ang. rätt bensin

kruz_power
20 juni 2006 · 74 Inlägg

vad skiljer 95 oktan med 98 oktan?
det står endast blyfri bensin på tanklocket men den går inte bra på den bensinen.
ha frågat runt och fått till svar att jag ska prova 98 oktanig bensin. men den är inte blyfri va?

Fråga: kan jag köra min på 98oktanig bensin utan att nått händer?

Power is nothing whitout control
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
20 juni 2006 · 1 660 Inlägg

Om jag inte är feluderrättad så är ALL bensin blyfri nuförtiden.
I 98 oktan tror jag det är det någon annan tillsats (ej bly) för att smörja ventiler m.m.
*kan ej garantera* men det borde funkla med 98.

350z
20 juni 2006 · 5 Inlägg

98 är mer renare än 95 oktani det går köra villken som hälst 98 är till trimade motorer

falloutboy
20 juni 2006 · 1 723 Inlägg

all bensin är blyfri. jag kör på 98 och bilen går bäst på det, visst jag kan köra på lägre oktan. du har ju upplevt vad som händer om du kör på för lågt...

vet inte vad du ska köra på, men polarens wrx kör han på 98 oktan.

Senast redigerat av falloutboy (20 juni 2006)

kruz_power
20 juni 2006 · 74 Inlägg

jo den går lite hakigt på 95oktan.

Power is nothing whitout control
SWK Lord
20 juni 2006 · 125 Inlägg

Ju starkare motor du har desto mer känner man skillnad mellan 95 och 98.

Kör snabbt, Spara tid!
http://www.garaget.org/?car=27316
Daniel
20 juni 2006 · 671 Inlägg

Bly har varit förbjudet i bensinen sen 1995 så det behöver du inte vara orolig för.
Det som skiljer 95 och 98 oktan är att 98 tål att komprimeras lite mera innan det självantänder. På en modern bil så ska elektroniken styra insprutning och tändning så att det stämmer med bränslet man har hällt i.
Går bilen hackigt så är det något som är fel.

Madhouse
20 juni 2006 · 1 079 Inlägg

Ju högre oktan desto mindre spikningstendenser är det, på moderna bilar sitter det knacksensorer som ska känna av spikningar och kompensera tändningen och bränsle . detta gör att ifall knacksensorn kompenserar så kan bilen dra mer bensin. För spikningar sker lite då och då och de flesta spikningar hörs inte, när man chippar trimmar bör man köra på så hög oktan som möjligt. Kan man minska spikningar så går oftan bilen bättre, drar mindre bensin och man minimerar risken för skador som kan uppkomma med spikningar vid trimning. En spikning på en turbobil vid överladdning kan få tråkiga följder. Och ja all bensin idag som säljs på mackar är blyfri.

Senast redigerat av ruhler (20 juni 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Drönirettab
20 juni 2006 · 21 761 Inlägg

kruz_power skrev:
det står endast blyfri bensin på tanklocket

Orsaken till att det står så är antagligen att när den bilen tillverkades så fanns det fortfarande bensin som innehöll bly, därför så stod det på alla bilar med katalysator att det bara fick vara blyfri bensin.

När blyet förbjöds så tillsattes istället någon form av natrium i 96 och 98 oktaniga bensinen för smörjningens skull. Den 95 oktaniga hade inte den tillsatsen, då skulle katalysatorerna förstöras. Blyet i bensinen hade som uppgift att smörja motorn och de motorer som var avsedd för 95 oktan gjordes så att de skulle tåla den sämre smörjningen som 95 oktan gav.

Av den anledningen kallades 95 oktan allmänt för "blyfri" bensin, men som falloutboy säger så är all nuvarande bensin blyfri och utan tillsatser av natrium.

Engen HEAVY METAL
20 juni 2006 · 765 Inlägg

98 funkar fint o köra på... Faktiskt ganska stor skillnad på soppa förbrukningen tycker jag om man kollar per tank när man kört 95 kontra 98 Oktan.. MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
carawelle
20 juni 2006 · 460 Inlägg

Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.
Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan


A.E
bilverkstadsägare i 25år

boxaren
20 juni 2006 · 85 Inlägg

klart du ska tanka 98oktan när du har en sån bil!! Trodde jag alla gjorde som har en bil med lite kräm i.   Själv tankar jag endast  shells  99oktan v-power bensin sen den kom på marknaden!

S40 2.0t
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang