1789
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 016 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Fick hem en avi idag smile

När jag lämnat in lappen så fick jag två paket, de hade hittat ett till som var till mig smile

wihoo, lilla julafton för mig idag, hehe

Fick ÄNTLIGEN min schrick 288 graders kamaxel!

Sen fick jag komplett kabelhärva + säkringsdosa från protoparts.fi MKT trevligt!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0627.jpg

104 Inlägg
29 september 2011
Fint arbete. Köpte du hela ms:et från Finland? Om inte var? Vad gick det på?
Senast redigerat av nucken (29 september 2011)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Tackar! Nope, jag köpte det av en som heter Jol på skogenracing. anpassat och testat av backeliten. Gav 2600:- för det montert och klart i lådda smile

nucken skrev:
Fint arbete. Köpte du hela ms:et från Finland? Om inte var? Vad gick det på?

1 200 Inlägg
30 september 2011
Härligt!! smile Men du, släng inte baljan för jag vill ha en del av den om du kan kapa ut och sälja till mig tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Härligt!! smile Men du, släng inte baljan för jag vill ha en del av den om du kan kapa ut och sälja till mig tongue

Haha, jaså? vilken del är det då? bara det inte är den nedre delen bak, för där fick jag svetsa i en bit förut o det blev inte så snyggt, hahaha

1 200 Inlägg
30 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Stackarn skrev:

Haha, jaså? vilken del är det då? bara det inte är den nedre delen bak, för där fick jag svetsa i en bit förut o det blev inte så snyggt, hahaha

Haha jo precis den klassiska rostskadan smile Men duger ju lika bra att kapa ur en bit fram istället smile Ska mäta lite ikväll!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Haha jo precis den klassiska rostskadan smile Men duger ju lika bra att kapa ur en bit fram istället smile Ska mäta lite ikväll!

okok, men bara det inte är den övre biten då, haha för där kapade jag sönder lite, hehe mät du så får vi se om den biten finns kvar i helt skick.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Hoppla, då har man grejat lite idag då. Hunden fick ligga snällt utanför då sambon spenderar sin lördag på jobbet.

Fick ju som sagt kamaxeln till sist, och nu är den monterad. Så allt mekaniskt är egentligen klart på motorn sånär som på några små detaljer. Tex ska fördelaren stummas helt.. vilket innebär att jag måste slå ur sprinten som gav mig 3 stygn i tummen sist tongue

Så ser motorn ut i dagsläget.. nollad och klar. Börjar bli tjatigt att se den där i motorstället nu..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0628.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0629.jpg

Sen fick jag som sagt även kabelhärvan till ms:et
Spjällägesgivaren passade inte, men jag snodde ju med en från skroten så den får användas, slipper man tillverka en adapterplatta. Det är ju samma anslutning så kontaktdonet behöver inte bytas.

Tror inte att verkstadshandboken hjälper så mkt med dessa kablar, haha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0632.jpg

Fick ju iaf ett litet kopplingsschema med härvan, tack protoparts.fi
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0630.jpg

Fick även ett fint litet klistermärke med kamaxeln från Tyskland, samt ny packbox till denne.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0631.jpg

Bytte förresten lock till oljepåfyllningen med passaten, golfen är viktigare smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0626-1.jpg

Snart så får man väl yxa upp ett hål i torpedplåten så att man kan börja dra kablar till boxen som ska ligga i handskfacket, vill ha den torr o fin.

Någon som vet var man köper kabelgenomföringar modell lite större??

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
1 oktober 2011
Fick hem spridarna också Peter wink
Race ikväll om du inte jobbar wink peace

Peder DailyFresh

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
peder skrev:
Fick hem spridarna också Peter wink
Race ikväll om du inte jobbar wink peace

Vad var det för spridare då? låg- högohm? storlek osv?

Hmm.. får se.. lagar ryggbiff med potatiskroketter och chilibearnaise just nu.. tänkte glo film i soffan smile

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
Tomas
73 Inlägg
1 oktober 2011
Fräsigt värre detta. smile

Lämpligt med elektroniskt insprut, hur kommer det att fungera med kallstarts spridaren.?

Hur ser kamkortet ut på kamaxeln.?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Blueman skrev:
Fräsigt värre detta. smile

Lämpligt med elektroniskt insprut, hur kommer det att fungera med kallstarts spridaren.?

Hur ser kamkortet ut på kamaxeln.?

Det blir mkt lämpligare än det gamla härket smile Kallstartspridaren kommer inte att användas.. det hålet är bara o plugga. Man använder kallstartsberikning i mappen på ms istället.

Jag har faktiskt inte kollat så noga på det, men det känns som det saknas någon uppgift om hur man ska ställa kammen också.. nu har jag grundinställt kammen med lika öppet på insug och avgas. Men det ska givetvis ställas exakt innan uppstart.

Kan inte kolla lappen nu heller, för den ligger i garaget.. men återkommer om det smile

1 702 Inlägg
3 oktober 2011
Biltema har ju en gummigenomföringssats där den största kanske är typ 13 mm diameter men du vill nog ha större.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Hallå du! Synd vi hade lite bråttom sist.. får ju komma förbi nån gång o kolla på din 200 smile

Jo, 13mm är nog i minsta laget.. ska ju få igenom kontaktdonet till boxen.. Men funderar på att fimpa hela härvan och sätta en snabbkoppling i torpedplåten. Blir lättare om man ska ha ur allt nån gång.

Skruvar till det skrev:
Biltema har ju en gummigenomföringssats där den största kanske är typ 13 mm diameter men du vill nog ha större.

213 Inlägg
3 oktober 2011
Finns fina militära gemonförrtingar på ELFA.
Men dom kostar MYCKET.
Håller tät väligt bra.

Elfa har annars genomföringar oxå.

1 702 Inlägg
3 oktober 2011
Vet att några som kör vems bla köper saabs snabbkontakt från skroten bara koppla ihop o vrida så sitter den där. Du får ju löda på befintliga kablar tror jag annars kanske det går att stifta om kontakten?? Bara ett tips.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Hittade faktiskt en kabelgenomföring för båt på jula som ser ok ut på bild. Den kan dessutom dras åt. Okej, billiga grejer så man inte räkna med perfektion, men klart värt 39:- för att testa. Ska dit iaf o kika lite, köpa ett par verktyg också.

See ya all later /// Peter

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
3 oktober 2011
Tjena! Ditt bygge är läckert. Gillas skarpt. Jag köpte också genomföringar för båt, på SeaSea i Långedrag, för att stoppa in min styrning i handskfacket. Dom kostar precis som du sa, några tior per styck, och finns i en rad varianter där. Vanligtvis så används dessa till båtar med utombordsmotor, för att leda styr, och gasreglage från motorn, genom skrovet och fram till ratten osv.

Kämpa på med fin-golfen!

Mvh Fredrik

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Tackar tackar, kul att höra!

Okej, just ja seasea hade jag inte ens tänkt på.. som du säger har de en hel del bra grejer. Men jag hittade en bra kabelgenomföring på jula, enkel förvisso men den fyller sin funktion. Hålet sitter ju inte så jätteutsatt till heller så det ska nog inte vara någon fara. Tänkte lägga lite tätningsmedel också så man känner sig lite säkrare.

Jag köpte även en bra hålsåg som tuggade sig igenom torpedplåten utan större bekymmer. Sen fick jag borra upp hål in till handskfacket också eftersom boxen ska ligga där.

Efter nån timme i garaget fick jag sån där äcklig huvudvärk så man inte vet var man ska ta vägen.. så packade ihop och begav mig hemåt. Två värktabletter, mat o vatten så känns det bättre.. tror jag mest har ätit och druckit dåligt.

Börjat tejpa in en del kablar med textiltejp (som jag kommer behöva mer av) och lägga ut dem som de kommer att sitta på bilen. Detta för att kunna se ungefär hur långa alla delar behöver vara och var de ska gå. Det blir ju säkerligen en bit över längst inne vid kontaktdonet, men hellre det än små stumpar runtom hela motorn.

Sök