Hur har alla råd?!

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

HadesInFlames skrev:
just det, när du får ett jobb så jobba så mkt övertid du kan och får. Det blir mer pengar och dessutom blir du populär för företaget smile Om du är träningsintresserad så kan du ju träna så mkt som möjligt för att bli snabbare, starkare eller komma i bättre form eller vad man nu är ute efter. Om du jobbar mkt övertid och tränar väldigt mkt så har du knappt tid att göra av med pengar heller. Klockrent ;smile

Många kloka ord från dig med ! jo jag skulle gärna börja träna, men jag har svårt att få arslet ur vagnen helt enkelt. Vet inte om jag är tillräckligt intresserad av träning isf haha. tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

speedfreak racing skrev:

FLindgren skrev:
handlar det jag vill ha. Sen får det gå som det går i slutet utav varje månad ;P

Tyvärr är vi 2 då tongue

Jag är typ så nu med, sprarar lite grand, men nu när jag har ett mål är det enklare att börja spara känns det som, nu vet man vad man ska jobba sig till liksom, och har något att göra för pengarna !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

2ooSX skrev:
1. Bo hemma
2. Fast jobb
3. Köp en billig bil = billig i försäkring och delar.. = volvo..
4. Ta ett lån
5. köp drömbilen
6. Om den går sönder eller inte har råd. så ställ bara av den och ha skit bilen och kör med..så kan du även ha den som vinterbil wink

Så jag gjort, och ja står även som ägare på alla mina bilar och betalar min egen försäkring..och 1000 kr varje månad till föräldrarna.. ska dock flytta snart, men att sälja någon av mina bilar har jag inte ens i tanke.. smile

Men det är väl inte så kul att ha sin pärla stå och samla damm? tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
MeepMeep Finraggare
5 augusti 2010 · 2 381 Inlägg

Vafan är det bara jag som fick betala för att bo hemma när jag fick jobb?

Jag körde såhär
1) Plugga på högskola
2) Skaffa välbetalt jobb
3) Köpa stor bil

smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Tias88 OEM Rox
5 augusti 2010 · 245 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Skalman skrev:
Det bästa man kan göra är att hålla i pengarna och se över alla utgifter man har och försöka spara även på dom fasta kostnaderna.
Man behöver ju inte det värsta bredbandet och värsta kabel-tv eller lägenheten utan man kan välja det lite billigare allternativet och spara pengar även på det.

Det sämsta man kan göra är att ta lån för tänk på hur mycket pengar som man sitter och betalar till banken innan bilen eller huset/lägenheten är betalt.

Sant, men jag ska nog bo hemma ett tag till smile typ 2 år eller nåt, beror ju helt på vad man får för jobb osv.
Bredband och tv betalar mamma och pappa. smile sen ska jag inte köpa nån platt tv, ska nog ha denna tills den pajar, men som sagt, allt beror på vad man får för jobb !

Men räkna inte så lågt, du får väl betala hyra/mat hemma också om du får ett jobb? Man räknar ofta "hrm, mat blir inte med än 900kr" men det blir det, allting blir dyrare än vad man tänker sig.. Så ta de lugnt varje månad och lägg undan det som blir över smile

Sen kan du tänka dig att mååånga har både lån på bilen, plus styling/trim.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

kameramannen skrev:
Vafan är det bara jag som fick betala för att bo hemma när jag fick jobb?

Jag körde såhär
1) Plugga på högskola
2) Skaffa välbetalt jobb
3) Köpa stor bil

smile

Nej då, när jag får jobb kommer jag få betala för mat osv här hemma tongue
Jag är ingen direkt plugg människa tyvärr

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Halloj !

Är ganska ny medlem här på garaget, och jag trivs bra som f*n ! big_smile
Grymt shyssta och sköna folk här !

Och jag har hunnit kolla runt på rätt många fordon här inne, och då har jag en fråga.
Hur F*N har ni råd med all styling,alla bilar osv? Finns folk som har flera st döh fräscha bilar, som är feta som as.
Vad jobbar ni med folk?! Advokater eller vad!

Tell me ! smile

Arbetar man Mer tjänar man Mer
Prioriteringar

sluta bry dig i hur folk har råd, varken dom eller du mår bättre av att du vet, var däremot bara glad av att dom har fin bil.. så får du köpa en triss eller jobba dig ihop din fina bil

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Tias88 skrev:

TouchOfRed skrev:

Skalman skrev:
Det bästa man kan göra är att hålla i pengarna och se över alla utgifter man har och försöka spara även på dom fasta kostnaderna.
Man behöver ju inte det värsta bredbandet och värsta kabel-tv eller lägenheten utan man kan välja det lite billigare allternativet och spara pengar även på det.

Det sämsta man kan göra är att ta lån för tänk på hur mycket pengar som man sitter och betalar till banken innan bilen eller huset/lägenheten är betalt.

Sant, men jag ska nog bo hemma ett tag till smile typ 2 år eller nåt, beror ju helt på vad man får för jobb osv.
Bredband och tv betalar mamma och pappa. smile sen ska jag inte köpa nån platt tv, ska nog ha denna tills den pajar, men som sagt, allt beror på vad man får för jobb !

Men räkna inte så lågt, du får väl betala hyra/mat hemma också om du får ett jobb? Man räknar ofta "hrm, mat blir inte med än 900kr" men det blir det, allting blir dyrare än vad man tänker sig.. Så ta de lugnt varje månad och lägg undan det som blir över smile

Sen kan du tänka dig att mååånga har både lån på bilen, plus styling/trim.

Men mat för mig blir runt 900, eftersom jag ska bo hemma ! smile
Tack för rådet föresten smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

2ooSX skrev:

TouchOfRed skrev:

2ooSX skrev:
1. Bo hemma
2. Fast jobb
3. Köp en billig bil = billig i försäkring och delar.. = volvo..
4. Ta ett lån
5. köp drömbilen
6. Om den går sönder eller inte har råd. så ställ bara av den och ha skit bilen och kör med..så kan du även ha den som vinterbil wink

Så jag gjort, och ja står även som ägare på alla mina bilar och betalar min egen försäkring..och 1000 kr varje månad till föräldrarna.. ska dock flytta snart, men att sälja någon av mina bilar har jag inte ens i tanke.. smile

Men det är väl inte så kul att ha sin pärla stå och samla damm? tongue

nja, beror ju på om den går såpass sönder att man måste ställa av den tongue men att ha den ståendes över vintern tycker ja är skönt..så slipper man köra i saltet och skit..då behåller man den fräsh smile så tar man ut den till sommarn smile då kan man under vintern spara ihop pengar också till de delar man vill ha till bilen smile

Jo sant, om jag skaffar en finare bil kommer jag ju såklart inte köra med den under vintern smile
Har bara inget garage att ställa den i.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Wikstromm skrev:

TouchOfRed skrev:
Halloj !

Är ganska ny medlem här på garaget, och jag trivs bra som f*n ! big_smile
Grymt shyssta och sköna folk här !

Och jag har hunnit kolla runt på rätt många fordon här inne, och då har jag en fråga.
Hur F*N har ni råd med all styling,alla bilar osv? Finns folk som har flera st döh fräscha bilar, som är feta som as.
Vad jobbar ni med folk?! Advokater eller vad!

Tell me ! smile

Arbetar man Mer tjänar man Mer
Prioriteringar

sluta bry dig i hur folk har råd, varken dom eller du mår bättre av att du vet, var däremot bara glad av att dom har fin bil.. så får du köpa en triss eller jobba dig ihop din fina bil

Ehh...

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
AudiRS6 Revisor
5 augusti 2010 · 151 Inlägg

Nu är ju inte jag personligen riktigt i hamn än..  Vet dock många andra som vandrat denna väg. Visst är det en 10års plan om man är i 20års åldern men det fungerar!

Precis som kameramannen skrev:
1) Plugga på högskola
2) Skaffa välbetalt jobb
3) Köpa stor bil utan lån

/Marcus

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

2ooSX skrev:

AudiRS6 skrev:
Nu är ju inte jag personligen riktigt i hamn än..  Vet dock många andra som vandrat denna väg. Visst är det en 10års plan om man är i 20års åldern men det fungerar!

Precis som kameramannen skrev:
1) Plugga på högskola
2) Skaffa välbetalt jobb
3) Köpa stor bil utan lån

/Marcus

Vem orkar vänta i ~10 år på en biil..  säkert inte ens samma smak då som man har nu.. mycket ändras på något år.. hus.. han ska ju flytta efter 2 år..

1. Skaffa jobb
2. Ta lån
3. Njut med bilen i 10 år istället smile lån är inte så farligt.. iaf inte för mig, är 22 år och haft lån i typ 2 år.. och ångrar inte en sekund att jag gjorde det.. och kommer aldrig göra heller..

Tänkte detsamma, 10 år på en bil, njaee. Visst, tanken är bra, bara jag som inte orkar vänta ! smile
hur stort var ditt lån då, nyfiken smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Pendulum
5 augusti 2010 · 1 298 Inlägg

Jag är 18 år gammal och har precis gått ut gymnasiet. Som 17-åring fick jag en obesiktigad Mazda 626 V6 -92 av en snubbe via pappas jobb. Jag la ett antal eftermiddagar efter skolan på bilen och fick den besiktigad och körduglig i god tid tills dess att mitt körkort anlände. Körde ett tag med den bilen innan jag sålde den och gjorde vinst på den.

Min gymnasietid var förlagd på Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium där man som elev har förmånen att få en "lön" varje månad i gengäld mot ett utökat gymnasieprogram (går att jämföra med 4-årig teknisk linje som fanns förr men nu istället på tre år).
Lönen drygade ut studiebidraget och la där undan så mycket pengar jag kunde.

Skapade mig en budget där bilen jag kör idag rymdes. smile Idag jobbar jag som provförare på Volvo Proving Ground strax utanför Borås. Fick jobbet via skolans kontakter på Volvo Personvagnar men det är ett sommarjobb och jag planerar att börja på Chalmers Tekniska Högskola till hösten och skaffa mig högskoleingejörskompetens.

Jag ser det precis som föregående personer här. Prioriteringar. Prioriterar man sin bilhobby framför pizza varenda eftermiddag med högstadiepolarna så lägger man undan de pengarna istället.

Säger som tidigare talare:

- Plugga högskola (civilingejör, högskoleingejör, civilekonom etc.)
- Skaffa dig ett välbetalt jobb som matchar din utbildning.
- Köp drömbilen.
- Bo hemma ett tag efter du landat på det "välbetalda jobbet" om det är möjligt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

tobee skrev:
En liten fortsättning på rickylicious mycket visa inlägg som visar hur han kunde gjort istället.

Så här gjorde jag när jag började från 0:- och en fulbil värd 10 000:- vid 21 års ålder. Efter 1 år köpte jag en bil på avbetalning för 100 000:- utan att ta några större risker.

1. Skaffade mig ett relativt välbetalt jobb, för min del blev det industri med skiftgång. Detta gjorde att jag kunde lägga undan mellan 5-10 000:- per månad då jag bodde billigt i en 1a och minimerade mina utgifter.

2. Jobbade upp en buffert på 30 000:- som skulle göra så att jag klarade mig utan problem trots att jag ägde dyr bil i minst 6 månader om jag skulle bli utan jobb.

3. Jobbade ihop en kontantinsats på 20 000:- för att banken kräver 20% kontantinsats på ett billån.

4. Väntade så att jag varit medlem i a-kassan ett år så att jag hade rätt till full a-kassa(!!!!!!)

5. Lånade till bilen.

Några regler jag har/hade för att inte riskera att hamna i skuldfällan.

1. RÖR INTE BUFFERTEN. Dessa 30 000:- ska alltså kunna täcka bilens totala kostnad(inkl en ev STOR reparation) under ett halvår om jag blev utan jobb.

2. Skulle jag inte lyckas få ett nytt jobb inom 4 månader så skulle lagt ut bilen på annons. Målet var att bilen aldrig skulle riskera att belasta a-kassan. Detta går hand i hand med regel 3:

3. A-kassan skulle alltid räcka för att täcka grundbehovet dvs boende, mat och övriga fasta utgifter. Denna regel borde alla yngre följa. Är man ung och sist in på arbetsplatsen får man räkna med att risken är stor att bli av med jobbet(LAS you know).

4. Jag höll god koll på värdet på bilen så att jag visste att jag kunde sälja bilen snabbt och ändå kunna betala tillbaka hela summan jag hade kvar på lånet. Jag amorterade alltså ganska flitigt och skötte bilen exemplariskt. Inga frågetecken eller defekter fick finnas på bilen, dvs lättsåld.

Märk väl att efter jag köpt bilen kunde jag lägga alla pengar jag hade över varje månad på bilen och ändå inte riskera något eftersom min buffert hela tiden finns där som en livlina.

Buffert är A och O. Sen sover man gott om nätterna även när jobbet sitter löst(Tro mig, been there ett par gånger)

Allternativet är såklart att spara ihop till hela summan av bilen. Men är man ottålig så....

Exemplariskt smile

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

chrillzter skrev:
Jag är 18 år gammal och har precis gått ut gymnasiet. Som 17-åring fick jag en obesiktigad Mazda 626 V6 -92 av en snubbe via pappas jobb. Jag la ett antal eftermiddagar efter skolan på bilen och fick den besiktigad och körduglig i god tid tills dess att mitt körkort anlände. Körde ett tag med den bilen innan jag sålde den och gjorde vinst på den.

Min gymnasietid var förlagd på Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium där man som elev har förmånen att få en "lön" varje månad i gengäld mot ett utökat gymnasieprogram (går att jämföra med 4-årig teknisk linje som fanns förr men nu istället på tre år).
Lönen drygade ut studiebidraget och la där undan så mycket pengar jag kunde.

Skapade mig en budget där bilen jag kör idag rymdes. smile Idag jobbar jag som provförare på Volvo Proving Ground strax utanför Borås. Fick jobbet via skolans kontakter på Volvo Personvagnar men det är ett sommarjobb och jag planerar att börja på Chalmers Tekniska Högskola till hösten och skaffa mig högskoleingejörskompetens.

Jag ser det precis som föregående personer här. Prioriteringar. Prioriterar man sin bilhobby framför pizza varenda eftermiddag med högstadiepolarna så lägger man undan de pengarna istället.

Säger som tidigare talare:

- Plugga högskola (civilingejör, högskoleingejör, civilekonom etc.)
- Skaffa dig ett välbetalt jobb som matchar din utbildning.
- Köp drömbilen.
- Bo hemma ett tag efter du landat på det "välbetalda jobbet" om det är möjligt.

Får man inte skulder då? om man tar studielån osv?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

2ooSX skrev:

TouchOfRed skrev:

2ooSX skrev:

Vem orkar vänta i ~10 år på en biil..  säkert inte ens samma smak då som man har nu.. mycket ändras på något år.. hus.. han ska ju flytta efter 2 år..

1. Skaffa jobb
2. Ta lån
3. Njut med bilen i 10 år istället smile lån är inte så farligt.. iaf inte för mig, är 22 år och haft lån i typ 2 år.. och ångrar inte en sekund att jag gjorde det.. och kommer aldrig göra heller..

Tänkte detsamma, 10 år på en bil, njaee. Visst, tanken är bra, bara jag som inte orkar vänta ! smile
hur stort var ditt lån då, nyfiken smile

Jag skaffade jobb, efter 6 månader fick jag fast.. åkte direkt till banken och fråga om ett lån på 135.000 kr.. å gick igenom.. smile tog dock inget billån..utan var ett privat lån..? tror de hette så tongue

Edit: Ändrade från 100 till 130.. kom på att ja tog lite i efterhand wink hah

Vad är det för skillnad på Billån och privatlån då? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Tommy_P
5 augusti 2010 · 396 Inlägg

antingen så sparar du hela livet och hoppas på att överleva tills att du får råd med nåt fett. eller så ser du till att bli född i rätt familj, eller hör med banken vad dom tycker du har råd med.

sen kan man ju jobba upp bilarna för varje köp, men det kräver en del engagemang, timing och framför allt känsla för vad man ska köpa och inte.

sen kan man ju så till att ha ett jävla schysst cashflow också, men det är ju desto mer sällsynt.

Mr_Muscle
5 augusti 2010 · 81 Inlägg

Så här såg det ut för mig, jag är 21 och köpte min dröm bil i maj i år. Valde att köpa en gammaljänkare som jag vet stiger i värde istället för att tok rasa som en nyare, billiga delar lätt mekat m.m . Jag har inte tagit ett lån och skulle aldrig göra för en bil. Jobbar som snickare och har ut runt 21 000 varje månad och bor hemma och har sparat ca 10 000 i månaden i två år , och de var de värt bilen kosta  150000 ++ och är i utsällingskick ett riktigt fynd enligt mig.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

TouchOfRed skrev:

2ooSX skrev:

TouchOfRed skrev:

Tänkte detsamma, 10 år på en bil, njaee. Visst, tanken är bra, bara jag som inte orkar vänta ! smile
hur stort var ditt lån då, nyfiken smile

Jag skaffade jobb, efter 6 månader fick jag fast.. åkte direkt till banken och fråga om ett lån på 135.000 kr.. å gick igenom.. smile tog dock inget billån..utan var ett privat lån..? tror de hette så tongue

Edit: Ändrade från 100 till 130.. kom på att ja tog lite i efterhand wink hah

Vad är det för skillnad på Billån och privatlån då? smile

I billånet så har man bilen som säkerhet i lånet. Det ger lite lägre ränta. Man ska ha en viss % i handpenning av det totala värdet på bilen man lånar till. Bilen får inte vara hur gammal som helst och ska betalas på max 6 år (lite osäker).

Privatlånet har ingen säkerhet och kan avbetalas under en ganska lång tid. Lite högre ränta på privatlån och ingen handpenning behövs.

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Rspeter skrev:

TouchOfRed skrev:

2ooSX skrev:

Jag skaffade jobb, efter 6 månader fick jag fast.. åkte direkt till banken och fråga om ett lån på 135.000 kr.. å gick igenom.. smile tog dock inget billån..utan var ett privat lån..? tror de hette så tongue

Edit: Ändrade från 100 till 130.. kom på att ja tog lite i efterhand wink hah

Vad är det för skillnad på Billån och privatlån då? smile

I billånet så har man bilen som säkerhet i lånet. Det ger lite lägre ränta. Man ska ha en viss % i handpenning av det totala värdet på bilen man lånar till. Bilen får inte vara hur gammal som helst och ska betalas på max 6 år (lite osäker).

Privatlånet har ingen säkerhet och kan avbetalas under en ganska lång tid. Lite högre ränta på privatlån och ingen handpenning behövs.

Okej, tack så mycket smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang