2418
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 081 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
9 141 Inlägg
19 mars 2011
Har efter ett bra tag hittat tillbaka till denna tråden! Följde den i början när du införskaffade bilen, vet inte varför men prenumerationen försvann tydligen så nu har jag läst igenom en väldans massa sidor. Riktigt häftig kit du skaffat till kärran i alla fall, kommer bli riktigt bra det där. Maskin låter som en häftig pjäs också snygg blev den i alla fall. Såg att du köpte plastkitet från Tjeckien, hur dant är det i kvalité? Har du popnitat skärmbreddarna och kommer plasta över dom sen?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Har efter ett bra tag hittat tillbaka till denna tråden! Följde den i början när du införskaffade bilen, vet inte varför men prenumerationen försvann tydligen så nu har jag läst igenom en väldans massa sidor. Riktigt häftig kit du skaffat till kärran i alla fall, kommer bli riktigt bra det där. Maskin låter som en häftig pjäs också snygg blev den i alla fall. Såg att du köpte plastkitet från Tjeckien, hur dant är det i kvalité? Har du popnitat skärmbreddarna och kommer plasta över dom sen?

Aha se där ja, det var ju tur att du hittade tillbaka smile

Ja kitet blir ball, det sitter ganska bra.. klart det finns lite skavanker osv, men det får man räkna med.. halva priset jämfört med att köpa i Sverige!

Är ändå lite nervös över att provstarta motorn snart.. första gången jag satt ihop en själv smile Men det är väl alltid nojigt över om man gjort allt rätt eller inte..

Kitet är beställt från tjeckien ja, här är sidan http://www.pesch.cz/vw/vw-golf-i

Mailade en beställning på engelska då mina tjeckiska språkkunskaper är noll.. betalade med paypal och fick kitet ganska exakt en månad senare. 649 euro gick det på allt som allt.

Stämmer bra att jag popnitat, grejerna ska användas, passar stuket och håller förhoppningsvis. Styvt som fan blev det iaf. Ingen plastning på utsidan, däremot jag ska plasta ihop på insidan när jag sågat bort överflödigt material från "original"skärmen. Eventuellt gör jag en egen innerskärm.. får se.

Tack för ett långt och roligt inlägg /// Peter

Edit: kan vara så att prenumerationen försvann när jag bytte nick till mitt riktiga namn.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (19 mars 2011)

9 141 Inlägg
19 mars 2011
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:

Aha se där ja, det var ju tur att du hittade tillbaka smile

Ja kitet blir ball, det sitter ganska bra.. klart det finns lite skavanker osv, men det får man räkna med.. halva priset jämfört med att köpa i Sverige!

Är ändå lite nervös över att provstarta motorn snart.. första gången jag satt ihop en själv smile Men det är väl alltid nojigt över om man gjort allt rätt eller inte..

Kitet är beställt från tjeckien ja, här är sidan http://www.pesch.cz/vw/vw-golf-i

Mailade en beställning på engelska då mina tjeckiska språkkunskaper är noll.. betalade med paypal och fick kitet ganska exakt en månad senare. 649 euro gick det på allt som allt.

Stämmer bra att jag popnitat, grejerna ska användas, passar stuket och håller förhoppningsvis. Styvt som fan blev det iaf. Ingen plastning på utsidan, däremot jag ska plasta ihop på insidan när jag sågat bort överflödigt material från "original"skärmen. Eventuellt gör jag en egen innerskärm.. får se.

Tack för ett långt och roligt inlägg /// Peter

Edit: kan vara så att prenumerationen försvann när jag bytte nick till mitt riktiga namn.

Okej, låter bra det. Köpte prylar från Polen för några år sen och det kändes lite som knäckebröd ungefär. Lustigt att det ska vara billigare att handla prylar utomlands egentligen.
Haha, kan ju berätta att google translate är ett underbart verktyg annars har jag kommit på. Använder det väldigt mycke i jobbet då man har så jävla svårt att formulera sig på engelska.

Det var bra att du inte plastar ihop prylarna, har läst att popnitarna kryper igenom plasten efter ett tag annars. Är ju lite racing med nitade skärmkanter sådär.

Keep up the good work! Kommer läsa varje uppdatering nu!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Okej, låter bra det. Köpte prylar från Polen för några år sen och det kändes lite som knäckebröd ungefär. Lustigt att det ska vara billigare att handla prylar utomlands egentligen.
Haha, kan ju berätta att google translate är ett underbart verktyg annars har jag kommit på. Använder det väldigt mycke i jobbet då man har så jävla svårt att formulera sig på engelska.

Det var bra att du inte plastar ihop prylarna, har läst att popnitarna kryper igenom plasten efter ett tag annars. Är ju lite racing med nitade skärmkanter sådär.

Okok, jo kvaliteten kan ju variera något.. men har man bara en bra yttre form så är det ju inte svårt att förstärka. jag ska göra det lite på huven har jag tänkt då den är lite fladdrig.

Att det är billigare är egentligen inte så konstigt.. dels så kostar allt material mindre där, sedan är lönerna säkerligen mkt lägre, avgifterna är säkert inte lika höga som här heller.. tänk på att vi har ca 50% arbetsgivaravgift.. Inte nog med det så är kronan väldigt stark just nu, så allt blir billigare i polen, tjeckien, tyskland, england usa, you name it.

Okej, jag kan tänka mig att de rör sig en del, egentligen borde man väl använda en luftdriven popnitspistol, de drar ihop sig bättre och hårdare innan niten går av. Men jag gillar också när de syns, apfult om plast o spackel spricker sen när det rör sig lite..

Verkligen kul att höra smile Tack som faen /// Peter

hbxservice.com
1 471 Inlägg
19 mars 2011
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:

Okok, jo kvaliteten kan ju variera något.. men har man bara en bra yttre form så är det ju inte svårt att förstärka. jag ska göra det lite på huven har jag tänkt då den är lite fladdrig.

Att det är billigare är egentligen inte så konstigt.. dels så kostar allt material mindre där, sedan är lönerna säkerligen mkt lägre, avgifterna är säkert inte lika höga som här heller.. tänk på att vi har ca 50% arbetsgivaravgift.. Inte nog med det så är kronan väldigt stark just nu, så allt blir billigare i polen, tjeckien, tyskland, england usa, you name it.

Okej, jag kan tänka mig att de rör sig en del, egentligen borde man väl använda en luftdriven popnitspistol, de drar ihop sig bättre och hårdare innan niten går av. Men jag gillar också när de syns, apfult om plast o spackel spricker sen när det rör sig lite..

Verkligen kul att höra smile Tack som faen /// Peter

det som gör att nitarna kommer fram är att materialen expanderar olika mycket i olika temperaturer smile då träder niten fram wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
saablover_1 skrev:
det som gör att nitarna kommer fram är att materialen expanderar olika mycket i olika temperaturer smile då träder niten fram wink

Bra med fakta, tackar för informationen. Tur att jag inte ska plasta över, spackla kanterna mellan skärmar och breddare då smile

2 373 Inlägg
20 mars 2011
Imponerad utav ditt driv och energi till att göra sådana framsteg som du gör hela tiden! Ser väldigt bra ut med breddarna ska bli spännande att se resultatet, när planerar du vara klar med bilen så att du är ute på vägarna? Känns som att vi måste på något sätt se till att ses någon gång när båda våra bilar rullar på vägarna smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
audienergy skrev:
Imponerad utav ditt driv och energi till att göra sådana framsteg som du gör hela tiden! Ser väldigt bra ut med breddarna ska bli spännande att se resultatet, när planerar du vara klar med bilen så att du är ute på vägarna? Känns som att vi måste på något sätt se till att ses någon gång när båda våra bilar rullar på vägarna smile

Tackar! Jag tycker egentligen inte det är jobbigt att greja med bilen. Det enda som stör mig är brist på pengar som håller en tillbaka hela tiden. Samt att man inte behärskar vissa saker, eller iaf inte har rätt förutsättningar för ett bra resultat.. Då tänker jag mest på lackering, men även några andra saker..

Iaf, jag vill ju bli färdig så snart som möjligt givetvis. Den SKA rulla före bug run. Självklart kommer vi synas framöver. Nu ska jag iväg på valpkurs med lillen, sen ska jag jobba ett dygn, yaaaay smile

154 Inlägg
20 mars 2011
Fixa nåt med bilen idag?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Bimiss skrev:
Fixa nåt med bilen idag?

Nä jag har varit på valpkurs och börjar jobba kl15. Så hinner inte göra nåt idag. Måste till bilgunnar nån dag o få tag i en oljefilterhållare samt vevaxellägesgivare.. inte för att jag ska använda den, men kan ju inte ha ett hål rakt in i blocket.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Idag blir det en tur till garaget! Ska fixa lite smågrejer först, hämta insug, spindlar med nya lager, nav monterat. Så det blir en del småfixande.. bilder från ajfånen får duga då bror min har lagt beslag på kameran för att ta förebilder på sin lgh.

Håll utkik under dagen/kvällen för uppdatering smile /// Peter

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Så var man hemkommen efter jobb och ett par timmar i garaget. Idag har jag gjort stora framsteg, helt på egen hand, fan va gött det känns. Nu undrar ni kanske vad det är som har hänt? smile

Några bilder på ekipaget får man ju bjussa på, även om de inte håller speciellt hög kvalitet.. men bättre än inget iaf. Jag började med att montera klart vänster framskärm och skärmbreddaren på den. ritade upp lite streck var jag ska kapa "originalet". Sen fick jag ett ryck..! fick för mig att ta in motorn under bilen, hissade upp bilen högt som fan, fick lägga en tjock träbit mellan för att få upp fronten tillräckligt högt så motorn kunde komma under. Sagt och gjort, motorn innanför frontplåten.

Vänster skärm med breddare
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0300.jpg

Bilen har kommit över motorn, man får göra så när man inte har nån motorlyft
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0301.jpg

Sen gällde det då att sänka bilen ner så långt att motorfästena gick att bulta i. Detta var inte helt enkelt, då motorn ibland vill ta i saker som den gärna vill komma över, motorn lirkades lite fram och tillbaka för att allt skulle gå fritt och inte skadas. No problems, hissa ner lite till, men det krävdes en hel del arbete för att få ner bilen så långt mot marken för att få i bultarna. Så fort jag fått i högra fick jag hissa lite o lirka igen för att få i det bakre fästet och dra fast de bultarna, sen sänka och dra fast högra, hissa igen för att få vänstra osv, och sist dra fast det främre motorfästet. Done!

Började koppla in lite el, slangar till värmepaketet, kopplingswiren etc. Fortsätter imorn. Några kassa bilder.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0302.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0303.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0305.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0308.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0311.jpg

2 373 Inlägg
21 mars 2011
Mycket bra jobbat smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
47 Inlägg
1 200 Inlägg
21 mars 2011
Fy fan vad härligt det måste kännas att börja få i sakerna! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Spelling skrev:
Fan va nice;)

Tackar, helt wonderbar big_smile

Stackarn skrev:
Fy fan vad härligt det måste kännas att börja få i sakerna! smile

Absolut! Nu rullar det på framåt som aldrig förr smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Tur jag inte åkte till garaget tidigare idag. Dhl ringde precis och ville leverera ett paket smile

Alla bussningar till krängningshämmare fram och bak, nya klämmor till yttre krängningsfästena bak, rostfritt såklart. Lite clips till emblem bak och "midje"listerna runt bilen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0323.jpg

43 Inlägg
22 mars 2011
Ser Gött ut! ^^

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
PontusOsd skrev:
Ser Gött ut! ^^

Tackar! här kommer en liten uppdatering smile

Sök