Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

volvoentusiasten
29 juni 2010 · 4 005 Inlägg

PeppeVectra skrev:

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

anser att han har gjort fel, men ändå rätt.

Ambulanser får inte heller köra för fort enligt lag, men dock har dom dispans som sker på eget bevåg, blir jag påkörd av en ambulans i en korsning där jag hade grönt och ambulansen med blåljus och siren hade rött tillfallaer felet ambulansen.


Dock har hela historian ett moraliskt dilemma som gör att jonas i mina ögon har gjort fullkomligt rätt, de kunde varit min far som låg i ambulansen med en livshotande skada.
Vad hade jag sagt då om bilen framför ambulansen hade fortsatt i sina stadiga 70?
Vad hade man sagt om min far hade dött och de kanske hade varit pga den långsamtgående bilen framför?

Jag ser också ett fel i ambulansförarens utförande, vid detta tillfället (då de framstår från texten) skulle ambualnsföraren slagit av sin siren för att inte stressa framförvarande fordon, står även i blåljuslagen att utryckningsfordon får inte under några omständigheter stressa eller framhusera fordon i omgivningen vid utryckning, blåljus är fullkomligt tillräckligt vid utryckning på tex motorväg, motortrafikled och 2-1 väg. vad ska dom låta för? älgar å rådjur?
Finns ingen som hör sirenen såvida utryckningsfordonet inte är precis vid bilen.

Vet inte hur du har kommit till de där slutsatserna, för nästan allt är fel. Om du ska tillägga något i ett internetforum så underlättar det om du håller dig till fakta istället för vad du tror är rätt...

Verkar även som om många här har lite dålig koll.

De bestämmelser som reglerar villkoren för utryckningsförare återfinns i Trafikförordning, 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. (SFS 1998:1276). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
I 7 § anges rätten att i "trängande fall" avvika från trafikreglerna. Föreskrift om hur "fri väg" skall krävas finns i 8 §.

Trafikförordningen:

11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

1 § Fordon som används av polisen i tjänsteutövning får föras på gång- och cykelbanor samt på gågator om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
   En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 § och trots förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden enligt föreskrifter som meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2007:101).

Ändrad 1999-11-16 gm SFS 1999:835, ikraft 1999-12-01
Ändrad 2007-03-27 gm SFS 2007:101, ikraft 2007-06-01, överg.best.

1 a § En väg får användas trots föreskrifter om förbud enligt 10 kap. 1 § av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare, om den eskorterade transporten har medgivits färd på vägen. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.
   Ett körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 §
1. av fordon som används av ett auktoriserat bevakningsföretag i samband med transport av egendom,
2. av fordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning. Förordning (2007:101).

Införd 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best.
Ändrad 2006-07-11 gm SFS 2006:1027, ikraft 2006-08-01
Ändrad 2007-03-27 gm SFS 2007:101, ikraft 2007-06-01, överg.best.

1 b § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det får avvikelse göras från bestämmelserna i 3 kap. 6- 13 och 25 §§, 26 § andra och tredje stycket samt 29 §,
1. av polispersonal vid eskort av vägtransporter som enligt särskilda villkor skall utföras med eskort, och
2. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Förordning (2005:949).
Införd 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best.

1 c § Trots bestämmelserna i 4 kap. 22 § får följande fordon föras i en miljözon:
1. Fordon som används i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär.
2. Fordon som används för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt.
3. Fordon som används vid räddningstjänst.
4. Fordon som används i andra jämförliga trängande fall.
5. Uttryckningsfordon i andra fall än som avses i 1-4.
6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § vägtrafikskattelagen (2006:227). Förordning (2006:1208).
Införd 2006-12-01 gm SFS 2006:1208, ikraft 2007-01-01

2 § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det får avvikelse göras från bestämmelserna i 9 kap. 1 § första stycket 1-5 och 2 §,
1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete,
2. i tjänsteutövning av polis- eller tullpersonal, samt
3. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Förordning (2005:949).
Ändrad 2001-10-30 gm SFS 2001:753, ikraft 2001-12-01
Ändrad 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best.

3 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får föras på väg trots bestämmelserna i 5 kap. 1, 4 och 5 §§
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transport av sjuk person till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2002:943).
Ändrad 2002-12-11 gm SFS 2002:943, ikraft 2003-05-01

4 § Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är väganordning har
1. fordon som används vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller vid sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. fordon som används i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
3. fordon i linjetrafik,
4. fordon i taxitrafik,
5. fordon som används för skolskjuts och färdtjänst,
6. fordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning, samt
7. fordon som används av ett auktoriserat bevakningsföretag i samband med transport av egendom.
   Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förtur till överfart med färja för trafikant som under större delen av året utnyttjar färjeleden till och från sin fasta bostad eller annan trafikant om det finns särskilda skäl. Förordning (2008:1109).
Ändrad 2006-07-11 gm SFS 2006:1027, ikraft 2006-08-01
Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01

4 a § Trots bestämmelserna i 3 kap. 47 § 3, 48, 52 eller 53 § får fordon stannas eller parkeras när det används
1. av polispersonal vid eskort av vägtransporter som enligt särskilda villkor skall utföras med eskort, och
2. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare.

   Undantagen enligt 1 och 2 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2005:949).
Införd 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best.

5 § Trots bestämmelserna i 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § 10, 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka, eller
8. av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning.

   Undantagen enligt första stycket 1-8 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2007:101).
Ändrad 2000-05-23 gm SFS 2000:289, ikraft 2000-07-01
Ändrad 2001-10-30 gm SFS 2001:753, ikraft 2001-12-01
Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818, ikraft 2004-01-01
Ändrad 2006-07-11 gm SFS 2006:1027, ikraft 2006-08-01
Ändrad 2007-03-27 gm SFS 2007:101, ikraft 2007-06-01, överg.best.

5 a § Trots bestämmelserna i 3 kap. 54 § och 55 § 3 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2005:949).
Införd 2005-12-09 gm SFS 2005:949, ikraft 2006-01-01, överg.best.

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).

Ändrad 2006-07-11 gm SFS 2006:1027, ikraft 2006-08-01

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

9 § Föraren av ett fordon som används i spaningsverksamhet inom polisen, Tullverket eller Kustbevakningen, får, när det är oundgängligen nödvändigt för att fullgöra spaningsuppdraget, med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa trafikföreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne om det uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna. Förordning (2005:519).

kenth66
29 juni 2010 · 1 212 Inlägg

kortet tillbaka efter nekande..
blir kul att se utfallet i tingsrätten, utfallet blir vägledande hur vi skall agera i fortsättningen..
rött ljus=stopp, hastighet=lagligt och att fri väg bara ges om möjligt . // gäller både ambulans, polis o brandkår. Hmmm?
rädda liv hoppas jag kommer före

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
volvoentusiasten
29 juni 2010 · 4 005 Inlägg

kenth66 skrev:
kortet tillbaka efter nekande..
blir kul att se utfallet i tingsrätten, utfallet blir vägledande hur vi skall agera i fortsättningen..
rött ljus=stopp, hastighet=lagligt och att fri väg bara ges om möjligt . // gäller både ambulans, polis o brandkår. Hmmm?
rädda liv hoppas jag kommer före

Håller med, men känns som om detta inte kan vara första gången i blåljushistorian?

Nehe
14 juli 2010 · 687 Inlägg

http://www.nwt.se/arjang/article738434.ece

Nu blir det tingsrättens sak att avgöra om polisen gjorde rätt när de skrev ut ordningsboten som Jonny skrev under. Jonny har begärt att den ska undanröjas. Nej, säger åklagaren Linda Karlsson som anser att polismannen agerade korrekt.

I sitt yttrande inför tingsrättens prövning pekar åklagaren på flera, för Jonny besvärande omständigheter:

* Enligt mc-polisen som stoppade Jonny efter att ha följt efter honom i 5 kilometer var det hela tiden minst 500 meter mellan hans bil och ambulansen

* På den sträckan passerade han cirka 15 avfarter eller vägfickor där han kunde ha stannat för att släppa fram ambulansen

* Han hade kört cirka 3 300 meter innan polisen började mäta hans hastighet och då redan haft många möjligheter att släppa förbi ambulansen

* Det var en vanlig väg med både avtagsvägar, bussfickor och tidvis också en vägren han körde på när hastigheten uppmättes till 32 kilometer över det tillåtna. Inte en enfilig väg med mitträcke.

– Han behövde inte köra i 102 på en 70-sträcka. Hans handlande var oförsvarligt. Det finns inga grunder för att han ska slippa undan ansvar för det, anser åklagaren.

Nöd föreligger? Knappast säger Nehe.

Senast redigerat av Nehe (16 juli 2010)

Nehe
16 juli 2010 · 687 Inlägg

http://www.nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Här har vi även en video på sträckan som Jonny färdades på och man ser klart och tydligt allavalmöjligheter som han valde att strunta i då han endast ville komma snabbare fram till sitt egna resmål..

Nöd föreligger? Knappast säger Nehe.

Men jag undrar dock var alla klagoandar har tagit vägen? Varför kommenterar ni inte mina två senaste inlägg? Ni som hade mage att klanka ner på polisen med endast en sida av myntet, vart är ni nu? Kom igen nu ni har ju skrivit 166 inlägg i tråden..

Senast redigerat av Nehe (16 juli 2010)

nordstromj
16 juli 2010 · 1 772 Inlägg

Efter att ha sett filmen kan jag säga att enligt den och det som stod i tidningen är det inte mycket som stämmer överens. Var en jävla bit han åkte..

Senast redigerat av NordstromJ (16 juli 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Rojpen
16 juli 2010 · 2 230 Inlägg

hehe lite körd han(jhonny alltså) ärtongue kunde ju ha stannat hur många gånger som helst tongue lite go polis som visade vägen btw ^^ hur ska han nu klara detta.. eller är fallet nerlagt nu?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
KHRacing
16 juli 2010 ·

Nehe skrev:
http://www.nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Här har vi även en video på sträckan som Jonny färdades på och man ser klart och tydligt allavalmöjligheter som han valde att strunta i då han endast ville komma snabbare fram till sitt egna resmål..

Nödvärnsrätt föreligger? Knappast säger Nehe.

Men jag undrar dock var alla klagoandar har tagit vägen? Varför kommenterar ni inte mina två senaste inlägg? Ni som hade mage att klanka ner på polisen med endast en sida av myntet, vart är ni nu? Kom igen nu ni har ju skrivit 166 inlägg i tråden..

Man kan väl inte undanta möjligheten att han som förare med en stressande ambulans bakom sig fick en slags blackout & bara ville finna fri väg för ambulansen & därför helt enklet missade alla dessa möjliga avfarter ?

k

decib3L Körv
16 juli 2010 · 3 535 Inlägg

Nehe skrev:
http://www.nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Här har vi även en video på sträckan som Jonny färdades på och man ser klart och tydligt allavalmöjligheter som han valde att strunta i då han endast ville komma snabbare fram till sitt egna resmål..

Nödvärnsrätt föreligger? Knappast säger Nehe.

Men jag undrar dock var alla klagoandar har tagit vägen? Varför kommenterar ni inte mina två senaste inlägg? Ni som hade mage att klanka ner på polisen med endast en sida av myntet, vart är ni nu? Kom igen nu ni har ju skrivit 166 inlägg i tråden..

Har sett videon nu.

Och jag kan säga som så, jag kör där minst två gånger i veckan med lastbilen. Och det finns gått och väl med plats för att släppa förbi. Som vanligt har aftonbladet inte tagit med information och vinklat historien.

Jag tycker ärligt talat Johnny borde bli av med sitt körkort nu.

Truckdriving Man
evilaudio
16 juli 2010 · 16 195 Inlägg

å som vanlig så ska en massa folk lägga sig i hur andra kör å beter sig i trafiken..

om han nu VILLE köra framför ambulansen så e väl de upp till honom.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nehe
16 juli 2010 · 687 Inlägg

KHRacing skrev:
Man kan väl inte undanta möjligheten att han som förare med en stressande ambulans bakom sig fick en slags blackout & bara ville finna fri väg för ambulansen & därför helt enklet missade alla dessa möjliga avfarter ?

k

Hade ambulansen retat han 5m bakom så hade jag förstått att man kan missa 1 eller 2 avfarter, men inte ca 10-15st på över 5km och då man dessutom håller minst jämna 500m mellan ambulans och bil.

Blir man så stressad så kan man undra om man skall ha körkort överhuvudtaget.

Nehe
16 juli 2010 · 687 Inlägg

evilaudio skrev:
å som vanlig så ska en massa folk lägga sig i hur andra kör å beter sig i trafiken..

om han nu VILLE köra framför ambulansen så e väl de upp till honom.

Varför ska då folk lägga sig i polisens agerande? Om polisen ville ta hans körkort så är det väl upp till honom?

Man går inte ut med en löjlig snyfthistoria i media om man inte är redo på att det kan bita tillbaks när man inte tar med hela sanningen.

peegee Forummoderator
16 juli 2010 · 2 924 Inlägg

evilaudio skrev:
å som vanlig så ska en massa folk lägga sig i hur andra kör å beter sig i trafiken..

om han nu VILLE köra framför ambulansen så e väl de upp till honom.

Sen När skulle det vara okej att bryta mot lagen och riskera människors liv utan att någon brydde sig om det? Speciellt efter det är publicerat i media på flera håll...
Knappast upp till bara honom att göra som han vill på detta sätt.

Jag skäms på Johnnys vägnar att han är så knäpp och går ut i media med detta snyftande i förhoppning att slippa undan sitt uppenbara misstag.

Hoppas att Svenskt rättsväsende fungerar denna gången och han får sitt straff.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Muttley
16 juli 2010 ·

Nehe skrev:

evilaudio skrev:
å som vanlig så ska en massa folk lägga sig i hur andra kör å beter sig i trafiken..

om han nu VILLE köra framför ambulansen så e väl de upp till honom.

Varför ska då folk lägga sig i polisens agerande? Om polisen ville ta hans körkort så är det väl upp till honom?

Man går inte ut med en löjlig snyfthistoria i media om man inte är redo på att det kan bita tillbaks när man inte tar med hela sanningen.

De är inte ofta man får så här bra bevis.  Jonny kan ju sänka sig själv och gömma sig. Kunde han inte väja av nånstans på de 5 km så hoppas jag nu att de drar in hans körkort.  '

Polisen gjorde helt rätt.

Senast redigerat av tkd_rille (16 juli 2010)

falloutboy
16 juli 2010 · 1 723 Inlägg

evilaudio skrev:
å som vanlig så ska en massa folk lägga sig i hur andra kör å beter sig i trafiken..

om han nu VILLE köra framför ambulansen så e väl de upp till honom.

Visst är det så, han tog beslutet att köra framför och jag tog beslutet att tycka att han var korkad wink

volvoentusiasten
16 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Om jag hade varit i Johnnys situation, och dragit "snyfthistorian" i kvällspressen, så skulle jag tycka det vore jäävligt pinsamt nu när släkt och vänner tittar på klippet och förmodligen inser att det inte alls gick till sådär som Johnny beskrev i början.

Germax
16 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Ja.. jag kan ju hålla med om att möjligheterna att stanna va ju påtagligt många.
Jag vet inte hur labil Johnny är, jag hade ju klarat av stressen och kört av iaf.

Det här med att Ambulansföraren/nån chef bekräftar att det va nödläge och att dom ställer sig på Johnnys sida, finns det mer info om detta?

Faktumet att han låg hela 500m framför går det att bevisa mer än polisens ord? 500 meter är 10 vita vägstolpar, det är sjukt långt. Jag får ju för mig att den siffran är rätt krystad.

kenth66
16 juli 2010 · 1 212 Inlägg

jag lägger mig i skaran, gick på snyft historien. man borde inte ha en åsikt innan alla fakta fanns. media blåste också på med hans berättelse....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
victor97 Avstängd
17 juli 2010 · 11 Inlägg

andreasliljemark skrev:
Fy faaan säger ja bara !

En del som svarat i tråden är ju totalt dumma i huvet!
Va faan skulle nåra tusenlappar va? yikes
Jämfört med att veta att personen i ambulansen dog, bara för ja va vrång . .

Nej, ja har själv inga pengar, är arbetslös sen ett år tillbaka (får 135kr/dag) men ja hamnar fan hellre hos kronofogden än o lever med att ja körde sakta/lagligt bara för o inte riskera böter!


Nej, kommer de ambulans o ja inte kan köra åt sidan eller på annat sätt släppa förbi dom, då riskerar ja gladeligen allt va körkort o böter heter!

För ja vet att om ja leget i ambulansen, eller väntat på den med minuter kvar o leva om ja inte kommer till sjukhuset, då hade ja fan velat att bilen framför tryckt på!


Sjuka jävla sverige!


(ja, ja låter dretsur - för de är ja!)

Fyfaan va rätt du har!!

caromania Forummoderator
17 juli 2010 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:
Det här med att Ambulansföraren/nån chef bekräftar att det va nödläge och att dom ställer sig på Johnnys sida, finns det mer info om detta?

Exakt vad jag funderat på. Det verkar finnas en räv begraven här. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang