Köpråd nu grabbar. Liten köra-till-jobbet bil.

xXSammy
26 juli 2010 · 6 582 Inlägg
De/Dem
Dubs I got Dubs!
26 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Är ju rätt onödigt att fråga efter bilar när bara franskt duger för er, köp det då!

Själv hade jag inte köpt en sån, det ligger i bottenskrapet av kvalite.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Dubs skrev:
Är ju rätt onödigt att fråga efter bilar när bara franskt duger för er, köp det då!

Själv hade jag inte köpt en sån, det ligger i bottenskrapet av kvalite.

Håller med fullständigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rquired Allmänt envis
26 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Peugeot 205 Gti är en väldigt rolig bil för pengarna, och eftersom inget annat verkar gå hem hos er blir den mitt tips. För 20.000:- kan ni hitta en riktigt fin sådan, vilket förstås knappast har någon negativ inverkan på driftsäkerheten.

Men som antyds ovan kan ni inte förvänta er en allt för problemfri tillvaro ens i en sådan 205 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Niklas1987 NO
26 juli 2010 · 2 182 Inlägg

vadsomhelst skrev:
.

Hon gillar franska bilar och jag vet att de inte är det bästa med fyra hjul

Hon är ju inte frisk......Franska bilar är ju det sista man köper, har pratat med en bilhandlare som sa att den enda franska bil som är värd att köpa är Clio smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Alpinabiturbo Kulan
26 juli 2010 · 1 435 Inlägg

BMW 318is wink

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Fiesta_Racing Ford fantast
26 juli 2010 · 1 607 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Du totalvägrar bra bilar (Europeiska ford förstår jag dock varför) men vill istället ha franska bilar?
Det är första gången jag hör det ....

inget fel eurpoa fordar. bara för att bilen är rostig betyder det inte att den är dålig. ford är bra grejer och billiga med kan köpa 2 fina bilar för det priset. vet inte vad det är med folk som säjer att ford är dåligt. och det ända som det kan nämna är rost. Och? det gör alla bilar som är byggda i plåt.

och man ska inte säja något för man ägt en.

ord fån mig är satsa på en ford.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
volvoentusiasten
26 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Vilken jävla toffel. smile

Svårt att få allt för inga pengar... hmm

GurraG INGET ANNAT!!
26 juli 2010 · 1 725 Inlägg

peugeot 306 gti är roliga bilar men lite över din prisklass.. tongue men 205 gti är roliga med

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

Thunderbird88 skrev:
Du totalvägrar bra bilar (Europeiska ford förstår jag dock varför) men vill istället ha franska bilar?
Det är första gången jag hör det ....

inget fel eurpoa fordar. bara för att bilen är rostig betyder det inte att den är dålig. ford är bra grejer och billiga med kan köpa 2 fina bilar för det priset. vet inte vad det är med folk som säjer att ford är dåligt. och det ända som det kan nämna är rost. Och? det gör alla bilar som är byggda i plåt.

och man ska inte säja något för man ägt en.

ord fån mig är satsa på en ford.

Javisst, köp en Ford Scorpio och se när elsystemet sedan havererar smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
vadsomhelst
26 juli 2010 · 97 Inlägg

Nu får ni det att låta som att jag gillar franskt skräp, så är inte läget.
Jag föredrar tyskt men nu handlar det om vad sambon tror är bra och vad hon vill ha.
Sen att det kostar lite pengar att underhålla får man räkna med och jag räknar med att en fransyska kostar med balubas i rena lagapengar.

Den stora fördelen med detta är en enkel sak.
Hon får välja bil och blir på så sätt lite mer intresserad och ev tom hjälper mig att mecka.
Hon får välja bil och slutar gnälla på mig för att mina tyska bilar inte håller.

Civicen verkar trevlig. Körde en sådan för några år sedan, en 80talare har jag för mig och känslan jag fick då var positiv.
Att japanska bilar håller jag inte säga något om men för den prisklassen får man, (rätta mig om jag har fel) en ful plåtburk utan karaktär.

Hur är BMW i den prisklassen? 318i som nämndes, kan det vara något att ha?

Om jag hade fått bestämma så hade vi köpt en Open Air Polo Gti. Men som sagt är det inte jag som bestämmer denna bilen.

Toffel, ja... men så slipper jag gnäll med..... om bilarna iaf.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
IceEyes Varningar: För många..
26 juli 2010 · 2 552 Inlägg

Det är inget fel med att köpa franskt. Driftsäkerheten kanske inte är på topp, men det är o andra sidan inte priserna heller. För 20 000 kan man hitta en relativt ny Peugeot, Citroën eller Renault.

Mitt tips är antingen Peugeot 205 GTI eller 306 GTI. Annars finns också Citroen Xantia Activa som kanske inte kan klassas som småbil, men det är en pigg och körglad bil för lite pengar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
26 juli 2010 · 12 512 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Nu får ni det att låta som att jag gillar franskt skräp, så är inte läget.
Jag föredrar tyskt men nu handlar det om vad sambon tror är bra och vad hon vill ha.
Sen att det kostar lite pengar att underhålla får man räkna med och jag räknar med att en fransyska kostar med balubas i rena lagapengar.

Den stora fördelen med detta är en enkel sak.
Hon får välja bil och blir på så sätt lite mer intresserad och ev tom hjälper mig att mecka.
Hon får välja bil och slutar gnälla på mig för att mina tyska bilar inte håller.

Civicen verkar trevlig. Körde en sådan för några år sedan, en 80talare har jag för mig och känslan jag fick då var positiv.
Att japanska bilar håller jag inte säga något om men för den prisklassen får man, (rätta mig om jag har fel) en ful plåtburk utan karaktär.

Hur är BMW i den prisklassen? 318i som nämndes, kan det vara något att ha?

Om jag hade fått bestämma så hade vi köpt en Open Air Polo Gti. Men som sagt är det inte jag som bestämmer denna bilen.

Toffel, ja... men så slipper jag gnäll med..... om bilarna iaf.

Bmw för 20.000:- är lite tveksamt, gör du en sökning på blocket får du intrycket av att kunna finna en del riktigt roliga bilar för den budgeten men i verkligheten är dessa ofta på ett eller annat sätt slitna eller lever inte upp till vad annonsen påstår.

Men om man går på mindre motorer kan man hitta en bra bil, 316 Compact är ett alternativ. Liten som andra bilar i denna tråden men känns som en vanlig 3-serie att köra, i positiv bemärkelse när det gäller körglädje och stabilitet.

Ingen raket, men inget dumt alternativ heller. Sedan finns förstås de stora sedanerna, allt från 316 och 318 till de stora sexorna. Men skall du köpa en 4cyl. E36 så se upp, M40-motorn som satt i fram till och med 1994 är inget under av hållbarhet och har dessutom en kamrem som måste bytas med korta intervall.

Är du intresserad av en E36 så köp en from årsmodell 1994 med M43-fyran istället, det är tvärt om en riktigt hållbar pjäs. Är det Compact som är mest intressant kan du vara lugn, denna fanns enbart med M43.

Och toffel var väl att ta i av någon, det kan kanske vara värt att köpa och köra en skitbil ett tag för att få tyst på henne? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KG
26 juli 2010 · 385 Inlägg

Rquired:

Kan väl lägga till att M42 motorn i 318is också är en finfin konstruktion. Ingen kamrem utan kedja även här. smile
Och det som skiljer en 318IS från en vanlig 318 är att denna har 140 hk istället för 115 eller vad det nu är i den vanliga 318.

Senast redigerat av KG (26 juli 2010)

vadsomhelst
26 juli 2010 · 97 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
suzuki swift CAB
drar ca 0.5l milen oavsett hur mkt man gasar...
Skattad o bes året ut.
Går även att använda på vintern...
ca 8000mil på mätaren

perfekt som åka-till-jobbet bil smile

22000 vid snabb affär!

http://www.blocket.se/blekinge/Suzuki_s … amp;last=1


Gissar på att den du har är den enda swift cab som finns i blekinge.
Hon tyckte att den var ohyggligt ful, jag kan nog hålla med till viss del.
Inget illa menat....

Visade henne några bmw och de var för stora. Kan inte argumentera att de håller för det vet jag inget om.
Har bara skruvat med en kompis bmw och just denna gick sönder hela tiden. . .

Civic verkar faktiskt som ett alternativ.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
caromania Forummoderator
26 juli 2010 · 9 296 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Att japanska bilar håller jag inte säga något om men för den prisklassen får man, (rätta mig om jag har fel) en ful plåtburk utan karaktär.

De flesta japanska bilar är just fula plåtburkar med mycket plast. Men de håller. Är pålitlighet o driftskostnad intressant så är det definitivt japanskt du ska ha. Rost är ju alltid ett problem på de äldre japanerna men det är oftast kosmetisk rost, alltså inget som påverkar tex besiktningen. Som sagt, kolla statistiken från bilprovningen, den talar sitt tydliga språk. Toyota och Mazda och Honda är bäst.

Eftersom ni verkar öppna för alternativ så kastar jag väl in mitt sedvanliga förslag: Ta en titt på Rover 200 och 400. 1,4 litersmotorn drar lite soppa och 1.6 an inte mycket mer. Bilarna är stendöda på marknaden så man får en sen bil väldigt billigt.

Om jag personligen skulle köpa en liten men rymlig, billig, bra, pålitlig och bekväm bil idag så skulle jag köpa en Rover 420. Mer motor och fint utrustad. Inte lika snål dock med 2.0litersmotorn, men en otroligt pålitlig motor som väldigt sällan krånglar. Ganska snabb också om man gillar sånt. Totalt okänd och ingen fattar hur bra de är. Haha, och det tackar vi för. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
26 juli 2010 · 12 512 Inlägg

KG skrev:
Rquired:

Kan väl lägga till att M42 motorn i 318is också är en finfin konstruktion. Ingen kamrem utan kedja även här. smile
Och det som skiljer en 318IS från en vanlig 318 är att denna har 140 hk istället för 115 eller vad det nu är i den vanliga 318.

Helt rätt, en helt annan maskin än vanliga 113/115hp 318i.

Men "Vadsomhelst", du sade att hon tyckte Bmw var för stora. Visade du henne en Compact?
http://www.blocket.se/alvsborg/Frasch_B … 20&w=3

http://213.132.112.100/images/16/1642873619.jpg

Tänkte bara kolla så att ni inte missat denna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
vadsomhelst
27 juli 2010 · 97 Inlägg

God morgon!

Jo, vi gick igenom 318 316 och compact modellerna(om det finns flera men det fanns en del ute iaf)
Hon tyckte att den var för stor(!) och att den såg kapad ut.
Hon jämförde den med Volvo 360 och Volvo 343.... lite samma känsla där. Och jag kan inte säga emot henne.

Ska även tillägga att hon tyckte att civicen såg lite stor ut.
Efter lite förklaring så gick hon med på att den är ganska liten.


Hur är Roovern att skruva i och köpa delar? Det låter lite på dig som om det inte behövs men jag säger OM något råkar gå sönder.... Hittade en 200 för ett vettigt pris.

Idag ska vi titta på hus och då är det tvärtom, då ska det vara stort. Men fortfarande nästan gratis.
Jag förstår att ni tycker det verkar som om jag ska ha allt för en liten peng, jag vet att man får småpill för 20k men hon tycker att man ska få en bil i nyskick.

Jag ger det veckan ut och annars ger jag upp, då får hon köpa vad hon vill.
Vi gick igenom nästan alla sorters bilar igår.

Volvo 480 tyckte hon såg intressant ut..... vad är det med min kvinna?

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Alex_M Steker som aldrig förr
27 juli 2010 · 503 Inlägg

fyfan maken till toffel har jag aldrig sett förut. Det är väl förfan inte din kärring som vet nåt om bilar. eller det vet ju inte jag iof. men vafan du kan ju inte byta tysk kvalitet mot franskt skit. för det är vad det är. riktigt runk ! om kärringen vägrar VW så kan du väl köpa en cykel åt na då. så kanske hon kniper igen.

8-)
Rquired Allmänt envis
27 juli 2010 · 12 512 Inlägg

*Det finns enbart en Compact, så har ni kollat på en liknande den på bild så var ni rätt ute. (Den andra Compact är nyare, från 2001 och framåt). Kan hålla med om att den ser lite kapad ut, men en bil med trevliga egenskaper.*

När hon nu tyckte Civic var för stor slänger jag in det sista kortet, Mercedes A-klass. Tycker hon denna 3.5 meter långa bil är för stor finns det inte längre några alternativ om ni vill kunna sitta mer än två personer. A-klass har sina fördelar, minst i klassen men samtidigt stadigare än många större bilar att köra. Att man sedan snabbt kan lyfta ur baksätet och få ett utrymme större än i Volvo V70 (Med uppfällt baksäte visserligen) skadar knappast heller. Praktisk liten bil! smile

Modellen hade ett rykte om sig att välta, men det är ett problem som tyskarna löst. Idag är säkerheten ett annat triumkort, krocksäker som få med fyra starka stjärnor i Euro Ncap`s tester och standardmonterat antisladdsystem redan på den tiden. Men förarens bil? Nja, små rappa bilar blir aldrig tråkiga men i A-klass går säkerheten främst. Men jämfört med Skoda Felicia mfl. i denna tråd står den sig väl.

Det finns förstås nackdelar med, Mercedes fysiska lösning på att den riskerade att välta gjorde bilen stötig men stabil. Sedan finns det ett par punkter som man bör kolla noga innan köp, går de sönder är de knepiga och därmed dyra att laga.

Men en praktisk och spännande bil är det, är den intressant sitter jag på lite mer kunskap. På Blocket finns två bilar för "ca 20k", men kom ihåg att den är lite svårsåld och att det går att pruta ganska bra på dom. Förmodligen kan ni kika på dyrare bilar och pruta ner dem mot 25.000:- åtminstone

Ex: http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3

Senast redigerat av Rquired (27 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang