Supra mkiv tt eller Evo 7/8? Vilken passar bäst för mina ändamål?

Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Jag är inne på att skaffa mig en ny japs men har väldigt svårt att bestämma mig om vilken. Eftersom jag inte har provat någon av de ovannämnda bilarna så hoppas jag kunna få lite hjälp här! Jag har tänkt att använda bilen till vardags, strippkörningar samt ev lite på bana. Hos suprorna ser jag nackdelen med twinturbo ifall man skulle tröttna på effekten och vilja köra singel istället. Främst då problemet med besiktningen. Evon har jag hört har en kass ayc pump som kostar multum att laga, evon verkar inte lika trimvänlig som supran heller. Men den har singel från början och 4wd gör nog denna bil väldigt rolig på strippen och banan. I vilket fall så vill jag ha en relativt lätt trimmad bil som känns hemma på strippen och bana, samt att den ska kunna användas till vardags.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Gurralitto katrineholm
18 augusti 2010 · 25 Inlägg

men sundberg är ju kung på ayc så skulle det hända så fixar han det vettu cool och supra är ju sjukt dyrt att få och gå bra jämfört med en evo

Bmw Turbo
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

En ayc är ändå dyr tongue. En supra är väl inte så dyr att trimma upp till 450hk? Däremot så kostar det bäl en hel del att få upp en evo 7/8 i sådanna effekter? Jag vet inte riktigt hur mycket det skiljer i vikt på dem?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
2an
18 augusti 2010 · 4 Inlägg

Köp RS lr us import så slipper du ayc problem...

Jesters
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

2an skrev:
Köp RS lr us import så slipper du ayc problem...

Jag vill ha ac i bilen.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
2an
18 augusti 2010 · 4 Inlägg

okey töntit;) men 8orna har la S-AYC väll? den är la bättre.

Jesters
Turboflickan
18 augusti 2010 · 20 Inlägg

Köp en mazda. Funkar kanon till alla de=) Dessutom kör du ifrån en supra me 400 hästar me min lätta bil=)
De gör du även när du möter en arg evo=)

Mazda 323 GT-R
Mazda 323 gt-r "Växellåds ätare" (1993)
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Evo eller supra, det är det som gäller. Frågan är bara vilken. Skriv vad ni tycker skulle passa in på mina krav bäst och varför.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Vitamin
18 augusti 2010 · 719 Inlägg

Evon är väldigt rolig att använda året om. Du kan köra 402m utan att skämmas. du lär piska många snabba rwd/fwd vid rödljus/201m race. 4wd är verkligen underbart i starterna.
Plocka ut evon på en bana och du kommer ha hur kul som helst. På vintern är den ännu roligare, 4wd och ayc. Du lär vara kungen på isracing om du provar på något sånt på en sjö smile Du får många avundsjuka blickar när du kör evo i stan smile
Bagagen och baksätet är faktiskt helt ok på evon, brukar åka till ica och storhandla med min och det finns gott om plats i bagagen. Ingen som suttit i baksätet har klagat att det är trångt heller.


Eller så köper du en supra som du kör med i 4månader om året, provar några 402m och ställer in bilen resten av året.

Senast redigerat av Vitamin (18 augusti 2010)

Spiike
18 augusti 2010 · 1 196 Inlägg

jag står inför samma val som dig, evo 8 eller en supra, det är inget lätt val..

Turboflickan
18 augusti 2010 · 20 Inlägg

Bullet--- skrev:

Turboflickan skrev:
Köp en mazda. Funkar kanon till alla de=) Dessutom kör du ifrån en supra me 400 hästar me min lätta bil=)
De gör du även när du möter en arg evo=)

skulle nog inte tro att drivlinan kan mäta sig med suprans eller evons, är det inte mycket problem med 323:orna med just lådorna.?

det stämmer. Lådorna och drivlinan är skit. Därför är min ombyggd till framhjul=) Har vanlig 323 låda i. Det funkar jäkligt bra. Men dom lådorna är ju bara för 131 hästars så det kan gå åt några lådor vissa sesonger. men det är en billigare låda helt klart

Mazda 323 GT-R
Mazda 323 gt-r "Växellåds ätare" (1993)
Turboflickan
18 augusti 2010 · 20 Inlägg

jag skulle nog köra på en evo. Jag tycker 6:orna är mycket snyggare än 8 och 9

Mazda 323 GT-R
Mazda 323 gt-r "Växellåds ätare" (1993)
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Vitamin skrev:
Evon är väldigt rolig att använda året om. Du kan köra 402m utan att skämmas. du lär piska många snabba rwd/fwd vid rödljus/201m race. 4wd är verkligen underbart i starterna.
Plocka ut evon på en bana och du kommer ha hur kul som helst. På vintern är den ännu roligare, 4wd och ayc. Du lär vara kungen på isracing om du provar på något sånt på en sjö smile Du får många avundsjuka blickar när du kör evo i stan smile
Bagagen och baksätet är faktiskt helt ok på evon, brukar åka till ica och storhandla med min och det finns gott om plats i bagagen. Ingen som suttit i baksätet har klagat att det är trångt heller.


Eller så köper du en supra som du kör med i 4månader om året, provar några 402m och ställer in bilen resten av året.

Tack för ditt inlägg!
Hur är evons motor och drivlina? Äär det lätt att komma upp i effekter som 400-500hk? Och när börjar bilen att blu dyr att trimma? Som min skyline börjar att bli dyr att trimma efter 320-350hk. Efter det får jag byta turbo, topplockspackning, lmm, koppling, bränslepump etc.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Spiike skrev:
jag står inför samma val som dig, evo 8 eller en supra, det är inget lätt val..

Nej, det är ett svårt val! Meddela mig gärna när du har gjort ditt val big_smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Timmyboy hellaflush!
18 augusti 2010 · 1 266 Inlägg

Varför sälja din underbara R33:a? sad
Som ni kommit fram till så är valet svårt. Det lättaste är nog om du provkör/åker en evo och en supra och ser hur mkt bil du får för pengarna. Supra tt är ju "lätt" att få upp i 400hk ungefär. Det är väll runt det men får med en BPU trimmad. Angående det med singel konvertering så är det ändå ganska många som verkar få igenom dom på besiktningen med singel snurra, så är kanske inte så farligt.

Evon verkar dock vara mer en året runt bil, och som "Vitamin" skrev så är den nog väldigt trevlig på snö och is. Och det är ju inte helt fel att ha ett ordentligt baksäte ifall man behöver köra runt folk.
Mitt råd till dig är att provåka och sen lusläsa internet angående trim och liknande. Tror dock inte du blir besviken vilket fall som smile

Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Timmyboy skrev:
Varför sälja din underbara R33:a? sad

Jag är sugen på någon mer trimvänlig bil. Supran har hållbarare motor, evon kanske är detsamma som på min motor. Men evon har 4hjulsdrift och 4 cyl. Istället för min som har 6 cyl. Jag var inne på en supra innan jag köpte min skyline. Supra har länge varit en utav mina drömbilar. Men den planen sprack så jag införskaffade en skyline istället.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
myran Foto/Bilnörd
18 augusti 2010 · 1 541 Inlägg

AYC är inget problem. Det systemet går inte sönder om det sköts som det ska och oljorna byts i tid.

Kör man runt med en ylande AYC diff så skiter det sig rätt fort om man inte gör något åt saken. och problemet är väl att folk kör vidare en stund i stället för åtgärda problemet.

Ganska täta byten på oljan i AYC systemet. men det är vanlig hydral olja så är inget som är dyrt o göra heller.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
andreasevo7
18 augusti 2010 · 353 Inlägg

myran skrev:
AYC är inget problem. Det systemet går inte sönder om det sköts som det ska och oljorna byts i tid.

Kör man runt med en ylande AYC diff så skiter det sig rätt fort om man inte gör något åt saken. och problemet är väl att folk kör vidare en stund i stället för åtgärda problemet.

Ganska täta byten på oljan i AYC systemet. men det är vanlig hydral olja så är inget som är dyrt o göra heller.

ööö
det är pumpen som går sönder inte själva diffen! och pumparna går inte göra något i förebyggande syfta för att skydda! enda är att bygga in det i kevlar skydd som jag gjort på min! då spar man grejerna lite mot salt och skit!

och har evo 7-9 rs axel bak så har du ACD aktiv mellandiff som går på samma pump! så problemet kvarstår!

Gurralitto katrineholm
18 augusti 2010 · 25 Inlägg

en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk ! ja skulle lätt valt en evo speciellt evo 6 snyggaste modellen

Bmw Turbo
Bummer
18 augusti 2010 · 63 Inlägg

precis som andreasevo7 skriver, det går inte att förhindra ett ayc ras... det kommer att hända hur väl du än sköter om den. Inte "vanlig" hydralolja, då detta kommer döda pumpen, mycket specifik olja krävs!!!

snälla myran, gör inga uttalanden om du inte är säker på din sak!

Fritzeen: hade jag varit dig skulle jag direkt satsat på en Evo med rs diff, slipper du oron över ayc:n
hur det är med mellandiffen kan jag inte svara, därför uttalar jag mig inte om det;)

Senast redigerat av Bummer (18 augusti 2010)

pejap-racing.com
Saab 9-3x XWD "Skogstrollet" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang