Hur får man lättast ut ca 300hk ur en 350 sb.

M-jonsson
13 augusti 2010 · 63 Inlägg

Tjenare jag har en oldsmobile cutlass med en 350sb i.
motorn är av fabrikat oldsmobile.
frågan är hur jag lättast, biligast och enklast jag får ut typ 300hk ur motorn.

tackar i förhand

Brän däck inte vänner.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 augusti 2010 · 14 060 Inlägg

M-jonsson skrev:
Tjenare jag har en oldsmobile cutlass med en 350sb i.
motorn är av fabrikat oldsmobile.
frågan är hur jag lättast, biligast och enklast jag får ut typ 300hk ur motorn.

tackar i förhand

Du kanske bör skriva hur många hästar du har nu samt om den är i originalskick samt årsmodell.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mr_Muscle
15 augusti 2010 · 81 Inlägg

Det vanliga. Headers, riktigt avgassystem, förgasare t,ex edelbrock ,  bättre luftfilter, annan kam, och så en "mappning" på det så är du nog inte långt borta:)

Senast redigerat av Mr_Muscle (15 augusti 2010)

red442
15 augusti 2010 · 63 Inlägg

Vad har du för årsmodell och utrustning på nuvarande motor?
Såg att du har en 66:a olds,  originalmotorn var en 330 och om det var med fyrport så gav de 320 hp.
Som ex: en 70:a 350 med fyrport utvecklar 310 hästar..
350 motorerna finns med lite olika typer av kolvar och det är avgörande för effekten
Även topparna är betydlsefulla.
En motor som är 70 och ner har 9.0 eller 9.5 i komp och bra toppar
motorerna 71-72 har ca 8.5 i komp (dishade kolvar) men bra toppar
73 till 80 ca har 9.5 komp kolvar men stora förbränningsrum i topparna = lätt att byta till tidigare toppar..
Kolla efter vad du har för nummer på vänster topp sitter längst fram vi ettans stift brukar ge en indikation vad det är för årsmodell...

Senast redigerat av red442 (15 augusti 2010)

M-jonsson
15 augusti 2010 · 63 Inlägg

ok ska ta reda på de tackar en så länge då

Brän däck inte vänner.
red442
18 augusti 2010 · 63 Inlägg

Står bilen långt borta eller....?
330 och 350 motorerna är utvändigt lika skiljer på detaljer bara.
Men i allafall för att klargöra lite:
64 330 Guildfärgad motor  toppar nummer 1,  60cc förbränningsrum uppgiven kompression 9.0-1 för tvåportsversionerna, 230 och 245 hp, fyrports versionen 10,25-1 290hp (442 310hp).

65 330 guldfärgad motor toppar nummer 2, 60 cc fbrrum uppgiven kompression 9.0 2port,250hp 10,25 4port  315 hp

66 330 guldfärgad motor toppar nr 3 60cc , 2p 9,0, 250,  4p 9,0 310hp, 4p, 10,25 320 hp

67 330 guld, toppar nr4, 60cc (64cc?) 2p 9,0 250hp, 2p 10.25 260hp, 4p 9,0 310hp, 4p 10,25 320hp

68 350 guld, toppar nr5,  64 cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250hp, 4p 10,25 310hp

69 350 guld, toppar nr5, 64 cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250 hp, 4p 10,25 310 hp (fanns även ramrod/w31 på uppgivna 325hp 68-70)

70 350 guld, toppar nr6, 64cc (verklig ca67-70), 2p 9,0 250 hp, 4p 10,25 310 hp

71 350 guld, toppar nr7, 64 cc, 2p 8,5 240hp 4p 8,5 260hp (285hp med dubbelt avgassystem)

72 350 guld, toppar nr7a, 64 cc, 2p 160hp NET 4p 180 hp NET ( 72:s motor innhåller exact samma delar som 71 bortsett från att den fick hårdare ventisäten för blyfri soppa, men iomed övergången till att mäta hp i NET så blir siffrorna lägre, väldigt ofta missförstått)

71 och 72 sänkte man kompressionen genom att man gjorde en stor fördjupning i kolven.
73-77 gick man till baka till en kolv med mindre fördjupning och topparna fick et större förbrännings rum
73-76 toppar nr 8 80 cc förbränningsrum
77-80 toppar 3A 80cc förbränningsrum.
ca 75-80 gick man över till ett lättare (svagare block?), men skall man inte trimma till 500hp så spelar blocket ingen större roll.
Så beroende på vilken motor du har så finns det olika vägar att få ut 300 hästar..
Det behövs sällan varken headers eller något speciellt insug, du kanske redan har en 300 hästars motor och det handlar om att väcka dom döda hästarna!
Varför jag skrev 9.0-9.5 på motorer 68-70 i mitt tidigare inlägg är att det är skillnad på uppgiven och uppmätt/uträknad kompression!

Senast redigerat av red442 (18 augusti 2010)

M-jonsson
22 augusti 2010 · 63 Inlägg

tackar för mycket info.
har tagit reda på lite om motorn nu.
Motorn är från 76-77 o har motor nr 395558, Vinkel lyftare 39grader, Borrninglyftare 0,842, Borrning cylindrar 4,057
Topparna har nr 7 från 71-77.
Sen har jag en Holley 4portars förgasare. (blev tillsagd vid köpet av den att jag skulle blanda i blyersättning så tror ej den är konverterad till vanlig blyfri soppa)
Orginal utblås, dubbla 2"rör hela vägen.

Brän däck inte vänner.
red442
24 augusti 2010 · 63 Inlägg

Verkar vara ett bra utgångsläge! Hur kom du fram till att det var ett 76-77 block?
Det blocket 395558 är det genuina 68-76 blocket, om det är en 76:a med originalkolvar så är det de med 14cc fördjupning och med Nr7 (1971) toppar så ger det komp över 9:1 (71-72 hade 24cc och komp runt 8,0-8,5), frågan är om inte du är vid 300hp strecket och snubblar just nu. Går den som den ska?
Fördelen med lite komp är att det går att byta till lite vassare kam om man vill.
Insuget räcker en bit, vad är det för Holleyförgasare?
Grenrören som är istort sett samma år från år räcker till en bit över 300 hästar
Nr 7 toppar (1971)råder det delade meningar om ifall de är blyfria eller inte, mitt tips är att de inte är det.
Har själv kört med 76:a block och kolvar med 7a (1972, blyfria) toppar på min svarta cutlass cabbe och den gick väldigt bra, känslan var att det var minst 300hästar, däckskrik när tvåan gick in , byttes senare ut mot en 455a, men är kanske efter genomgång på väg tillbaka igen.
Tyvärr så står det lite fel om blocken på: http://442.com/oldsfaq/oldsfaq.htm
Skickar med en annan länk om 67:or mm.. http://www.oldsmobility.com/

Rinnegan Malleus Malificarum
24 augusti 2010 · 2 401 Inlägg

Om du är ute efter lätta hästar på V8'a så är det ju bränsle, andningsvägar, toppar som ger riktigt bra med effekt. Porta topparna, alu insug med ny förgasare och avgassystem. Med annan kam så kan du snubbla över till 400 sträcket utan något större problem.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
M-jonsson
25 augusti 2010 · 63 Inlägg

Det var en på barkarby i oldsklubben som hade en lista över allt som sa att blocket var från 76-77, och topparna från 71-72.
Förgasarn är en Holley 650 4p.
Det är 2 saker som inte funkar som det ska, det ena är att kickdown viern inte är ikopplad måste köpa ett feste till den.
sen är det att förgasaren öppnar för tidigt för luften så den får in luft först sedan kommer soppan. ( en på speedpro som berättade det för mig)

Brän däck inte vänner.
red442
1 september 2010 · 63 Inlägg

Har varit lite upptagen...
Varför jag låg på om vilken motor du har är kompressionsförhållandet, 395558 (68-76) blocket som du har, om det var det enda ni identifierade det på kan lika väl vara ett 71:a (nr7 toppar=71) block och då har du 8.0-8.5 i kompförhållande kan du se motornumret som ligger nedanför 7.an på sidan av blocket så talar den andra siffran om vilken årsmodell t.ex 36Mxxxxxx talar om att det är en 76:a
Fö block från ca 74 och framåt är blåmetallic, så hittar du blå färg på blocket så kan det vara nyare med kolvar med mindre dish (urgröpning) och ger då högre komp. Ett sätt att avgöra hur djup urgröpningen i kolvarna är att köra upp en kolv i topp och med en böjd t.ex tältpinne (huh!) genom tändstiftshålet försöka avgöra hur djup urgröpningen är ca 3mm är högkomp, mer så är det lågkomp.
Holley 650 förgasare finns i ett antal olika utföranden: spreadbore vaccum öppnade sekundärer , mekaniska sekundärer singel accpump och dubbel accpump, sqarebore (då behövs adapter för att montera på original insug) vaccum,  mekanisk, single och dubbelpumpare, om du tittar på chokehuset längst fram så finns en fyrsiffrig kod ev med tillägg  t.ex 6210-3  som talar om vilken typ av förgasare du har.
Du kan jämföra här: http://www.holley.com/data/TechService/ … isting.pdf
Så är det en Vaccumstyrd förgasare kan det vara att du får mixtra med fjädrarna i vaccumklockan, finns kit att köpa, på vissa holley förgasare så kan man även byta profil på kammen som styr axxpumpen finns kit till sånt oxå (finns ett holley trickkit som innehpåller en massa prylar), även trasig powervalve kan göra att den tjöver sig, felinställd tändning, brytaravstånd, slitna fjädrar till centrifugalregleringen kass vaccumklocka på fördelaren mm (vad har du för fördelare? Hei?)
Men det kan vara så att den förgasaren inte är den rätta för dig, är motorn standard (eller moderat trimmad) kanske du skall satsa på en originaltyp quadrajet..

Men skulle du ha en lågkompad variant så är trimningen begränsad dock är 300hp inget omöjligt (en 71:a 350 4port ger 285hp med dubbla blås), något som ger mer effekt är tex att man blockerar passagen mellan topparna i insuget, ett friare avgassystem 2 tum är rätt tunnt..
Originalinsuget är rätt bra om det är ett tidigt insug helst utan EGR uttaget men vet att nr16 insug räcker en bit
Visst ger ett performer insug säkert någon hästkraft och ett par Headers sägs bättra på vridet lite grann..
Annars är det kambyte som gäller och vad jag har hört så är det Rw kammen http://www.summitracing.com/parts/EDL-3712/ som gäller för de lågkommpade motorerna finns från flera olika tillverkare och priset kan variera  (har läst mig till detta rekomenderas på oldsfaq och forum)
Skulle jag lätttrimma en lågkompad motor så skulle jag Behålla original insug, grenrör så fritt avgassystem som möjligt, sätta i en RW kam och vaccumstyrd förgasare (bättre bottenvrid) då ligger man nog runt 300 hp plus
Allt förutsätter givetvis att du har friska bitar från början...

De högkompade med fyrportsinsug ger redan 300hp+
Sätter du nummer 7 toppar på en 73 och framåt motor och BRA insug ,så är du där..
Sen finns ju andra metoder för att effekten skall komma till sin rätt som tex byta bakaxelutväxling till en högre, en converter som stallar högre osv..
Blädra runt här http://442.com/oldsfaq/oldsfaq.htm och kanske här http://www.realoldspower.com/phpBB2/index.php (använd sökfunktionen , finns mängder med info)
Här är en binge motorkonfigurationer kanske lite vassare men funkar som idebank..
http://www.realoldspower.com/phpBB2/vie … d4bf90632b

M-jonsson
2 september 2010 · 63 Inlägg

Tackar för all info ska börja kolla runt lite mer i motorn.

Brän däck inte vänner.
Dennan900GL Finntrollet
26 januari 2011 · 640 Inlägg

oh. lite matnyttigt här. smile

Jo vars.
M-jonsson
4 januari 2013 · 63 Inlägg

Någon sov vet vilken motorvolym man får ut från en 350rocket som är borrad 0.30mm

Brän däck inte vänner.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang