Står bilen långt borta eller....?
330 och 350 motorerna är utvändigt lika skiljer på detaljer bara.
Men i allafall för att klargöra lite:
64 330 Guildfärgad motor toppar nummer 1, 60cc förbränningsrum uppgiven kompression 9.0-1 för tvåportsversionerna, 230 och 245 hp, fyrports versionen 10,25-1 290hp (442 310hp).
65 330 guldfärgad motor toppar nummer 2, 60 cc fbrrum uppgiven kompression 9.0 2port,250hp 10,25 4port 315 hp
66 330 guldfärgad motor toppar nr 3 60cc , 2p 9,0, 250, 4p 9,0 310hp, 4p, 10,25 320 hp
67 330 guld, toppar nr4, 60cc (64cc?) 2p 9,0 250hp, 2p 10.25 260hp, 4p 9,0 310hp, 4p 10,25 320hp
68 350 guld, toppar nr5, 64 cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250hp, 4p 10,25 310hp
69 350 guld, toppar nr5, 64 cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250 hp, 4p 10,25 310 hp (fanns även ramrod/w31 på uppgivna 325hp 68-70)
70 350 guld, toppar nr6, 64cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250 hp, 4p 10,25 310 hp
71 350 guld, toppar nr7, 64 cc, 2p 8,5 240hp 4p 8,5 260hp (285hp med dubbelt avgassystem)
72 350 guld, toppar nr7a, 64 cc, 2p 160hp NET 4p 180 hp NET ( 72:s motor innhåller exact samma delar som 71 bortsett från att den fick hårdare ventisäten för blyfri soppa, men iomed övergången till att mäta hp i NET så blir siffrorna lägre, väldigt ofta missförstått)
71 och 72 sänkte man kompressionen genom att man gjorde en stor fördjupning i kolven.
73-77 gick man till baka till en kolv med mindre fördjupning och topparna fick et större förbrännings rum
73-76 toppar nr 8 80 cc förbränningsrum
77-80 toppar 3A 80cc förbränningsrum.
ca 75-80 gick man över till ett lättare (svagare block?), men skall man inte trimma till 500hp så spelar blocket ingen större roll.
Så beroende på vilken motor du har så finns det olika vägar att få ut 300 hästar..
Det behövs sällan varken headers eller något speciellt insug, du kanske redan har en 300 hästars motor och det handlar om att väcka dom döda hästarna!
Varför jag skrev 9.0-9.5 på motorer 68-70 i mitt tidigare inlägg är att det är skillnad på uppgiven och uppmätt/uträknad kompression!
Senast redigerat av red442 (18 augusti 2010)