Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
25 juni 2010 · 296 Inlägg

Jag skulle garanterat gjort likadant , höjt min hastighet för att släppa förbi ambulansen så fort som möjligt , känns som om de kvittar om jag skulle bli av med körkortet , ett liv är värt mer än en plastbricka !

Det blir som det blir!
death_on_the_road maiden rocker
25 juni 2010 · 3 Inlägg

caromania skrev:
Haha, only in Sweden...

Haha, ja fy fan

DalleRacing
25 juni 2010 · 1 738 Inlägg

2ooSX skrev:

Accelsson skrev:
Igen så läser ni inte det jag har skrivit.

KAN det vara så att det är 1-2 mindre barn som är ute och cyklar / plockar blommor eller dyl. längs vägen? Finns det en chans alltså?

Finns det då en chans att dom inte hinner reagera på en bil som kommer i 30km/h över hastighetsgränsen FRAMFÖR något som är lysande gult, blinkar och tutar

Ni skiter ju fullständigt i att om ni gasar på så är NI en trafikfara för folk runt omkring vägen. Ni skriver saker som "vill inte att någon ska dö pga mig".

Tänk istället om en 5-6 barn av en skolklass kommit bort de andra på en skolresa och precis är på vägen an någon anledning, ska ni då sitta och säga att "skolan är dum i huvudet, de får skylla sig själva" eller?

Edit:

Till __hogberg__:
Jag märker ganska tydligt att du inte läst mina inlägg, eller bara skiter i vad jag skriver.
Jag började med att förklara att det finns oändligt många anledningar till att han är bakom ambulansen, tex att han kan åkt i förväg för att spärra av en korsning och sedan var på väg ifatt och om ambulansen, eller hur?

Haha, en skolklass cyklandes på en 2+1 väg? me vajerräcken?  är det inte de som är på tal om nu?

Sen om man ska tänka som du bör man inte ta körkört över huvudtaget, för man kan ju krocka när som helst? ja kan döda någon i 30 km/h ?! ja kan frontalkrocka med en bil i 110 som de sitter flera ungar i..S:

Då gör jag om historian lite: Brevid vägen finns det 5-6 barn som plockar blommor, i 100 km/h kommer ENDAST ambulansen med sirener. Alltså ingen johnny finns med i bilden!!!!

Så enligt dig finns det då ingen trafikfara??? Men ambulansen kör ju LIKA fort som johnny gjorde och är väl då också en trafikfara eftersom ambulansen också överstridit hastighetsgränsen med 30km/h, och kan vara med om exakt samma händelser som SKULLE kunnat hända johnny som tex köra på barnen om dom nu skulle springa ut på vägen. Och jag tror ju utan tvekan att ambulansen hade garanterat haft en högre hastighetsgräns än 100km/h om inte johnny legat framför!!!

Snuten gjorde helt jävla fel tycker jag, och lagen som säger att man INTE får överstrida dom vanliga trafikreglerna om man skulle komma i en sån här situation är ju helt jävla sjuk!!!

Vissa säger att man ska tänka lite innan man skriver fast det är oftast dom som tänker fel!!!!

Eller har jag fel???????

Senast redigerat av 940RDALLE (25 juni 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mortalis VW-nörd?
25 juni 2010 · 4 332 Inlägg

Högt jävla tjutande och massa blåljus skulle ju kunna hinta dessa kids om att ge fan i att springa ut på motorvägen för att plocka blommor..fattar inte vad du babblar om faktiskt..spela roll om de ligger en volvo 20 meter framför ambulansen som försöker "komma undan", de lär väl fortfarande ha såpass bra syn/hörsel att de märker av utryckningsfordonen...
vad de har o göra vid en motorväg vet ja fan inte

Senast redigerat av Mortalis (25 juni 2010)

Mortalis VW-nörd?
25 juni 2010 · 4 332 Inlägg

Nä så kan man inte säga. Inte önska andra olycka

Grabber Dagdrömmare
25 juni 2010 · 2 836 Inlägg

death_on_the_road skrev:

caromania skrev:
Haha, only in Sweden...

Haha, ja fy fan

Självklart! Polisen har tendens att förbise den stora problemet o tar det lätta förre...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
LilleSKUTT
26 juni 2010 · 512 Inlägg

full fart spar tid så gasar tveklöst för att släppa förbi ambulansen så fort det finns möjlighet

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Boostrider Försöker iaf
26 juni 2010 · 1 998 Inlägg

Jag hade gasat på, helt klart.

Misstänker att mc-polisen är ****** Norelius, en ökänd snut här omkring. Finns säkert ett 20-tal grejer som man hört. 3 grejer vet jag med säkerhet är sanna.

Jag har ALLTID gasat på när de kommer en ambulans/brandbil om de inte finns plats

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Putteliten
26 juni 2010 · 9 079 Inlägg

Accelsson skrev:
Kan ni inte läsa mina inlägg och tänka till, istället för att bara vara emot mig för att vi inte har samma åsikt?

Tänk scenariot där polisen är uppe i varv och lyckats lotsa fram ambulansen i 130-140km/h ända tills en enfilig väg där det är 70km/h med avstickare avsedda för en 70-sträcka.

Helt plötsligt så måste ambulansen sakta ned till 100 km/h där en bil åker såpass mycket för fort att han själv blir en trafikfara men ändå är i vägen för ambulansen.


Tänk även på att Johnny åker 32km kilometer i timmen högre en vad den tillåtna hastigheten är, oavsett om någon är bakom, framför eller i luften så åker han för fort, och ett barn / en cyklist / en annan trafikant kan fortfarande komma i vägen för Johnny och då är ju en helt ny olycka framme, men de flesta av er verkar missa att Johnny själv utgör en trafikfara!

Tänk er själva att ni står dåligt på vägen, och så hör ni en siren och kollar upp, där ni uppfattar något gult med blåa blinkande lampor, visst kommer ni försöka ställa er bättre så fort som möjligt, och anser ni då att ni med all säkerhet kommer se en mer "insmältande" bil framför ambulansen, HELT utan att kunna göra misstag?

Menar ni även att alla barn kommer kunna uppfatta bilen framför ambulansen, eller tror ni barn snarare riktar större delen av uppmärksamheten på den blinkande, gula, synliga bilen bakom? Utger inte Jonny en fara i sådana fall?

Och igen, snälla LÄS och fundera innan ni skriver samma sak som skrivits 10tal gånger tidigare.

Kommer ni nu och säger att bilen framför ambulansen INTE utger en fara, 32km/h över tillåtna hastigheten, så tänker jag inte ens diskutera mer med er.


Edit: Lite OT, men, jag är lite nyfiken på om ni som kommer med kommentarer som "det händer bara i Sverige", "Sverige är värdelöst" och liknande, röstar ni i folkomröstningar?

Du pratar om cyklister och skolklasser som går på en 2+1 väg. Såvitt jag vet så är ALLA 2+1 vägar Motortrafikleder så där har jävlar varken gångare eller cyklister någonting att göra. Då försvann helt plötsligt en hel del med risker, sen beror det lite på hur just den sträckan sér ut också, men var det en raksträcka så anser ju jag att det inte finns någon fara då det är 110 på en del 2+1 vägar.

PeppeVectra Peppe Vectra
26 juni 2010 · 1 076 Inlägg

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

anser att han har gjort fel, men ändå rätt.

Ambulanser får inte heller köra för fort enligt lag, men dock har dom dispans som sker på eget bevåg, blir jag påkörd av en ambulans i en korsning där jag hade grönt och ambulansen med blåljus och siren hade rött tillfallaer felet ambulansen.


Dock har hela historian ett moraliskt dilemma som gör att jonas i mina ögon har gjort fullkomligt rätt, de kunde varit min far som låg i ambulansen med en livshotande skada.
Vad hade jag sagt då om bilen framför ambulansen hade fortsatt i sina stadiga 70?
Vad hade man sagt om min far hade dött och de kanske hade varit pga den långsamtgående bilen framför?

Jag ser också ett fel i ambulansförarens utförande, vid detta tillfället (då de framstår från texten) skulle ambualnsföraren slagit av sin siren för att inte stressa framförvarande fordon, står även i blåljuslagen att utryckningsfordon får inte under några omständigheter stressa eller framhusera fordon i omgivningen vid utryckning, blåljus är fullkomligt tillräckligt vid utryckning på tex motorväg, motortrafikled och 2-1 väg. vad ska dom låta för? älgar å rådjur?
Finns ingen som hör sirenen såvida utryckningsfordonet inte är precis vid bilen.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
lillrackarn
26 juni 2010 · 130 Inlägg

Och det som inte många har läst är att personen i bilen hade KUNNAT väjt och låtit ambulansen köra om, hur ska ni kunna försvara det med att det är bättre och köra 102km/h medans ambulansen ville kört 170km/h?

Vem livs räddar man om man bromsar en ambulans?

Accelsson
26 juni 2010 · 240 Inlägg

940RDALLE skrev:

2ooSX skrev:

Accelsson skrev:
Igen så läser ni inte det jag har skrivit.

KAN det vara så att det är 1-2 mindre barn som är ute och cyklar / plockar blommor eller dyl. längs vägen? Finns det en chans alltså?

Finns det då en chans att dom inte hinner reagera på en bil som kommer i 30km/h över hastighetsgränsen FRAMFÖR något som är lysande gult, blinkar och tutar

Ni skiter ju fullständigt i att om ni gasar på så är NI en trafikfara för folk runt omkring vägen. Ni skriver saker som "vill inte att någon ska dö pga mig".

Tänk istället om en 5-6 barn av en skolklass kommit bort de andra på en skolresa och precis är på vägen an någon anledning, ska ni då sitta och säga att "skolan är dum i huvudet, de får skylla sig själva" eller?

Edit:

Till __hogberg__:
Jag märker ganska tydligt att du inte läst mina inlägg, eller bara skiter i vad jag skriver.
Jag började med att förklara att det finns oändligt många anledningar till att han är bakom ambulansen, tex att han kan åkt i förväg för att spärra av en korsning och sedan var på väg ifatt och om ambulansen, eller hur?

Haha, en skolklass cyklandes på en 2+1 väg? me vajerräcken?  är det inte de som är på tal om nu?

Sen om man ska tänka som du bör man inte ta körkört över huvudtaget, för man kan ju krocka när som helst? ja kan döda någon i 30 km/h ?! ja kan frontalkrocka med en bil i 110 som de sitter flera ungar i..S:

Då gör jag om historian lite: Brevid vägen finns det 5-6 barn som plockar blommor, i 100 km/h kommer ENDAST ambulansen med sirener. Alltså ingen johnny finns med i bilden!!!!

Så enligt dig finns det då ingen trafikfara??? Men ambulansen kör ju LIKA fort som johnny gjorde och är väl då också en trafikfara eftersom ambulansen också överstridit hastighetsgränsen med 30km/h, och kan vara med om exakt samma händelser som SKULLE kunnat hända johnny som tex köra på barnen om dom nu skulle springa ut på vägen. Och jag tror ju utan tvekan att ambulansen hade garanterat haft en högre hastighetsgräns än 100km/h om inte johnny legat framför!!!

Snuten gjorde helt jävla fel tycker jag, och lagen som säger att man INTE får överstrida dom vanliga trafikreglerna om man skulle komma i en sån här situation är ju helt jävla sjuk!!!

Vissa säger att man ska tänka lite innan man skriver fast det är oftast dom som tänker fel!!!!

Eller har jag fel???????

Svart på vitt, Jonny VAR ivägen för ambulansen! Ambulansen hade kunnat åka fortare utan Jonny framför.

Ambulansen drar mycket uppmärksamhet vilket gör att man kan missa bilen framför som smälter in mer i omgivningen.


Ett missförstånd alla väljer att tolka på det mest ologiska sättet.. En skolklass kan vara i skogen, BREVID vägen, eller hur? Några barn KAN komma bort från gruppen, och barn har inte lika väl utvecklade sinnen och de har inte samma erfarenhet, detta gör att ett barn drar all sin uppmärksamhet till ambulansen och helt missar bilen framför. Men era barn kanske kommer vara smartast och aldrig någonsin fatta en mindre bra beslut?

Om det är en motortrafikled eller inte vet jag inte, MEN oavsett så kan det finnas boende/ignoranta som befinner sig på vägen.

Ni missar ju även att ALLA andra på den här vägen SVÄNGDE UNDAN och gav således ambulansen FRI VÄG, enbart Jonny som av någon anledning tyckte att han kunde bestämma ambulansens tempo, eller hur? Och nu har ni ju själva sagt att ambulansen skulle åka fortare utan Jonny framför.

Ni säger ju bara emot för att säga emot, ni vill ju inte ens diskutera, har ni kommit med NÅGOT bra argument som inte har vart lätt att motargumentera?

Street Knight
BMW 320d (2011)
Velocitas by proxy
26 juni 2010 · 167 Inlägg

Har ökat farten för utryckningsfordon flera ggr. Vistas ofta ute på landet
där vägarna är smala och omkörningar är omöjliga.
Gasar på lite när man ser blåljusen i spegeln sen blinkar man in på
en bushållplats, väg eller P-ficka.
Inga konstigheter. Livet på landet...

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Parden
26 juni 2010 · 27 Inlägg

Landet Sverige i ett jävla nötskal. Finns så otroligt mycket hjärntvättade poliser som besitter idioti till 100% i Sverige, och det gäller minst sagt den där polisen. Jävla mupp.

Säger inte trafikens grundregel att man ska underlätta och visa hänsyn? Det gäller väl samma mot uttryckningsfordon? Visst att det fanns små fickor han kunde köra in i men i den situationen tänker man nog annorlunda.

kenth66
26 juni 2010 · 1 212 Inlägg

under kommande vecka, så tror jag att kortet är tillbaka samt att böterna är avskrivna...det vore konstigt om det inte blir så. fällande, då vet ingen i vårat avlånga land hur man skall agera!!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
wistfors Performance meck
26 juni 2010 · 342 Inlägg

Accelsson skrev:

wistfors skrev:
ovanligt att polisen inte tänker ?
nej inte direkt.

men om den helt inkompetenta moppe föraren bakom ambulansen hängde på ambulansen och bilen så måste han ju minst kört i 102 km/h då borde ju moppe föraren med bli av med kortet eller??????? för inte fan gjorde han nån nytta med att köra förfort.

klart man ska flytta på sig om en ambulans ska fram inget snack om saken.

önskar bil föraren all lycka till.
Mvh viktor

"Moppe"-föraren du refererar till vet du var en mc-polis som hjälpte ambulansen att få fri väg, varför skulle han bli av med kortet?

Är det ingen som klarar av att tänka lite rationellt och utan för kvällspressens lådor?

moppe och mc-påålis samma skit

om han hjälpte ambulansen få fri väg varför då ligga bakom ambulansen?
för att han med körde förfort allso borde han bli av med kortet.
Mvh viktor

Accelsson
26 juni 2010 · 240 Inlägg

Tänk så duktiga kvällspressen blivit på hjärn-tvätt. smile

Street Knight
BMW 320d (2011)
Muttley
26 juni 2010 ·

Accelsson skrev:
Tänk så duktiga kvällspressen blivit på hjärn-tvätt. smile

Lika bra att skita i att läsa tidning överhuvudtaget så blir väl du otroligt nöjder.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
27 juni 2010 · 325 Inlägg

PeppeVectra skrev:

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

anser att han har gjort fel, men ändå rätt.

Ambulanser får inte heller köra för fort enligt lag, men dock har dom dispans som sker på eget bevåg, blir jag påkörd av en ambulans i en korsning där jag hade grönt och ambulansen med blåljus och siren hade rött tillfallaer felet ambulansen.


Dock har hela historian ett moraliskt dilemma som gör att jonas i mina ögon har gjort fullkomligt rätt, de kunde varit min far som låg i ambulansen med en livshotande skada.
Vad hade jag sagt då om bilen framför ambulansen hade fortsatt i sina stadiga 70?
Vad hade man sagt om min far hade dött och de kanske hade varit pga den långsamtgående bilen framför?

Jag ser också ett fel i ambulansförarens utförande, vid detta tillfället (då de framstår från texten) skulle ambualnsföraren slagit av sin siren för att inte stressa framförvarande fordon, står även i blåljuslagen att utryckningsfordon får inte under några omständigheter stressa eller framhusera fordon i omgivningen vid utryckning, blåljus är fullkomligt tillräckligt vid utryckning på tex motorväg, motortrafikled och 2-1 väg. vad ska dom låta för? älgar å rådjur?
Finns ingen som hör sirenen såvida utryckningsfordonet inte är precis vid bilen.

Just det där med att ambulanser inte får köra för fort är direkt felaktigt. Ambulans, polis, räddningstjänst, kustbevakning osv får alla lov att bryta mot hastighetsbestämmelser, dessutom utan att använda varken blåljus eller siren.

Det är inte heller så enkelt att om du blir påkörd av en ambulans som kört mot rött ljus med blåljus och sirener så beror det automatiskt på ambulansen. Det fungerar inte så, det kan mkt väl bli så att tingsrätten anser att du som hade grönt ljus i vissa fall ändå borde ha upptäckt och stannat för ambulansen.

Däremot är det så att om det händer något under utryckning så bedöms en utryckningsförare hårdare än en "vanlig" förare. Alla trafikanter skall iakta försiktighet medans en utryckningsförare som i trängande fall bryter mot vissa bestämmelser, (som han självklart får göra) skall iakta särskild försiktighet, vilket är en högre grad av försiktighet

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang