jimzaan´s Golf mk2 Manhattan med någon form av tyskstuk

jimzaan
17 november 2010 · 168 Inlägg

Idag har jag besiktiat bilen och det gick väl sådär!

Så nu ska det fixas med HC-halten som var lite hög! Det var  det enda nästintill förutom en slangklämma som ska bytas.

Troligtvis så är katalysatorn helt kass. Är nog rätt troligt när den låter som den läcker när den inte gör det, så den är nog nedbränd katalysatorn.

I slutet på förra veckan, dagen efter jag bytt motorfäste osv.. då sprack remskivan som sitter på vevaxeln. trodde nästan hela motorn gick sönder först tongue om inte annat kan bjork intyga det tongue

Hade gott boys and girls!

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
Bjork OEM <3
18 november 2010 · 6 957 Inlägg

Lät som ett mega-ventilras fast det var inte det..så lät det, typ tongue

OEM <3
Masi hbxservice.com
18 november 2010 · 1 471 Inlägg

ett tips;) sätt fälgenpå bilen, hissa upp den och läggien växel så är det bara att polera sen wink då snurrar ju hjulet och det blir lättare wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
jimzaan
18 november 2010 · 168 Inlägg

saablover_1 skrev:
ett tips;) sätt fälgenpå bilen, hissa upp den och läggien växel så är det bara att polera sen wink då snurrar ju hjulet och det blir lättare wink

Haha! aah jag vet men just nu har jag ingenstans att vara förutom ute i det kalla vädret, inte så rockigt, men då är så jag ska göra är tänk smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
jimzaan
18 november 2010 · 168 Inlägg

Bjork skrev:
Lät som ett mega-ventilras fast det var inte det..så lät det, typ tongue

Jag trodde det var ventilerna som pajade totalt tongue

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
_DamnIt R1 driver!
18 november 2010 · 5 128 Inlägg

Kul projekt! Ska följas! smile

Och tradigt med remskivan du! tongue

jimzaan
21 november 2010 · 168 Inlägg

Hej på er igen!

Som sagt bilen gick ju inte igenom besiktningen och skulle rätta till lite idag.

Allt blev fixat förutom höger broms bak. Något som är lite galet där, varken jag eller pappa förstår inte varför den inte nyper helt. Den vill alltså inte låsa helt. Nybytt trumma samt backar och monteringssats. Cylinder är helt okej. Vi har kollat "ventilen" som sitter under bilen som känner av om man lastar osv.. den har vi smörjat upp fjädern på men det vill sig inte.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

Iallafall här kommer lite bilder på vad som hänt under tiden och idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102639/1021312_pwhuy5.jpg

Här har vi alltså det där mysko felet :S

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102639/1021311_a1z55f.jpg

Bytte även lite andra välbehövliga saker idag, som tändstift, rotor, fördelar lock, bromscylinder och bränslefilter samt slangar dit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102639/1021304_kvr38z.jpg
Igår tog jog bort alla kablar tidigare ägare dratt till sitt extraljus. Även lackat "balken" ifram vid grillen där samt lite på kylet. Blev bra, ska lägga på ett lager till så det blir bra finish på det smile


Sen nu framöver kommer det nog inte bli så mycket på bilen att göra, ska operera mitt knä på torsdag och kanske hinnar städa ur lite i motorutrymmet för att få lite bättre finish på det hela.
Annars så är det fälgarna som ska fixas med och polera fram en fin yta och lacka dem.

Hade bra allesammans smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
Bjork OEM <3
21 november 2010 · 6 957 Inlägg

Är tändstiften nåt att ha? Pris??

OEM <3
jimzaan
22 november 2010 · 168 Inlägg

Bjork skrev:
Är tändstiften nåt att ha? Pris??

Enligt dem på biltema så sitter det märket på vissa orginal och den gick bra efter jag bytt så det var inga problemas tongue 39,90 styck gick dem på tror jag!

Senast redigerat av jimzaan (22 november 2010)

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
Bjork OEM <3
22 november 2010 · 6 957 Inlägg

jimzaan skrev:

Bjork skrev:
Är tändstiften nåt att ha? Pris??

Enligt dem på biltema så sitter det märket på vissa orginal och den gick bra efter jag bytt så det var inga problemas tongue 39,90 styck gick dem på tror jag!

Fint de, ska serva Golf 3an i helgen, var nästan ett år sen nu så den ska få lite kärlek

Va heter dom?

Senast redigerat av Bjork (22 november 2010)

OEM <3
jimzaan
22 november 2010 · 168 Inlägg

Bjork skrev:

jimzaan skrev:

Bjork skrev:
Är tändstiften nåt att ha? Pris??

Enligt dem på biltema så sitter det märket på vissa orginal och den gick bra efter jag bytt så det var inga problemas tongue 39,90 styck gick dem på tror jag!

Fint de, ska serva Golf 3an i helgen, var nästan ett år sen nu så den ska få lite kärlek

Va heter dom?

Brisk heter dem, står i biltema(feltema) på dem heller tongue

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
Bjork OEM <3
22 november 2010 · 6 957 Inlägg

jimzaan skrev:

Bjork skrev:

jimzaan skrev:

Enligt dem på biltema så sitter det märket på vissa orginal och den gick bra efter jag bytt så det var inga problemas tongue 39,90 styck gick dem på tror jag!

Fint de, ska serva Golf 3an i helgen, var nästan ett år sen nu så den ska få lite kärlek

Va heter dom?

Brisk heter dem, står i biltema(feltema) på dem heller tongue

aha, men på hemsidan står det ju Eyquem, kostar 60kr/st till min Mk3a.

OEM <3
jimzaan
22 november 2010 · 168 Inlägg

Bjork skrev:

jimzaan skrev:

Bjork skrev:

Fint de, ska serva Golf 3an i helgen, var nästan ett år sen nu så den ska få lite kärlek

Va heter dom?

Brisk heter dem, står i biltema(feltema) på dem heller tongue

aha, men på hemsidan står det ju Eyquem, kostar 60kr/st till min Mk3a.

Det stod ett helt annat märke på hemsidan på min också, men dem tar fram motorkod i kundservice till dig där, och tar fram tändstiften där smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
jimzaan
23 november 2010 · 168 Inlägg

hejhallåååå!

Igår tog jag ner innertaket och målade det svart med en halvblank färg. Är lite fläckigt om man tittar jättenoga men syns absolut inget när det sitter på plats smile

Idag ska jag bege mig hem till mor och far för att försöka på iordning på bakbromsen så jag kan besiktia den imorgon. Nya backar är köpta och ny bromscylinder så får hoppas att detta funkar.

Här är en bild på innertaket iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102639/1022025_3wufn1.jpg

Hade bra allesammans! lol

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
Askelius VW NÖRD
24 november 2010 · 409 Inlägg

Ang bromsarna, låter kanske dumt men har du justerat på den sk självsjusterande pinnen med en fjäder som aldrig funkar typ? jag får alltid ändra på den om man grejar med bromsarna dvs att man spänner ut backarna så mkt så att trumman precis går att få dit, då brukar det aldrig vara några probs smile hoppas att du hittar felet iaf!

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
jimzaan
24 november 2010 · 168 Inlägg

jerkan_saab skrev:
Ang bromsarna, låter kanske dumt men har du justerat på den sk självsjusterande pinnen med en fjäder som aldrig funkar typ? jag får alltid ändra på den om man grejar med bromsarna dvs att man spänner ut backarna så mkt så att trumman precis går att få dit, då brukar det aldrig vara några probs smile hoppas att du hittar felet iaf!

Det värsta va att vi gjorde det så vi knappt fick på trumman men då funkade det inte ändå, Då läste jag noggrannare i haynes verkstadshandbok och där stod det att man skulle trycka upp bromskratfsregulatron när man luftade. Tryckte upp den och genast tog bromsarna STENHÅRT! Så då var det löst.

Nu ska vi om bilen går igenom idag! Ska tanka i 20 liter bensin samt 10 liter e85 smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
_DamnIt R1 driver!
24 november 2010 · 5 128 Inlägg

Lycka till med besikningen! smile

jimzaan
24 november 2010 · 168 Inlägg

_DamnIt skrev:
Lycka till med besikningen! smile

Tack så mycket! big_smilebig_smilebig_smile

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
jimzaan
24 november 2010 · 168 Inlägg

Tråkigt j*vla besiktiningsgubbe!

När HC-halten ligger och pendlar på 94-95 gasar upp den och släpper sedan gasen så den stannar på 133.
Sen så läser jag på pappret att det står inget värde på HC-halten! Blir ju bara så förbannad på en sån.

Och till det mystiska felet, bakbromsen, igår kändes det jättejämnt på bromsen men funkar f*n inte ändå. Får slänga den där bromstrycksregulatorn ÅT HELL!!!!!!

Får hoppas någon är på bättre humör än jag nu iallfall loltongue

Hade gott allesammans!

Ford Focus ST "white diamond stance" (2006)
stRaend
24 november 2010 ·

låter som du haft en toppen dag big_smile

jag fick också en sur "gubbe" när jag besiktade golfen i våras, massa tvåor blev det då roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang