Hur har alla råd?!

MrMiyagi
7 augusti 2010 · 183 Inlägg

FoXoN skrev:

MrMiyagi skrev:

FoXoN skrev:
Nudlar ! smile

då e det nog mer värt att käka en brustablett istället

Beror på om man vill bli mätt eller ej.

sant

ett tips är att baka egna negerbollar. billigt, mättande och en jävla energikick big_smile

FoXoN
7 augusti 2010 · 502 Inlägg

MrMiyagi skrev:

FoXoN skrev:

MrMiyagi skrev:

då e det nog mer värt att käka en brustablett istället

Beror på om man vill bli mätt eller ej.

sant

ett tips är att baka egna negerbollar. billigt, mättande och en jävla energikick big_smile

precis, oftast sånt man har kvar i kylen/skafferiet när allt annat är slut. smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Opelmadness skrev:
Det finns många som studerar eller har jobb och lyckas finansiera egen bil och det tycker jag är beundransvärt. smile
Sen finns det såna som är "födda med guldsked" och har råd med det mesta, lite mindre beundransvärt.

Sen finns det tyvärr såna som "pappa betalar"... Inte alls beundransvärt.

Sen att en del försäkrar bilen på nån förälder tycker jag bara är otroligt falskt.
Kör det ni har råd med tills ni bli äldre, det har iaf jag fått göra.

Själv skaffar jag bara sånt jag själv har råd med...

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
FoXoN
7 augusti 2010 · 502 Inlägg

Opelmadness skrev:

TouchOfRed skrev:

Opelmadness skrev:
Det finns många som studerar eller har jobb och lyckas finansiera egen bil och det tycker jag är beundransvärt. smile
Sen finns det såna som är "födda med guldsked" och har råd med det mesta, lite mindre beundransvärt.

Sen finns det tyvärr såna som "pappa betalar"... Inte alls beundransvärt.

Sen att en del försäkrar bilen på nån förälder tycker jag bara är otroligt falskt.
Kör det ni har råd med tills ni bli äldre, det har iaf jag fått göra.

Själv skaffar jag bara sånt jag själv har råd med...

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

slowSwede
7 augusti 2010 · 223 Inlägg

rickylicious skrev:

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Precis, aktar man sig för utgifter när inkomsten ökar så blir det pengar över.

BMW 335 (2007)
rickylicious Webbutvecklare
7 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

Hamilton skrev:

rickylicious skrev:

n_andersson skrev:
A. Skaffa sig ett välbetalt jobb. B. Priotetera bilen/Bilarna högst.

Fel, ett välbetalt jobb säger egentligen ingenting.

Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna som gör dig fattig.

Tjänar du 100 000 i månaden och lägger 95 000 på saker du inte behöver, så har du fortfarande lika mycket kvar som en person som tjänar 20 000 och bränner 15 000. Det gäller att planera och prioritera. Lägga upp sitt liv och lägga om sina vanor så att man inte har 5000 kvar av dom där 100 000, annars är ett välbetalt jobb ingenting.

Håller med dig i dina inlägg i den här tråden, men visst är det en tankevurpa här?
Ska nog vara stora utgifter

Låga utgifter är A och O för att kunna leva som man vill även med små inkomster

Nja. Mina stora utgifter (hyra, försäkringar, osv) är inte mitt problem. Mitt problem har varit (och är fortfarande egentligen) all småskit man köper. Röker du och dricker läsk och då köper en cola och ett paket cigg per dag för 60 kr så är det 20 000 per år ungefär. Går du till krogen och bränner 250 kr (billigt) per helg så är det 1000 kr i månaden och 12 000 per år.

Tar vi mig som exempel, jag tjänar 17 000 per månad och får ut 13 000. Efter fasta stora utgifter så har jag runt 5000 kr att spara, supa upp, äta upp, eller vad jag nu väljer att göra. Äter jag billigt för några hundra så har jag 4500 kvar att spara till en bil eller vad jag nu vill ha. Men super jag upp 1000 kr per månad samtidigt så har jag 3500 kr. Röker jag så försvinner 1000 till per månad och då har jag helt plötsligt 2500 över.

Är du med på hur jag tänker? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
n_andersson
7 augusti 2010 · 689 Inlägg

å fan jag skiter i dom små utgifterna och snålar ingenstans, är det nått jag vill ha så köper jag det då. kvittar om det e prylar eller kläder eller dyr mat konstigt att det går ihop då när jag har så fel?

octavia Power of changes
7 augusti 2010 · 270 Inlägg

n_andersson skrev:
å fan jag skiter i dom små utgifterna och snålar ingenstans, är det nått jag vill ha så köper jag det då. kvittar om det e prylar eller kläder eller dyr mat konstigt att det går ihop då när jag har så fel?

Haha jag är som dig, vill ja ha något så köper ja dig. Men nu så har tjejen lärt
mig att det är bra att spara lite pengar till framtiden. Det är ganska skönt att spara pengar.
Man vet att man har att hämta om det skiter sig. Jag har ett spar konto på nordea. Dom drar 4000kr varje månad som sparas på ett annat konto. Man kanske inte behöver spara 4000kr som ja utan kanske 100 kr, 500 kr ??

Power 0f You
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

FoXoN skrev:

Opelmadness skrev:

TouchOfRed skrev:

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Holiace skrev:

TouchOfRed skrev:
Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Men så är det med nästan alla jag känner som bor hemma/inte har ett fast jobb. Grymt mycket billigare, utan det skulle många inte ha råd. haha.

Det är ett smidigt sätt helt enkelt ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

FoXoN skrev:

Opelmadness skrev:

TouchOfRed skrev:

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Eeexakt wink

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

n_andersson skrev:
å fan jag skiter i dom små utgifterna och snålar ingenstans, är det nått jag vill ha så köper jag det då. kvittar om det e prylar eller kläder eller dyr mat konstigt att det går ihop då när jag har så fel?

Visst kan man göra så, men har man ett mål att nå, som i mitt fall en Audi S3, så går det inte att göra så tyvärr. Eftersom det är då kostnaderna drar iväg som sagt. Du kanske inte har ett mål att nå? Du kanske redan har allt du vill ha osv osv. Du har inte fel, för så var jag förut oxå, men det ska jag ändra på hehehe tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Opelmadness skrev:

FoXoN skrev:

Opelmadness skrev:

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

Att man kvaddar bilen?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
7 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Just det ! Kom på en sak, då jag inte har så mycket cash och ändå har bil, ska jag snålåka som fan då eller hur ska jag göra då bensinen är så DYYR ? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
mulleri
7 augusti 2010 · 508 Inlägg

Jag drar in på annat, som jag ej värdesätter lika mycket som att köpa bildelar, en krog runda tex, 1500 och det gånger 4 minst är 6000kr, det kan man få endel delar av. sen snåla in på annat, samt jobba en massa. men sen kanske livet mitt inte är så värst roligt enligt andra, men tur är att dem slipper leva mitt liv.

twin_cam Smålänning
7 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Begagnat är bra smile
Har man turen att få tag på begagnade bra grejer för inga pengar.

Gäller som sagt att ha koll på dom små utgifterna, godis och sånt t.ex.
Att inte röka/snusa/supa är ett effektivt sätt att spara pengar.
Sen inte köpa det värsta.
Jag har en billigare mobil, en avdankad kontorsdator som va gratis.
stereoförstärkaren fick jag trasig, reparerade och nu funkar den perfekt.
högtalarna köpte jag på rea, förra årets modell.

Sen gäller regeln som far alltid sa, köper man billigt köper man dyrt.

Jag har ca 10k ut i månaden, och har boende, bil skriven och försäkrad på mig själv (tråkig, men har itne råd med annat) motorcykel, och håller på att ta körkort för den.

Det går att få ihop. Men man får avstå dyra kläder, se till att bli bjuden på supa när det är fest/krogen osv wink

FoXoN skrev:

Opelmadness skrev:

TouchOfRed skrev:

Det är ett sätt att få vad man vill ha, och spara pengar samtidigt? Att försäkra bilen på farsan eller morsan alltså.

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Man får köra det man har råd med... Har man inte råd med nått fräsigt får man köra en skoda pickup med 1,3-litare, billig i allt, skatt, försäkring och soppa, men tråkig som satan tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Opelmadness skrev:

FoXoN skrev:

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

Att man kvaddar bilen?

Ja eller kör ihjäl sig för att man hade inte råd att registrera den snabba bilen på sig själv, utan mor eller far fick stå som ägare.
Känner ett par stycken som gjort precis detta, och föräldrarna har blivit helt förstörda efter att ha låtit ungen ha en såpass stark bil. Vet även de som sitter i rullstol eller i koma efter ha tjatat hål på föräldrarna för att ha t.ex en supra.

Hoppas det kommer lagar mot detta snart. Hade t.o.m min moped skriven och fullförsäkrad på mig själv.
Skulle inte ens tänka tanken på att skriva över min egen bil på t.ex farsan för att spara nån krona. Hyckleri...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

twin_cam skrev:
Man får köra det man har råd med... Har man inte råd med nått fräsigt får man köra en skoda pickup med 1,3-litare, billig i allt, skatt, försäkring och soppa, men tråkig som satan tongue

Det var helt rätt! Om alla kunde tänka så. Visserligen behöver det inte bli såpass tråkigt som en gammal Skoda pickis.. wink
T.ex min bil, betalar inte ens 400 i månaden för den och den plockar både det ena och det andra.. T.ex En Golf GTi är nästan dubbelt så dyr att äga och mycket tråkigare att både se på och köra.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
mulleri
7 augusti 2010 · 508 Inlägg

Opelmadness skrev:

FoXoN skrev:

Opelmadness skrev:

Ett sätt, ja.. Men det är åt helvete enligt mig...

Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

Varje gång jag läser detta, var det så att dem som skriver just detta var dem som inte hade den chansen att ha sin bil mor/far eller var är det skon klämmer?  Vem vill inte hjälpa sitt barn med den ekonomiska delen med bilar, hojar osv. Den dag jag får barn, så kommer jag att stå på deras bilar, hojar utan problem. Det finns värre saker att ta hand om än detta gnället om skenförsäkringar...

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

mulleri skrev:

Opelmadness skrev:

FoXoN skrev:
Är nog många som försäkrar sin kärra på mor eller far. Billigare desto bättre.

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

Varje gång jag läser detta, var det så att dem som skriver just detta var dem som inte hade den chansen att ha sin bil mor/far eller var är det skon klämmer?  Vem vill inte hjälpa sitt barn med den ekonomiska delen med bilar, hojar osv. Den dag jag får barn, så kommer jag att stå på deras bilar, hojar utan problem. Det finns värre saker att ta hand om än detta gnället om skenförsäkringar...

Har både mor och far så det klämmer inte nånstans. Ingen av dom har nånsin betalat försäkringen för mina mopeder/A-traktorer eller bilar.
Tycker det är rent ut sagt idioti att skenfärsäkra bilar och diverse...

Senast redigerat av Opelmadness (7 augusti 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang