Supra mkiv tt eller Evo 7/8? Vilken passar bäst för mina ändamål?

Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Precis som Andreasevo7 och bummer skriver misstänkte även jag att ett ayc ras inte går att förhindra. Har läst lite om att smuts och glappkontakt kan orsaka ett ras. Rätta mig om jag har fel.

Bummer: Menar du en RS modell, eller menar du då att bygga om diffen?

Gurralitto: Jag menar inte att konfrontera dig på ett dåligt sätt nu men är det verkligen så pass att en evo 7/8 med 300hk inte går att jämföra med en supra på 400hk?
I helgen körde jag race mot en evo 8 som jag tror hade orginaleffekt. Är ganska så säker på att evon hade det iaf. Jag med min 250hk skyline körde ifrån denna evo på rullande start (50km/h) - 402m. Jag hade faktiskt förväntat mig mera utav evon. Däremot så har jag sett supror köra 402m på 11sek med bpu trim.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Masquerade Aldrig nöjd
18 augusti 2010 · 804 Inlägg

Uppgradera till en R34 istället. wink

Livet är för kort för att äga Volvo.
Fritzeen
18 augusti 2010 · 360 Inlägg

Masquerade skrev:
Uppgradera till en R34 istället. wink

Det är fina bilar! Men prislappen på dem ligger på kanske 100 000 mer ifall man ska ha en gtr. Om du menar en GTT så tycker jag att det är bättre att trimma på en supra eller evo istället. GTT´n har ungefär lika prestanda som min skulle jag kunna gissa, dock 30hk mer orginal om jag inte minns fel.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Go_sideways
18 augusti 2010 · 428 Inlägg

Gurralitto skrev:
en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk !

Hur tänker du där?

unsuspected
18 augusti 2010 · 203 Inlägg

Köpa R33 GTR istället och trimma?

Gurralitto katrineholm
18 augusti 2010 · 25 Inlägg

men kör emot evon stilla stående så ska du se på skildnad eller det beror ju på vem som kör cool
ja menar inte alls att supra är dåliga på någe sett ! men ja tror man får en mkt roligare bil för pengarna iaf !

Bmw Turbo
race Race For Fun!
18 augusti 2010 · 379 Inlägg

Klart du ska köpa en evo 8:a smile jag har ägt min nu i några år och har aldrig haft roligare bil och då har jag ändå testat en del olika wink inget slår fyrhjulsdriften vid starterna samt bankörning smile upp till ca 360hk i en 8a kostar inte spec. mycket eller runt 400hk i en 9a. ska du över det springer det snabbt iväg pengar tyvärr.
Sen är ju suprorna så vanliga att man inte orka reagera när det kommer någon körandes wink

Lycka till med köpet vilken du än väljer smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Supra-Alex
19 augusti 2010 · 449 Inlägg

Hade först en Evo 8 som byttes mot en Supra MKIV.
Och nu står jag här tillbaka i evoträsket wink
Har en RS modell, ingen ayc eller acd.
Är helt sjukt nöjd med bilen, har även en helbur som bilen är reggad med.
Samt så är det lite smågjort med motorn men inget extremt.

Supran var sjukt kul men Evon känns annorlunda!
Evon är bra mycket stabilare i kurvor, bana och rent allmänt!
Om du är intresserad så är det bara hojta till, allt är till salu för rätt pris wink

Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

Vad krävs för att få upp en evo 8 till 400-450hk?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
myran Foto/Bilnörd
19 augusti 2010 · 1 541 Inlägg

andreasevo7 skrev:

myran skrev:
AYC är inget problem. Det systemet går inte sönder om det sköts som det ska och oljorna byts i tid.

Kör man runt med en ylande AYC diff så skiter det sig rätt fort om man inte gör något åt saken. och problemet är väl att folk kör vidare en stund i stället för åtgärda problemet.

Ganska täta byten på oljan i AYC systemet. men det är vanlig hydral olja så är inget som är dyrt o göra heller.

ööö
det är pumpen som går sönder inte själva diffen! och pumparna går inte göra något i förebyggande syfta för att skydda! enda är att bygga in det i kevlar skydd som jag gjort på min! då spar man grejerna lite mot salt och skit!

och har evo 7-9 rs axel bak så har du ACD aktiv mellandiff som går på samma pump! så problemet kvarstår!

Problemet ligger oftast i luft i oljan vilket gör pumpen skär.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

Supra-Alex: Hur var det att besikta din singelsupra? Väldigt fina bilar du haft och har! Jag är grymt imponerad! :-).
Någon som sitter och klämmer på information ang besikting av en singelsupra? Ni får gärna uttala er!

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Supra-Alex
19 augusti 2010 · 449 Inlägg

Fritzeen skrev:
Supra-Alex: Hur var det att besikta din singelsupra? Väldigt fina bilar du haft och har! Jag är grymt imponerad! :-).
Någon som sitter och klämmer på information ang besikting av en singelsupra? Ni får gärna uttala er!

Att få upp evon över 400hk så kan det vara dags att bygga ny botten osv.. Vilket blir ganska dyrt!
Men en Steg 1 evo går riktigt bra!

Självklart är det lite klurigt att besiktiga en singelsupra.
Skaffa en katalysator och se till så att dina värden är okej och sen gäller det självklart att ha lite tur när du kommer in till besiktningen så inte det är någon surgubbe! wink
Men finns ärligt talat inget skönare ljud från en supra med singelturbo! Helt otroligt ljud, får rysningar av det!

Ctr07
19 augusti 2010 · 247 Inlägg

Singelsupra  ska det va!smile

Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

Ja, ljudet är helt underbart! Hur går din evo jämfört med supran? Vad kan en 360hk evo köra för tid på 402m?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Supra-Alex
19 augusti 2010 · 449 Inlägg

Fritzeen skrev:
Ja, ljudet är helt underbart! Hur går din evo jämfört med supran? Vad kan en 360hk evo köra för tid på 402m?

Accerlationsmässigt går det inte att beskriva, supran var mycket piggare på motorvägen men 0-100 så tror jag evon är snabbare.
Men annars så var supran snabbare.
Ingen aning vad för tid på 402m men på 201m ligger den nog en 8a skulle jag tro.
Ska antagligen testa det nästa vecka på görla! smile

Fritzeen
19 augusti 2010 · 360 Inlägg

Skulle vara kul att veta lite tider. Vet du tider från 0-100 på supran och evon?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Vitamin
19 augusti 2010 · 719 Inlägg

Evo 8 steg 1
0-100km/h - 4,3s (med launch)

Senast redigerat av Vitamin (19 augusti 2010)

andreasevo7
19 augusti 2010 · 353 Inlägg

myran skrev:

andreasevo7 skrev:

myran skrev:
AYC är inget problem. Det systemet går inte sönder om det sköts som det ska och oljorna byts i tid.

Kör man runt med en ylande AYC diff så skiter det sig rätt fort om man inte gör något åt saken. och problemet är väl att folk kör vidare en stund i stället för åtgärda problemet.

Ganska täta byten på oljan i AYC systemet. men det är vanlig hydral olja så är inget som är dyrt o göra heller.

ööö
det är pumpen som går sönder inte själva diffen! och pumparna går inte göra något i förebyggande syfta för att skydda! enda är att bygga in det i kevlar skydd som jag gjort på min! då spar man grejerna lite mot salt och skit!

och har evo 7-9 rs axel bak så har du ACD aktiv mellandiff som går på samma pump! så problemet kvarstår!

Problemet ligger oftast i luft i oljan vilket gör pumpen skär.

du verkar bara ta allt från lyften och skriver!

är dom så kallade magnetventilerna som går! 3st på bilar med både ayc och acd och bara 1 på bilar med acd, där har du anledningen avrför evo 7-9 i rs utförande har mindre problem med rasade diffpumpar! luft i oljan går ej att få i systemet där bak! eller jo det går men då måste bilen ligga på taket!

Supra-Alex
19 augusti 2010 · 449 Inlägg

Fritzeen skrev:
Skulle vara kul att veta lite tider. Vet du tider från 0-100 på supran och evon?

0-100 spann det väldigt mycket men ungefär samma som evon skulle jag tro!

PorscheJezzica
19 augusti 2010 · 415 Inlägg

Gurralitto skrev:
en supra med 400hk är ju inte mkt att hänga i julgran gemfört med en evo på kanske 300hk ! ja skulle lätt valt en evo speciellt evo 6 snyggaste modellen

big_smile

Wikipedia!
Evo 8: 0-100- 6.1 sek toppfart 245 km/h enligt fabrik
Toyota Supra MKIV: 0-100- 5.9 sek toppfart 285KM/h enligt fabrik

Oj så fel! En supra på 400hk slår ENKELT en evo på 300 hk!
Hur dem är om man jämför supra 400hk vs evo 400hk har jag ingen aning om, men en 400hk supra gör 0-100 på ca 4.5 sek, låg 8a på 201m (jag har kört hög 7a med 420hk i min), låga 12or på 402m(kan köras höga 11or om man kan spaka)!

Som jag skrivit i andra liknande trådar, att supran skulle va vanlig är skitsnack, evon är precis lika vanlig isf!

Dessutom så kan du med en supra styla den i det oändligaste så att dem ser ut som ingen annan.
Evon ser alltid ut som...ja en evo i org utförande mer el mindre.

En supra vänder man definitivt på nacken efter, en evo likaså, dock ser alla evos lite likadana ut!

Båda fina bilar!
Åk till en bilfirma och provkör en av varje så kommer du att fatta tycke för den ena el den andra!smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang