Hur har alla råd?!

MilleN
6 augusti 2010 · 9 108 Inlägg

Om du funderar på att låna pengar, se till att bara låna till det bilen kostar, spara till allt annat och köp det efterhand. Säljer du bilen får du inte tillbaks pengarna du lagt ner på den.

TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

evilaudio skrev:

TouchOfRed skrev:

rickylicious skrev:

Där har du ju ett utmärkt recept på hur du inte trivs i livet! smile

Skämt åsido. Allt handlar inte om att vara välbetald osv. Jag tjänar mer på mitt jobb som webbutvecklare där jag STORTRIVS och gärna gör 60 timmar en vecka om jag får, än vad jag hade tjänat om jag gjort mina 40timmarsveckor på ett ställe där jag tjänar några kronor mer i timmen, men vantrivs.

Nu säger jag inte att du inte trivs, du kanske har ditt drömjobb. Men jag ser människor som jag gick i grundskolan med som nu håller på att plugga till stora fina titlar som dom egentligen inte vill ha, men dom förväntas nå dit i sina föräldrar och vänners ögon eftersom dom hade så bra betyg osv.

Jag gick ur gymnasiet med några IG:n för mycket. Jag var så trött på att plugga så det fanns inte ens på kartan. Jag har ändå lyckats jobba som tv-montör, cnc-operatör, robot-operatör, emballerare, och nu webbutvecklare. Hur då? För att jag har velat prova. Vill man något och försöker ta sig dit så är ingenting omöjligt.

Visst, du kan inte gå barn&fritid och se ge dig ut och söka läkartjänster, så vill du bli läkare så ska du givetvis läsa till det. Men försök att inte göra någonting eller lägga någon energi på att göra någonting du inte vill. Det tar bara onödig tid om du försöker komma någonstans.

Du mår bättre av att tjäna några tusenlappar mindre i månaden på ett jobb där du trivs och gärna jobbar över, då tjänar du i slutändan lika många tusenlappar på den övertiden. Skillnaden är att du som sagt trivs, och som ett plus i kanten så slipper du studielån som du ibland betar av hälften av ditt vuxna liv för att folk runt om dig sa "Du måste plugga högskola min vän!". smile

Lika rätt som alltid ^^ Jag gick också ut med några Ig'n. Men det var Ig i såna kurser som hade med C Kortet att göra, som inte göra något att jag har ig i? Hade G i resten av alla ämnen, tror jag hade 4 ig'n,

lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Var visst 6 ig'n haha. men det var kurser som, Kyl,Frys och värmetransporter,Farligt gods,tunga transporter,Projket och företagande, Vilket bara 2 i min klass fick g i. sen Fordonskombinationer, sånt jag absolut inte har ett skit att vinna på, eftersom skolan såg till att jag inte fick ut mitt C kort, även om jag klar med allt för att övningsköra med Lastbil! SKITSKOLA !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
evilaudio
6 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

TouchOfRed skrev:

evilaudio skrev:

TouchOfRed skrev:

Lika rätt som alltid ^^ Jag gick också ut med några Ig'n. Men det var Ig i såna kurser som hade med C Kortet att göra, som inte göra något att jag har ig i? Hade G i resten av alla ämnen, tror jag hade 4 ig'n,

lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Var visst 6 ig'n haha. men det var kurser som, Kyl,Frys och värmetransporter,Farligt gods,tunga transporter,Projket och företagande, Vilket bara 2 i min klass fick g i. sen Fordonskombinationer, sånt jag absolut inte har ett skit att vinna på, eftersom skolan såg till att jag inte fick ut mitt C kort, även om jag klar med allt för att övningsköra med Lastbil! SKITSKOLA !

skitskola??     vet du inte hur du ska transportera godset du kör så ska du inte ha Ckort..

men men nog om OT.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

te_wik skrev:
IG är ju iaf ett betyg, andra fick inte ens det roll När jag slutade gymnasiet efter tre år hade jag Godkänt i svenska A och matte A, thats it.




Mvh Tommy

Precis smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

evilaudio skrev:

TouchOfRed skrev:

evilaudio skrev:

lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Var visst 6 ig'n haha. men det var kurser som, Kyl,Frys och värmetransporter,Farligt gods,tunga transporter,Projket och företagande, Vilket bara 2 i min klass fick g i. sen Fordonskombinationer, sånt jag absolut inte har ett skit att vinna på, eftersom skolan såg till att jag inte fick ut mitt C kort, även om jag klar med allt för att övningsköra med Lastbil! SKITSKOLA !

skitskola??     vet du inte hur du ska transportera godset du kör så ska du inte ha Ckort..

men men nog om OT.

Om jag förklarade för dig skulle du förstå, tro mig !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

MilleN skrev:
Om du funderar på att låna pengar, se till att bara låna till det bilen kostar, spara till allt annat och köp det efterhand. Säljer du bilen får du inte tillbaks pengarna du lagt ner på den.

Okej, tack så mycket för tipset ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
JDMCRAZE
6 augusti 2010 · 2 077 Inlägg

Jag har inget jobb eller bil men jobbar på det, jag lyckades till exempel spara 17.000 kr helår medans jag pluggade.. la undan 3000 kr/varje månad då smile

Planera en budget, jag väntar besked på jobb nu men har redan satt en budget baserat på lönen och då räknar jag lågt..

Så planera och se över alla dina utgifter hade jag gjort, planera långsiktigt wink
Mina råd, ska bara ha ett jobb sen blir det spara igen som jag gjorde medans jag pluggade.. det går bara man vill!

Senast redigerat av JDMCRAZE (6 augusti 2010)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
6 augusti 2010 · 391 Inlägg

Trådar som denna gör mig mörkrädd....

Four rings to rule them all!
Sam1r
6 augusti 2010 · 485 Inlägg

Danne_gg skrev:
Trådar som denna gör mig mörkrädd....

hahah tongue blir lite rädd här med . tagit studenten för någon månad sen och idag var det sista dagen på sommarjobbet . har inte en aning vad jag ska göra  hmm  arbetsförmedlingen ? jovisst, dom hjälper mycket ......

rickylicious Webbutvecklare
6 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

Sam1r skrev:

Danne_gg skrev:
Trådar som denna gör mig mörkrädd....

hahah tongue blir lite rädd här med . tagit studenten för någon månad sen och idag var det sista dagen på sommarjobbet . har inte en aning vad jag ska göra  hmm  arbetsförmedlingen ? jovisst, dom hjälper mycket ......

DU och bara DU kan hjälpa DIG som mest.

Sug på den meningen.

Banken kan ge DIG råd om hur DU ska spara DINA pengar som DU tjänar. Arbetsförmedlingen kan ge DIG råd om hur DU ska söka jobben som DU vill ha.

Ser du en röd tråd? Just det - DU/DIG

Du kommer INTE att få ett jobb om du sitter hemma och väntar på att någon ska ge det till dig.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Sam1r
6 augusti 2010 · 485 Inlägg

rickylicious skrev:

Sam1r skrev:

Danne_gg skrev:
Trådar som denna gör mig mörkrädd....

hahah tongue blir lite rädd här med . tagit studenten för någon månad sen och idag var det sista dagen på sommarjobbet . har inte en aning vad jag ska göra  hmm  arbetsförmedlingen ? jovisst, dom hjälper mycket ......

DU och bara DU kan hjälpa DIG som mest.

Sug på den meningen.

Banken kan ge DIG råd om hur DU ska spara DINA pengar som DU tjänar. Arbetsförmedlingen kan ge DIG råd om hur DU ska söka jobben som DU vill ha.

Ser du en röd tråd? Just det - DU/DIG

Du kommer INTE att få ett jobb om du sitter hemma och väntar på att någon ska ge det till dig.

det vet jag faktist . och när det gäller spara så är det inte så svårt, inte för mig iaf då jag bor hemma och kommer göra det många år till ! räkna ut typ ? tjäna 15000 efter skatt . 3000 till föräldrarna , 2000 att göra av med och 10 000 till bil . visst har ju sommarjobbat ihop lite pengar samt sålt 3 bilar som jag haft i knappt 1 år . men finns så ont om jobb nuförtiden och man vill helst ha jobb så nära som möjligt .vill inte flytta någonstans heller. bor ju inte i storstan direkt !


OBS: det med lönen ca 15000 var bara ett exempel, vissa tjänar mer och vissa mindre . men som sagt , gäller att spara . jag är själv en person som inte gillar att låna av andra och ha skulder smile

Senast redigerat av Sam1r (6 augusti 2010)

TireSlayer Tvivlare
6 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
Jag har inget jobb eller bil men jobbar på det, jag lyckades till exempel spara 17.000 kr helår medans jag pluggade.. la undan 3000 kr/varje månad då smile

Planera en budget, jag väntar besked på jobb nu men har redan satt en budget baserat på lönen och då räknar jag lågt..

Så planera och se över alla dina utgifter hade jag gjort, planera långsiktigt wink
Mina råd, ska bara ha ett jobb sen blir det spara igen som jag gjorde medans jag pluggade.. det går bara man vill!

Pluggade du matte då? smile

Topic, jag har själv tagit ett mindre lån nu för att få råd med en bil. Bilen i fråga kanske inte är till salu den dagen jag har pengar, därför gör jag såhär. Har jobb och kan betala det.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
enberg_187 Snabb =)
6 augusti 2010 · 247 Inlägg

Jag gick på banken, har fast jobb.

Bor i en 2a, Har 6 bilar, en fyrhjuling, en cross, en skoter och stuga.

Är fri om 6~år 250tk Jag klagar inte, har råd är bättre så här annars köper jag bara massa skit om jag har pengar på kontot.

Mvh

Just real power no turbo shit =)
JDMCRAZE
6 augusti 2010 · 2 077 Inlägg

MantaRobin skrev:

JDMCRAZE skrev:
Jag har inget jobb eller bil men jobbar på det, jag lyckades till exempel spara 17.000 kr helår medans jag pluggade.. la undan 3000 kr/varje månad då smile

Planera en budget, jag väntar besked på jobb nu men har redan satt en budget baserat på lönen och då räknar jag lågt..

Så planera och se över alla dina utgifter hade jag gjort, planera långsiktigt wink
Mina råd, ska bara ha ett jobb sen blir det spara igen som jag gjorde medans jag pluggade.. det går bara man vill!

Pluggade du matte då? smile

Topic, jag har själv tagit ett mindre lån nu för att få råd med en bil. Bilen i fråga kanske inte är till salu den dagen jag har pengar, därför gör jag såhär. Har jobb och kan betala det.

Mantarobin nej, men man får alltid extra utgifter med så.. Jag vet att det ska bli 36000 kr/ett helt år, men läste en fotograf utbildning med och då var man tvungen lägga ca 1500-2000 kr/månaden på fotosaker som papper/film/råkade ta sönder min och en annans kamera.. så där kom massa icke så roliga utgifter med ^^
Men ville bara visa att man kan spara oavsett om man jobbar eller inte wink

Senast redigerat av JDMCRAZE (6 augusti 2010)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Alecci
6 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

evilaudio skrev:
lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Det är inte vidare svårt. Jag hade många fler än så.

Jag är en sådan person som har svårt att minnas grejer som jag finner "ointressanta". Detta fick till resultat att mitt betyg från gymnasiet består nästan helt av MVG/VG/IG, knappast ett enda G. Dock var antalet IG så många att jag inte fick något slutbetyg (saknade 160 gymnasiepoäng) och fick bara ett "godkänt betygsdokument" eller vad det heter.

En persons betyg anser jag säga väldigt lite om både personens karaktär och hans/hennes kapacitet, men desto mer om minnet.

Efter gymnasiet läste jag först IT-ekonomi där jag fick VG eller MVG på alla kurser.

Lite senare (ganska nyligen) läste jag till CNC-operatör och samma sak där, VG eller MVG på alla kurser.

Trots bägge dessa utbildningar är matematik mitt absolut svagaste ämne. Inte vare sig ekonomi eller CNC kräver någon form av avancerad matematik, men matematik kräver det i alla fall. Och jag pluggar ändå aldrig. Jag har nog inte läst på till ett prov under hela mitt liv, än mindre "läxförhör". Vissa av oss är helt enkelt lagda som så att det som inte är av intresse inte heller stannar i minnet mer än fem minuter. Förutom talanger i form av "naturligt fallenhet", hur får du annars ihop en sådan kombination?

Senast redigerat av Alecci (6 augusti 2010)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
bas315
6 augusti 2010 · 101 Inlägg

Jag är 19 år, Äger bilen själv, betalar alla avgifter själv, köper allt trim/styling själv. Sågott som allt jag tjänar går till bilen. Köper inga dyrakläder, reser etc etc för att ha råd pilla med bilen då det är viktigare för mig att ha ett intresse/hobby. som många nämnt så handlar det om att prioritera bilarna högt.

(Timanställd på dhl)

dcay Licenssvetsare
6 augusti 2010 · 927 Inlägg

Som alla säger så är det prioriteringar, snäll föräldrar möjligtvis och helgjobb.
Jag själv betalar mestadels allt till min bil, har sån tur att min pappa och farfar hjälper mig också. En kompis till mig började spara till sin bil i årskurs 6, idag kör han en BMW 325i -08, kontant köpt hos Auto 7H i Uddevalla 2008. Innan den hade han en 320d Touring -06, då var han 17 år, sålde den innan han va 18 och köpte den nuvarande. Dock har han jobbat helger sen 6an också, inte mycket till liv han har haft tills nu när han är 19 år.

Tänk bara logiskt så kan du spara mycket, skaffa ett jobb på helger/kvällar, det hjälper alltid nått!

TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Sam1r skrev:

rickylicious skrev:

Sam1r skrev:

hahah tongue blir lite rädd här med . tagit studenten för någon månad sen och idag var det sista dagen på sommarjobbet . har inte en aning vad jag ska göra  hmm  arbetsförmedlingen ? jovisst, dom hjälper mycket ......

DU och bara DU kan hjälpa DIG som mest.

Sug på den meningen.

Banken kan ge DIG råd om hur DU ska spara DINA pengar som DU tjänar. Arbetsförmedlingen kan ge DIG råd om hur DU ska söka jobben som DU vill ha.

Ser du en röd tråd? Just det - DU/DIG

Du kommer INTE att få ett jobb om du sitter hemma och väntar på att någon ska ge det till dig.

det vet jag faktist . och när det gäller spara så är det inte så svårt, inte för mig iaf då jag bor hemma och kommer göra det många år till ! räkna ut typ ? tjäna 15000 efter skatt . 3000 till föräldrarna , 2000 att göra av med och 10 000 till bil . visst har ju sommarjobbat ihop lite pengar samt sålt 3 bilar som jag haft i knappt 1 år . men finns så ont om jobb nuförtiden och man vill helst ha jobb så nära som möjligt .vill inte flytta någonstans heller. bor ju inte i storstan direkt !


OBS: det med lönen ca 15000 var bara ett exempel, vissa tjänar mer och vissa mindre . men som sagt , gäller att spara . jag är själv en person som inte gillar att låna av andra och ha skulder smile

Då är du precis som mig, hatar att ha skulder när man lånat av nån, även om man inte behöver betala tillbaka direkt, så hatar jag det tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Alecci skrev:

evilaudio skrev:
lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Det är inte vidare svårt. Jag hade många fler än så.

Jag är en sådan person som har svårt att minnas grejer som jag finner "ointressanta". Detta fick till resultat att mitt betyg från gymnasiet består nästan helt av MVG/VG/IG, knappast ett enda G. Dock var antalet IG så många att jag inte fick något slutbetyg (saknade 160 gymnasiepoäng) och fick bara ett "godkänt betygsdokument" eller vad det heter.

En persons betyg anser jag säga väldigt lite om både personens karaktär och hans/hennes kapacitet, men desto mer om minnet.

Efter gymnasiet läste jag först IT-ekonomi där jag fick VG eller MVG på alla kurser.

Lite senare (ganska nyligen) läste jag till CNC-operatör och samma sak där, VG eller MVG på alla kurser.

Trots bägge dessa utbildningar är matematik mitt absolut svagaste ämne. Inte vare sig ekonomi eller CNC kräver någon form av avancerad matematik, men matematik kräver det i alla fall. Och jag pluggar ändå aldrig. Jag har nog inte läst på till ett prov under hela mitt liv, än mindre "läxförhör". Vissa av oss är helt enkelt lagda som så att det som inte är av intresse inte heller stannar i minnet mer än fem minuter. Förutom talanger i form av "naturligt fallenhet", hur får du annars ihop en sådan kombination?

Sant, det som är intressant är man oftast bättre på, det som är mindre intressant, är man oftast sämre på. Dock från person till person, men som du sa, så är fungerar nog dom flestas hjärna så! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

dcay skrev:
Som alla säger så är det prioriteringar, snäll föräldrar möjligtvis och helgjobb.
Jag själv betalar mestadels allt till min bil, har sån tur att min pappa och farfar hjälper mig också. En kompis till mig började spara till sin bil i årskurs 6, idag kör han en BMW 325i -08, kontant köpt hos Auto 7H i Uddevalla 2008. Innan den hade han en 320d Touring -06, då var han 17 år, sålde den innan han va 18 och köpte den nuvarande. Dock har han jobbat helger sen 6an också, inte mycket till liv han har haft tills nu när han är 19 år.

Tänk bara logiskt så kan du spara mycket, skaffa ett jobb på helger/kvällar, det hjälper alltid nått!

Man vill ju ha ett liv också, inte BARA tjäna pengar ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang