Köpråd: Evo vs Supra

AntonRacing
22 juli 2010 · 236 Inlägg

Goddag,

sitter och funderar på 2 bilar nr1 supra mkiv tt vs evo 6 tme alt 8an

Fördelar som ja ser med evo är att du kan åka på vintern + att du kan ha familjen med dig

Fördelar med supran är ju somsagt att det är en supra- så j*vla snygg bil!

Så vad hade ni valt i prisklassen runt 200k? Gärna egna erfarenheter om dessa bilar.

mvh

Saab ng900 Steg 3+
Lozinmust "Unloaded"
22 juli 2010 · 1 557 Inlägg

Tyvärr aldrig ägt någon av de två alternativen(ser inte Evo 8:an som alternativ dock, när en Evo 6 TME står på bordet..)

Men däremot kört de(äldre evos än 6:an dock), Supran känns stor och fartkänslan i min mening känns låg. Däremot jävligt stabil och lugn på vägen. Evon känns mindre, roligare och kanske lite oroligare. Men som många kommer säga; provkör och kläm och känn själv.

Men ha familjen med sig i Evon? Du kan väl ha med dig familjen i Supran också, rätt smått utrymme bak men barn får nog plats. Så kan de inte råka öppna någon sidodörr i farten heller och hoppa ut, coupé for the win. Jag menar att det inte känns familj över någon av bilarna direkt, jämfört mot säg din Audi som nog är 1000x mer familjebekväm.

Senast redigerat av Mechanimal (22 juli 2010)

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
AntonRacing
22 juli 2010 · 236 Inlägg

Mechanimal skrev:
Men däremot kört de(äldre evos än 6:an dock), Supran känns stor och fartkänslan i min mening känns låg. Däremot jävligt stabil och lugn på vägen. Evon känns mindre, roligare och kanske lite oroligare. Men som många kommer säga; provkör och kläm och känn själv.

Men ha familjen med sig i Evon? Du kan väl ha med dig familjen i Supran också, rätt smått utrymme bak men barn får nog plats. Så kan de inte råka öppna någon sidodörr i farten heller och hoppa ut, coupé for the win. Jag menar att det inte känns familj över någon av bilarna direkt, jämfört mot säg din Audi som nog är 1000x mer familjebekväm.

Jo ska nog börja kolla lite mer seriöst nu. och med familj menade ja mer jag och flickvän med hund bara:D Ang audin så slår tror jag ingen den med att åka bekvämt och billigt

Saab ng900 Steg 3+
Lozinmust "Unloaded"
22 juli 2010 · 1 557 Inlägg

AntonRacing skrev:

Mechanimal skrev:
Men däremot kört de(äldre evos än 6:an dock), Supran känns stor och fartkänslan i min mening känns låg. Däremot jävligt stabil och lugn på vägen. Evon känns mindre, roligare och kanske lite oroligare. Men som många kommer säga; provkör och kläm och känn själv.

Men ha familjen med sig i Evon? Du kan väl ha med dig familjen i Supran också, rätt smått utrymme bak men barn får nog plats. Så kan de inte råka öppna någon sidodörr i farten heller och hoppa ut, coupé for the win. Jag menar att det inte känns familj över någon av bilarna direkt, jämfört mot säg din Audi som nog är 1000x mer familjebekväm.

Jo ska nog börja kolla lite mer seriöst nu. och med familj menade ja mer jag och flickvän med hund bara:D Ang audin så slår tror jag ingen den med att åka bekvämt och billigt

Ahh ok, ja i mitt huvud så är familj; pappa/mamma/1-2 barn typ, men fan en hund trivs nog i baksätet på en Supra smile Fram är det gott om utrymme så.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Aquilla
22 juli 2010 · 299 Inlägg

skulle välja mitsu, vadå supra, det är en toyota wink o i klarhetens namn det är mycket bättre och tuffare med 4 dörrar än 2. sen tycker jag supran är lite för mycket tv-spels bil o 18 års stämpel på.

Senast redigerat av Aquilla (22 juli 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Janneutanb
22 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Ju nyare evon är ju mer "vardaglig" är bilen.
Vill du ha en bil som fungerar till det mesta, lite mindre strul, antagligen lite högre vikt så välj en så ny evo du kan.

DanneJ
22 juli 2010 · 642 Inlägg

Samma val stod jag vid för 1 år sen, jag köpte Supran och ångrar mig inte en sekund, min kompis stod för samma val nu i våras och jag fick hjälpa honom välja bil och då blev det Evon. Bilarna skiljer sig ju ganska mycket så det är mestadels du som vet bäst vad du kan tänkas använda bilen till. Om jag nu skulle köpt Evon för 1 år sedan är jag övertygad om att jag inte ångrat mig en sekund då heller, båda bilarna är för jäkla roliga att köra så oavsett vad du väljer så kommer du få det skoj så det räcker och blir över.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
AntonRacing
22 juli 2010 · 236 Inlägg

DanneJ skrev:
Samma val stod jag vid för 1 år sen, jag köpte Supran och ångrar mig inte en sekund, min kompis stod för samma val nu i våras och jag fick hjälpa honom välja bil och då blev det Evon. Bilarna skiljer sig ju ganska mycket så det är mestadels du som vet bäst vad du kan tänkas använda bilen till. Om jag nu skulle köpt Evon för 1 år sedan är jag övertygad om att jag inte ångrat mig en sekund då heller, båda bilarna är för jäkla roliga att köra så oavsett vad du väljer så kommer du få det skoj så det räcker och blir över.

Okejj tack för den infon,  vad betalar du för din försäkring i månaden?

Saab ng900 Steg 3+
DanneJ
22 juli 2010 · 642 Inlägg

AntonRacing skrev:
Okejj tack för den infon,  vad betalar du för din försäkring i månaden?

Just nu, 200 spänn då bilen kör pallbocksrally i garaget tongue Får annars betala 1890:- i månaden när den är påställd för en helförsäkring, tar jag ett billigare bolag får jag ner den till 1600:-, kompisen får betala 2700:- i månaden för sin Evo. Sinnessjuka priser men är man under 24 år, bor i Stockholm så får man det inte lätt om man ska äga en bil med över 300 hästar.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
andreasevo7
23 juli 2010 · 353 Inlägg

angående evo! ska du trimma så köp en impoterade så du slipper helbilsgodkänadet som är på dom svenska bilarna! från evo 8 och uppåt!

kolla även så ayc/acd pumpen är bytte annas har du en reperation på en 30+k att se fram imot!

kawiZz RMR-Crew
23 juli 2010 · 478 Inlägg

Hade aldrig betalat dom pengarna som en supra kostar. en 15år gammal bil som inte är så speciell egentligen.

Joakim-S Hobby Fotograf
23 juli 2010 · 650 Inlägg

lätt en evo! I min mening så tycker jag att det är en snyggare,nyare,roligare och mer praktiskt + att det är fyrhjulsdrift= mycket roligt på vintern. Såå jag skulle ta evon alla dagar i veckan. Och som nån sa tidigare i tråden att Supran känns lite mer tv-spels aktig och lite för mycket ungdoms bil. wink

Mvh Jocke

MG e-HS (2021)
Andreas0
23 juli 2010 · 177 Inlägg

Betalar 971kr i månaden för min evo 5 helförsäkring.
Skönt med ett normalt baksäte och bagage.
Riktigt rolig bil, väldigt skönt med fyrhjulsdrift.

Men supran är ju bra snygg och går att trimma relativt lätt.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Joodu_6
23 juli 2010 · 194 Inlägg

Evo är det ända rätta.Har du en gång ägt en Evo så kommer du aldrig vela vara utan...Roliga,snabba,snygga å har inte allt för mkt kilon att släpa runt på.Och ganska billiga att äga.
Vill du vara snabb från 100-> köp en supra
Vill du alltid vara snabb köp en Evo smile

Ju nyare desto mer driftsäker är dom och bekvämare.


Dock är detta mitt tycke smile

Joodu_6
CrilleD
24 juli 2010 · 831 Inlägg

Heja EVO! Suprorna verkar dock ha ett jävligt bra andrahandsvärde. Kostar ju lika mycket år efter år smile

supraturbo gött med mos pajjka
24 juli 2010 · 181 Inlägg

heltypen gällde väl årsmode.. 98---> dock för allas vetnad är heltypgodkännadet borde sedan 2 år tillbaka på dessa bilar från -98 sedan om en spärr kommit på nyare modeller vet jag inte, men den som var std från och med 98 modeller finns inte kvar längre iaf //M




andreasevo7 skrev:
angående evo! ska du trimma så köp en impoterade så du slipper helbilsgodkänadet som är på dom svenska bilarna! från evo 8 och uppåt!

kolla även så ayc/acd pumpen är bytte annas har du en reperation på en 30+k att se fram imot!

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
supraturbo gött med mos pajjka
24 juli 2010 · 181 Inlägg

supraturbo skrev:
heltypen gällde väl årsmode.. 98--->  nya direktiv dök väl upp på nyare modeller  men den som var std från och med 98 som heltypad är inte kvar som heltypsgodkänd dock finns en lite stramare regelverk än modeller innan -98,sedan finns ju bilar redan från -94 typade,bara och läsa tilläggsinformationen på transportstyrelsen sida ang hur din bil e typad
T 14A + ett typgogkännadenummer/ees nr som står på ditt regbevis.

andreasevo7 skrev:
angående evo! ska du trimma så köp en impoterade så du slipper helbilsgodkänadet som är på dom svenska bilarna! från evo 8 och uppåt!

kolla även så ayc/acd pumpen är bytte annas har du en reperation på en 30+k att se fram imot!

Senast redigerat av supraturbo (24 juli 2010)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
andreasevo7
24 juli 2010 · 353 Inlägg

supraturbo skrev:
heltypen gällde väl årsmode.. 98---> dock för allas vetnad är heltypgodkännadet borde sedan 2 år tillbaka på dessa bilar från -98 sedan om en spärr kommit på nyare modeller vet jag inte, men den som var std från och med 98 modeller finns inte kvar längre iaf //M




andreasevo7 skrev:
angående evo! ska du trimma så köp en impoterade så du slipper helbilsgodkänadet som är på dom svenska bilarna! från evo 8 och uppåt!

kolla även så ayc/acd pumpen är bytte annas har du en reperation på en 30+k att se fram imot!

åker du evo 7 har du inget helbilgodkänadet eftersom inte modellen tog in av mitsubishi sverige!
finns även import evo 8 och 9 som inte är helbilsgodkända heller allt handla om vilken model det är rs gsr mm, är ett fint regelverk det där!

finns inget sådan nummer på mitt regbevis

PorscheJezzica
25 juli 2010 · 415 Inlägg

DanneJ skrev:

AntonRacing skrev:
Okejj tack för den infon,  vad betalar du för din försäkring i månaden?

Just nu, 200 spänn då bilen kör pallbocksrally i garaget tongue Får annars betala 1890:- i månaden när den är påställd för en helförsäkring, tar jag ett billigare bolag får jag ner den till 1600:-, kompisen får betala 2700:- i månaden för sin Evo. Sinnessjuka priser men är man under 24 år, bor i Stockholm så får man det inte lätt om man ska äga en bil med över 300 hästar.

Herregud!
Jag betalar ca 650kr/mån helförsäkring plus MER försäkring samt den lägsta självrisken på 3000kr för min supra! big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
PorscheJezzica
25 juli 2010 · 415 Inlägg

kawiZz skrev:
Hade aldrig betalat dom pengarna som en supra kostar. en 15år gammal bil som inte är så speciell egentligen.

Hm, förklara gärna!

En supra är grymt rolig att äga och köra och för dem pengarna man får lägga i inköp, helt klart värt det!
Inte så speciell?
Otroligt slitstarka bilar som TÅL att trimmas HÅRT.
Finns nog INGEN bil i denna modellklass som supran i det avseendet.
Speciell? Absolut!

Att köra evo på vintern skulle vara ett plus?
Tycker inte man ska vålda en så fin sportbil på vintern iaf!wink

Jag kanske e partisk men jag ångrar inte en sekund att jag valde supra framför både evo och skyline.
Men smaken är som baken och det beror lite på vad du ska ha bilen till!

Ut och provkör båda bilarna så får du se vad som passar just DIG bäst!

Vill du ha en "sportig familjebil" så välj evo, vill du trimma och busa, välj supra!
Vill du köra bana- Evo
Vill du köra race, strippen- Supra
big_smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (25 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang