1840
Sök

För eller emot abort?

Roos
18 augusti 2010
mr_right skrev:
jag tycker en tjej som INTE är ansvarsfull, dvs ser inte till att killen använder kondom, p-pillar osv  när hon inte vill ha barn, ska nekas abort.

vill man inte ha barn, ska man använda kondom /p-pillar.  punkt slut,  att springa rund och sära på benen och sen när man blir gravid så springer man till sjukhuset och gör abort är bara idiotisk.

Jag kan då lova dig att det inte är omöjligt att bli gravid även då man äter p-piller, använder kondom etc. Ska tjejen (Och killen) sen då behöva lida för att preventivmedlet inte funkade som det ska?

"att springa runt och sära på benen" Eller så kan ju ni killar sluta springa runt och doppa överallt. Ungefär lika idiotiskt påstående.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 augusti 2010
JonR skrev:
Och vart ska gränsen dras om när man ska räkna ett foster som en individ?

Min personliga åsikt är att ett foster/barn är ett liv när det lever o andas utanför nån annans kropp, just bara för att det omöjligt kan klara sig utan det(bortsett från medicinsk hjälp).. Vore intressant o höra fler åsikter om detta(med förklaring till varför också) då det är nåt som ofta diskuteras vilt när det kommer till aborter!

Mvh/Jon

då kan jag bidra med min åsikt. och jag håller med till helt. Att räkna ett foster till en individ tycker jag inte att man kan göra förens det kan leva "för egen maskin" utanför mammans kropp.
tyvärr så har jag inte motivering till att tycka det. visst det kan låta omänskligt men det är väldigt svårt att dra en gräns och lättast är då att resonera som jag gör.

MVH

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
JonR skrev:
Och vart ska gränsen dras om när man ska räkna ett foster som en individ?

Min personliga åsikt är att ett foster/barn är ett liv när det lever o andas utanför nån annans kropp, just bara för att det omöjligt kan klara sig utan det(bortsett från medicinsk hjälp).. Vore intressant o höra fler åsikter om detta(med förklaring till varför också) då det är nåt som ofta diskuteras vilt när det kommer till aborter!

Mvh/Jon

då kan jag bidra med min åsikt. och jag håller med till helt. Att räkna ett foster till en individ tycker jag inte att man kan göra förens det kan leva "för egen maskin" utanför mammans kropp.
tyvärr så har jag inte motivering till att tycka det. visst det kan låta omänskligt men det är väldigt svårt att dra en gräns och lättast är då att resonera som jag gör.

MVH

just av den anledningen jag anser att det borde sänkas tidsmässigt för aborter.
På 12veckor så finns 8veckor från det att ett gravtest kan visa positivt till det att aborten bör vara utförd, då hinner alla våldtäktsoffer etc utan problem göra aborter, men man dödar inte foster som är så pass utvecklade att de med medicinsk hjälp kan överleva.
Samtidigt kan man flytta ner gränsen där man ska motivera varför en abort är nödvändig. Vid en våldtäkt kan med andra ord en abort tillåtas medan det kanske inte tillåts för ett par som inte vill att barnet föds runt jul utan vill ha en i juni... (Ja, de finns tyvärr.)

Och till de som säger att det "nog" inte brukas som preventivmedel - har ni talat med många av de mellan 15 och 25 i dagens samhälle? Skrämmande många rycker på axlarna om skydd då abort finns...

3 259 Inlägg
18 augusti 2010
sirmiro skrev:
På 12veckor så finns 8veckor från det att ett gravtest kan visa positivt till det att aborten bör vara utförd, då hinner alla våldtäktsoffer etc utan problem göra aborter, men man dödar inte foster som är så pass utvecklade att de med medicinsk hjälp kan överleva.
Samtidigt kan man flytta ner gränsen där man ska motivera varför en abort är nödvändig. Vid en våldtäkt kan med andra ord en abort tillåtas medan det kanske inte tillåts för ett par som inte vill att barnet föds runt jul utan vill ha en i juni... (Ja, de finns tyvärr.)

Och till de som säger att det "nog" inte brukas som preventivmedel - har ni talat med många av de mellan 15 och 25 i dagens samhälle? Skrämmande många rycker på axlarna om skydd då abort finns...

Jag är helt o hållet med i ditt resonemang, att situationen missbrukas på grund av lagen kring abort som finns nu är som den är, men frågan är ändå, hur vanligt är det? Hur många "missbrukade" aborter går det på 100st "normala" misstag/missödes aborter som var rena olyckor?

Till exempel, vissa tjejer äter p-piller och kan bli gravida ändå, vissa tjejer käkar även p-pillrena på så sätt att dom ska slippa röda veckan några månader i rad, jag är ingen expert på området, men borde det inte då gå att gå över tiden för tex 12 veckor av misstag då?

Att det ska finnas människor som vill ha barn men väljer abort pga fel årstid, fel kön osv är ju helt sinnesjukt men det ska ju samtidigt inte drabba normalt funtade människor... Så frågan är ju kan det göra det? Det tror iaf jag!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2010
JonR skrev:
sirmiro skrev:

Jag är helt o hållet med i ditt resonemang, att situationen missbrukas på grund av lagen kring abort som finns nu är som den är, men frågan är ändå, hur vanligt är det? Hur många "missbrukade" aborter går det på 100st "normala" misstag/missödes aborter som var rena olyckor?

Till exempel, vissa tjejer äter p-piller och kan bli gravida ändå, vissa tjejer käkar även p-pillrena på så sätt att dom ska slippa röda veckan några månader i rad, jag är ingen expert på området, men borde det inte då gå att gå över tiden för tex 12 veckor av misstag då?

Att det ska finnas människor som vill ha barn men väljer abort pga fel årstid, fel kön osv är ju helt sinnesjukt men det ska ju samtidigt inte drabba normalt funtade människor... Så frågan är ju kan det göra det? Det tror iaf jag!

Mvh/Jon

Vid 12 veckor har det hänt massor och normalt är det t.o.m. synligt att personen är gravid. 12 veckor är även en "magisk" gräns att passera när man vill ha barn, då det är ett rent lotteri innan om det ska bli missfall eller inte, efter 12veckor blir de procentuella missfallen mycket lägre.

Senast jag läste statistik var det ca 5 av 10 aborter som var pga klantighet och rena "det passar inte in i min karriär" aborter. Resten var aborter med barnet i fokus, som att kvinnan var ensamstående, ekonomiska möjligheter saknades, för unga etc.
Så ca 50% är "onödiga", och det är ju den siffran som vore trevligt om den sjönk - inte de som faktiskt har ett vettigt skäl till aborten. (Nej, utseende är inte ett vettigt skäl enligt mig.)

Enligt det jag läste på mitt exs förpackningar med piller så ska man inte hoppa över mer än max 1 cykel då det kan ge invärtes inflammationer osv. Men det finns folk som inte följer det och kan missa, det finns även folk som inte märker något på 9 månader. Rubriker som "Åkte till akuten med magbesvär - kom hem med en bäbis" är inte ovanliga. Så det går att missa. Dock utgör de som inte vet en mindre del av de sena aborterna.

Att få de tveksamma att skynda på sina beslut gör även att det blir lättare att göra aborten och mindre risker för kvinnan. Att göra en abort i vecka 18 innebär att läkare dödar fostret i magen och sedan "startar upp" förlossningen och kvinnan får föda fostret normalt. Det bör bara göras i undantagsfall enligt mig. Innan 12v fungerar piller/skrapning vilket är lite trevligare. smile

Nu är det något år sedan jag senast granskade statistik mm, det kan ha förändrats.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
30 Inlägg
8 september 2011
Alltså jag är varken för eller emot ...
Men jag tycker inte det ska vara fritt att få genomgått en abort.
Själv har jag varit gravid 2 gånger , & fått missfall v. 11 respektive v 13.
Men jag skulle aldrig göra abort.

8 894 Inlägg
8 september 2011
MissDelete skrev:

Så du skulle behålla barnet om du blev gravid vid en våldtäkt? Hur skulle du lösa umgänget med pappan?

Min åsikt är att det är kvinnans ensama rätt att avgöra om hon ska göra abbort eller inte.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

30 Inlägg
8 september 2011
Hamilton skrev:
MissDelete skrev:

Så du skulle behålla barnet om du blev gravid vid en våldtäkt? Hur skulle du lösa umgänget med pappan?

Min åsikt är att det är kvinnans ensama rätt att avgöra om hon ska göra abbort eller inte.

Mvh
Hamilton

Nej, det är en annan sak , det är det jag menar med att det inte borde vara fritt. Då (tex vid våldtäkt) är det bra om man kan men om man bara e dum och flyger från den ena till den andra så får man skylla sig själv. då borde inte en abort godkännas . Tycker jag smile

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
8 september 2011
MissDelete skrev:
Nej, det är en annan sak , det är det jag menar med att det inte borde vara fritt. Då (tex vid våldtäkt) är det bra om man kan men om man bara e dum och flyger från den ena till den andra så får man skylla sig själv. då borde inte en abort godkännas . Tycker jag smile

Är det bättre att ett oönskat barn kommer till världen till en oansvarig mamma och kanske utan pappa?
Ja, man borde kanske få skylla sig själv men det handlar ju inte bara om att lära någon en läxa, det handlar om ett nytt liv som kommer till världen.
Förstår hur du menar och visst tycker jag att du tänker rätt, det finns tyvärr tjejer som missbrukar det systemet, men att sätta gränser för vem som får och vem som inte får göra abort skulle kanske funka i teorin men inte lika bra i verkligheten.

Even fools they say, can find a way out of the dark.

151 Inlägg
8 september 2011
MissDelete skrev:
Hamilton skrev:
MissDelete skrev:

Mvh
Hamilton

Men då finns risken att barnet hamnar hos en mamma som prioriterar fest, sprit och sängmaraton mer än ansvar. Eller ja, kanske hamnar hos en mamma som går i 9:an och inte kan ha ett barn. Det är en ganska svår fråga i mina ögon. Jag är för abort men då ska man ha en bra ursäkt. Har hört om ett par som "avlivade" tre foster för det var pojkar och dom ville ha en flicka. Såna borde man sterilisera. Ska fan inte hoppa i säng utan skydd om man inte tar sitt ansvar. Är själv förälder till en pojk på 2,5 år. Hade stora svårigheter med att få barn så när man hörde om dom som tog abort för löjliga saker kändes det som dom var bortskämda. Kämpa i tre år för att få barn och andra tar död på ett för dom ville ha en flicka eller att barnet skulle födas på sommaren.
Sen anser jag att ett foster på 10v INTE är en människa. Kan barnet leva med lite hjälp är det ok men inte en cellklump på 3-4v.

3 182 Inlägg
8 september 2011
jag är varken för eller emot tycker det är upp till var och en.

30 Inlägg
9 september 2011
Tycker det är bättre att föda den och lämna den för öppen adoption om man inte känner sig redo för då har man iallafall möjlighet att träffa den under sin uppväxt. Jag tänker på alla dom "fosterna" som blir aborter tänk om alla dom hade blivit födda och adopterade. Tänker på alla dom människor som inte kan få barn... Men att göra abort en gång i månaden för att man inte vill köpa p-piller eller kondomer eller något sånt ... Det tycker jag är idiotiskt. Sen kan man ju heller inte bara lägga ansvaret på tjejen för man är 2 om ett samlag...

4 001 Inlägg
9 september 2011
Att använda abort som preventivmedel är helt förkastligt men OM någon blir gravid så tycker jag att dom ska ha rätten till abort, det föds redan för många barn här i världen totalt sett och det föds för många här i Sverige enbart för att uppfylla någon egoistisk önskan hos WT-mammor.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
9 september 2011
pukan2 skrev:
jag är varken för eller emot tycker det är upp till var och en.

så sant tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Muttley
9 september 2011
Hamilton skrev:
MissDelete skrev:

Mvh
Hamilton

Och jag tycker även pappan ska få bestämma. finns kvinnor som lurar män för att få en unge. Och vill inte mannen då så åker han ändå på det

30 Inlägg
9 september 2011
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:
MissDelete skrev:

Mvh
Hamilton

Och jag tycker även pappan ska få bestämma. finns kvinnor som lurar män för att få en unge. Och vill inte mannen då så åker han ändå på det

Ja jag känner en som gjorde så mot sin pojkvän ... Tycker de är sjukt lågt...

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
9 september 2011
MissDelete skrev:
Tycker det är bättre att föda den och lämna den för öppen adoption om man inte känner sig redo för då har man iallafall möjlighet att träffa den under sin uppväxt. Jag tänker på alla dom "fosterna" som blir aborter tänk om alla dom hade blivit födda och adopterade. Tänker på alla dom människor som inte kan få barn... Men att göra abort en gång i månaden för att man inte vill köpa p-piller eller kondomer eller något sånt ... Det tycker jag är idiotiskt. Sen kan man ju heller inte bara lägga ansvaret på tjejen för man är 2 om ett samlag...

Får nog ta tillbaka det där om att jag förstår hur du tänker, för det gör jag verkligen inte.
Du tror att alla barn som lämnas till adoption kommer till ett hem direkt? Att de tas från sjukhussängen hem till en familj som ger barnet all den kärlek det förtjänar och att när han/hon väl får reda på att den är adopterad så är det något som inte spelar så stor roll för den?
Adopterade barn, som får reda på att de är adopterade blir förändrade för resten av sina liv, för föräldrarna är det största stöd man har i livet och få veta att ens biologiska föräldrar kanske inte ville veta av en - hur tror du det känns? Jag tror att den värsta känsla man kan få uppleva är just den att man är oönskad.

Kan inte statistiken på det, men jag tror det finns fler barn som ska adopteras bort än det finns familjer som har skrivit upp sig för att adoptera. Även om det är tvärtom så skulle man få se en extrem ökning i antalet barn som skulle behöva adopteras. Alla de barn som redan finns i fosterhem, som skickas fram och tillbaka och aldrig får ha en riktig familj. Och du vill utsätta fler barn för det??

En adoption borde vara sista utvägen, inte vardagsmat som du vill få det till.
Och tidsgränsen för abort är satt där den är för att fostret ännu inte är så utvecklat att det kan tänka, känna och finnas på egen hand. Det är ett liv, ja, men inte med ett medvetande.

Och Nej, jag tycker inte att man ska göra abort en gång i månaden för att man är så jävla dum så man inte skyddar sig, men det finns alltid idioter som sagt. Ska inte säga här vad jag helst skulle vilja göra med sådana människor, förstår inte hur fan de fungerar.
Kanske ska tillägga att jag inte är adopterad, så jag vet inte hur det känns, jag kan bara föreställa mig det...

Sen är jag lite nyfiken, du som är nyss fyllda 18 och redan varit gravid två gånger - hade du tänkt behålla eller adoptera?

Even fools they say, can find a way out of the dark.

583 Inlägg
9 september 2011
Då ställer jag frågan åt alla som är emot abort, Skulle ni vilja komma till världen och veta att din mamma och pappa inte ville ha er från första början men blev tvingade till det? Hur skulle ni må då? Abort är upp till var och en så simpelt är det. Du har ditt liv andra sitt liv, ingen som ska styra över hur vida den ena vill ha barn eller inte.

p.s För övrigt är världen överbefolkad så mer aborter tack!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

30 Inlägg
9 september 2011
Reeplayed skrev:
MissDelete skrev:

Får nog ta tillbaka det där om att jag förstår hur du tänker, för det gör jag verkligen inte.
Du tror att alla barn som lämnas till adoption kommer till ett hem direkt? Att de tas från sjukhussängen hem till en familj som ger barnet all den kärlek det förtjänar och att när han/hon väl får reda på att den är adopterad så är det något som inte spelar så stor roll för den?
Adopterade barn, som får reda på att de är adopterade blir förändrade för resten av sina liv, för föräldrarna är det största stöd man har i livet och få veta att ens biologiska föräldrar kanske inte ville veta av en - hur tror du det känns? Jag tror att den värsta känsla man kan få uppleva är just den att man är oönskad.

Kan inte statistiken på det, men jag tror det finns fler barn som ska adopteras bort än det finns familjer som har skrivit upp sig för att adoptera. Även om det är tvärtom så skulle man få se en extrem ökning i antalet barn som skulle behöva adopteras. Alla de barn som redan finns i fosterhem, som skickas fram och tillbaka och aldrig får ha en riktig familj. Och du vill utsätta fler barn för det??

En adoption borde vara sista utvägen, inte vardagsmat som du vill få det till.
Och tidsgränsen för abort är satt där den är för att fostret ännu inte är så utvecklat att det kan tänka, känna och finnas på egen hand. Det är ett liv, ja, men inte med ett medvetande.

Och Nej, jag tycker inte att man ska göra abort en gång i månaden för att man är så jävla dum så man inte skyddar sig, men det finns alltid idioter som sagt. Ska inte säga här vad jag helst skulle vilja göra med sådana människor, förstår inte hur fan de fungerar.
Kanske ska tillägga att jag inte är adopterad, så jag vet inte hur det känns, jag kan bara föreställa mig det...

Sen är jag lite nyfiken, du som är nyss fyllda 18 och redan varit gravid två gånger - hade du tänkt behålla eller adoptera?

Behålla. men det jag menar med adoptionen är ju att om man blir gravid med ett fullt friskt barn och är tveksam då kan man lämna den för öppen adoption. jag menar inte att folk ska bli gravida och adoptera bort sina barn till höger och vänster.

Sök