3895
Sök

Fabia 1,4 äter tändspolar

5 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Har en Skoda Fabia 1,4 som det verkar äter tändspolare. Först gick den enbart på tre cylindrar, byte då en tändspole och motorn gick nästan helt perfekt... så nu ett halvår senare så gick en tändspole till och två dagar senare en till, tror tändspolen sitter på samma plats... har även byt tändstift. Kan bli rätt dyrt att fixa nya tändspolar var och varannan dag så tänkte om någon här vet varför min bil äter tändspolar. Tändspolarna är av en typ som sitter direkt på tändstiftet, fyra separata sådana.

5 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Har även gått skumt på tomgången tidigare och kass respons vid gaspådrag

1 Inlägg
8 maj 2014
Sedan övergången till modernare tändspolar verkar flera bilmärken ha få problem med kvaliteten. Oftast är det överslag i tändspolen, som skapar problemet. Ju högre spänning, ju större risk för överslag. Den som hamnat i ett hopplöst läge kan göra endera av följande två "fuskåtgärder" för att sänka spänningen. Antingen lägger man ett litet motstånd i serie med lågspänningsmatningen, eller så minskar man tändstiftens elektrodavstånd med ett par tiondels millimeter.
Själv har jag en Chevrolet Matiz. Dess första tändspolemodul höll i 6 år, den andra i 1 år och den tredje I en månad. För att rädda den fjärde, så minskade jag stiftens elektrodavstånd till 0,65 mm. Det är ännu för tidigt att säkert utvärdera resultatet.

Sir
935 Inlägg
9 maj 2014
Enebybergsbo skrev:
Sedan övergången till modernare tändspolar verkar flera bilmärken ha få problem med kvaliteten. Oftast är det överslag i tändspolen, som skapar problemet. Ju högre spänning, ju större risk för överslag. Den som hamnat i ett hopplöst läge kan göra endera av följande två "fuskåtgärder" för att sänka spänningen. Antingen lägger man ett litet motstånd i serie med lågspänningsmatningen, eller så minskar man tändstiftens elektrodavstånd med ett par tiondels millimeter.
Själv har jag en Chevrolet Matiz. Dess första tändspolemodul höll i 6 år, den andra i 1 år och den tredje I en månad. För att rädda den fjärde, så minskade jag stiftens elektrodavstånd till 0,65 mm. Det är ännu för tidigt att säkert utvärdera resultatet.

För att säkerställa att spolen ska hålla så byter man tändstift samtidigt som man byter tändspole.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Fri fart för ett fritt folk!
15 034 Inlägg
9 maj 2014
vad kör du med för tändstift?  kör du beru eller något skitmärke är jag inte förvånad.

ska vara ngk eller minst orginal stift
och självklart med kontrollerad tändstiftgap

bästa sättet att spara spolarna på

fick byta spole och stift på en Golf R som gått under 2000mil.

rätt sjukt men ibland verkar dom bra dåliga
Senast redigerat av Growe (9 maj 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök