4593
Sök

Byte av slutsteg, MacAudio MPX mono slutsteg eller behålla mitt Rockfords?

111 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Hej alla!

Jag har för närvarande ett Rockford Fosgate - T500-1bd slutsteg, som driver en JBL gto1204bp-d låda. Dock vill jag ha mer kraft men har en tunn plånbok...

Så då kollade jag upp ett MacAudio MPX mono steg som ligger på 1500w och undrar om detta är något att ha? Någon som kanske har erfaranhet av MacAudio?

Tack i förhand! smile Mvh Danne
Senast redigerat av Matrix021 (15 augusti 2010)

Allt är möjligt, även det omöjliga!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
Ett tips till den lådan som jag själv har testat och kan garantera funkar bra (om man håller koll på volymratten och gainen), JBL GTO14001, billigt därifrån å, du har det hemma för ca 2500kr.

Men har du den lådan i bilen på bilden, en Saab 9-3SS alltså?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

111 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Ja den är ju najs också! Dock för dyr här i sverige tongue Men då det är england så slipper man tull å sånt tjaffs va?

Japp det stämmer ang. Saaben smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
Ja det kostar en del i Sverige men billigt från England, eftersom dom också tillhör EU så behöver du bara betala produkten och frakt, moms och tull slipper du. smile

Hur har du lådan i den bilen? Det enda som enligt mig låter någorlunda vettigt är med portarna vända framåt och baksätet nedfällt, men det finns bra mycket bättre alternativ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

111 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Ja det var det jag också trodde smile Får kolla upp det sen isf!

Har lådan med portarna mot bagageluckan, men högtalarna är "bakåtvinklade" något, så ljudet blir helt dugligt ändå då man får räkna bort mitt lilla slutsteg smile

448 Inlägg
16 augusti 2010
jag hade ju iaf behållt nuvarande slutsteg..

Xzit

451 Inlägg
16 augusti 2010
Jag hade behållt nuvarande. MPX mono är inget dåligt steg men rockford steget är mycket bättre.

111 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Även fast MPX steget levererar mer Watt?

451 Inlägg
16 augusti 2010
Mpx steget levererar mindre watt.

Mpx: 400wrms, 1500 watt max (den siffran skriver ofta budget märkena högt för att locka köpare, men den har ingen betydelse egentligen hur mycket steget levererar, det är rms watten som är intressant) Men man ska inte heller bara stirra sig blind på effekten. Det är mycket annat som har betydelse också.

Ditt: 500wrms, och säkert mer då Rockford underspecar sina steg. Jag har ett T1500 och det är specat av rockford till 1500 wrms men är bänkat och ger 1712wrms 1ohm last.

Ska du byta steg så skulle jag vänta och kolla begagnat och se om det kommer ut något riktigt bra steg till bra pris. Som tex DLS D1000, DLS A6, eller Rockford T1000 el T1500. Alla är ruskigt bra steg som ger vad det lovar och lite till.
Senast redigerat av Landstrom (16 augusti 2010)

111 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Härligt smile Får hålla ögonen öppna då helt enkelt smile

Tack för hjälpen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 augusti 2010
Matrix021 skrev:
Ja det var det jag också trodde smile Får kolla upp det sen isf!

Har lådan med portarna mot bagageluckan, men högtalarna är "bakåtvinklade" något, så ljudet blir helt dugligt ändå då man får räkna bort mitt lilla slutsteg smile

Basarna är lite vinklade i lådan ja men det är totalt ointressant när det är en bandpasslåda, det är bara portarna som släpper ut ljud i en sån (och i den där lådan även den tunna plexiskivan, borde ha varit iaf dubbelt så tjock). Testa vända den så som jag sa, jag upplevde då att den spelade bättre så men fortfarande inte riktigt bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

111 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Den spelar fint smile Vill bara ha lite mer saft wink Får se vad som dyker upp! Fick lite fina tips här som säkert leder till något i framtiden.

Sök