3245
Sök

Torka bilen HELT torr eftertvätt?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
14 augusti 2010
Speedman skrev:
Jill skrev:
Förstår inte riktigt hur du kan få det till att en ren siliconskrapa skulle repa?
Även ett sämskinn är ju bättre än microfiber. Microfiber är just FIBRER, små tentakler som sticker ut och repar lacken mer eller mindre. Så jag vill påstå att microfiber repar mer än både skrapa och skinn. Men allt repar ju, så är det...

Har provat några olika skrapor, en utav dom från Ditec där dom sa dom inte repade. Använde det några gånger och var ingen vacker syn när solen sken mot lacken!
Man repar lacken med att dra handen över lacken, även om lacken är ren. Med tanke på att man ändå måste ha ett visst tryck med skrapan för att det ska vara någon mening att använda den, så blir det automatiskt att det repar.

Mikrofiberduk repar väl ändå inte Jill? Hur torkar du av polermedel och lackskydd på bilen?

Däremot skinn repar inget märkbart, vilket jag heller aldrig nämnt.

Mvh Tobbe

Måste börja med att säga att jag tycker att du är riktigt duktigt och har väldigt bra kunskap ... men här håller jag inte med dig big_smile
Har många gånger upptäckt hur microfiber kan repa riktigt riktigt nasty... hade en svart merca som jag tre-stegspolerat och skulle tvätta av... allt frid o fröjd, så tog jag sista dropparna genom att stryka med microfiberduken, vilket resulterade "repor" som höll på att göra mig blind typ... Var bara att polera om och se glad ut, som tur var behövdes bara sista steget poleras om, men ändå... Har upplevt det många gånger tyvärr.

Nu håller jag på att testa olika skrapor just för att ämnet vart uppe innan om att skrapor ska "repa" .. men än så länge har jag inte lyckats... Senaste skrapan ut var just Ditec skrapan, men den lades på fy-skäms-hyllan redan efter första bilen, då den helt enkelt var värdelös. Hitintills är Sonax skrapan med hårt rött "plastkant" den jag gillar mest, efter kommer den där Jelly blade som kosta 400 pix.. lite överskattad men är otroligt snäll mot lacken.

A och O i alla fall är ju att lacken ska vara helt ren. För kommer skit i skrapan så repar det ju garanterat smile

188 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Testade en vanlig disktrasa idag och den funkade i allafall dubbelt så bra som mina alla skinn jag testat. Det negativa är väl att den är så liten.

Tror ni en disktrasa gör mer repor än ett torkskinn?

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
29 augusti 2010
Mattia-SS skrev:
Testade en vanlig disktrasa idag och den funkade i allafall dubbelt så bra som mina alla skinn jag testat. Det negativa är väl att den är så liten.

Tror ni en disktrasa gör mer repor än ett torkskinn?

Kan nästan garanterat säga att disktrasan repar mer än ett sämskskinn just pga att disktrasan mest troligt ger en väldigt hög friktion = Mer mekanisk nötning på lacken = repor.

Och om nu materialet en disktrasa är gjord av skulle vara det mest optimala att torka bilen med så hade det
garanterat gjorts torktrasor till bilen av samma material.

/Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

188 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Ja du har nog tyvärr en poäng där:-) Men funkade bra gjorde det. Ska iallafall använda den till fälgarna i fortsättningen.

467 Inlägg
19 april 2011
Kalkfritt vatten har de flesta bilfirmor va? För jag får inte kalktvättar efter att ha tvättat på "gör det själv tvätten"

2 624 Inlägg
20 april 2011
TrummisJohn skrev:
Varför ska man hålla på med massa medel på lacken!? Vaxa bilen ofta för hand och tvätta som vanligt, nemas problemas smile  Varför krångla...

så du vaxar på en opolerad bil? blir ju säkert jättefint.. roll lol

663 Inlägg
21 april 2011
Gummiskrapa och sen torka med wafflewave eller vad den heter, själv kör jag en meguiar och den funkar prima men orkar inte ta hela bilen innan skrapa. Se bara till att skrapan är ren och så även duken. Man får repor hur man än gör...bara ta det varsamt och har man för mycket repor får man polera om bilen helt enkelt. mvh Fredde

Bayerische Motoren Werke
43 Inlägg
27 april 2011
Kan starkt rekomendera Sonus våffelduk:

http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-der … c-589.aspx

Tycker de fungerar bättre än både sämskinn och microfiberdukar smile

Följ Evertsen Media på Facebook

BMW entusiast
579 Inlägg
28 april 2011
TrummisJohn skrev:
Varför ska man hålla på med massa medel på lacken!? Vaxa bilen ofta för hand och tvätta som vanligt, nemas problemas smile  Varför krångla...

Vad är wax, schampo, avfettning osv för något då?

TrummisJohn skrev:
martinn skrev:
TrummisJohn skrev:

så du vaxar på en opolerad bil? blir ju säkert jättefint.. roll lol

Haha nä men eftersom jag tvättar ofta räcker det med en avfettning å sedan vax. Håller man på för mycket med andra medel, rubbing etc så sliter man ju ner klarlacken å då får man vaxa dubbelt så mycket sen.

Du fattar inte varför man polerar en bil, eller hur man gör för den delen heller.

27 Inlägg
28 april 2011
Kör med Meguiars Water Magnet, dock är den nästan lite för stor för min smak, men den absorberar upp vattnet kalasbra!

/Björn

663 Inlägg
28 april 2011
TrummisJohn skrev:
dfine skrev:
TrummisJohn skrev:

TrummisJohn skrev:

Haha nä men eftersom jag tvättar ofta räcker det med en avfettning å sedan vax. Håller man på för mycket med andra medel, rubbing etc så sliter man ju ner klarlacken å då får man vaxa dubbelt så mycket sen.

Du fattar inte varför man polerar en bil, eller hur man gör för den delen heller.

Eh, jo, jag menar bara att man behöver inte hålla på med rubbing å sånt i onödan, för det behövs oftast inte om du bara tvättar bilen tillräckligt ofta. Men du gör ju som du vill, det struntar jag i. Du är ju en sån som bara vill hacka på andras inlägg för att framhäva dig själv.

tror man ska särskilja på polering och tvätt! sen handlar tråden om hur man får en bil helt torr så jag tycker det är du som är ute och cyklar...

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
28 april 2011
TrummisJohn skrev:
dfine skrev:
TrummisJohn skrev:

TrummisJohn skrev:

Eh, jo, jag menar bara att man behöver inte hålla på med rubbing å sånt i onödan, för det behövs oftast inte om du bara tvättar bilen tillräckligt ofta. Men du gör ju som du vill, det struntar jag i. Du är ju en sån som bara vill hacka på andras inlägg för att framhäva dig själv.

Även om man så är världens bästa på att tvätta bilar så repas lacken lite varje tvätt.
Tids nog är det dags för polering för att bli av med dessa irriterande repor.

Så enkelt är det.
Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

BMW entusiast
579 Inlägg
28 april 2011
TrummisJohn skrev:

Nej jag hackar inte på folks inlägg i onödan men du fattar ju fortfarande inte vad skillnaden mellan att tvätta bilen och att polera den är.

Men det är inte det tråden handlar om.
Senast redigerat av dfine (28 april 2011)

188 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Nån skrev att den där waffle weaver inte gick att vrida ur! Hur fasen får man ur vattnet när den är mättad då?

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
28 april 2011
Mattia-SS skrev:
Nån skrev att den där waffle weaver inte gick att vrida ur! Hur fasen får man ur vattnet när den är mättad då?

Är den mättad så går den inte att använda mer.

Du viker den innan du börjar och sen viker du om den när en sida är blöt.

Har man en välvårdad bil med bra avrinning kan man torka hela bilen utan problem, men att ha två stycken är alltid lättast.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

950 Inlägg
28 april 2011
Jag har lagt ner det med att torka bilen efter tvätt. Har faktisk gått helt åt andra hållet. Jag tvättar bilen när det regnar och kör in den i garaget efteråt. Ser bara till att få bort det vattnet som samlas på vingen, men annars får den lufttorka i garaget.
Har en solidsvart bil och ändå ger denna lata biltvätten ett riktig bra resultat.

188 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Torlejf skrev:
Mattia-SS skrev:

Har man en välvårdad bil med bra avrinning kan man torka hela bilen utan problem, men att ha två stycken är alltid lättast.

Mvh. David.

Verkar knasigt! Hur försvinner vattnet ur den då. Ska den droppa av efter att man har använt den?

Cupra_
28 april 2011
Våffelduken har jag köpt två av.. Använde en gång och blev totalt missnöjd så de fick bli handdukar/torka oljestickan med. Numer kör jag med Turtles syntetiska sämskinn som jag använder 2-3ggr sen kastar (ca 60kr st). Lätt att vrida ur och ger ett bra resultat tycker jag.

Jag öppnar även dörrar/bagagelucka och stänger dessa ett par ggr så att så mkt vatten som möjligt ska rinna ur dem, sedan går jag på och torkar. Har jag möjlighet får bilen sedan stå inomhus och torka det sista. Torkar såklart trösklar m.m. och andra håligheter där vatten samlas.

663 Inlägg
29 april 2011
Mattia-SS skrev:
Torlejf skrev:
Mattia-SS skrev:

Mvh. David.

Verkar knasigt! Hur försvinner vattnet ur den då. Ska den droppa av efter att man har använt den?

jag kan vrida ur min meguiar men den är ju inte optimal längre som när den är "torr"...men använd en bra skrapa att ta bort det värsta med och sen en sån så blir resultatet bra. inga fula sträck eller liknande...

Visst kan man ha två också men dessa kostar en slant, jag som bilvårdstönt skulle lätt kunna köpa en till men tycker det är onödigt för min användning...kostar ju "bara" 300kr dock så är kvaliten utomordentlig!

56 Inlägg
30 april 2011
Torkar bilen med lövblåsaren, funkkar fint! smile inte en droppe kvar när man gasat på lite.

Revolvolution

Sök