Jbl Gti 1200 släpar efter vid djupbas.

max_k
18 augusti 2010 · 194 Inlägg

Tjenare!

Har ett problem att min bas släpar efter rätt mycket ibland, typ 10dels sekund när man spelar låtar med lite djupare bas. Samt när man ställer ner hz'en till kanske 40hz..

Basen är en gammal Jbl Gto 1200 12" 1000w och steget ett MDS Dynamic A-500 som lämnar ut 760wrms bryggat. Körde först med en 8mm2 kabel, så jag tänkte att där sitter ju problemet.. Men icke, har nu 21mm2 kabel och hör inte ens skillnad.. Har bra gjord och ett friskt batteri.

Jag tycker då ett extra batteri är lite overkill till den klena effekten 760wrms, eller vad säger ni?

Jag kan ju ställa upp hz'en, men blir inge kul att lyssna högre då den vill slå igenom..

Min HU är en Pioneer 7200sd, den har lågpassfilter, har fipplat där också men får den inte att hänga med riktigt.
Djupbas i hihoplåtar funkar då det inte är så snabbt, men när det blir nå rockigare och techno vill den inte alls, låter inte alls kul sad

Kommer iaf att slänga i en kondning på 1farad, säg vad ni vill, den kostar mig ingenting och kommer ju garanterat INTE göra saken sämre!!

Kan lågnivån spöka? Min lågnivåkabel till steget är inte den bästa, har dock en bättre. Ska testa trycka i den.

Vet dock inte vad lådan är avstämd till och hur stor den är, men jag kommer att skruva på och testa tills jag får ut renare ljud..

Vad tror ni?


/Max

Senast redigerat av max_k (21 augusti 2010)

BMW 330xia (2006)
kalle_kalle
18 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

har du en sedanbil och dragit basreflexrören igenom t.ex. hatthyllan,

isf löste jag samma problem genom att byta plats på plus och minus till basen,

pröva detta. smile

max_k
18 augusti 2010 · 194 Inlägg

Nope, har en 855.. Basen pekar bakåt mot bagageluckan. Kan testa fasvända basen för oskull

BMW 330xia (2006)
Landstrom
18 augusti 2010 · 451 Inlägg

Prova med ett annat steg om du har möjlighet. Min kompis hade exakt samma problem i en merca kombi, då drev han basarna med ett MDS Twelvehundred monoblock. Vi letade överallt efter fel och provade alla möjliga inställningar på HU och steg men inget hjälpte. Då lånade vi brorsans DLS D1000 och vips så var problemet borta.

Men testa först som sagt fasvända och byta lågnivå.

Drönirettab
18 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Om det inte blir bättre att fasvända basen så kan du testa att fasvända framsystemet istället. Eftersom basen sitter längst från dig och att just basområdet brukar ha "slöaste" återgivningen så kan det ibland behövas fasvända hela framsystemet. På så sätt spelar framhögtalarna egentligen "lite efter" kan man säga, men tillsammans med "den slöa basen" blir ljudet betydligt tajtare. smile

Fick fasvända framsystemet på min bil när det inte räckte till att fasvända basen, då började hela anläggningen låta hörbart bättre. Har man tidskompensering i stereon så går sånt där att fixa annars.

max_k
18 augusti 2010 · 194 Inlägg

Fasvände basen och bytte lågnivåkabeln. Vart lite bättre, men det släpar efter ännu. Ska testa fasvända framsystemet också smile Återkommer imorgon

BMW 330xia (2006)
AndrAAx
19 augusti 2010 · 742 Inlägg

Tror portningen är fel, antingen portad för högt då brukar basen bli "släpig" på lägre frekvenser, typ trance/hårdrock och liknande brukar fungera i dessa lådor.

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
MiWi
19 augusti 2010 · 442 Inlägg

En HU med tidskompensering löser problemen helt. smile

max_k
19 augusti 2010 · 194 Inlägg

Hur ändrar man portningen? Sitter nån 6" aeroport i den iallafall..
Kommer inte byta HU då min är kanon tycker jag

BMW 330xia (2006)
max_k
19 augusti 2010 · 194 Inlägg

Har fasvänt framsystemet nu också. Vart faktist bättre, mycket mer kontrollerad bas vid högre volym. Förut var de som att den spelade helt i otakt. Men i vissa låtar är det ännu lite si och så.

Taio Cruz - Dynamite, speciellt den låten har jag märkt att basen vill släpa efter i..

Varför blir det bättre av att fasvända?

BMW 330xia (2006)
Landstrom
20 augusti 2010 · 451 Inlägg

Vilken frekvens delar du LPF vid? Om man delar för högt kan det låta skumt i vissa låtar med "grötig bas" eller vad jag ska kalla det.

Drönirettab
20 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Det är möjligt att basen inte går att få till speciellt mycket bättre, orsaken kan vara att den i just denna låda får en del "släpiga" återgivningar vid vissa frekvenser (grupplöptiden är hög vid dessa frekvenser). Eventuellt går det att prova med lite ändrad avstämning eller lådvolym. smile

Rickard-v
21 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

kolla upp hur stor lådan är o hur stor port du har o hur lång den är så ska du kunna få bättre svar.

40hz lp på basen blir det inte mkt återgivning, ställ den på 60-70 om du har ett bra framsystem som kan spela bas.
Annars än högre men då är det lättare att lokalisera basljudet bakifrån o en stor bas låter inte lika bra.

Har du lp filter på fler ställen?? (steg + hu) använd bara ett av dem. De orsakar fasfel. som kan göra din bas slö.

Senast redigerat av Rickard-v (21 augusti 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
max_k
21 augusti 2010 · 194 Inlägg

Ska kolla upp de där. Yes har faktist lp filter på både stereon och basen. Vet inte hur man slår av det i stereon, ska testa slå av de på steget då?

BMW 330xia (2006)
Landstrom
21 augusti 2010 · 451 Inlägg

Jag antar att du har på sub w funktionen på HU? Jag har alltid den på 0 och frekvensen på 50hz där. Sen justerar jag resten på steget, det har alltid funkat för mig.

Senast redigerat av Landstrom (21 augusti 2010)

max_k
21 augusti 2010 · 194 Inlägg

Har en skala som jag kan ändra plus och minus, sen mellan 50, 64, 80, 100 och 125hz. Men de är ju det att jag lyssnar på så jävla olika musikstilar så jag brukar få pilla där för att få det att låta bra från låt till låt

BMW 330xia (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Då är nånting helt klart fel, du ska inte behöva pilla på inställningarna bara för att du byter musik! Fasfel brukar kunna orsaka en hel del tråk men i det här fallet låter det mer som att det är lådan som det är något fel på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
max_k
21 augusti 2010 · 194 Inlägg

Det verkar som det. Alltså jag behöver ju inte byta från varje låt, men om jag lyssnar på nån riktig dunkadunka med snabb bas så brukar jag höga hzen lite för att den inte ska släpa efter lika mycket.

På hiphoplåtar med tung och långsam bas då kan jag sänka till 50 eller 63hz utan problem

BMW 330xia (2006)
Drönirettab
21 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Är det en fabriksbyggd eller egenbyggd låda?

Den enda informationen jag hittar på GTO1200 är att det är en fabriksbyggd låda, sedan finns GT1200 och det är ett baselement. smile

max_k
21 augusti 2010 · 194 Inlägg

Oj förlåt! Den heter såklart Jbl GTI1200.. Vart en bokstav fel.. Den äldre versionen. De är en egenbyggd låda, dock inte jag som byggt den.

Har en annan låda här hemma som jag ska testa basen i för skojskull

BMW 330xia (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang