3054
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 220 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
Djävligt tråkigt när sånt händer.

Tror du slog huvudet på spiken där med din teori.

thomas

Klart det är tråkigt.. man har ju inte direkt fått valuta för jobb och kostnader... Fast värre saker hade ju kunnat hända, tex köra av, skada mig själv, andra, bli utan ersättning, men för livet, ersättningsskyldig etc.

Nu gäller det bara att hitta motivationen igen och kolla upp om blocket går att rädda eller hitta ett nytt.

/// Peter

Tomas
73 Inlägg
14 juni 2011
Fy vad tråkigt. Det var inget litet ras heller.sad

Vad körde du med för styrtryck när detta hände.?

När du har lagat motorn kan jag varmt rekomendera en Bredbandslambda och testa ett styrtryck på ca: 2.5-3 bar varm motor utan last.

Audis rallybilar med sugmotorer körde de oftast med 2.1 bar vid fullast
det funkar säkert på din motor med.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Blueman skrev:

När du har lagat motorn kan jag varmt rekomendera en Bredbandslambda och testa ett styrtryck på ca: 2.5-3 bar varm motor utan last.

Jag mätte faktiskt aldrig styrtrycket, utan jag körde med bredbandslambda redan från början.. trodde att det skulle räcka att se till att luft/bränsleblandningen alltid höll sig inom toleranserna..

Det jag gjorde var ju att först testa med originalinställningar, dvs orörd insex på styrtryck, för att se var jag landade med turbons original, när den då låg lite magert skruvade jag 1/4 varv per gång tills det hamnade på 12,4-13:1 på bredbandslambdan.

Jag ska fixa en bränsletrycksmätare, eller bör man ha en på styrtryck och en på systemtryck?

Med lem
768 Inlägg
14 juni 2011
Tråkigt sad Men det löser sig!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Tomas
73 Inlägg
14 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
Blueman skrev:

Jag mätte faktiskt aldrig styrtrycket, utan jag körde med bredbandslambda redan från början.. trodde att det skulle räcka att se till att luft/bränsleblandningen alltid höll sig inom toleranserna..

Det jag gjorde var ju att först testa med originalinställningar, dvs orörd insex på styrtryck, för att se var jag landade med turbons original, när den då låg lite magert skruvade jag 1/4 varv per gång tills det hamnade på 12,4-13:1 på bredbandslambdan.

Jag ska fixa en bränsletrycksmätare, eller bör man ha en på styrtryck och en på systemtryck?

Okey, med dom bredbandsvärdena borde inte detta ha skett tycker jag.
Men jag kan ha fel.?

Min pendlar mellan 14-16AFR men isommar jag ska jag optimera den och hämta hem hästarna under huven är det tänkt.

Du ska ha en Bosch CIS testare.
Den kopplar man in mellan bränslehuvudet och regulatorn. Ersätter helt enkelt bränsleledningen till regualtorn. Sen har man en kulventil man vrider på för att skifta mellan systemtrycket och styrtrycket.
CIS testaren kan du ha monterad så länge du vill.. Under provkörningar osv.
Min mätare har suttit på ett par veckor nu utan problem. Kan vara kul att se om bränslesystemet håller mottrycket också när bilen är avstängd.
Så här ser min mätare ut.
http://www.garaget.org/?car=225337&image=2375990

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Nu står jag inför två alternativ.

försöka laga mitt agg 2l-block

köpa ett 3A-block och renovera

Båda kostar en hel del flis... säkrare med 3A, men dyrare om jag vill ha allt balanserat som jag har i mitt nuvarande.. samt ett bättre utgångsblock..

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
14 juni 2011
g60

Peder DailyFresh

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
peder skrev:
g60

Dyrare och ej möjligt att besiktiga med den motorn... får en komplett 3A motor för 2500:- inkl frakt.

Då kan jag använda min topp och alla grejer som jag köpt nytt, sälja det andra som är helt och inte kommer att användas.

Nya lager och kolvringar och honing kommer att behövas vilket jag än väljer.

154 Inlägg
15 juni 2011
Vad är 3A för block, och varför är det säkrare?

Anledningen till att kolvarna vart förstörda berodde inte det på styrtryck/systemtrycket? Dåligt med bränsle på höga varv?

Men eftersom du säger att det är ett bättre utgångsblock, så äre väl bara att hosta upp.
Fixa spons på balanseringsföretag tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Bimiss skrev:
Vad är 3A för block, och varför är det säkrare?

Anledningen till att kolvarna vart förstörda berodde inte det på styrtryck/systemtrycket? Dåligt med bränsle på höga varv?

Men eftersom du säger att det är ett bättre utgångsblock, så äre väl bara att hosta upp.
Fixa spons på balanseringsföretag tongue

3A har samma höjd som mitt 1,8 originalblock, vilket gör att tex grenrör och insug sitter friare. Säkrare är det för att det blocket har inte rasat, dvs inte repiga lopp eller spån i oljekanalerna. Hona får jag göra i vilket fall.

Visst går det troligtvis med mitt block, men det kommer inte bli mkt billigare än ett "nytt" 3A. Det kanske inte heller blir bra trots honing. Då står jag med ett block som måste borras och ha överdimensionskolvar, vilket inte är jättetrevligt för plånboken. Ingen lär köpa ett 2L block för överdimension utan kolvar, sjukt ovärt.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Blueman skrev:
Okey, med dom bredbandsvärdena borde inte detta ha skett tycker jag.
Men jag kan ha fel.?

Min pendlar mellan 14-16AFR men isommar jag ska jag optimera den och hämta hem hästarna under huven är det tänkt.

Du ska ha en Bosch CIS testare.
Den kopplar man in mellan bränslehuvudet och regulatorn. Ersätter helt enkelt bränsleledningen till regualtorn. Sen har man en kulventil man vrider på för att skifta mellan systemtrycket och styrtrycket.
CIS testaren kan du ha monterad så länge du vill.. Under provkörningar osv.
Min mätare har suttit på ett par veckor nu utan problem. Kan vara kul att se om bränslesystemet håller mottrycket också när bilen är avstängd.
Så här ser min mätare ut.
http://www.garaget.org/?car=225337&image=2375990

Jag har lämnat den gamla motorn.. Nya tankar går runt audi's 2L motor 3A. Jag kan använda min balanserade vev, men tar kolvar och stakar från den motorn. honing av loppen och nya kolvringar. Nya lager och lite packningar lär också behövas. Annars kan jag använda all kringutrustning som jag redan har. Kompletterar med bränsletrycksmätare.

Men hur och var får man tag i en sån bosch CIS testare?? Ser ju ut som att man ganska enkelt kan bygga en själv smile

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
15 juni 2011
Skit i det äckliga k-jtronic eller vafan det heter!!!!

Peder DailyFresh

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
peder skrev:
Skit i det äckliga k-jtronic eller vafan det heter!!!!

Funkar bra om det bara justeras rätt, det var ju inte soppan som var problemet. Enkelt att justera också när man har bredbandslambda. Ska bara testa så att spridarna ger lika mkt, en kabel från 12v till reläboxen och en spridare i varsin flaska. Då kan det inte bli fel, men som sagt.. det var inte fel innan heller.

41 Inlägg
15 juni 2011
Har du kollat upp så veven ifrån din motor passar? För 3A är ett speciellt block...har ett själv. wink Inte många motorer man kan ta vev/stakar ifrån. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Gti_Gurra skrev:
Har du kollat upp så veven ifrån din motor passar? För 3A är ett speciellt block...har ett själv. wink Inte många motorer man kan ta vev/stakar ifrån. big_smile

Veven är exakt lika på alla 2L motorer, både hög- och lågblock. Iaf om man ska lita på dli-teknik.

http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … mp;lang=sv

Det är således kolvar och stakar som skiljer sig mellan dem, men bara på längd och kolvbultsplacering. Man kan även se att se att vev- och ramlager har samma artikelnummer på både 2E, AGG och 3A.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 juni 2011)

80 Inlägg
16 juni 2011
Då du verkar sugen på ett "nytt" block så är det väl bara att köra på det om det ändå är så att du inte kommer behöva gräva så mycket djupare i plånboken.Det gammla soppar du undan nånstans och fixar till i ett senare skede och kanske säljer eller har som reserv motor.
//Markus

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
BigMack skrev:
Då du verkar sugen på ett "nytt" block så är det väl bara att köra på det om det ändå är så att du inte kommer behöva gräva så mycket djupare i plånboken.Det gammla soppar du undan nånstans och fixar till i ett senare skede och kanske säljer eller har som reserv motor.
//Markus

Det blir så, jag har fått erbjudande om ett 2E bloc billigt. Mitt kommer jag testa att hona för att se om det blir bra, då har jag ju ytterligare ett i reserv. Klart jag skulle vilja kunna använda mitt eget och köpa en ny uppsättning billiga kolvar. Men jag anser att risken är för stor att blocket inte blir bra av en honing och då står jag ändå med ett block som måste borras och ha överdimensionskolvar (vilket INTE är prisvärt om man inte beräknar in smidda specialkolvar i sin budget).

41 Inlägg
17 juni 2011
Veven är inte samma i alla 2liters block de har jag frågat om på bilmetro här i stan....annan vinkel på nått i vissa högblock för å få en snällare rotation eller vad de va... Lagrena är samma i motorerna som du skrev.. wink

En rally åkare som farsan känner trodde på överhettning pga för lite soppa eller nått... finns en skruv på bränsle huvudet som man kan schimsa ut..

Var förresten kul å snacka å se bilen på BR! big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Gti_Gurra skrev:
Veven är inte samma i alla 2liters block de har jag frågat om på bilmetro här i stan....annan vinkel på nått i vissa högblock för å få en snällare rotation eller vad de va... Lagrena är samma i motorerna som du skrev.. wink

En rally åkare som farsan känner trodde på överhettning pga för lite soppa eller nått... finns en skruv på bränsle huvudet som man kan schimsa ut..

Var förresten kul å snacka å se bilen på BR! big_smile

Ok... hmm.. men DLI-teknik säljer vevar som är till både hög- och lågblock iaf. längd på stakar och kolvbultsplacering skiljer. Nu blir det med högsta sannolikhet ett 2E iaf och det är ju högblock precis som agg, det enda som skiljer är kompressionsförhållandet. Får 0,5 högre nu och hamnar således på 11:1.

Bränsle är näst intill uteslutet då jag har kört med bredbandslambda och haft koll på afr. iom att jag har ställbart styrtryck kan jag ju reglera mängden bränsle över hela registret.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
La just en beställning från dli-teknik

ramlager Toga HP
vevlager Toga HP
topplocksbultar
vevstaksbultar
vevstaksmuttrar
ventiltätningar viton (lika bra att byta till bättre när man ändå river, kostar 20:- st)
kanske var nåt mer..

Men jag ska även hämta ett 2E motorblock i veckan, då kan jag använda min balanserade vev samt viktade vevstakar (om de inte komprimerats/krökts).

Sen har jag lagt bud på kolvringar på ebay, 3 dagar kvar tills auktionen går ut.

Sök