Hur har alla råd?!

Tega Yrkesförare
6 augusti 2010 · 1 073 Inlägg

dcay skrev:
En kompis till mig började spara till sin bil i årskurs 6, idag kör han en BMW 325i -08, kontant köpt hos Auto 7H i Uddevalla 2008. Innan den hade han en 320d Touring -06, då var han 17 år, sålde den innan han va 18 och köpte den nuvarande. Dock har han jobbat helger sen 6an också, inte mycket till liv han har haft tills nu när han är 19 år.

Det där lät ju bara sorgligt. Jag kör hellre omkring i en gammal Skoda och faktiskt lever livet oxå innan man dör. Och varför köpa en såpass ny och dyr bil när man är 17 och sälja den innan man får köra den och samtidigt förlora pengar?

Aja, alla är vi olika, och tur är väl det.

Powe_R
6 augusti 2010 · 414 Inlägg

Tega skrev:

dcay skrev:
En kompis till mig började spara till sin bil i årskurs 6, idag kör han en BMW 325i -08, kontant köpt hos Auto 7H i Uddevalla 2008. Innan den hade han en 320d Touring -06, då var han 17 år, sålde den innan han va 18 och köpte den nuvarande. Dock har han jobbat helger sen 6an också, inte mycket till liv han har haft tills nu när han är 19 år.

Och varför köpa en såpass ny och dyr bil när man är 17 och sälja den innan man får köra den och samtidigt förlora pengar?

Kanske för att övningsköra me den? Han kanske var jävligt bilkåt och ville ha en bil att pilla me?

Jag själv köpte min Mercedes E500/500E w124 för nästan ett år sedan, Då var jag 16år och 4 månader. En av anledningarna varför jag köpte bilen var ju just att jag ville ha något att pilla på!

Senast redigerat av Powe_R (6 augusti 2010)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
TooS Hjultomte
6 augusti 2010 · 1 500 Inlägg

Alecci skrev:

evilaudio skrev:
lite OT.. man hur f-n lyckas man få 4 IG??

Det är inte vidare svårt. Jag hade många fler än så.

Jag är en sådan person som har svårt att minnas grejer som jag finner "ointressanta". Detta fick till resultat att mitt betyg från gymnasiet består nästan helt av MVG/VG/IG, knappast ett enda G. Dock var antalet IG så många att jag inte fick något slutbetyg (saknade 160 gymnasiepoäng) och fick bara ett "godkänt betygsdokument" eller vad det heter.

En persons betyg anser jag säga väldigt lite om både personens karaktär och hans/hennes kapacitet, men desto mer om minnet.

Efter gymnasiet läste jag först IT-ekonomi där jag fick VG eller MVG på alla kurser.

Lite senare (ganska nyligen) läste jag till CNC-operatör och samma sak där, VG eller MVG på alla kurser.

Trots bägge dessa utbildningar är matematik mitt absolut svagaste ämne. Inte vare sig ekonomi eller CNC kräver någon form av avancerad matematik, men matematik kräver det i alla fall. Och jag pluggar ändå aldrig. Jag har nog inte läst på till ett prov under hela mitt liv, än mindre "läxförhör". Vissa av oss är helt enkelt lagda som så att det som inte är av intresse inte heller stannar i minnet mer än fem minuter. Förutom talanger i form av "naturligt fallenhet", hur får du annars ihop en sådan kombination?

"Samlat betygsdokument" smile sorry OT där tongue

Jag har inget lån eller något sånt på någon av mina bilar. Men sen å andra sidan e jag nästan längst ner på näringskedjan när de gäller just de smile Jag kommer alltid vägra ta ett lån på bil. Jag ska spara ihop o se till så att det inte körar sig någonstans tongue Dock e jag ett big fan av makaroner så där har ja tur men ketchup e dyrt sad

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Tega Yrkesförare
6 augusti 2010 · 1 073 Inlägg

Powe_R skrev:
Jag själv köpte min Mercedes E500/500E w124 för nästan ett år sedan, Då var jag 16år och 4 månader. En av anledningarna varför jag köpte bilen var ju just att jag ville ha något att pilla på!

Nu var det ju inte det som var poängen. Om du hade haft pengarna, hade du då köpt en nästan splitter ny Merca att pilla med istället, för att sen sälja den med brakförlust innan du e 18?

Eller hade du sparat pengarna och köpt den sen när du har körkort istället och under tiden pilla och leka av dig med en äldre bil som inte är värd så mycket och sluppit förlora en massa pengar?

Alecci
6 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

TooS skrev:
"Samlat betygsdokument" smile sorry OT där tongue

Helt rätt, så heter det. Jag var lika OfT jag så...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Turbomatte Lackerare/Rekondare
6 augusti 2010 · 834 Inlägg

rickylicious skrev:

Sam1r skrev:

Danne_gg skrev:
Trådar som denna gör mig mörkrädd....

hahah tongue blir lite rädd här med . tagit studenten för någon månad sen och idag var det sista dagen på sommarjobbet . har inte en aning vad jag ska göra  hmm  arbetsförmedlingen ? jovisst, dom hjälper mycket ......

DU och bara DU kan hjälpa DIG som mest.

Sug på den meningen.

Banken kan ge DIG råd om hur DU ska spara DINA pengar som DU tjänar. Arbetsförmedlingen kan ge DIG råd om hur DU ska söka jobben som DU vill ha.

Ser du en röd tråd? Just det - DU/DIG

Du kommer INTE att få ett jobb om du sitter hemma och väntar på att någon ska ge det till dig.

Det var tammefan det bästa jag någonsin läst på detta forumet, NÅGONSIN!!!!!

Synd bara att typ 2 promille här inne kommer läsa det du skrev och sedan förstå det dom nyss läste.

n_andersson
6 augusti 2010 · 689 Inlägg

A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

OphanWitehall
6 augusti 2010 · 1 335 Inlägg

evilaudio skrev:

OphanWitehall skrev:
Sponsorer! big_smile

fast de kostar fortfarande väldig mycke pengar..

Ja visst är det så, men man slipper nudlar dag ut och dag in big_smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

Det finns många som studerar eller har jobb och lyckas finansiera egen bil och det tycker jag är beundransvärt. smile
Sen finns det såna som är "födda med guldsked" och har råd med det mesta, lite mindre beundransvärt.

Sen finns det tyvärr såna som "pappa betalar"... Inte alls beundransvärt.

Sen att en del försäkrar bilen på nån förälder tycker jag bara är otroligt falskt.
Kör det ni har råd med tills ni bli äldre, det har iaf jag fått göra.

Själv skaffar jag bara sånt jag själv har råd med...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
7 augusti 2010 · 391 Inlägg

MantaRobin skrev:

JDMCRAZE skrev:
Jag har inget jobb eller bil men jobbar på det, jag lyckades till exempel spara 17.000 kr helår medans jag pluggade.. la undan 3000 kr/varje månad då smile

Planera en budget, jag väntar besked på jobb nu men har redan satt en budget baserat på lönen och då räknar jag lågt..

Så planera och se över alla dina utgifter hade jag gjort, planera långsiktigt wink
Mina råd, ska bara ha ett jobb sen blir det spara igen som jag gjorde medans jag pluggade.. det går bara man vill!

Pluggade du matte då? smile

Topic, jag har själv tagit ett mindre lån nu för att få råd med en bil. Bilen i fråga kanske inte är till salu den dagen jag har pengar, därför gör jag såhär. Har jobb och kan betala det.

Du behöver inte pröjsa 2 miljoner för en halvtaskig 2a hlr;)

Nej finns egentligen bara ett sätt. Plugga vidare till något bra eller starta eget och jobba röven av sig, själv valde jag att plugga vidare till ingenjör på KTH:) Det är ett val jag rekommenderar alla, ljusare framtid är svår o hitta:)

Four rings to rule them all!
rickylicious Webbutvecklare
7 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Erick
7 augusti 2010 · 4 767 Inlägg

rickylicious skrev:

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Så otroligt sant.

Allt handlar om att ha kontroll på sina utgifter, och aldrig betala mer än man måste, men ändå inte vara rädd för att betala för kvalitet. För det lönar sej i längden.

Många har en ekonomi som blöder, dom har ingen koll vart pengarna tar vägen, och dom har 10.000 kr ut varje månad utan att veta vart pengarna tar vägen..

Det handlar om alla dom små sakerna, att se till att man har ett bra mobilabbonemang, har du räkning på 700 kr i månaden, kan du troligen sänka dej till 300 kr i månaden genom att lägga 10 minuter på att se över vad det finns för alternativ tex.. Det samma med försäkringar, elavtal och allt sånt.

Köp kläder i rätt affärer, jeansen som kostar 1200 i butiken mitt i stan kostar 600 i butiken 1 mil utanför.

Köp inte saker på avbetalning, eller ta lån, på något annat än köp av bostad eller DEL av köp av bil. Man ska ALDRIG ha mer lån på bilen än vad man garanterat får tillbaka om man säljer den.

Köp din bostad!!!! är det bästa tipset jag kan ge på att öka sitt privata kapital. Man byter upp sig hela tiden till större och finare bostad, och kan ibland till och med få ut en slant emellan.

Kan fortsätta i all evighet, men kortfattat så är det så många som inte har någon koll på vad som kostar, vad det borde kosta, vart pengarna tar vägen osv...

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Hamilton
7 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

rickylicious skrev:

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Håller med dig i dina inlägg i den här tråden, men visst är det en tankevurpa här?
Ska nog vara stora utgifter

Låga utgifter är A och O för att kunna leva som man vill även med små inkomster

Fotograf på tierpidag.se
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Opelmadness skrev:
Det finns många som studerar eller har jobb och lyckas finansiera egen bil och det tycker jag är beundransvärt. smile
Sen finns det såna som är "födda med guldsked" och har råd med det mesta, lite mindre beundransvärt.

Sen finns det tyvärr såna som "pappa betalar"... Inte alls beundransvärt.

Sen att en del försäkrar bilen på nån förälder tycker jag bara är otroligt falskt.
Kör det ni har råd med tills ni bli äldre, det har iaf jag fått göra.

Själv skaffar jag bara sånt jag själv har råd med...

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Holiace
7 augusti 2010 · 1 754 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Men så är det med nästan alla jag känner som bor hemma/inte har ett fast jobb. Grymt mycket billigare, utan det skulle många inte ha råd. haha.

Senast redigerat av Holiace (7 augusti 2010)

Jag kan inget om allt.
Sarge
7 augusti 2010 · 2 337 Inlägg

Hamilton skrev:

rickylicious skrev:

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Håller med dig i dina inlägg i den här tråden, men visst är det en tankevurpa här?
Ska nog vara stora utgifter

Låga utgifter är A och O för att kunna leva som man vill även med små inkomster

Nä, tror han menar små utgifter. Alla små skitutgifter man har/drar på sig som gör att pengarna rinner iväg utan att man tänker på det.

Hamilton
7 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

Sarge skrev:

Hamilton skrev:

rickylicious skrev:

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Håller med dig i dina inlägg i den här tråden, men visst är det en tankevurpa här?
Ska nog vara stora utgifter

Låga utgifter är A och O för att kunna leva som man vill även med små inkomster

Nä, tror han menar små utgifter. Alla små skitutgifter man har/drar på sig som gör att pengarna rinner iväg utan att man tänker på det.

Ja så kan det vara när man tänker efter...
Jag var mera inne på dom fasta utgifterna

Fotograf på tierpidag.se
FoXoN
7 augusti 2010 · 502 Inlägg

Nudlar ! smile

MrMiyagi
7 augusti 2010 · 183 Inlägg

FoXoN skrev:
Nudlar ! smile

då e det nog mer värt att käka en brustablett istället

FoXoN
7 augusti 2010 · 502 Inlägg

MrMiyagi skrev:

FoXoN skrev:
Nudlar ! smile

då e det nog mer värt att käka en brustablett istället

Beror på om man vill bli mätt eller ej.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang