Dåligt drag i s40 t4 autotech steg 3

misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

tjena!

köpte en s40 fas1 t4 för ett tag sen... enligt förra ägaren
är bilen trimmad med autotech steg 3 vilket ska ge ca 255 hk...
när jag var på plats och provkörde bilen märkte jag direkt att här
var det inga 255hk.. men bilen köpte jag ändå med tanke på priset och
allt som var gjort på bilen med bromsar, konidämpare m.m...

idag fick jag dock bekräftat att den går som en orginal t4 (körde mot en på streetrace)
Bilen laddar ca 1,4 dock så sjunker laddtrycket rätt kvickt efter nån enstaka gas på drag
till ca 1,1-1,2 som högst...
med tanke på att tempen ute på kvällen ligger runt ca 17grader så får man nästan utesluta
att laddet sjunker pga utetempen...

någon som har nått tips eller idé på vad problemet kan va för nått?
kan nämna att jag fick med kvitto från ägaren på att bilen är chippad
hos autotech...

Naucler Badass
15 augusti 2010 · 89 Inlägg

Låter den konstigt?
Min t4 med autotech steg 3 började kännas slö.... Då vart grenröret sprucket.. Men man hörde ju läckaget rätt tydligt dock

Signaturtext..
Janneutanb
15 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Ordentligt servad?
98 oktan?

misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

ordentligt servad och tankar 98 oktan....

misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

Ottosson skrev:
Låter den konstigt?
Min t4 med autotech steg 3 började kännas slö.... Då vart grenröret sprucket.. Men man hörde ju läckaget rätt tydligt dock

näää den låter inte konstigt... lyssnat efter oljud och konstigheter i motorn men
allt låter normalt...

Naucler Badass
15 augusti 2010 · 89 Inlägg

misterrs skrev:

Ottosson skrev:
Låter den konstigt?
Min t4 med autotech steg 3 började kännas slö.... Då vart grenröret sprucket.. Men man hörde ju läckaget rätt tydligt dock

näää den låter inte konstigt... lyssnat efter oljud och konstigheter i motorn men
allt låter normalt...

Okej... min hade ett väsande ljud eller inte väsande men väldigt svårt beskriva ljudet tyvärr...
den lät som om den ville blåsa ur allt ur motorn..Ler...

Signaturtext..
NIzmO Ollikkala Racing
15 augusti 2010 · 1 724 Inlägg

Kanske värt att slå en pling till autotech och fråga vad det kan vara för steg och vad den bör ladda, står det inte nått mer på kvittot än att det är för chippning?

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

står bara att det är chipad och en kostnad på 3990:- och en kostnad på tändstift som dom bytte samtidigt...
kan lägga till att bilen går mycket bättre innan bilen kommer upp i sin arbetstemp. först när motorn blir
varmkörd så går laddet ner och bilen blir markant slöare...

Crille88
15 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

nu ska du inte ta de för hårt me tanke på de som hände igår, ni hade olika förhållande eftersom att det var blött ute, du spinner och han får fäste, därav att han åker ifrån dig, som ja sa innan så sänker programmet laddet eftesom de blir varmt,
ut o testa på storavägen mot han, gasa från 100 på 3;an så kommer du lämna han bakom i röken smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

näää då... vi körde sen efter att dom flesta åkt från racet.... kom iväg rätt lika och både bilarna drog nästan identiskt lika hela sträckan ut....

Crille88
15 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

som sagt, ut på stora vägen o kör,
förresten så vet ja inte heller om du har några laddtrycksbegränsningar på 1;an 2;an men men..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

har för mig att det är spärr i ettan och tvåan tongue
vi får ses nån dag så får du köra den o testa tongue

Xuri One Man Clan
15 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

de var inte så att han hade en fas 2a också ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

inte vad jag vet..... hade bara denna s40.. hur så tongue ?

misterrs
15 augusti 2010 · 31 Inlägg

näää då... bilen jag körde mot va fas 1  fast orginal...
har även en octavia rs på ca 220 hk och jag märker
inte mkt skillnad i axxet mellan volvon och skodan..

orginal så laddar dom ca 0,8 bar men med autotech ska
dom ladda 1.35 eller nått sånt har jag för mig... vilket den
gör innan motorn blir riktigt varm...

ska ta ett snack med autotech imon och se om dom kan
vägleda mig lite med.... till vintern plockar jag nog ner
intercoolern och slangarna och kollar så det inte finns massa
olja där och ev byter jag intercoolern

Jonasarvidsson Maniac
15 augusti 2010 · 536 Inlägg

Sen kan du göra det ganska enkelt också. Om man tänker efter så 3990:- för steg 3 som normalt kostar runt 15000, då får man börja fundera om allt står rätt till.. smile

FLindgren
15 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Motorn kanske är sliten så den orkar inte längre?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Louksor
16 augusti 2010 · 1 915 Inlägg

Är säkert bara mjukvaran han betalat för. Kanske redan hade hårdvaran...


Jonasarvidsson skrev:
Sen kan du göra det ganska enkelt också. Om man tänker efter så 3990:- för steg 3 som normalt kostar runt 15000, då får man börja fundera om allt står rätt till.. smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
misterrs
16 augusti 2010 · 31 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Sen kan du göra det ganska enkelt också. Om man tänker efter så 3990:- för steg 3 som normalt kostar runt 15000, då får man börja fundera om allt står rätt till.. smile

avgassystemet monterades inte dit av autotech... men den har samma avgas som steg 3..
kan nämna också att alla service är gjorda som dom ska och att förra ägaren verkligen
tog hand om bilen på ett riktigt bra sätt... kvitton som hängde med bilen skvallrar en hel del
om att allt har skötts regelrätt om man säger så...

misterrs
16 augusti 2010 · 31 Inlägg

pratat precis med autotech.... dom tror det kan bero på hål i någon slang.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang