2268
Sök

villken bil är bäst av nissan 200sx eller saab 900 2,0t

73 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
vet inte villken bil jag skall ha  saaben eller nissan.

har hört att växellådan på saab inte håller för tuffare körning
nissan har jag inte hört nåt om

visste att saab var framjulsdiven och nissan bak

undrade vilken av dom som var bäst kvaklitei och mäst kör glädje
Senast redigerat av kenta_89 (23 juni 2006)

282 Inlägg
21 juni 2006
Tror dom 2 bilarna är lite svåra att jämföra, alla har väl sina nackdelar.. Lite beror väl på om du vill åka bak eller framhjulsdrift.. En orginal saab då håller nog lådan och även trimmat, allt upp till körstil..

preem pump
836 Inlägg
21 juni 2006
200:an har ju sitt problem med vevlagren

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

sixten
252 Inlägg
21 juni 2006
och saaben är framhjulsdriven och har kass växellåda...

2 655 Inlägg
21 juni 2006
Jag skulle gå på 200an, roligare bil och så kommer den från rätt kontinent (asien)...

2 123 Inlägg
21 juni 2006
Rosten är populär på båda dom bilarna.
200sx rostar bakluckan ofta på, under vingen. Det är väl det kändaste.
Saaben rostar skärmkanter, dörrar, trösklar och baklucka.
Men dom behöver inte rosta alls om dom är rätt omhändertagna.

Sen finns det massa rykten om båda bilarna, vad som är sant kan jag dock inte säga
200sx, Bakaxeln, vevlagren, bussningarna i framvagnen.
Saaben, Dålig växellåda, pixelfel.

Saaben har ju framhjulsdrift och nissan bakhjulsdrift.
Båda har turbo.

Dock är det svårare att få ner hästarna på marken med framhjulsdrift.
Nissan är ju mer än sportbil och saaben en lite mer familje racer.

Men om jag själv fick välja skulle jag utan tvekan tagit Nissan 200sx.
Men sen har jag inte fått så bra erfarenheter av att skruva med saab.

Lycka till, Och vad vi än säger så är det du som ska ha bilen och inte vi.
Så tänk igenom och välj själv :smile

Avstängd
1 106 Inlägg
21 juni 2006
900:an utan tvekan.

Livet startar vid 220 km/h

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
21 juni 2006
Köp nissan! Riktig importdrifter! Lättrimmade och hållbara!

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Örebroare i exil
970 Inlägg
21 juni 2006
du får ju bra mycket mer bil för pengarna om du köper Saaben. Rost finns på båda modellerna. Dock vågar jag påstå att Nissan 200sx rostar betydligt mer än Saaben. Vanliga ställen på 200an är baklucka, skärmar och trösklar. Tror inte jag stött på en enda 200a som inte haft genomrostad tröskelplåt. Saaben rostar väl främst i dörrar och bakluckan, men även i trösklarna där. Men är bilen välskött så kan du ha tur och slippa i alla fall den värsta rosten. I övrigt är väl det största problemet med 900an - väghållningen. Bilen kränger som en... ja den kränger riktigt ordentligt helt enkelt. För att råda bot på det blir det till att byta ut bussningarna i framvagnen till så kallade powerflex. 200ans stora problem är väl egentligen att den käkar vevlager. De jag känner som köpt 200 har alltid börjat med att plocka ner motorn och bytt alla lager, oavsett hur fräsch motorn är. Då vet man att det håller. Sedan är det väl en smaksak vad man föredrar. Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift

Hej FRA!

2 123 Inlägg
21 juni 2006
740GL skrev:
du får ju bra mycket mer bil för pengarna om du köper Saaben. Rost finns på båda modellerna. Dock vågar jag påstå att Nissan 200sx rostar betydligt mer än Saaben. Vanliga ställen på 200an är baklucka, skärmar och trösklar. Tror inte jag stött på en enda 200a som inte haft genomrostad tröskelplåt. Saaben rostar väl främst i dörrar och bakluckan, men även i trösklarna där. Men är bilen välskött så kan du ha tur och slippa i alla fall den värsta rosten. I övrigt är väl det största problemet med 900an - väghållningen. Bilen kränger som en... ja den kränger riktigt ordentligt helt enkelt. För att råda bot på det blir det till att byta ut bussningarna i framvagnen till så kallade powerflex. 200ans stora problem är väl egentligen att den käkar vevlager. De jag känner som köpt 200 har alltid börjat med att plocka ner motorn och bytt alla lager, oavsett hur fräsch motorn är. Då vet man att det håller. Sedan är det väl en smaksak vad man föredrar. Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift

Okej, men om du vågar påsta att Nissan rostar mer så undrar jag det eftersom hela nissans Kaross är galvaniserad, förutom taket.
Saabens och andra sidan är bara galvaniserad till övre kanten på dörrarna.
Saabs galvanisering är inte heller känd att vara den bästa.
Saab har alltid varit kända för att rosta, speciellt de lite äldre fram till 95 tror jag det va.
Men och andra sidan så rostar bilen knappt / inte alls om den är skött ordentligt.

88 Inlägg
22 juni 2006
740GL skrev:
Tror inte jag stött på en enda 200a som inte haft genomrostad tröskelplåt.

Då har du inte stött på min 200

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 juni 2006
med det inte sagt att det inte finns rostfria 200or. eller hur? för det är väl klart det finns mycket fina originalex av 200an som klarat sig bra från rosten. precis som att det finns väldigt fina ex av 900an som klarat s ifrån rostdöden. jag talar utifrån mina erfarenheter, ingenting annat. och vad jag har upplevt så rostar 200sx väldigt mycket. speciellt de svensksålda exen som gått vintertid. men det har väl sin naturliga förklaring kanske. ng900 årsmod 94-95 är kända för sina rostproblem, men efter -96 skall det vara betydligt bättre.

Hej FRA!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
22 juni 2006
Fredrik.Gustavsson skrev:
740GL skrev:

Okej, men om du vågar påsta att Nissan rostar mer så undrar jag det eftersom hela nissans Kaross är galvaniserad, förutom taket.
Saabens och andra sidan är bara galvaniserad till övre kanten på dörrarna.
Saabs galvanisering är inte heller känd att vara den bästa.
Saab har alltid varit kända för att rosta, speciellt de lite äldre fram till 95 tror jag det va.
Men och andra sidan så rostar bilen knappt / inte alls om den är skött ordentligt.

hmm de började ju tillverka ng900  94 så det finns inte särskillt många såna isåfall. alla bilar rostar allt beror på ägaren om det nu inte e plast eller aluminiun....

saab älskare som man är så lär man sig att älska att hata och hata för att älska med saab......  saknar visserligen bakhjulsdrift på saabarna men men... dessutom som någon ovan sa det skilljer ju sig ganska mycket mellan bilarna......  saab familjeracer nissan gå på tvären bil...

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

2 652 Inlägg
22 juni 2006
om du vill ha körglädje så köp 200sx , är inte särskilgt svår mekade , och lätta att trimma till ganska mkt hk , saab däremot är välldigt känsliga vid trimning koppling\låda rasar först på dom ,. har några polare som höll på med saab aero 95 rasad motor 2gg låda 3ggr turbo 2ggr förutom motorbytena , låter de som en pålitlig bil så köp den big_smile hehe . sen kan de vart ett måndags exemplar finns många fina saabar men tror att bakhulsdrift är roligast om du är ute efter sportbil

2 652 Inlägg
22 juni 2006
som saabnorden säger så är de 2 helt olika bilar , saaben om du har familj och nissan om du bara vill busa

terazzi
22 juni 2006
som sagt innan, 2 olika bilar..
men jag hade tagit 200an.. billiga delar..lätt trimmade,hur mycket styling som helst..snyggare kanske?
saaben är nog mer pålitlig.. men den e inte snygg, men som sagt allt e smaksak=)
håller med ovanstående..
saaben=familj
nissan=busbil

sen har jag iofs haft en 200sx med tongue
Senast redigerat av terazzi (22 juni 2006)

73 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
terazzi skrev:
men jag hade tagit 200an.. billiga delar..lätt trimmade,hur mycket styling som helst..snyggare kanske?
saaben är nog mer pålitlig.. men den e inte snygg, men som sagt allt e smaksak=)
håller med ovanstående..
saaben=familj
nissan=busbil

är det en bra drifting bill?

348 Inlägg
23 juni 2006
Jag var i precis samma sitiuation som dig, jag valde mellan dessa bilar, och jag valde 900:an, utav några anledningar.

Saaben är 5 dörrars, det är otroligt mycket skönare när du ska ha med mer än 1 i bilen, vilket ganska ofta händer, den är hållbar, desutom mycket enklare att hitta ett bra exemplar än en Nissan 200, som oftast (dock inte alla), är buskörda och ganska skabbiga. Vet ej hur delarna är till 200, men det är inte alltför dyrt till 900.

Desutom, jag betalar 6k i helförsäkring för min saab som står på mig (jag är 18), Nissan skulle kosta mig 8k...för halv försäkring, 15k för hel.

Om vi ska gå ner till hur det att köra 900:an, så tycker jag personligen den är skön att köra, komfort finns för 4, och är man 3 i baksätet, funkar det fint också, bra tryck i turbon, vilket enkelt (om man tröttnar dvs), går att chippa utan att modifera, bilarna ska tåla detta i regel.

Om du skaffar 900:an, så se till att fixa ett exemplar med underspolier i fram, då den ser lite sportigare/tuffare ut!

Med allt detta sagt, vill jag dock säga at Nissan 200 är ingen dålig bil, men det praktiska fick gå före här för mig smile

Lycka till!

73 Inlägg
24 juni 2006
Trådstartare
BBR skrev:
Jag var i precis samma sitiuation som dig, jag valde mellan dessa bilar, och jag valde 900:an, utav några anledningar.

Saaben är 5 dörrars, det är otroligt mycket skönare när du ska ha med mer än 1 i bilen, vilket ganska ofta händer, den är hållbar, desutom mycket enklare att hitta ett bra exemplar än en Nissan 200, som oftast (dock inte alla), är buskörda och ganska skabbiga. Vet ej hur delarna är till 200, men det är inte alltför dyrt till 900.

Desutom, jag betalar 6k i helförsäkring för min saab som står på mig (jag är 18), Nissan skulle kosta mig 8k...för halv försäkring, 15k för hel.

Om vi ska gå ner till hur det att köra 900:an, så tycker jag personligen den är skön att köra, komfort finns för 4, och är man 3 i baksätet, funkar det fint också, bra tryck i turbon, vilket enkelt (om man tröttnar dvs), går att chippa utan att modifera, bilarna ska tåla detta i regel.

Om du skaffar 900:an, så se till att fixa ett exemplar med underspolier i fram, då den ser lite sportigare/tuffare ut!

Med allt detta sagt, vill jag dock säga at Nissan 200 är ingen dålig bil, men det praktiska fick gå före här för mig smile

Lycka till!

tackar för svaret var det jag ville veta tror det får bli en 900

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
24 juni 2006
kenta_89 skrev:
terazzi skrev:
håller med ovanstående..
saaben=familj
nissan=busbil

är det en bra drifting bill?

Vad kan man sägar mer än, jadet är en bra drifting bil

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Sök