7414
Sök

Sälja en stylad bil?

1 200 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
När det gäller stylade bilar verkar många ägare tro att deras åk är värda minst lika mycket som de lagt ut på dem. Detta är förstås vansinne, men självklart vill folk förlora så lite som möjligt på sina bilaffärer.

Något som ofta kan vara förmånligt är att byta bort sin bil mot en annan som också är lika påkostad. Detta förutsätter dock att man hittar någon som har bilen man vill ha och som är villig att byta.

Jag ska snart köpa mig en annan bil och min fundering är egentligen vad ni med erfarenhet tror att man kan spara mest pengar på.

Bör jag återställa bilen till originalskick och sälja delarna och bilen separat eller ska jag sälja den stylade bilen som den är? Det sistnämnda känns som det sämsta alternativet, måste jag säga, men jag skulle gärna vilja ha lite feedback från folk som tidigare har sålt ombyggda bilar smile

299 Inlägg
28 juli 2010
en originalbil är alltid värd mer än en stylad, iaf när det gäller halvbillig styling med kjolpaket, lysen o vingar. finns undantag om det är erkända tuningsfirmor som ligger bakom, och det finns kvitton, är ditsatt proffsigt. det som tingar mest värde är dock om bilen har diverse special monterat från fabrik. t.ex en riktig bmw iM ska alltid ha ett högre värde än en vanlig med eftermonterad mpaket.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

3 259 Inlägg
28 juli 2010
Det är ju knappast generellt att en bil ska vara billigare för att den är stylad... oavsett vem som gjort det.. Allt handlar ju om att hitta rätt köpare! Att en orginalbil är mer lättsåld pga att köparskaran är större stämmer ju men hittar du en som vill ha en stylad bil och har tummen mitt i handen så självklart kan du få mer för en stylad bil än för en standardbil av samma modell...

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 juli 2010
Låter ju smartast att sälja del för del, om du har den orken med alla mail, telefonsamtal och turer till posten osv det innebär.
Kan garantera att du kommer tjäna absolut mest på det.
Saken är den att du får en skara som gillar ditt bygge och gärna betalar pengar för det, men det kan ta tid.
Säljer du delarna lösa så kan alla som håller på med modellen, men inte gillar ditt bygge, bli potentiella köpare, vilket bör bli betydligt fler. (fler köpare, mindre tillgång = högre styckpris)
Och säljer du bilen då original så kommer du få fler köpare än om den är stylad, jag litar t.ex. inte på en stylad bil. Bara är så, och så är det säkert för fler...
Senast redigerat av Mortalis (29 juli 2010)

273 Inlägg
29 juli 2010
Jag byggde om en Golf V6 4-motion för ca 100.000:- ink ljud, sålde den med ljud och styling. Köpte bilen för 129.000:- + ca 100.000:- i styling och ljud. Hade den i ca 3 år, fick 85.000:- för den till slut. Hade jag varit smart skulle jag monterat tillbaka allt original, problemet var att jag sålde alla original delar, men det var bara en bråkdel mot vad de nya delarna kosta. Tror det beror på vad du har för bil och typ av styling.

Sök