6401
Sök

Vindsus från sidorutorna vid framsätena

176 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Hej

Jag och min sambo har precis köpt en Opel Astra Kombi Enjoy årsmodell 2005. Bilen är väldigt fräsch och i princip pedantskött. Tackar förresten för alla goda råd jag fått angående bilköp i en tidigare tråd jag skapade här på Garaget.org smile

Över lag är vi nöjda men vi har märkt att det susar en hel del från sidorutorna vid framsätena när man börjar närma sig 100 km/h. Är det något man får leva med eller kan det vara så att någon form tätningsgummi runt fönstren bilvit utslitna? Isåfall går det att åtgärda detta själv på något enkelt sätt (fästa någon form av tätningslist på överdelen av fönstren som sedan trycker till och tätar när man hissa upp fönstren t.ex.) eller måsta man lämna in till verkstad. Vi kan i princip ingenting om bilar men försöker gärna själva om det inte är allt för svårt. Alla råd är guld värda.

Mvh
Isak&Elina

7 282 Inlägg
3 augusti 2010
Är du säker på att det är rutorna?
Har varit med om flera bilar där det susar in genom dörrarna.
Drar man i dörren lite så blir det tyst...

176 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Nej det vet jag iofs inte men första gången vi hörde suset stannade vi bilen, gick och stängde alla dörrar ordentligt igen men suset kvarstod. Ingen lampa på instrumentbrädan lyser heller, när suset tilltar,  som skulle indikera på att någon dörr skulle vara dåligt stängd. Suset är inte jättehögt och vi kan i värsta fall leva med det. Det låter dock såpass högt att jag misstänker att framrutorna inte riktigt sluter tätt. Bakrutorna har vi inte undersökt än för övrigt.

7 282 Inlägg
3 augusti 2010
Det är inte att dörrarna inte är riktigt stängda, jag TROR att det är gummilisten som ska täta dörren inte riktigt sköter sitt jobb.
Prova att dra in dörren lite grann när suset uppstår. Slutar det låta så vet du att det inte är rutorna iaf.

176 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Om det nu skulle visa sig vara dörrarnas gummilist som är boven i dramat, är det dyrt att åtgärda på en verkstad?

Gorgilus addictus
4 777 Inlägg
3 augusti 2010
Har exakt samma problem med min golf, och där är det gummilisten som inte riktigt vill täppa till.

Allt för den där jävla hatten!

176 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Får väl helt enkelt höra mig för vad det skulle kunna tänkas kosta att åtgärda problemet på verkstad.

3 259 Inlägg
3 augusti 2010
Ett enkelt tips för att kolla om man har luftläckage nånstans är att tända en cigg och hålla där man tror det läcker o sedan titta vart röken tar vägen, har du en läcka nånstans så ska röken sugas ut där, men då gäller det att du har övertryck i kupen, enklaste sättet att få det är att vrida på fläkten på fullt och rikta luftutblåset åt ett annat håll än åt det hållet man ska läcktesta!

Är du säker på att det inte bara är vindbrus du hör från tex a-stolpar eller backspeglar? Alltså att det inte läcker nånstans utan det är luftvrivlar utanpå bilen som gör att det låter?

En verkstads tillvägagångsätt när det gäller sånna här saker är oftast att dom byter ut saker tills förhoppningsvis felet upphör, sen står man där med massa utbytta delar helt i onödan som det egentligen inte var nåt fel på och en saftig räkning att betala, oavsett om man fått felet åtgärdat eller inte.
    Försök hitta någon som kan säga "den saken är till 100% trasig" samtidigt som han pekar på den och du får en prisuppgift på det! Inte ett svar som att "vi kan ju börja med att byta den där och funkar inte det så byter vi den andra osv"...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

176 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Jo du har helt rätt JonR, får undersöka det bättre själv först innan vi (om vi nu gör det) lämnar in den till verkstad för ev. "felsökning". Kan också mycket väl vara så att det är något man inte kan göra något åt utan bara får lära sig leva med.

Sök