han ens stannar och ger honom böter + drar in körkortet för att han körde 3km/h för fort.. Det är för mig obegripligt.

3km/h för fort? Enligt vad jag kan läsa så åkte han 32km/h för fort..?



Daratach - Jag påstår inte att jag vet bättre än alla andra?! Jag förstår inte bara varför alla ska dra sina slutsatser från en artikel på en kvällstidning när de i själva verket inte har någon insikt i det enskilda fallet.

Vänd det hela istället och säg att "Lille stackars Johnny" kanske redan var vid en avfart han kunnat svänga av vid men tänkt att "Äh, jag har med bråttom så jag kan med köra fort" och då blockerat en ev. högre hastighet för ambulansen? Självklart kommer inte Johnny säga det i en interview och inte heller kommer kvällspressen skriva något sånt, då kommer dom ju inte alls få samma antal läsare, som allting handlar om för dom.

"..det är ungefär som att försöka argumentera med en Polis..." Grattis, där sänkte du dig ju själv en aning.

Street Knight
BMW 320d (2011)
nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:
3km/h för fort? Enligt vad jag kan läsa så åkte han 32km/h för fort..?

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

Brains skrev:

Go_sideways skrev:
Jag undrar ju vad fan polisen gjorde bakom ambulansen i samma hastighet??? Antingen ligger man framför med syrenerna på för att underlätta eller så låter man ambulanspersonalen göra sitt.
Skulle man inte enligt lagen då kunnat plocka kortet från polisen. Speciellt då om han kanske även inte hade någa syrener på !!

Poliser får bryta mot hastighetsgränser oavsett siren eller ej.

Definera och hitta källa på det.

Följande är saxat ut trafikförordningen 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

6 §   Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1  eller 14 § gäller inte när ett fordon används

    * 1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
    * 2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
    * 3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

NordstromJ skrev:

Accelsson skrev:
3km/h för fort? Enligt vad jag kan läsa så åkte han 32km/h för fort..?

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Street Knight
BMW 320d (2011)
nordstromj
23 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Accelsson skrev:

NordstromJ skrev:

Accelsson skrev:
3km/h för fort? Enligt vad jag kan läsa så åkte han 32km/h för fort..?

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Hänger inte med..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Muttley
23 juni 2010 ·

Accelsson skrev:

NordstromJ skrev:

Accelsson skrev:
3km/h för fort? Enligt vad jag kan läsa så åkte han 32km/h för fort..?

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Då gör man exakt som polisen vill. Du håller lagen, du håller dina 70 km/h och du håller dig på vägen. Håller så långt till höger man kan.

Men med lite moral i kroppen, så trycker man på gasen till man kommer till säkraste punkten för ambulansen att köra om. Visst kanske fan små avstickare längs huvudvägen, men vi vet ju inte hur de såg ut de kanske blev så snävt att han var tvungen att bromsa ner väldigt mycket och då hindrar han ändå ambulansen från att hålla en vettig hastighet.

Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

NordstromJ skrev:

Accelsson skrev:

NordstromJ skrev:

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Hänger inte med..

Låt oss säga, renst hypotetiskt, att det låg en polis i ambulansen, en kollega till polisen bakom.

Polisen har precis innan gjort en trafikerad korsning fri åt ambulansen. Polisen hinner då inte om ambulansen igen innan den enfiliga vägen där Johnny åker i sina 70km/h, när Johnny då ser ambulansen bakom så accelererar han till 100km/h där Johnny tycker det går tillräckligt fort.

Polisen däremot anser att han blockerar ambulansen sammtidigt som Johnny själv är en trafikfara då han inte kan påkalla fri väg eller är utbildad till att köra som att han påkallar fri väg.

Johnny kan ju lika gärna göra saken värre om han kör av vägen eller liknande.

Förstår du hur jag tänker?

Det ända vi vet är vad Johnny själv kände i stundens hetta och inte hur det verkliga scenariot ser ut, antagligen vet inte ens Johnny själv det.

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
23 juni 2010 · 240 Inlägg

tkd_rille skrev:

Accelsson skrev:

NordstromJ skrev:

Menar givetvis att han körde 3km/h för fort över gränsen att bli av med körkortet som är 30km/h på 70 sträcka. Inte ens det kunde polismannen sänka en aning, han nöjde sig inte med böter. Detta är fortfarande för mig obegripligt.

Hypotetiskt, säg då att det låg en polis i ambulansen, polisen har gjort sitt att skynda på ambulansen i en tidigare korsning, han får ingen chans att komma om ambulansen för att påkalla fri väg och lotsa om bilen framför, som håller en allt för låg hastighet för ambulansens skull men en allt för hög hastighet för att vara säker som vardaglig bilist och allt för hög hastighet för att kunna svänga in till kanten och ge FRI väg som ambulansen påkallat.

Då gör man exakt som polisen vill. Du håller lagen, du håller dina 70 km/h och du håller dig på vägen. Håller så långt till höger man kan.

Men med lite moral i kroppen, så trycker man på gasen till man kommer till säkraste punkten för ambulansen att köra om. Visst kanske fan små avstickare längs huvudvägen, men vi vet ju inte hur de såg ut de kanske blev så snävt att han var tvungen att bromsa ner väldigt mycket och då hindrar han ändå ambulansen från att hålla en vettig hastighet.

Så Jonny skulle riskera sitt + andras liv som inte uppmärksammar Johnnys bil framför lampor och sirenerna och samtidigt blockera en brådskande utryckning?

Istället för att koncentrera sig på att öka hastigheten kunde han lagt sin energi på att på ett säkert sätt ge fri väg åt utryckningen.

Street Knight
BMW 320d (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang