Zulu
29 juli 2010
· 98 Inlägg
Rosersberg skrev:
Så ....Ett BRA seriöst motorrecept på detta med utgångs punkt en B5234T4 ....
Bearbetad topp.
H-profil stakar.
Original kolvar.
Större spridare.
Original kammar ?
Hur stor IC ?
Och till sist Vilken Turbo ?
Tackar på förhand för seriösa svar /////////// KIM
För 350 behöver du inte bearbeta toppen... (om du inte vill), orginal går att ta ut 500hk med... (har jag läst och fått som råd, av leif hermansson och PAcman). Spara här ock köp annat trim istället. Ex. totalt genomgång av motorn brukar väck döda hästartill liv!! vi snackar 50hk i bästa fall på en "trött orginal motor"
H-profil: måste, org tål endast 1.2bar i längden!!!
orginal kolvar (atech kör upp till 500hk med org).
större spridare: gröna R spridare runt 450cc eller siemens deca på 630cc är ok.
Glt kammar är inte fel, men då måste du ha glt gasspjäll för att få ut fullt nytta, effekten kommer lite högre utt i varvregistret.
IC, om vi snackar volvo 850 org, bolt on så största du hittar eller 60mm.
19t rekommenderas enl. turbotech till 350hk som "lämpligt effektuttag. (du kan ju porta turbon istället för toppen...)
Men större turbo är inte alls fel. (då är gtl kammar nästen ett måste)
ett japangrenrör är inte alls fel! dom håller bättre (spricker inte lika lätt).
tändspole, MSD blater SS.. org räcker långt men är en billigt och bra investering.
tändstift: enl autotecj rekommendation bosh platinum 5DPOR (tror jag dom hette).
MAPPNING...!!!! motronic 4.3 räcker ganska bra, inte världens knepigaste system men det duger.
samt minst 3" dp... 3.5 eller 4" är bättre
om åkbara hästar innebär mjukt fint drag så är en liten turbo att rekkomndera... 19t passar då men är så gott som maxad...
(kompisens portade 19t laddade 1.7bar och gav runt 365 hk i en presisionsbänk med hacking gång och lambdavarning, efter inställning till gav motorn 302hk vid 1.1 bar... chippet atech steg3 räckte inte till mera)
ett annat knep är ett bänka bilen till 350hk där "man får bra siffror", alla bänkar är inte så exakta ju!
Så i praktien skall du bygga en motor som går att bromsa runt 400hk ur och backa till 350 för att få en hållbar och bra motor.
Senast redigerat av Zulu (29 juli 2010)