Dåligt drag i s40 t4 autotech steg 3

MutatedHero
16 augusti 2010 · 19 Inlägg

Kan det vara så att ditt filter suger varmluft från motorrummet då du kör med öppet filter? De där avskärmningsplåtarna är inte direkt kända för att vara bra på att skärma av.

misterrs
16 augusti 2010 · 31 Inlägg

ska inte pilla med bilen förens i vinter men dumpen kommer bytas ut mot orginal eller annan, trött på
pys ljudet som in åt helvete.. intercooler kommer jag förhoppningsvis byta i vinter med och då kommer vi
plocka ner alla rör om kring med, samt att jag också byter tändstiften och lite andra små grejor..

Senast redigerat av misterrs (16 augusti 2010)

Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

När ja chippa hos bsr så finns reg nr me på kvitto. Kolla om du oxå har det fr atech, har dom ens jobbat på en sådann bil tidigare? Atech e inte direkt kända för att bilar dom jobbar med börjar spöka och gå skit. Ring å kolla om dom ens jobbat på den, vad dom gjorde etc. Om en 10åring kan redigera en bild på photoshop så kan en vuxen göra ett riktigt grymt kvitto...

Till topic, får bilen tillräckligt me kall/frisk luft? Min s40 har fått sig ett litet rör från fronten som leder syre till luftfiltret. Det har jag märkt får bilen att gå bättre än att inte ha ett rör. Utan rör suger den varmluft från motorn, ju varmare luft desto mindre kraft.

Ör oljan svart, byt den på en gång. En oservad bil förlorar massor me hk, stora boven kanske ligger där?

Men under vintern så hittar du nog vad de e. (Jag hade gjort de på en gång för att slippa fundera 3 månader till) tongue

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Crille88
16 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

misterrs skrev:
ska inte pilla med bilen förens i vinter men dumpen kommer bytas ut mot orginal eller annan, trött på
pys ljudet som in åt helvete.. intercooler kommer jag förhoppningsvis byta i vinter med och då kommer vi
plocka ner alla rör om kring med, samt att jag också byter tändstiften och lite andra små grejor..

som jag sagt till dig innan, detta är ingen racing maskin, det är en vanlig volvo som är chippad, när den får värme så sänker den laddet punkt slut,
hämta en luftburk på skroten till den och sitt i ett sportfilter(insants) lovar dig att den kommer gå bättre, sen tar du även och skippar den äckliga dumpen och letar rätt på en org o monterar på turbon som de ska vara, återigen, lovar dig att den går bättre. och sist men inte minst, haka inte upp dig för mycket på det som hände i lördags, vi kan gasa mot varann i motorvägshastighet så kommer du bli övertygad om vad det är jag försöker säga smile

@Arenwik:
JA, hans bil är chippad eftersom att laddtrycket ställs med MV och inte med wg..
det sitter 3"från turbon, den laddar vad den ska så vad mer finns de att diskutera?

åter till dejan:
som ja sagt till dig tidigare så sjunker laddet juh mer du pressar på, släpper du av en stund o ger igen så laddar du som du ska, de garanterar jag dig.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
16 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

hehe ja de e juh lite så, får ordna så han kör mot slöare bilar så de känns som att den går bättre heheh wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Busgrabb Rejsa ?
16 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

För det första måste jag säga att det verkar vara väldigt smart att gasa på med fullt ladd när motorn inte nått arbetstemp på vatten och olja roll

Angående felet så har X40 ganska ofta sliten tryckklocka som gör att dom inte orkar hålla laddet så bra.
Kan även vara magentventilen som bråkar.

Som folk redan nämnt att om körde du mot en Fas 2 så går en sådan som en chippad Fas 1 så då blir det inte så stora marginaler att köra ifrån den på.
Dock borde din nog ladda något mer kanske...
Vid vilket varvtal tappar den laddtryck ?

Senast redigerat av Busgrabb (16 augusti 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
misterrs
16 augusti 2010 · 31 Inlägg

Busgrabb skrev:
För det första måste jag säga att det verkar vara väldigt smart att gasa på med fullt ladd när motorn inte nått arbetstemp på vatten och olja roll

Angående felet så har X40 ganska ofta sliten tryckklocka som gör att dom inte orkar hålla laddet så bra.
Kan även vara magentventilen som bråkar.

Som folk redan nämnt att om körde du mot en Fas 2 så går en sådan som en chippad Fas 1 så då blir det inte så stora marginaler att köra ifrån den på.
Dock borde din nog ladda något mer kanske...
Vid vilket varvtal tappar den laddtryck ?

när en bil inte går som den ska testar man sig fram... eller så kan man skita i det
och sitta hemma framför tvn... sen va det åter igen fas 1... efter starten låg vi jämsides
hellla vägen från start till mål  utan att jag hann ikapp han....

börjar med och byta intercoolern så får jag se om det ger resultat...  När magnetventilen
är kass så känner man väl av rätt duktigt när laddtrycket dalar ? tvivlar stark på magnetventilen
av olika anledningar...

bilen går sämst i stortsätt när den är i sin arbetstemp... sen om det är 10 grader ute eller 40 grader ute
så spelar det ingen roll...  om jag kört den i 30 km i timmen utan och gasat en ända gång och kört upp den till arbetstemeratur och kört så typ 10-20 min och gasar på så är den "slö" ...

får se vad min far säger om det hela (han e fd mekaniker) ... han får titta på bilen i veckan...

Senast redigerat av misterrs (16 augusti 2010)

misterrs
16 augusti 2010 · 31 Inlägg

kan dumpen va tjuven i dramat ? kan den påverka effekten? den är dubbelkonad... såg innan att det fanns som två olika pluggar till den... va händer om man pluggar igen en av hålen?

Crille88
16 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

nja den ska väl helst hålla tätt men men, som sagt, org grejor funkar utmärkt, alla trimsteg är utprovade med org och anpassade för det.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Busgrabb Rejsa ?
17 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

misterrs skrev:

Busgrabb skrev:
För det första måste jag säga att det verkar vara väldigt smart att gasa på med fullt ladd när motorn inte nått arbetstemp på vatten och olja roll

Angående felet så har X40 ganska ofta sliten tryckklocka som gör att dom inte orkar hålla laddet så bra.
Kan även vara magentventilen som bråkar.

Som folk redan nämnt att om körde du mot en Fas 2 så går en sådan som en chippad Fas 1 så då blir det inte så stora marginaler att köra ifrån den på.
Dock borde din nog ladda något mer kanske...
Vid vilket varvtal tappar den laddtryck ?

när en bil inte går som den ska testar man sig fram... eller så kan man skita i det
och sitta hemma framför tvn... sen va det åter igen fas 1... efter starten låg vi jämsides
hellla vägen från start till mål  utan att jag hann ikapp han....

börjar med och byta intercoolern så får jag se om det ger resultat...  När magnetventilen
är kass så känner man väl av rätt duktigt när laddtrycket dalar ? tvivlar stark på magnetventilen
av olika anledningar...

bilen går sämst i stortsätt när den är i sin arbetstemp... sen om det är 10 grader ute eller 40 grader ute
så spelar det ingen roll...  om jag kört den i 30 km i timmen utan och gasat en ända gång och kört upp den till arbetstemeratur och kört så typ 10-20 min och gasar på så är den "slö" ...

får se vad min far säger om det hela (han e fd mekaniker) ... han får titta på bilen i veckan...

Gasa kall är väl ändå rätt orelevant, det är väl när den är varm man vill att den ska gå bra ?
Men ok det är inte viktigt nu.

Okay...vilken årsmodell på Fas 1 ?
00:an har alla "nya" grejer och går mycket bättre den med.

Intercoolern är ju inte gratis, du kan testa och låna en magentventil från någon polare kanske.
Många Volvo har likadan modell.
Tryckklockan är som sagt vanligt, du kan testa och spänna armen ett varv och se om det gör någon skilland.

Körde du med öppet filter utan avskärmning eller likande ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Crille88
17 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

Busgrabb skrev:
Gasa kall är väl ändå rätt orelevant, det är väl när den är varm man vill att den ska gå bra ?
Men ok det är inte viktigt nu.

Okay...vilken årsmodell på Fas 1 ?
00:an har alla "nya" grejer och går mycket bättre den med.

Intercoolern är ju inte gratis, du kan testa och låna en magentventil från någon polare kanske.
Många Volvo har likadan modell.
Tryckklockan är som sagt vanligt, du kan testa och spänna armen ett varv och se om det gör någon skilland.

Körde du med öppet filter utan avskärmning eller likande ?

då ska ja svara lite åt dig wink
den andre t4;an, är en 98. nämligen denna http://www.garaget.org/?car=211859
klockan har jag redan spännt upp till han, eftserom den innan bara laddade 1,0-1,2. och han kör med bsr avskärmning. smile
gällande intercoolet och mv så får han testa o se.
jag står fortfarande fast vid det jag sagt innan..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Busgrabb Rejsa ?
17 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

Crille88 skrev:

Busgrabb skrev:
Gasa kall är väl ändå rätt orelevant, det är väl när den är varm man vill att den ska gå bra ?
Men ok det är inte viktigt nu.

Okay...vilken årsmodell på Fas 1 ?
00:an har alla "nya" grejer och går mycket bättre den med.

Intercoolern är ju inte gratis, du kan testa och låna en magentventil från någon polare kanske.
Många Volvo har likadan modell.
Tryckklockan är som sagt vanligt, du kan testa och spänna armen ett varv och se om det gör någon skilland.

Körde du med öppet filter utan avskärmning eller likande ?

då ska ja svara lite åt dig wink
den andre t4;an, är en 98. nämligen denna http://www.garaget.org/?car=211859
klockan har jag redan spännt upp till han, eftserom den innan bara laddade 1,0-1,2. och han kör med bsr avskärmning. smile
gällande intercoolet och mv så får han testa o se.
jag står fortfarande fast vid det jag sagt innan..

Ahaa ok men även om den är spänd kan den vara kass och inte ladda ordentligt...

Autotech
BMW 335D (2008)
misterrs
17 augusti 2010 · 31 Inlägg

kan va magnet ventilen... va och provkörde en del idag igen... den tappar ladd i 5ans växel vid ca 4300 varv... ibland börjar laddet skena upp och ner kraftigt... Vissa gånger när bilen börjar ladda sämre och gå sämre så rättar det till sig efter en stund trotts oförändrad körning... Fick ha codriver med mig idag som fick hålla koll på tryckmätaren

Senast redigerat av misterrs (17 augusti 2010)

Audi-powah
18 augusti 2010 · 497 Inlägg

det är ganska solklart enligt mig var felet  bör ligga jag säger som atech du har något läckage i ditt turbosystem.
för att vara mer exakt du har i någon/några slangar små sprickor som framhäver sig när dom blir tillräkligt varma därav får du fenomenet att bilen går sämre när den är varm.
jag vill även tillägga att då du har läckage på ditt turbosystem får du även fenomenet att laddet du får i ifrån turbon är bara förluster då turbon måste jobba grymmt mycket mer för att bibehålla laddet du har den ställt till dvs insugs luften är för varm.
du skänner att botten vridet inte är som du ska vara ? det beror även på läckaget du märker stor skillnad på den sen om det är som jag tror i det här falet läckage.
kan även vara som de andra nämner såsom mv osv.
jag tycker att du tar och kollar kompet i varje cylinder och kollar bränsle trycket är rätt kolla även så spridarna är rena
ta sen och kör bilen en bra stund så det blir genom varm ta sedan och provtryck turbosystemet så ska du med stor sanolighet se var ditt fel ligger obs kör med orginal dumpen under testerna!
har du lmm på bilen? rengör då den med.
har jag glömt något får gärna de andra fylla i smile

Senast redigerat av Audi-powah (18 augusti 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
misterrs
18 augusti 2010 · 31 Inlägg

bytte MV:n i dag och det verkar ha gett resultat... bilen drar i ratten satana nu när man gasar... provkört
en hel del idag och problemet har inte kommit än iallafall...  uppdaterar tråden ifall problemet återkommer...

Busgrabb Rejsa ?
18 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

misterrs skrev:
bytte MV:n i dag och det verkar ha gett resultat... bilen drar i ratten satana nu när man gasar... provkört
en hel del idag och problemet har inte kommit än iallafall...  uppdaterar tråden ifall problemet återkommer...

Gött !
Misstänkte ju att det kunde vara så.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang