2784
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 243 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
563 Inlägg
6 juni 2011
Tycker nog att den är lite hög va?  smile
Skall också göra en ny vinge, så när du kommer på hur du skall göra så hör av dig.
Du hade vunnit däckkastar tävlingen om du hade varit kvar i Lördags.
Riktigt kul bil du har.

thomas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
Tycker nog att den är lite hög va?  smile
Skall också göra en ny vinge, så när du kommer på hur du skall göra så hör av dig.
Du hade vunnit däckkastar tävlingen om du hade varit kvar i Lördags.
Riktigt kul bil du har.

thomas

Hehe, ja hade det funnits lagstiftning som förbjöd farthinder och potthål så hade den allt varit lite lägre ändå smile

Jag ska gå till en plåtslagare som kan ta fram samma bitar jag gjorde idag fast i aluminium hade jag tänkt.
Jaså, så Robbans övertramp räknades inte då? hehe, vad var det för pris?

Tack ska du ha, synes säkert /// Peter

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
Det var en fin pokal!!!
Lite tråkigt att så många pokaler gick till samma bilar dock.

thomas

Attans attans, det var ju synd... men jag var tvungen att åka för vi skulle lämna hunden och jobba..

Håller med dig, man borde ha lite mer skilda kategorier, fast självklart ska en bra bil belönas inte det, men roligare om fler belönas för det slit man gjort.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Då har jag fått på stänklappar fram och fixat växelspaken.

Det som var problemet med spaken var att den åkte ner.. vilket berodde på att kulan helt enkelt hade gått sönder och delat sig på mitten.. Det känns lite segt när den var helt ny. Tur att jag hade kvar den gamla som fortfarande var hel. Så böka ur spaken, bulten som håller den i växelstaget är apjobbig att skruva av och på. Men det gick iaf o nu funkar det fint igen.

Den trasiga kulan
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090107.jpg

Stänklappar runtom
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090109.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090108.jpg

Nu är det bara vingen och lite annat småfix innan bugrun, imorn ska jag åka till en plåtslagare för att höra om de kan fixa fram material till mig.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Har pillat vidare lite med bilen idag. Bytte kylarvätska och hällde i 2,5l glykol så att det inte blir rostigt i kylkanalerna.

Sen beställde jag material till vingen igen då, denna gången aluminium och lite förenklad form, återkommer med det.

Fipplade lite med tändningen, placeringen av hålet gjorde det i stort sett omöjligt att se nåt med stroboskoplampa så fick gå lite på känn. Känns som att den går bättre nu iaf. Ska skaffa fram en liten spegel så att man kan se nåt, svårt att få det riktigt bra på bara känsla.

Tog även bort slangen från vevhusventen till insuget/luftvågen och satte dit ett filter. Upptäckte att insuget från 1,6gti saknar uttaget för vevhusventilation, så jag kanske använder det nån gång framöver.

Hittade även en fin ventilkåpa på skroten som jag tänkte putsa upp lite och lacka. Måste bara hitta på en ny lösning för hållaren av gaswire samt vevhusventilation då den saknades på denna kåpan.

Bild på ventilkåpan
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0441.jpg

Mkt snyggare än mk1-kåpan

1 858 Inlägg
7 juni 2011
Det var kul att se bilen i verkligheten på GBG Streetcar smile

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
deamo skrev:

Tackar tackar, kul att träffa dig med. Blev dock lite förvånad, trodde du var äldre, Stellan är väl inte jättevanligt på folk i vår generation smile I helgen blir det bugrun smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Har varit o grejat i garaget igen då. Hållt på med huven som jag inte blivit riktigt klok på.. den i glasfiber alltså. Passformen är bra och så, men den känns ju inte stabil direkt.. Var med en polare på skroten först och snodde fästen från en gammal volvo som såg ut att passa bra. ett par nya hål i dem och lite slipning så funkade de fint.

Sen mätte jag en massa fram och tillbaka.. lackade fästena svarta samt huven svart på insidan. Mätte lite till och satte fast huvpinnarna i fronten.. mätte ännu mer och kom fram till var jag skulle sätta låsen för att de skulle komma mitt för pinnarna. Sen kapade jag upp hål under scoopet, kapade hål för huvlåsen, såna aerocatch med nyckel.

Hade sen tänkt att jag skulle lacka framkanten och sidodelarna i bilens röda färg och den lite lägre delen i mitten mattsvart.. Det sket sig så hela huven fick bli mattsvart.

Det som skiter sig lite är att den åker ner lite i kanterna så det ser muppigt ut med inpassningen.. Skulle antingen behöva staga upp huven lite med nåt på undersidan, alternativt en fet list eller gummikuddar på ett par ställen runtom sidorna och bak.

Hur som helst, för tillfället resonerar jag som så att jag har hellre en ful mattsvart huv i glasfiber, än en ful matt originalhuv som väger 20-25kg.

Den får sitta på över bugrun iaf, sen får jag se vad jag gör med skiten efteråt.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0442.jpg

Nu är det bara vingen som saknas då.. De ringde från grimmereds verkstad och sa att materialet är klart för avhämtning imorn. Då blir det sista rycket verkligen. Sen kommer jag nog fan inte göra ett skit utom att köra bilen ett bra tag framöver.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
Har varit o grejat i garaget igen då. Hållt på med huven som jag inte blivit riktigt klok på.. den i glasfiber alltså. Passformen är bra och så, men den känns ju inte stabil direkt.. Var med en polare på skroten först och snodde fästen från en gammal volvo som såg ut att passa bra. ett par nya hål i dem och lite slipning så funkade de fint.

Sen mätte jag en massa fram och tillbaka.. lackade fästena svarta samt huven svart på insidan. Mätte lite till och satte fast huvpinnarna i fronten.. mätte ännu mer och kom fram till var jag skulle sätta låsen för att de skulle komma mitt för pinnarna. Sen kapade jag upp hål under scoopet, kapade hål för huvlåsen, såna aerocatch med nyckel.

Hade sen tänkt att jag skulle lacka framkanten och sidodelarna i bilens röda färg och den lite lägre delen i mitten mattsvart.. Det sket sig så hela huven fick bli mattsvart.

Det som skiter sig lite är att den åker ner lite i kanterna så det ser muppigt ut med inpassningen.. Skulle antingen behöva staga upp huven lite med nåt på undersidan, alternativt en fet list eller gummikuddar på ett par ställen runtom sidorna och bak.

Hur som helst, för tillfället resonerar jag som så att jag har hellre en ful mattsvart huv i glasfiber, än en ful matt originalhuv som väger 20-25kg.

Den får sitta på över bugrun iaf, sen får jag se vad jag gör med skiten efteråt.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0442.jpg

Nu är det bara vingen som saknas då.. De ringde från grimmereds verkstad och sa att materialet är klart för avhämtning imorn. Då blir det sista rycket verkligen. Sen kommer jag nog fan inte göra ett skit utom att köra bilen ett bra tag framöver.

då säljer du sen andra vingen till mej på bugrun då? wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
hehe, javisst, får jag bara ihop det imorn så kan jag ta med den, no probs. Nåt annat du behövde?

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
hehe, javisst, får jag bara ihop det imorn så kan jag ta med den, no probs. Nåt annat du behövde?

har du den lilla läppen liggande ?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
saablover_1 skrev:
Peter_Eriksson skrev:

Nä, den körde jag tyvärr sönder fästena på.. kanske har den kvar, går väl med stora brickor eller små plattor kanske.. tar med den oavsett om jag hittar den.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
saablover_1 skrev:
Peter_Eriksson skrev:

Nä, den körde jag tyvärr sönder fästena på.. kanske har den kvar, går väl med stora brickor eller små plattor kanske.. tar med den oavsett om jag hittar den.

gör så smile när drar du dit? imöra kväll eller fredag ?

1 858 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
deamo skrev:

Tackar tackar, kul att träffa dig med. Blev dock lite förvånad, trodde du var äldre, Stellan är väl inte jättevanligt på folk i vår generation smile I helgen blir det bugrun smile

Hehe, trodde du jag var en grå gubbe eller? Jag är ändå 32 år wink Stellan är inte ett så vanligt namn alls wink

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
saablover_1 skrev:

Vi åker tidigt fredag morgon i karavan från Göteborg smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
deamo skrev:
Peter_Eriksson skrev:
deamo skrev:

Hehe, trodde du jag var en grå gubbe eller? Jag är ändå 32 år wink Stellan är inte ett så vanligt namn alls wink

Haha, jag trodde du var typ 40 iaf, med tanke på dina arbeten så ser det ut att ligga lång erfarenhet och mkt kunskap bakom smile Nä det har väl kanske aldrig varit så vanligt, men tror det var vanligare förr iaf. Själv är jag 29, många tror att jag är yngre.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
saablover_1 skrev:

okok åker imöra ja, men har aldrig vart där och åker själv så får se hur de går wink har gps men vette fan om mantorp ring finns med i den wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
saablover_1 skrev:
Peter_Eriksson skrev:
saablover_1 skrev:

okok åker imöra ja, men har aldrig vart där och åker själv så får se hur de går wink har gps men vette fan om mantorp ring finns med i den wink

Okej, men varför så tidigt? Det lär inte vara så svårt att hitta. Du svänger av till vänster på 206:an från E4:an när du kommer fram till Mantorp.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
saablover_1 skrev:
Peter_Eriksson skrev:

Okej, men varför så tidigt? Det lär inte vara så svårt att hitta. Du svänger av till vänster på 206:an från E4:an när du kommer fram till Mantorp.

har över 30 mil dit så e inte så sugen på att åka så tidigt på fredag wink vi e flera som åker dit imöra och sover utanför smile dock bara jag från årjäng tongue kommer norrifrån och in i mantorp så vet inte om vi kommer in samma väg wink

Sök